«امير سرتيپ حاتمي» با بيان اينكه ظرفيت‌ها و توان علمي و فناورانه زيادي در كشور ايجاد شده است كه به صورت بخشي و جزء جزء استفاده مي‌شوند، گفت: «تجميع و تمركز اين ظرفيت‌ها مي‎تواند آورده‎هاي بسيار بزرگ و با اهميتي براي كشور به ارمغان آورد. صنعت دفاعي امروز از توان طراحي محصولات و دستاوردهاي بزرگ و سامانه‌اي برخوردار شده است كه مي‎تواند به عنوان پيشرو و پيشرانِ تجميع و تمركز داشته‌هاي فناورانه كشور عمل كند.»

عليرضا جلاليان/ اگر انقلاب اسلامي ايران را فرازي از سير قيام حسيني تا ظهور، ذيل نبرد هميشگي جبهه حق و باطل در نظر بگيرم، دفاع مقدس در ذيل برهه انقلاب اسلامي، عاشورايي‎ترين فراز انقلاب محسوب مي‌شود. در واقع انقلاب اسلامي در راستاي قيام حسيني تعريف مي‌شود و همان‌طور كه عاشورا نقطه اوج قيام حسيني است، به همان نسبت هم مي‌توان براي انقلاب اسلامي ‎يك عاشورا يا نقطه اوج در نظر گرفت كه همان دفاع مقدس هشت ساله است. البته قياس همه وقايع دفاع مقدس هشت ساله با يك صبح تا عصر عاشوراي حسيني ممكن نيست؛ اما به همان نسبت كه در تاريخ حيات شيعه و امامت، حادثه عاشورا عالي‎ترين نقطه قوت است، در تاريخ انقلاب اسلامي هم دفاع مقدس را مي‌توان عالي‌ترين نقطه انقلاب اسلامي دانست. حضرت روح‌الله فرمود: «محرم و صفر است كه اسلام را نگه داشته است. فداكاري سيد الشهدا(سلام‌الله‌عليه) است كه اسلام را براي ما زنده نگه داشته است.» بر همين اساس بايد گفت اگر دفاع مقدس در سال دوم پس از پيروزي انقلاب اسلامي رخ نمي‌داد و مردم علناً تهديد دشمن را با چشم خود نمي‌ديدند، امروز نمي‌توانستيم از چهل سالگي انقلاب و تغيير نكردن اساس و بنيان‌هاي انقلاب اسلامي كه طراحي حضرت امام خميني(ره) بود سخن بگوييم. در واقع دفاع مقدس انقلاب را زنده نگه داشت؛ اما چرا؟ به اين دليل كه تكرار مكرر عاشورا بود. تحريم و محاصره، پدران و مادراني كه فرزندان خود را فداي اسلام كردند، زناني كه همسران خود را تا ميدان جهاد بدرقه كردند، نوجواناني كه جان خود را قاسم‌گونه فداي اسلام كردند و... همه و همه تكرار كوچكي از ماجراي بزرگ عاشورا بود. اسلام با محرم و صفر و در واقع با قيام حسيني و در وجه خاص خود با ماجراي عاشورا زنده ماند و انقلاب اسلامي نيز با دفاع مقدس. امروز اگر كسي در كشور دم از خودكفايي، استقلال، امنيت، مديريت جهادي، صدور انقلاب، ما مي‌توانيم و... مي‌زند به هر صورت بايد عقبه جرئت بيان چنين موضوعي را در دفاع مقدس جست‌وجو كند. مداقه در پيام حضرت امام به مناسبت اولين سالروز حج خونين 66 و صدور قطعنامه 598 اين نكته را اثبات مي‎كند، ما انقلاب‌مان را در جنگ به جهان صادر نموده‎ايم. ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‎ايم. ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم. ما در جنگ، دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‎ايم. ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‎ايم كه بايد روى پاى خودمان بايستيم. ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم. ما در جنگ ريشه‌هاى انقلاب پربار اسلامى‌مان را محكم كرديم... ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها ساليان سال مى‌توان مبارزه كرد... جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت. تنها در جنگ بود كه صنايع نظامى ما از رشد آن‌چنانى برخوردار شد و از همه اينها مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت...»

