هفته دولت عملاً در 31 مرداد که روز صنعت دفاعی کشور است با برگزاری جشن رونمایی از آخرین تولیدات و محصولات بومی و ملی دفاعی کشور آغاز می‌شود. امسال نیز در این روز، با هدف گرامیداشت صنعت دفاعی کشور با عنوان «صنعت دفاعی، پیشگام در رونق تولید و اقتصاد مقاومتی» از سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این مراسم با اشاره به اینکه هر ساله صنعت دفاعی هدایای بسیار ارزشمندی به ملت ایران می‌دهد، اظهار کرد: سال گذشته جنگنده کوثر رونمایی شد. در طول سال هم چند زیردریایی و ناوچه جدید رونمایی و امروز هم سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ رونمایی و به سامانه پدافندی کشور الحاق شد. وی با بیان اینکه این سامانه بسیار ارزشمند است، خاطر نشان کرد: «باور ۳۷۳ از سامانهS ۳۰۰ قوی‌تر و به سامانهS ۴۰۰ بسیار نزدیک است. این سامانه هدیه بسیار بزرگی از سوی نیروهای مسلح و وزارت دفاع برای مردم ما بود.»
شاید اگر پیش از انقلاب به کارکنان صنایع دفاعی کشور که در آستانه انقلاب در مجموع حدود 30 محصول تولیدی دفاعی داشتند، گفته می‌شد روزگاری نسل خلف شما در این وزارتخانه و صنعت حدود 770 محصول تولیدی ملی در حوزه صنایع دفاعی تقدیم ملت ایران خواهند کرد کمتر کسی باور می‌کرد؛ اما امروز به گفته وزیر دفاع این هدف محقق شده است. محصولاتی مانند طراحی و ساخت جنگنده بومی کوثر با موتور ایرانی اوج، موشک کروز هویزه، زیردریایی نیمه سنگین فاتح، پدافند هوایی سامانه ۱۵ خرداد، خودروهای ارس ۲، طوفان و رعد، جت آموزشی کوثر ۸۸ و آخرین آنها رونمایی و تحویل سامانه پیشرفته دفاعی باور۳۷۳ ‌به نیروی پدافند هوایی ارتش بوده که سبب افتخار ایران و ایرانی است.
با مرور این پیشرفت‌ها آنچه مهم‌تر است، روحیه انقلابی و جهادی است که در این حوزه مهم به وقوع پیوسته و آن، رونق تولید در صنایع دفاعی کشور با اتکا به نیروی داخلی و برهم زدن موازنه و مسابقه تسلیحاتی است که دشمنان فرامنطقه‌ای با هدف رونق بخشی به صنایع نظامی خود در منطقه فوق‌العاده راهبردی غرب آسیا به راه انداخته و با ایران هراسی در کوس رقابت خرید تسلیحاتی از سوی کشورهای ریز و درشت منطقه غرب آسیا می‌دمند؛ در حالی که کشورهایی مانند عربستان و امارات با خریدهای 70 میلیارد دلار و 26 میلیارد چندین برابر ایران هزینه نظامی سالانه دارند؛ اما ایران با خوداتکایی و کاهش فاصله تولید محصول دفاعی از «ایده تا محصول» حیرت و احترام همگان را برانگیخته است؛ زیرا ندای رهبران عزیز انقلاب را سرلوحه خود قرار داد که «ما می‌توانیم».

بازنگاهی به رهنمودهای رهبرحکیم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت

 

امین پناهی/ رئیس‌جمهور و هیئت دولت در آستانه هفته دولت با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. این اولین دیدار هیئت دولت با رهبر انقلاب در سال 1398 بود. جلسه‌ای که چون سال‌های گذشته ترسیم‌گر نقشه راه آینده دولتمردان جمهوری اسلامی است و نقشه راهی که جز برای پیشرفت و آبادانی کشور ترسیم نمی‌شود. صحبت‌های معظم‌له در این جلسه نشان می‌دهد که نگاه ایشان به عدالت اجتماعی و پیشرفت کشور چگونه است. هرچند با نگاهی به موضوعات مطرح شده در این دیدار درمی‌یابیم موضوع جدیدی در آن مطرح نشده و برخی موضوعات از چند دهه پیش از سوی ایشان همواره مطرح می‌شود. در این نوشتار به بخش‌هایی از صحبت‎های رهبر معظم انقلاب در این دیدار خواهیم پرداخت.

