فرمانده سپاه انصارالحسین همدان در گفت‌وگو با صبح صادق

 

عمار قلعه‌نوئی/ سردار «مظاهر مجیدی» فرمانده سپاه انصارالحسین همدان فعالیت‌ها و برنامه‌های سپاه استان در زمینه طرح‌های محرومیت‌زدایی، کمک به سیل‌زدگان کشور، خدمت‌رسانی به کارکنان سپاه استان و برنامه‌های فرهنگی را تشریح کرد. آنچه در ادامه می‌آید ماحصل این گفت‌وگو است.
***
* درباره محرومیت‌زدایی و اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی که سپاه استان همدان انجام داده است، توضیح دهید.
با توجه به اینکه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، سازمان بسیج چهل هزار پروژه را در سطح کشور تعیین کرده که از این تعداد، حدود هزار و چهل پروژه به استان همدان اختصاص یافته است که سپاه با همکاری بسیج سازندگی استان و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستاها و شهرستان‌های محروم استان فعالیت می‌کند. بیشتر این پروژه‌ها در زمینه آب‌رسانی است؛ برای نمونه، در روزهای اخیر دو پروژه در شهرستان «فامنین» افتتاح کرده‌ایم و آثار بسیار خوبی داشته است. مردم این مناطق بسیار امیدوار شده‌اند که با این اقدامات، وضعیت روستاها و شهرستان‌ها، مانند گذشته رونق داشته باشد و کار کشاورزی را شروع کنند.
همه سعی ما این است که این تعداد پروژ‌ه‌ را که سهم استان است، با اعتبارات سپاه و دستگاه‌های دولتی که تفاهم‌نامه آن نوشته شده است، انجام دهیم. بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به آموزش و پرورش است که مدارس مورد نظر را تعمیر کنند. بخش دیگری از کار مربوط به خانواده‌های بی‌بضاعتی است که تحت نظر سازمان بهزیستی یا کمیته امداد هستند، که با لطف خداوند سعی می‌کنیم درصد بسیار زیادی از آن را تا هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری برسانیم و مابقی را که به اعتبارات بیشتری نیاز دارد، برای سال آینده با کمک دستگاه‌های دولتی به اتمام می‌رسانیم.
* استان همدان در طرح جهاد همبستگی چه فعالیت‌هایی برای مناطق سیل‌زده متقبل شده است؟
در بحث سیل سال جاری، مأموریت سپاه استان همدان پشتیبانی از مردم بزرگوار استان گلستان بود. تعدادی از پاسداران استان به شهرستان گمیشان اعزام شدند و در همان آغاز کارهای خوبی انجام دادند. بچه‌های گروه جهادی و بسیج سازندگی حدود یک ماه در آن شهرستان حضور داشتند و کمک‌های بسیار خوبی به مردم منطقه ارائه کردند. همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم استان را به سه استان گلستان، خوزستان و لرستان رساندند.
اما بخشی از شهرستان‌های خود استان همدان هم در سیل ابتدای سال، آسیب دیدند که حدود 17 هزار واحد مسکونی نیاز به احداث مجدد و تعمیر دارند و تعمیر و احداث 500 واحد مسکونی به سپاه استان واگذار شده است که تا به امروز کار ساخت و تعمیر 200 واحد مسکونی را شروع کرده‌ایم که حدود 45 درصد پیشرفت داشته‌اند. امیدوار هستیم قبل از شروع سرما بتوانیم این تعدادی که به سپاه واگذار شده است، به اتمام برسانیم.
کار دیگری که قرار است سپاه استان انجام دهد، این است که با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی تهران جهیزیه نوعروسان خانواده‌های تحت پوشش و بی‌بضاعت را تأمین کنیم.
* با توجه به اینکه تعداد بسیاری از نیروهای جدیدالورود به سپاه، هنوز موفق به دریافت وام حکمت و شرکت در پروژه‌های مسکن نشده‌اند، آیا فرماندهی سپاه استان طرحی جدا از طرح‌های بنیاد تعاون برای این منظور دارد؟
استان همدان در بحث مسکن، یکی از بهترین استان‌ها به شمار می‌آید که برای کارکنان جدیدالورود خود هم توانسته‌ مسکن تهیه کند. ما دو قطعه زمین داریم که آنها را برای ساخت مسکن پیش‌بینی کرده‌ایم باید بگویم در ساخت این مسکن‌ها درصدی دولت کمک می‌کند و درصدی را کارکنان باید وام بگیرند. ما در بحث مسکن عقب‌ماندگی نداریم و وضعیت ما نسبت به کل کشور بهتر است و با این اقداماتی که انجام خواهیم داد، ان‌شاء‌الله در آینده در این بخش مشکلی نخواهیم داشت.

