مهدی امیدی/ سریال «کیف انگلیسی» یکی از ماندگارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون در ایران است. این سریال به کارگردانی سیدضیاءالدین دری در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ از سیما پخش ‌شد و با حضور بازیگرانی، چون لیلا حاتمی، علی مصفا، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی، فرهاد اصلانی، حسام نواب‌صفوی و ... توانست رضایت مخاطب‌های خود را جلب کند. این سریال، این روزها باز هم از شبکه افق سیما در حال پخش است. 
مهم‌ترین ویژگی یک فیلم یا سریال تاریخی باید این باشد که در قالب روایت ماجراهای گذشته، به مسائل مبتلا به حال و آینده بپردازد. سریال «کیف انگلیسی» هم دقیقاً همین رویکرد را دارد؛ به همین دلیل حتی پس از گذشت 17 سال از ساخت آن، هنوز تازگی دارد و بازگوکننده بسیاری از مسائل مهم روز است؛ به ویژه مسئله «نفوذ» که این روزها در عرصه فرهنگی و اقتصادی و سیاسی، قابل بررسی است. به‌گونه‌ای‌که این سریال، داستان چگونگی تبدیل شدن یک روشنفکر به عمله دولت‌های غربی را نمایش می‌دهد؛ اتفاقی که از حدود 150 سال پیش، یکی از چالش‌های اصلی جامعه نخبه در کشور ما بوده است. 
دهه 1320 در ايران، حوادث بسیار زیادی رخ داد؛ پايان جنگ دوم جهاني، سقوط رضاشاه و جانشيني محمدرضا پهلوي، ظهور جريان‌هاي سياسي سه‌گانه ملي ـ مذهبي ـ ماركسيستي، نفوذ تدريجي آمريكا در كشور، مضاعف شدن اهميت اقتصادي نفت در معاملات و معادلات سياسي، غائله آذربايجان، آغاز دومين دوره طلايي احزاب و مطبوعات و... که بارها در فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی به آنها پرداخته شده است. قسمت‌های آغازین سریال «معمای شاه» هم به همین دوره اختصاص داشت؛ اما بی‌تردید، «کیف انگلیسی» یکی از بهترین روایت‌ها درباره این برهه از تاریخ معاصر ایران است. 
اگرچه شیوه استعمار و نفوذ در کشورها در زمان کنونی با آن دوران تفاوت‌هایی کرده است (برای نمونه، آن زمان، فرایند نفوذ و استعمار، عموماً با روش‌های اشغال نظامی، مستشاری و سیاسی صورت می‌گرفت و اکنون، اشغال مغزها و ذهنیت‌ها با روش‌های فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین اقتصادی، در دستور کار دولت‌های غربی قرار دارد)، در هر حال نگاه غرب به سایر ملل و کشورها، از جمله ایران هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است. باطن غرب، هنوز همان است که در سریال «کیف انگلیسی» با هنرمندی به نمایش در آمد. در این سریال می‌بینیم که انگلیس و بعدها آمریکا چگونه ملت‌ها را تحت سلطه خود در می‌اورند. آنچه به سلطه و غارتگری آنها کمک می‌کند، وابستگی خواص، نخبگان و غفلت مردم است. واقعیت همان است که در این سریال می‌بینیم و ارمغان دلالان وابسته به غرب، جز تباهی و انحراف نبوده است. همچنان که داستان «کیف انگلیسی» افزون‌ بر کشور ما، در همین سال‌های اخیر در کشورهای منطقه هم رخ داد؛ مردمی که پس از برانداختن رژیم‌های استبدادی خود منتظر آزادی و عدالت بودند، به دلیل نفوذ غرب نتوانستند به رؤیاهای خود نزدیک شوند. هر وقت که نخبگان یک کشور، کیف انگلیسی به دست گرفتند، آن کشور دچار عقب‌افتادگی و فساد بیشتری هم شد. این درس تلخ تاریخ است.
شاید تنها نقطه ضعف این سریال، نگاه پیچیده و پر رمز و راز آن به موضوع سیاست و در مقابل، نگاه ساده‌انگارانه نسبت به مفهوم خدمت و خیانت روشنفکران باشد؛ یعنی فرایند تبدیل شدن یک فرد آگاه و قائل به دین و منافع ملی به سیاست‌بازی که آلت دست بیگانگان می‌شود، عمق لازم را نیافته است. این در حالی است که شخصیت محوری این سریال، یعنی منصور ادیبان با بازی علی مصفا، تنها نمونه‌ای از یک جریان غالب و وسیع است که در یک قرن اخیر در عرصه سیاست و فرهنگ، فعال بوده‌ است. اینکه یک شخصیت فرهنگی و ادبی و روزنامه‌نگار مانند منصور ادیبان، ابتدا به فرهنگ و مردم سرزمین خودش متعهد و وفادار است و ناگهان  به شخص خودفروخته تبدیل می‌شود، یکی از زیربنایی‌ترین مسائل عرصه سیاسی ایران در یک قرن اخیر بوده است که باید درباره آن با وسواس و ظرافت بیشتری کار می‌شد؛ اما در هر حال، «کیف انگلیسی» با نمایش نزدیک به واقع جامعه روشنفکری غربگرا و همچنین جریان نفوذ از طریق نخبگان، آغازگر ساخت آثار تاریخی افشاگر در سینما و تلویزیون ایران بود. مسیری که در آینده نیز در آثار دیگری، همچون «مدار صفر درجه»، «کلاه پهلوی»، «معمای شاه» و ... ادامه یافت، اما هیچ کدام نتوانستند خاطره «کیف انگلیسی» را تکرار کنند. امید است که بازپخش این سریال، بار دیگر اهمیت این گونه آثار را نزد مدیران رسانه ملی و برنامه‌سازان صداوسیما یادآوری کند.