پرهیز از حواشی
یکی از موضوعاتی که رهبر فرزانه انقلاب همواره در دیدار با اقشار مختلف بدان پرداخته‌اند، داستان اصلی و فرعی کردن موضوعات است. پرداختن به موضوعات اصلی و چشم‌پوشی از اتفاقات فرعی یکی از دغدغه‌های ایشان است که در این دیدار هم بدان اشاره می‌کنند. «از فروع و از حواشی، به جد پرهیز کنید. من می‌بینم متأسفانه‌ـ مال امروز و دیروز هم نیست‌ـ در غالب دوران‌ها ما زیاد دچار حواشی و فروع بوده‌ایم... اما حالا با پدید آمدن فضای مجازی و این حواشی‌ای که در فضای مجازی و مانند اینها هست، بیشتر هم این فروع و این حواشی و امثال اینها زیاد می‌شود. از آنها هرچه ممکن است پرهیز کنید.»
امروز جنگ اقتصادی اروپا و آمریکا با ملت ایران موضوعی انکارنشدنی است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعی که تمام بخش‌های نظام باید تمرکز خود را روی آن قرار دهند، رسیدگی به معیشت مردم و مبارزه با مفسدان و سودجویانی است که در یک سال گذشته وضعیت جنگی را برای ملت ایران سخت‌تر کرده‌اند. نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد دغدغه عموم مردم در کشور همین موضوع اقتصادی است؛ در حالی که برخی مسئولان می‌کوشند تا به مسائل دست چندم و حواشی بپردازند و در سایه سر و صداهای ایجاد شده کم‌کاری‌هایشان را توجیه کنند.

اتکا نداشتن به نفت
نفت و صادرات آن موضوعی است که سال‌های سال رهبر معظم انقلاب درباره آن نگرانند. آنجا که فرمودند: «من دو سه سال قبل از این گفتم که آرزو می‌کنم یک روزی در چاه‌های نفت‌مان را ببندیم و به دنیا اعلام کنیم که می‌خواهیم یک مدت نفت نفروشیم.»
این چند سطر از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که خواندیم مال امروز نیست، بلکه دو دهه قبل آن را عنوان کرده‌اند. دو دهه البته زمان کمی نیست و می‌شد طی آن اقتصاد نفتی را کاملاً از کشور برچید و پایه‌های اقتصادی کشور را اصلاح کرد؛ اما متأسفانه نفت سهل‌الوصول‌ترین منبع برای دولت‌های گوناگون بوده و البته مؤلفه‌های دیگری که سبب شده است هنوز هم در بر همان پاشنه بچرخد و رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با هیئت دولت باز هم این موضوع را گوشزد کنند: «این یک بلای بزرگی است برای کشور، یک راه درآمد راحتی است که نفت را از چاه بکشیم بیرون و برویم به یک قیمتی بفروشیم، یک درآمد مفت و آسان! از اول‌ـ از دوران‌های قبل‌ـ به این شیوه عادت کرده‌ایم. این به ضرر ما تمام شده، واقعاً به ضرر ما تمام شده.»
این صحبت‌ها هم جنبه اقتصادی دارد و هم جنبه سیاسی؛ زیرا معظم‌له معتقدند کنترل اقتصاد نفتی دست دیگران است. «اختیار نفت دست آمریکا و اروپا و اتباع اینهاست، قیمت‌گذاری دست آنهاست، کارهای گوناگون دست آنهاست.» همین موضوع هم سبب شده تا برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که نفت تولید می‌کنند به هر سازی که آمریکا می‌زند برقصند؛ زیرا اقتصاد این کشورها به شدت وابسته به نفت است و اختیار نفت دست آمریکایی‌ها. درست است که جمهوری اسلامی با اقتداری که در منطقه و در جهان دارد می‌تواند با روش‌های مختلف نفت خود را به فروش برساند؛ اما اگر روزی را تصور کنیم که اقتصاد ایران کاملاً مستقل از نفت باشد، قطعاً قدرت تأثیرگذاری کشور در منطقه بیشتر خواهد شد.