* در حوزه تأمین و بهبود معیشت کارکنان سپاه استان و نیز ارائه خدمات رفاهی و سیاحتی به کارکنان استان چه کارهایی انجام شده است؟
تلاش کرده‌ایم از مراکز خدماتی که در همدان و مشهد در اختیار ما قرار دارد، برای کارکنان استفاده مطلوب کنیم. این کار حدود دو سال است که شروع شده و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم کارکنان را همراه خانواده‌های‌شان به مشهد فرستاده‌ایم و از مراکز اقامتی استفاده کرده و همچنین در دوره‌های تربیت و تعالی که آنجا برگزار می‌شود شرکت کرده‌اند. این سفرها حدود چهار یا پنج روز است و بسیار مؤثر بوده است. در استان هم سعی کرده‌ایم از مراکز اقامتی برای کارکنان استفاده کنیم و مکانی را برای خدمات‌دهی به این عزیزان در نظر گرفته‌ایم که ساخت آن 50 درصد پیشرفت داشته است و به نظر بنده مرکز خوبی برای خدمات‌دهی به کارکنان خواهد شد. این مکان برای استفاده کارکنان سپاه سایر استان‌ها نیز خواهد بود. خیلی از این عزیزان در ایام عید و تابستان به استان آمده‌اند و با استفاده از کارت یکسان‌سازی می‌توانند در همدان و سایر شهرها از مراکز خدمات‌دهی استفاده کنند. ما هم سعی می‌کنیم در حد امکانات خود، زمینه را برای استفاده کارکنان استان و سایر استان‌ها فراهم کنیم.

* در استان با چه چالش‌های فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو هستید و سپاه استان برای برون‌رفت از این چالش‌ها چه برنامه‌هایی دارد؟
با توجه به اینکه مردم استان همدان یک شهر فرهنگی است و مردمانی فهیم و ولایت‌مدار دارد، به لطف خداوند وضعیت خوبی داریم. اما چون استان همدان،‌ استان گردش‌پذیری است، بعضاً مشکلاتی در مسائل فرهنگی داریم. حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج در بصیرت‌زایی و روشنگری مردم بحث‌هایی مطرح کرده‌اند. با توجه به اینکه بنده دبیر ستاد امر به معروف استان هم هستم، پیش‌بینی شده است حدود 138 شورای امر به معروف در دستگاه‌های دولتی ایجاد شود که این موضوع ابلاغ شده و دستگاه‌های دولتی موظف به انجام آن هستند. با توجه به پیگیری‌ها و نظارت‌ها، مدیران کل‌ استان هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید شوراهای امر به معروف را در دستگاه‌های خود فعال
کنند.
جلساتی با آیت‌الله شعبانی، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و رئیس ستاد احیای امر به معروف برگزار کرده‌ و در زمینه امر به معروف برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از مردم و نخبگان شهر در این ستاد استفاده کنیم تا اثرات بیشتری داشته باشد. در بحث حجاب و مباحث فرهنگی که شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند، به یک حرکت مردمی نیاز داریم و همه باید در این کار سهیم باشند. در همین باره امسال دو همایش و نمایشگاه در پیاده‌راه بوعلی و میدان امام شهر همدان برگزار کردیم، همچنین برای بچه‌های طلایه‌داران معروف، جلسات آموزشی برگزار کردیم که اثرات خوبی داشته است.