* عضو هیئت‌رئیسه مجلس از تشکیل فراکسیون «نظارت وکارآمدی» خبر داد.
 آهای ایهاالناس! این هم آخرین مشکل مسئله نظارت که به همین سادگی حل شد.
* نظام بانکی با پرداخت ۳۰ میلیونی به مسکن مهر مخالفت کرد.
 آقاجان! مبلغ را بکن ۳۰ میلیارد تا سه سوت موافقت بشه.
* وزیر دولت اصلاحات: دولت نمی‌خواهد فراکسیون امید را ببیند.
 بی‌زحمت یکی یه دونه ذره‌بین درشت بده دست این دولت تا این فراکسیون امید را امیدوار کنه.
* جانشین وظیفه ناجا: دارندگان کارت خرید غیبت می‌توانند استخدام شوند.
 سربازهای محترم فراری! جیم زدین نوش جان، تشریف ببرید اداره مشغول باشید، گوارای وجود!
* ظریف: آمریکا باید بداند دوران فشار و تحمیل سر آمده است.
 ظریف جان! به نکته ظریفی اشاره کردی؛ البته با سه چهار سال تأخیر.
* عضو سابق گروه مذاکره‌کننده آمریکا: برجام در رویکرد تحریمی آمریکا تغییر واقعی ایجاد نکرده است.
  قربون آدم راستگو، بی‌زحمت همین حرف رو هم درگوشی به آقایون گروه هسته‌ای ما بفرمایید، شاید افاقه کرد.
* سفیر انگلیس در لبنان: نمی‌توان حزب‌الله را برای حضور در سوریه سرزنش کرد.
 مستر! شما خیلی‌خیلی دیرفهمید.
* در ترکیه سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام شد.
 طفلی رجب، چی فکر می‌کرد، چی شد؟
* رئیس مجلس: پیگیر ساماندهی شکاف دریافتی برخی پزشکان با جامعه پرستاری هستیم.
 علی جان! اصلاح بفرمایید «شکاف» نه، «دره».
* معاون ترکان تشریح کرد: هفت سیاست برای ایجاد هفت منطقه آزاد.
 سیاست اول واردات، سیاست دوم باز هم واردات، سیاست سوم رونق واردات، سیاست چهارم تا هفتم عشق من واردات، روح من واردات، جان من واردات.
* محمدرضا تاجیک: روحانی صدای پای آینده را نشنود، «چپ و راست می‌شود».
  بابا خیلی خطری شده، یکی پلیس رو خبر کنه.