توجه به تولید ملی
در بخش دیگر معظم‌له باز هم گریزی به بحث تولید می‌زنند. موضوع تولید سال‌هاست که مورد توجه ایشان قرار گرفته است و تلاش کرده‌اند تا در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند. فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در میان مردم تا حدودی شکل گرفته است؛ اما این به تنهایی کافی نیست. با نگاه به کشورهای دیگر که در تولید و اقتصاد پیشرفت چشمگیری داشته‌اند متوجه می‌شویم تا زمانی که دولت‌ها حمایت از تولید را سر لوحه کار خود قرار نداده و به وسط میدان نیامده‌اند توفیقی رخ نداده است. کشور ما هم قطعاً از این قاعده مستثنا نیست و دولت باید باور کند که رونق تولید تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی اقتصادی است. رهبر معظم انقلاب با انتقاد از نوع نگاه به تولیدکننده‌ها فرمودند: «من عرض می‌کنم نگاه مجموعه‌ دولت و مسئولان کشور به آن فرد تولیدکننده، باید نگاه به یک رزمنده باشد. مگر نمی‌گویید «جنگ اقتصادی»، رزمنده‌‌ این جنگ اقتصادی کیست؟ آن کسی که اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند؛ اقتصاد داخلی هم عمدتاً با تولید تقویت می‌شود؛ پس این تولیدکننده را شما به چشم یک رزمنده نگاه کنید.»
اگر به تولیدکننده به درستی نگاه شود و به جای آنکه به فکر مالیات‌های آن چنانی و سنگ‌اندازی جلوی پای تولیدکننده‌ها باشیم، به فکر حمایت از آنها باشیم، نه تنها دیگر شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده محصولات ایرانی نخواهیم بود، بلکه خواهیم دید روح تازه‌ای در کالبد اقتصاد کشور دمیده خواهد شد.
توسعه عدالت اجتماعی
مهم‌ترین موضوعی که از سوی رهبر حکیم انقلاب بدان پرداخته می‌شود، موضوع اقتصادی است. ایشان به دنبال پیشرفت اقتصادی کشور تنها برای آنکه همه در دنیا ایران را یک کشور توسعه یافته بدانند، نیستند، بلکه به دولت توصیه می‌کنند عدالت اجتماعی را توسعه دهند و فقر را ریشه‌کن کنند. معظم‌له مدل غربی را که عده‌ای در رفاه و آسایش بی‌حد و حصر باشند و عده‌ای دیگر در فقر مطلق نمی‌پسندند. «رونق اقتصاد کشور، پیشرفت اقتصاد کشور، هدف اصلی‌اش چیست؟... هدف این است که ما بتوانیم عدالت اجتماعی را در جامعه تأمین کنیم، فقر را ریشه کن کنیم... باید این ثروت در خدمت ریشه‌کنی فقر باشد، در خدمت گسترش عدالت باشد. با این نگاه و با این رویکرد باید حرکت کرد.»
تنها نگاه انقلابی به مسئله اقتصاد همین است. در این نگاه بی‌توجهی به فقرا و کمک به ثروت‌اندوزی ثروتمندان وجود ندارد. اینکه عده‌ای در یک برهه از تاریخ انقلاب چنین می‌گفتند که ایرادی ندارد اگر عده‌ای زیر چرخ‌های توسعه له شوند، مورد تأیید رهبر معظم انقلاب نیست. هر چند بازمانده‌های کسانی که چنین تفکری در سر داشتند هنوز هم در اقتصاد کشور وجود دارند، چنین تفکری در مقابل تفکر امامین انقلاب قرار می‌گیرد؛ زیرا رهبر انقلاب معتقدند پیشرفت کشور هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت تمام اجزای کشور است. این موضوع زمانی محقق می‌شود که دولت و تمام دست‌اندرکاران اقتصاد کشور هم چنین نگاهی را به مردم، معیشت و پیشرفت کشور داشته باشند.
در نهایت آن نگاه امیدوارانه رهبر معظم انقلاب به آینده کشور است که مطرح می‌شود: «چهل سال دوم برای ما از چهل سال اول بهتر و برای آنها بدتر خواهد بود؛ این را مطمئن باشید و تردید در این نکنید.»
امیدوار به توان داخلی نیروهای انقلابی و زوال دشمنانی که سال‌های سال است با رؤیای براندازی نظام اسلامی سرکار می‌آیند و می‌روند؛ اما نظام اسلامی با اتکا بر قدرت مردم حضور دارد و روز به روز قدرتمندتر و پیشرفته‌تر خواهد شد.

گزارشی از آثار اقدامات قوه قضائیه در برخورد بدون اغماض با فساد


متین محجوب/ اقدامات اخیر دستگاه قضا و عزم جزم مسئولان عالی قضایی در مبارزه بدون اغماض با فساد، بی‌تردید سرمایه اجتماعی نظام را تا حد قابل توجهی افزایش داده و رضایت افکار عمومی را جلب کرده است. این واقعیت را با مرور سطحی گفت‌وگوهای سطح جامعه نیز به خوبی می‌توان دریافت.