فرهنگیار اهل قلم در گفت‌وگو با صبح صادق

 

زهرا ظهروند/ دکتر «محمدرضا سلطانی» از فرهنگیاران پاسدار است که سال 1341 در شهرستان اراک دیده به جهان گشود. اوایل جنگ وارد سپاه پاسداران شد و هم‌زمان با تحصیل نیز در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت. وی در بخش‌های گوناگون سپاه فعالیت داشته و پس از دریافت مدرک دکتری، در دانشگاه امام حسین(ع) مشغول تدریس، تحقیق و پژوهش شده و آثار مختلفی تألیف کرده است. در ادامه گپ‌و‌گفت ما را با وی می‌خوانید.
* آقای دکتر چه سالی وارد سپاه شدید؟
دهم بهمن‌ماه سال 1360 عضو سپاه شدم و 4 سال در مجموعه نیروی انسانی سپاه اراک مشغول بودم. یک مقطعی به جبهه رفتم و هم‌زمان با دفاع از کشور، درس هم می‌خواندم در سال 1362 در دانشگاه و در رشته ادبیات فارسی پذیرفته شدم.
* چه مدت سابقه حضور در جبهه دارید؟
36 ماه.
* پس از دریافت مدرک کارشناسی در کدام بخش‌های سپاه مشغول به فعالیت شدید؟
سال 1366 در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شدم و سال بعد به تهران آمدم و در بخش دانشجویی ستاد مرکزی سپاه استان تهران مشغول به خدمت شدم. بعد از آن در حوزه نیروی انسانی فعالیت کردم و سپس سال 1378 در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت پذیرفته شدم. سپس مدتی در بخش نیروی انسانی نیروی هوایی سپاه مشغول شدم و پس از تشکیل معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه، 4 سال نیز آنجا فعالیت کردم. سپس مدت دو سال نیز به معاونت آموزش ستاد مشترک سپاه رفتم. همچنین به صورت پراکنده در بخش‌های مختلف سپاه مانند معاونت فرهنگی و معاونت تبلیغات فرهنگی سپاه همکاری داشته‌ام.
* چه سالی وارد دانشگاه امام حسین(ع) شدید؟
سال 1389 از مقطع دکتری و رشته مدیریت منابع انسانی فارغ‌التحصیل شدم و از همان سال در دانشگاه ماندم و علاوه بر کار تدریس، کارهای پژوهشی و تحقیقی هم انجام می‌دادم. آبان‌ماه سال گذشته بازنشسته شدم و در حال حاضر نیز دو واحد درسی در این دانشگاه تدریس می‌کنم. همچنین عضو انجمن علمی رفتار سازمانی هم هستم.
* علاوه بر تدریس چه کارهای پژوهشی داشته‌اید؟
از وقتی وارد دانشگاه امام حسین(ع) شدم، کارهای تألیفی خود را آغاز کردم و با کمک همکاران و استادان دیگر، چهار کتاب تألیف کرده‌ام و سی مقاله علمی‌ـ پژوهشی، ده مقاله علمی‌ـ ترویجی و حدود پنج مقاله علمی‌ـ تخصصی دارم. در برخی همایش‌های ملی نیز شرکت کرده‌ام و علاوه بر این عضو کمیته و دبیر علمی برخی از همایش‌ها هم بوده‌ام.
* عناوین کتاب‌هایی را که تألیف کرده‌اید، بفرمایید.
کتاب‌های «مدیریت فرهنگ سازمانی‌ـ رویکرد نوین و بومی»، «پیروان انقلابی»، «ارزیابی عملکرد سازمانی» و «فرهنگ نهادی با رویکرد جهادی» را با همکاری همکارانم تألیف کرده‌ام که به چاپ رسیده است.
* کیفیت و نحوه استفاده از نویسندگان پاسدار در سپاه چگونه است؟
به تازگی حرکت‌های خوبی در سطح دانشگاه انجام شده است؛ بدین صورت که میان دانشگاه و ستادهای سپاه ارتباط برقرار شده که تجربه موفقی است. بر این اساس دانشگاه نیازهای سپاه را بررسی، تحلیل و مسئله‌یابی می‌کند و کارهای پژوهشی از جمله پایان‌نامه و رساله دکتری را مبتنی بر آنها انجام می‌دهد. این کار سبب می‌شود بخشی از نیازهای سپاه پاسخ داده شود تا بتوانند مشکلات را حل کنند. همچنین معاونت‌های سپاه نیز موضوعات و مسائل خود را استخراج می‌کند و به دانشگاه ارائه می‌دهد تا دانشجویان روی آنها کار تحقیقی و پایان‌نامه انجام دهند که این حرکت نیز قابل تقدیر و ارزشمند است.