رتبه برتر كنگره شعر سپاه

احسان اميري/ «حسن صياد» سال گذشته به عنوان فرهنگيار شاعر در كنگره شعر سپاه در تبريز توانست حائز رتبه اول شود. در ادامه گپ‎و‌گفتي كوتاه با اين پاسدار شاعر اهل استان البرز انجام داده‎ايم كه از نظرتان مي‎گذرد.

***

* از سوابق هنري‌تان بگوييد.

من شعر را از هفده سالگي شروع كردم. از سال 1379 وارد سپاه شدم و الآن جانشين ناحيه بسيج دانشجويي استان البرز هستم. در مجالس شعر آييني هم حضور دارم و از استادان و دوستان شاعر ديگر بهره مي‌گيرم. سال گذشته در تبريز در كنگره شعر سپاه رتبه اول را كسب كردم.

* شاعران هر سال نيمه ماه رمضان و ميلاد امام حسن مجتبي(ع) محضر رهبر معظم انقلاب در بيت ايشان شرفياب مي‌شوند، اين حضور تا چه حد در اعتلاي شعر تأثير دارد؟

حضرت آقا در بحث شعر از نظر ادبي و فني در سطح بالا و جايگاه استادي قرار دارند؛ يعني استادان بزرگي كه به بيت رهبري مي‌روند، از نظرات حضرت آقا استفاده مي‌كنند. در واقع پشتيباني و حمايتي كه ايشان از شعر به ويژه شعر ارزشي و آييني مي‌كنند؛ قطعاً جريان نويني راه انداخته است. اين جريان با قوت پيش مي‌رود و مديون پشتيباني حضرت آقاست و حضور در محضر ايشان و شعرخواني بهترين مشوق است. خود ايشان هم مي‎فرمايند، از دوران طلبگي و از همان اوايل جواني در انجمن‌هاي شعر شركت داشته‌اند.

* شاعران در تراز انقلاب اسلامي بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشند؟

شاعران در تراز انقلاب اسلامي بايد با اصول انقلاب آشنا بوده و دغدغه‌مند باشند. همچنين نسبت به اصول انقلاب حساس باشند و شعرشان اثرگذار و در راستاي انقلاب اسلامي باشد. شعري كه اثر نداشته باشد، به نظر من يك شعر خنثي است و گفتن و نگفتن آن چندان تفاوتي ندارد. شاعران انقلاب بايد به تبيين اهداف انقلاب و ترويج شعارهاي آن كمك كنند.

* سپاه تا چد حد مي‌تواند از ظرفيت فرهنگياراني، مانند شما استفاده كند؟

به نظرم سپاه از اين ظرفيت به خوبي استفاده نكرده است؛ البته اقداماتي براي شناسايي فرهنگياران شده است؛ ولي صرف شناسايي نمي‎تواند مثمرثمر باشد و وقتي فايده دارد كه محصول هم بدهد. سپاه پاسداران هنرمندان زيادي دارد كه مي‌توان آنها را بهتر سازماندهي كرد و به جاي اينكه از بيرون سازمان نيروهايي بياورند، از ظرفيت داخلي خودشان استفاده كنند؛ اما آنطــور كه بايد تاكنون استفاده نشده و شايد نياز باشد افزون بر سازماندهي و شناسايي، اقدامات ديگري براي استفاده از پاسداران هنرمند صورت گيرد. در حال حاضر، برنامه‌هاي سپاه را مجريان پاسدار اجرا مي‎كنند، چه خوب است كه ديگر برنامه‎هاي فرهنگي و هنري را هم خود پاسداران اجرا كنند كه هم انگيزه داشته باشند و هم حمايت شوند. شما هم در صبح صادق مي‌توانيد به جاي استفاده از اشعار شاعران بيرون سپاه از اشعار پاسداران شاعر كه در بين آنها شاعران بنام و صاحب آثار خوبي هستند، استفاده كنيد. در كنار اين بسياري از آثار انقلابي كه مداحان مي‌خوانند، شاعرانش پاسدارند و عده‌اي از آنها جزء رتبه‌هاي برتر كنگره شهر هستند.

09100008513/ پس از گذشت چند ماه از مسابقه «من و كتاب» خبري از اهداي جوايز نيست. گويا قرار بود عيد غدير جوايز برندگان اين مسابقه را اهدا كنند.