در همین زمینه، «احمد حمزه»، نماینده کهنوج در مجلس گفته است: «اگر کار به همین شکل در مبارزه با فساد توسط قوه‌ قضائیه ادامه پیدا کند، سرمایه اجتماعی نظام‌ـ که هرچند وقت یک‌بار به خاطر رو‌ شدن برخی مفاسد، دچار خدشه شده بود‌ـ قطعاً احیا خواهد شد و پشتوانه قوی و محکمی برای نظام در این شرایط حساس خواهد بود.»
«از مقطع تشکیل دادگاه‌های ویژه و اهتمام قوه‌ قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی، تاکنون ۹۷۸ مورد حکم قطعی در مورد پرونده‌های مفاسد اقتصادی توسط دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سراسر کشور صادر شده است.» این را سخنگوی قوه قضائیه در هفتمین نشست خبری خود اعلام کرد و در ادامه با شمردن مواردی از این احکام افزود: «در بین این احکام، ۹ مورد حکم اعدام، چهار مورد حبس ابد، یکصد مورد حکم حبس تا بیست سال، ۷۳۱ مورد حکم حبس زیر ده سال و ۴۴ مورد حکم حبس بین بیست تا سی سال وجود داشته است. همچنین 116 نفر برای همیشه از مشاغل دولتی محروم شدند. 10 مورد تبعید و 161 مورد هم مجازات شلاق برای مرتکبان جرائم اقتصادی تا به امروز در نظر گرفته شده است.»
شاید یکی از مهم‌ترین موارد از این دست، پرونده هادی رضوی بود که به جرم اخلال در نظام اقتصادی به بیست سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد. مورد دیگر صدور حکم متهمان پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که اخلالگران بازار گوشت را روانه زندان کرد.
تردیدی نیست که در پیش گرفتن رویه برخورد بدون ملاحظه و رودربایستی با مفسدان و دانه‌درشت‌ها و دریافت نظرات مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای بهبود کارکرد قوه قضائیه، نقش قابل‌توجهی در برداشتن گام‌های بلند از سوی این رکن انقلاب داشته است.
پرونده‌هایی که در گذشته در مورد پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری تشکیل ‌شده بود و مالباختگان بسیاری داشت، اکنون با سرعت و دقت بیشتری در حال پیگیری است و دستگاه قضا وعده کرده که اموال ازدست‌رفته آنها را بازگرداند و در این میان فرقی، میان مردم یا دستگاه‌های دولتی نیست؛ برای نمونه رأی پرونده پدیده شاندیز صادر شده است و متهم ردیف اول به حبس ابد و متهمان دیگر به حبس‌های مختلف ۲۵، ۲۰ و ۱۰ سال و... محکوم شدند.
ورود دستگاه قضایی به تخلفات خودروسازان و بازداشت مدیرعامل سابق ایران‌ خودرو و دو تن از نمایندگان مجلس در ارتباط با پرونده‌ای که در مورد فروش محصولات شرکت سایپا در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، همچنین بازداشت پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی از دیگر مواردی است که طعم عدالت را به بخشی از جامعه چشاند.
باید توجه داشت که یکی از تحولات اساسی روند قضایی در این دوره، بازخواست از ترک فعل‌ها، انعکاس آسیب‌ها و مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی است؛ یعنی دستگاه قضایی منتظر نمی‌ماند تا فساد به وقوع بپیوندد و بعد به تعقیب، محاکمه و مجازات اقدام کند.
اسماعیلی سخنگویی قوه قضائیه در این رابطه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «قرار شده است در دوره تحول، صرفاً اعمال و رفتار مجرمانه اشخاص را رسیدگی نکنیم، بلکه ترک فعل‌ها، قصورها، تقصیرها و انجام ندادن وظایف قانونی که زمینه‌ساز بروز مفاسد شده را نیز تحت تعقیب قرار دهیم.»