در نشست مشترک سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی نیروهای مسلح مطرح شد


سومین نشست فصلی مدیراین عالی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی در نیروهای مسلح به میزبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه برگزار شد.
به گزارش صبح صادق، این نشست با حضور رئیس دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی معظم کل‌ قوا،‌ رؤسای سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی ارتش،‌ نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ‌نماینده ولی‌فقیه در سپاه،‌ معاونان و رؤسای ادارات عقیدتی‌ـ سیاسی نیروی زمینی، ‌هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،‌ مسئول نمایندگی‌های ولی‌فقیه در نیروهای زمینی، هوایی، دریایی، ‌قدس و سازمان بسیج مستضعفین و همچنین مدیران عالی سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی نیروی انتظامی و وزارت دفاع برگزار شد.
گفتنی است هدف این نشست ایجاد وحدت، ‌اخوت و صمیمیت در مجموعه سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی و نمایندگی‌های ولی‌فقیه،‌ فراهم کردن زمینه تعامل و همکاری‌های مجموعه سازمان‌ها و نمایندگی‌ها در حوزه‌های کاری مشترک، تبیین و شناساندن ظرفیت‌های متقابل سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی و نمایندگی‌ها،‌ همکاری‌های اطلاعاتی و کاری در سلسله مراتب سازمان‌های عقیدتی‌ـ سیاسی و نمایندگی‌ها در استان‌ها و رده‌های سلسله مراتبی و تبیین و اخذ مشورت در مورد سیاست‌های کلان فرهنگی و مأموریتی دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا بودند. در ابتدای این نشست، که به میزبانی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه برگزار شد، حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید ولایت، به تبیین گفتمان مقاومت، مقایسه شرایط جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته و سال جاری و نتایج اقدامات جمهوری اسلامی ایران در انهدام پهپاد آمریکایی و توقیف کشتی انگلیسی و تأثیر آن بر وضعیت فضای سیاسی داخلی و بین‌المللی پرداخت.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا به شرایط سیاسی بین‌المللی، جایگاه رو به افول آمریکا و جایگاه مقاومت در مقابله با دسیسه‌های آمریکا منطقه‌ای آن پرداخت.
این نشست با ارائه دیدگاه‌های مدیران سازمان‌های فوق و همچنان تبیین اقدامات مأموریتی دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در ارائه برنامه‌ بازرسی از یگان‌های مستقر در تهران و مهارت‌آموزی ادامه یافت. در پایان سردار سنایی، معاون سیاسی دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا و سردار دکتر جوانی، معاون سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه به تبیین شرایط سیاسی کشور و منطقه پرداختند.

 

به تازگی اطلاعیه‌ای در فروشگاه‌های اتکا نصب شده که حاکی از تغییر پرداخت کالاهای یارانه‌ای به صورت نقدی در کارت حکمت است.
بر اساس این، در این اطلاعیه آمده است: «به استناد ابلاغیه ستاد کل نیروی مسلح و اعلام سازمان اتکا برنامه مصرفی سال جاری از طریق شارژ اعتبار مالی در حکمت کارت اتکا کارکنان شاغل و بازنشسته نیروی مسلح و خرید از کلیه گروه‌های کالایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا انجام می‌پذیرد.»
در این اطلاعیه ضمن بیان اینکه یارانه نقدی به صورت دو ماه یک بار در کارت حکمت شارژ می‌شود، آمده است: «در تاریخ ۱۹/۴/۱۳۹۸ شارژ نقدی در کارت حکمت کارت توسط سازمان اتکا به عنوان یارانه نقدی بر اساس تعداد عائله تحت تکفل (همسر و فرزند) صورت گرفت.»
در این اطلاعیه آمده است: «خانواده یک نفره 34 هزار تومان، دو نفره 60 هزار تومان، سه نفره 74 هزار تومان، چهار نفره 86 هزار تومان و پنج نفره به بالا 100 هزار تومان به صورت دو ماه یک بار در کارت حکمت خود شارژ یارانه خرید از فروشگاه حکمت را خواهند داشت.»
در انتهای این اطلاعیه آمده است: «مبالغ مزبور برابر زمان‌بندی در حکمت‌کارت‎های اتکا شارژ و قابل ذخیره‌سازی بوده؛ همچنین کالابرگ‎های اعلامی قبلی موجود در حکمت کارت‌ها تا آخرین روز شهریور ماه سال جاری معتبر است.»