09100009874/ چرا بنياد تعاون سپاه مراكز اقامتي خود را در مشهد، شمال و... يكپارچه نمي‌كند تا همه كاركنان از طريق سايت پاسدار امكان رزرو اين اماكن را داشته باشند؟ مي‌توان سهميه بازنشستگان را هم لحاظ كرد؛ اما هنوز داريم با سيستم‌هاي قديمي مديريت مي‌كنيم.

09000006055/ چرا تاكنون سود سهام بانك انصار واريز نشده است؟ خيلي‌ها سهام خود را نفروختند.

09100003674/ كجاي يارانه نقدي حكمت نيروهاي مسلح تحول ايجاد شد؟ چرا فكر اساسي براي اين موضوع نمي‌شود؟

صبح صادق: منتظر پاسخ مدير محترم سازمان اتكا هستيم.

09100006737/ از اقدام نيروي دريايي سپاه در محروميت‌زدايي در بشاگرد تشكر مي‌كنم. سپاه شماره حساب سراسري براي اين طرح محروميت‌زدايي بدهد./ «حسين يزداني‌گلوردي» از نكا

09000002838/ طرح بازيافت زباله در سپاه طرح بسيار خوبي است؛ اما هنوز براي كاغذهايي كه به دلايل امنيتي در كاغذ خردكن امحا مي‌شوند، طرحي نداريم كه به نظرم لازم است در پادگان‌هاي بزرگ دستگاه كاغذ خمير كن مستقر كرد و آنگاه خمير كاغذ بازيافتي را فروخت.

09100008942/ چرا يارانه حكمت كارت با توجه به تعداد خانوار بيشتر نمي‏شود؟

09100005359/ چرا ترفيع كاركنان با تأخير چند ماهه داده مي‌شود و معوقه آن هم پرداخت نمي‌شود؟!

09100009789/ لطفاً درباره يكسان‌سازي قوانين ارتقاي تحصيلي فرزندان جانبازان در سپاه فكري بكنيد.

09100003582/ خواهشاً درباره وضعيت يارانه نقدي به جاي كالا برگ در اتكا و قيمت‌هاي اتكاهاي مشاركتي گزارش تهيه كنيد. واقعاً شأن نيروهاي مسلح اين است كه براي يك خانواده پنج نفري هر دو ماه يك بار 100 هزار تومان واريز شود، آن هم با كالاهايي با قيمت بالا و بدون نظارت!

09100009836/ از عبرت‌هاي تاريخ صدراسلام، چندين كليپ بسازيد و در فضاي مجازي پخش كنيد.

صبح صادق: به پايگاه خبري بصيرت بخش چند رسانه‌اي مراجعه كنيد. در هفته‌هاي گذشته با اين موضوع كليپ ساخته شده است.

09100003298/ لطفاً گزارشي از بيمه سرمايه‌گذاري و حتي درماني تهيه كنيد كه چطور مسئولان با اين بيمه‌ها قرارداد بسته‌اند؟ شرايط تحميلي بيمه آنقدر زياد است كه بيمه شامل هيچ‌كس نمي‌شود!

صبح صاق: با پيشنهاد مركز خدمات بنياد تعاون قرار بر انتشار مطالبي در زمينه آشنايي با بيمه بود كه متأسفانه با وجود پيگيري‌ها هنوز پس از گذشت چهار ماه هيچ مطلبي در اين باره براي ما ارسال نشده است.

09300001228/ چرا خدمت سربازي در سال‌هاي 1367 تا 1369 در منطقه جنوب جزء سابقه جبهه حساب نمي‌شود؟

09300002981/ در اين وضعيت معيشتي يه حكمت كمك‌كننده بود كه اون هم نابود شد. قيمت‌ها هم كه داره مي‌ره بالا.

فرمانده كل سپاه در جلسه‎اي تعريف مي‎كرد كه گاهي در گذشته به دليل فشار ناشي از كار و مشغله‌هاي زياد دچار كمر درد شديد شده بود؛ اما تنها دليلي كه امروز مي‎تواند پا به پاي نيروهاي جوان در بازديدها و برنامه‎ها شركت كند ورزش است؛ چيزي كه شايد به دليل حجم كار در نيروي هوايي و معاونت عمليات كم‌تر به آن مي‌پرداخته. ايشان با بيان اين نكته در جمع مجموعه علوم پزشكي و بهداري سپاه تأكيدش روي پيشگيري، سلامت و تندرستي با ورزش بود.