به گفته ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس، پرداختن به تکالیف بر زمین مانده‌ای که آثار سوء بزرگی بر جای گذاشته و گاهی سبب بدبینی آحاد مردم به انقلاب و ارزش‌های اسلامی شده، تاکنون محل توجه نبوده است؛ برای نمونه، انفعال و بی‌توجهی در بخش مسکن، بحران افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها را به وجود آورده است؛ به‌نحوی‌که چنین آشفتگی و تلاطمی در بازار مسکن را به‌سختی می‌توان در گذشته یافت. مانند این موارد و سونامی مشکلاتی که از ناحیه ترک عمل و حتی دهن‌کجی برخی مسئولان به موضوعات اساسی و مبتلابه جامعه حاصل ‌شده، کم نیست؛ اما جدیت قوه قضائیه برای بازخواست مسئول‌نماهایی که به بی‌عملی خود مباهات و افتخار می‌کردند، علاوه بر اینکه سبب تشفی خاطر قشر ضعیف و متوسط کشور می‌شود، بارقه‌های امید را در دل آنها شعله‌ورتر می‌کند.
از دیگر اقدامات اساسی عدلیه، راه‌اندازی مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی در دادگستری استان تهران است که دستورالعمل تشکیل این مجتمع تخصصی به تصویب ریاست قوه ‌قضائیه رسید و برای اجرا ابلاغ شد. یکی از نکات مثبت این دستورالعمل تمهیدات لازم برای دریافت گزارش‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و تشویق گزارش‌دهندگانی است که اطلاعات مربوط به حوزه مفاسد اقتصادی را اعلام می‌کنند. همچنین حمایت از گزارشگران مفاسد اقتصادی در این دستورالعمل پیش‌بینی ‌شده است. علاوه بر این فعال شدن سامانه اطلاع‌رسانی مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
عزم دستگاه قضا در برخورد با یقه‌سفیدها شاید تازه‌ترین وعده قاضی‌القضات است. وی به عزم دستگاه قضایی برای برخورد با همه مظاهر فساد و تبعیض اشاره و تصریح کرد: «مصمم هستیم که با همه افراد حتی یقه‌سفیدها که فکر می‌کنند خط قرمز هستند و می‌توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنیم. ما در برخورد با مفاسد، هیچ خط قرمزی جز اجرای قانون نمی‌شناسیم.»
درباره ورود عدلیه برای برخورد با تمام مظاهر فساد و غافل نشدن از یقه سفیدها (افرادی که با ظاهری موجه و شیک و در پوشش‌های چندلایه به رانت خواری و جرائمی عمدتاً در حوزه‌های پولشویی، اختلاس، جعل و... اقدام می‌کنند) چند نکته قابل اعتناست که حسام‌الدین برومند در سرمقاله روزنامه حمایت به آن پرداخته است:
1‌ـ جای کمترین تردیدی وجود ندارد اكنون كه قوه قضائيه مصمم است راه جولان کانون‌های قدرت و ثروت را مسدود كند و تیغ عدالت را بر گلوی یقه سفیدها بفشارد، دشمن و شبکه رسانه‌ای و عنکبوتی آن، تضعيف تصميمات و اقدامات دستگاه قضا را در دستور كار قرار دهد و این راهبرد را با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای و پمپاژ شایعات و شبهات شوم و مغرضانه پیگیری و رهگیری کند. طرفه آنکه به تازگی رسانه‌هاي بیگانه، معاند و ضدانقلاب تا اپوزيسيون بیرونی و البته جماعتی قلیل هم در داخل می‌کوشند تا اراده قدرتمند عدلیه در برخورد با فساد را «سياسي» القا کنند!
2‌ـ شواهد متقن نشان می‌دهد عزم دستگاه قضا در برخورد با یقه‌سفیدها برای آن است که نگاه جامع و دقیقی به چرخه اجرایی شدن عدالت دارد. نمی‌شود با چهره‌هایی که پا در میدان مجرمانه گذاشته‌اند برخورد کرد؛ ولی با چهره‌هایی که ظاهر موجه و شیک دارند و تلاش می‌کنند ردپایی در میدان مجرمانه نگذارند و از جایگاه و منصب مهم و پرنفوذشان سوءاستفاده کرده‌اند، برخورد نکرد. عدالت حکم می‌کند افراد پشت پرده و مسببان نیز علاوه بر عاملان و مباشران در چنگ قانون گرفتار شوند.
3ـ تأکید دستگاه قضا به برخورد با یقه‌سفیدها و اجرای عدالت بدون هیچ خط قرمزی، زمینه‌ساز مسدود شدن دور زدن قانون است. این اقدام عدلیه، تاباندن نور بر نقاط تاریکی در چرخه جرائم و فساد است تا هیچ یقه‌سفید اتوکشیده‌ای که با لطایف‌الحیل می‌خواهد از چنگ قانون و مجازات فرار کند، در امان نباشد و البته نافی مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذی‌ربط در این رسالت تاریخی نیست.