 

علیرضا جلالیان/حوزه ورزش و تربیت بدنی در سپاه و نیروهای مسلح چیزی کاملاً متفاوت از بحث تربیت بدنی و ورزش در خارج از مجموعه نیروهای مسلح است؛ چراکه ورزش از طرفی یکی از لوازم اساسی آمادگی رزم در نیروهای مسلح بوده و از سوی دیگر تضمین‌کننده سلامت و بهبود بهره‌وری نیروهاست.
اما در سپاه و نیروهای مسلح یک تفاوت وجود دارد؛ یعنی ورزش همگانی خود نوعی ورزش حرفه‌ای بوده که تنها وجه تفاوتش با ورزش قهرمانی برگزار نکردن مسابقه است و بیشتر جنبه آمادگی جسمانی دارد. ورزش همگانی در سپاه یک ورزش و رشته خاص نیست؛ بلکه شامل مجموعه فعالیت‎های ورزشی‎ می‌شود که هر نیرو براساس نیاز جسمی متناسب با مأموریت باید انجام دهد. این برای نیروهای صف و ستاد متفاوت بوده و در رده‎های صفی هم متناسب با نوع مأموریت نیرو تفاوت دارد. یک نیروی توپخانه نیاز جسمی متفاوتی با یک نیروی تکاور دریایی دارد و یک نیروی پدافند هوایی نیاز جسمی‌اش متفاوت با یک نیروی رسته پیاده است. بر این اساس، امروزه در سپاه در قالب فعالیت‎های علمی و کارشناسی سعی شده است نیازهای آمادگی جسمانی رسته‎ها و مشاغل مختلف بررسی و متناسب با آن فعالیت‎های ورزشی و ساعات هفتگی الزام به ورزش تنظیم شود. اگر نیروی ستادی به چهار ساعت ورزش در هفته نیاز دارد، یک نیروی صفی نیازی نزدیک به دو برابر این داشته و صد البته به فضا و برخی امکانات ورزشی خاص هم نیاز دارد. برای نمونه شنا نیاز اساسی نیروهای ویژه است و در خصوص نیروهای ویژه دریایی ابعاد تخصصی وسیع‌تری دارد؛ چرا که غواصی نظامی از فنون این رسته است. یا در زمینه نیروهای مخصوص در یگان‎های صابرین کوهنوردی تخصصی به تجهیزات متناسب نیاز دارد و در مورد یگان‎های زرهی و توپخانه باید عضلات تقویت شود و... ؛ از این رو باید برای این منظور آزمون‎های آمادگی جسمانی متناسب با هر رشته پدید آورد. نکته اساسی در این میان در نظر گرفتن ملاک‌های لازم ورزشی در فرمولی است که قد و وزن و نیز سایر شرایط را لحاظ کرده و نمره خروجی دهد تا برآورد دقیق‌تری نسبت به یک نیرو به دست آید. در کنار همه اینها، باید توجه داشت همه نیروهای نظامی یک سری مهارت‌های پایه و جامع نیاز دارند که از جمله آنها تیراندازی است که تیراندازی نظامی کمی متفاوت از تیراندازی ورزشی در رشته‌های تفنگ، کلت بادی یا خفیف است به ویژه برای نیروهای تک‌تیرانداز و حفاظتی، اما مهارت پایه و آمادگی جسمانی تیراندازی یک موضوع کاملاً عمومی است که توجه به آن از لوازم و مبانی آمادگی جسمانی و آمادگی رزم در سپاه خواهد بود. در جمع‌بندی باید گفت، اگرچه ورزش قهرمانی در وجهه‌سازی و فرهنگ‌سازی ورزش و تندرستی نقش مهمی ایفا می‌کند؛ اما آنچه برای سپاه و عمده نیروهای مسلح اهمیت دارد موضوع آمادگی جسمانی و ورزش همگانی خاص در نیروهای مسلح است .