اقدام عجیب!
پایگاه «خبرآنلاین» که برخی چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت آن را اداره می‌کنند، هم‌زمان با دیدار اخیر هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب، نظرسنجی‌ای با موضوع مذاکره با آمریکا برگزار کرد و سپس نتایج ادعایی آن را در گزارشی با عنوان «لطفاً مذاکره کنید خسته شدیم!» نشر داد؛ البته این خبرگزاری ساعاتی بعد و پس از مشاهده برخی اعتراضات، ابتدا عنوان این گزارش را تغییر داد و در نهایت آن را حذف کرد.
مسیر فروپاشی
پایگاه «آمریکن کنسرواتیو» با تیتر «کالیفرنیا در مسیر تبدیل شدن به یوگسلاوی» پیوندهای ملی آمریکا به‌ویژه در ایالت‌های مهاجرپذیر مانند، کالیفرنیا را «در حال محو و فروپاشی» توصیف کرد. این وب‌سایت آمریکایی افزود: «فروپاشی آمریکا روزبه‌روز محتمل‌تر به نظر می‌رسد و هیچ تلاشی برای جلوگیری از این فرایند صورت نمی‌پذیرد.» شایان ‌ذکر است که جنبش استقلال کالیفرنیا از ایالات‌متحده آمریکا، پس از ریاست‌جمهوری ترامپ فعالیت خود را تشدید کرده و هواداران پرشماری دارد.
نفوذی‌ها و «گریس‌ـ1»
«ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: «نفت‌کش گریس‌ـ1 (آدریان دریا) هم که در جبل‌الطارق توقیف شد، از طریق لو رفتن اطلاعات آن از سوی نفوذی‌های وزارت نفت بود و از همین رو دشمن اشراف کامل بر روی این وزارتخانه پیدا کرده است.» وی ادامه داد: «محکومیت چند تن از معاونان در پرونده کرسنت و بازگشت برخی از بازنشستگان که با عنوان مشاور به کار بازگشته‌اند و برخی از آن‌ها هم جز محکومان پرونده کرسنت هستند، از دیگر تخلفات وزارت نفت است.»
بی‌جوابی اصلاحات
«روزنامه سازندگی» در مطلبی نوشت: «سؤال مردم شفاف است؛ «ای اصلاح‌طلبان! شما وعده‌های بسیاری دادید که اگر دولت و مجلس دست ما باشد آن‌ها را انجام خواهیم داد. خب الآن که بخش‌هایی از دولت و مجلس دست شماست. چرا انجام نمی‌دهید؟...» اما جوابی که اصلاح‌طلبان می‌دهند چیست؟ هیچ!» «سعید حجاریان» نیز دو هفته پیش در مصاحبه با سازندگی گفته بود: «امروز برخی از مردم می‌گویند شما گفتید به روحانی رأی بدهید تا شرایط به سامان شود؛ اما این‌طور نشد؛ پس دیگر با طناب شما به چاه نمی‌رویم».
محصول نفوذ
«وحید جلیلی» مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، با انتقاد از صداوسیما به خاطر تولید سریال «بوی باران» به این نکته اشاره کرد که «بوی باران» جریان نفوذ در صداوسیما را نشان می‌دهد! وحید جلیلی عنوان کرد: «رسانه ملی 15 میلیارد تومان سفارش می‌دهد سریالی مثل «بوی باران» بسازند تا در اوج جنگ نرم، این را فرو کند در ذهن ملت؛ یک تصویر کثیف و سیاه از جامعه ایرانی». وی ادامه داد: «آقای رسانه ملی که دولت را نقد می‌کنی که نفوذ تا کجایت رسیده، «بوی باران» را هم ببین تا بفهمی جریان نفوذ تا کجای خودت رسوخ کرده است!»
تعطیلی بدون مجوزها
یک نهاد نظارتی در بخشنامه خود خطاب به تعدادی از دستگاه‌های استانی از آنها خواسته است با عنایت به ابلاغیه‌های سال‌های گذشته دولت درباره شرایط صدور مجوز و برگزاری همایش‌هایی با عناوینی مانند بین‌المللی، ملی یا کشوری توجه داشته باشند. برگزاری بدون مجوز چنین همایش‌هایی یا اختصاص بودجه از محل اعتبارات استانی برای اجرای این فعالیت‌ها که موفق به دریافت مجوز نشده، مجاز نیست و موجب پیگرد اداری و مالی خواهد شد.