 محمدرضا محقق/ به نظر می‌رسد که مفاهیم فیلم اخیر مانی حقیقی با نام «اژدها وارد می‌شود» در بطن این فیلم طوری جاسازی شده‌اند که به شدت نیازمند یک گروه کاوشگر حرفه‌ای است تا آنها را کشف کنند!
این فیلم که البته در یک همزمانی جالب و در توفیقی اجباری برای مخاطبان و البته منتقدان، با فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» که یکی از مبتذل‌ترین فیلمفارسی‌های سینمای این سال‌ها اکران شده است، تصویری حقیقی از مدعیان روشنفکری در این مملکت به دست دهد.
اتفاقاً این خیلی مهم است که به لحاظ فرامتنی ـ شاید هم متنی ـ بدانیم و دقت کنیم که کارگردان فیلم «اژدها...» همان کارگردان فیلم «...آلبالو» است! همان کسی که رسالتش را در مصاحبه پرمدعا و تکان‌دهنده‌اش بیدار کردن نسل آینده برای به قدرت رساندن ایران می‌داند و ترکیب «اژدها وارد می‌شود» را هم استعاره از این قدرت دوباره می‌خواند(!) و در عین حال و همزمان در فیلم آلبالویی‌اش لایه‌های زیرین شخصیت چندگانه شبه‌روشنفکری امروز کشور را به تصویر می‌کشد!
حقیقت آن است که در «اژدها...» ما با یک ناراستی روشنفکر زده روبه‌رو هستیم که همان قدر بی‌هویت و باری به هر جهت و مفنگی است که «...آلبالو» است. منتها جناب کارگردان، اژدها را برای جشنواره‌های خارجی ساخته تا با آن پز روشنفکری‌اش را بدهد و آلبالو را برای مخاطب عام، تا معرکه‌ای پوچ و درهم و درب و داغون را برای آنها آن هم به طور همزمان برگزار کند.
همزمانی اکران این دو فیلم کارگردان روشنفکر ما به خوبی هرچه تمام‌تر، مصداقی جدی و درجه یک از اصطلاح «آن روی سکه» را رو کرد!
یک روی سکه صدور مانیفست‌های روشنفکری و الاکلنگ‌بازی‌های دفرمه و بازی‌های فرمی و قشم و شورلت آمریکایی و «اژدها» و قدرت و آینده و جوانان این مرز و بوم و جن و... و روی دیگر هم «آلبالو»؛ داستانک فیلمفارسی عوامانه مبتذل و بلکه مستهجنی است که با بازیگر شورت‌پوش و تکه‌پراکنی‌های جنسی و قر و قمیش‌های عقب‌مانده، کپی دست چندم از فیلمفارسی‌های زمان شاه و تمسخر شعار «مرگ بر آمریکا» و هزار و یک جور شعبده و رمالی و مارگیری جلب‌نظر کننده و قلقلک‌دهنده پست‌ترین غرایز مخاطب بخت‌برگشته ایرانی همراه می‌شود.
در واقع، «اژدها وارد می‌شود» نه تنها یک فیلم سینمایی مبتنی بر قواعد ـ حالا هر قاعده پذیرفته شده یا نشده سینمایی چه در وادی ژانر و چه در فضای میزانسن و چه در میدان ابتکار و خلاقیت مبتنی‌بر اصول نگاه زیبایی‌شناسانه ـ نیست؛ بلکه یک بازی ناجور و نافرم شخصی است که هیچ چیزش درست از آب درنیامده و این ماحصل عقده‌گشایی‌های شبه‌سیاسی کارگردان است که چونان گرگی که لباس میش پوشیده باشد رنگ و لعاب سینما و پرده بر خود زده است.

حسن نیکوی تو را نم‌نم باران دارد
آبشار و چمن و باغ و گلستان دارد
تو همان چشمه جوشان محبت هستی
بنگر جلوه نوروز بهاران دارد
ادب و عشق و وفا پرتوی از نور خداست
آنچه داری همه را یوسف کنعان دارد
پر گشا وقت سحر نادره عشق و امید
خوش بود آنکه سحر رحمت جانان دارد
این گلستان همه از یمن و شکوه شهداست
که در این عصر و زمان مادر دوران دارد
توشه راه سعادت به قیامت این است
آنکه در محضر حق چهره خندان دارد
مزرع کشت جهان حاصل عقبی تقواست
ای خوشا آنکه به این فلسفه ایمان دارد
محمدجواد شادمند از جهرم

جاده جاوید
در پیروی از عشق قلم، هم قسم ماست                 
دل، دیده، زبان این سه همه سهم کم ماست                         
ما آمده‌ایم از دل یک جاده جاوید
آن جاده پریشان عبور قدم ماست
این شور غریبی که در این سینه نهفته است
از دولت دیوانگی دم‌به‌دم ماست
خون می‌خورد این کاغذ بی‌رحم اگر باز
این قطره خون، قطره خون قلم ماست
شادیم از آن لحظه که زندانی عشقیم
آزاد شدن از قفس عشق غم ماست
«ما زنده به آنیم که آرام نگیریم 
موجیم که آسودگی ما عدم ماست»
آزاده سالمی از اصفهان

دنیا بداند
 شوریده را ترسی ز تیغ دشمنان نیست
آن جنگ تحمیلی گواهی می‌دهد که
وحشت میان سینه دریادلان نیست
دنیا سرای فانی و بر ما یقین است
خلقت به‌جز یک زندگی و امتحان نیست
پا جای پای پیر امت می‌نهادیم
مانند روح‌الله امام عاشقان کیست
ما با ولایت زنده‌ایم دنیا بداند
پاینده‌تر از ما دگر در این جهان نیست
از پنج با یک‌ها هراسی نیست؛ زیرا
تحریم شیران از نشان عاقلان نیست
یک سر سلاح و یک سرش تحریم بوده
این ظلم بی‌حد است اصلاً گفتمان نیست
دشمن همان دشمن، لسانش گشته لیّن
اما بداند از برش جز شوکران نیست
علی الواریان

۱۲ سریال به بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت راه یافت.
سریال‌هایی که توانسته‌اند به بخش رقابتی این جشنواره راه یابند؛ «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «دولت مخفی» به کارگردانی عبدالحسن برزیده، «سی‌‌ونه هفته» به کارگردانی مرتضی آقا‌هرندی، «آسمان من» به کارگردانی محمد‌رضا آهنج، «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان، «تعبیر وارونه یک رؤیا» به کارگردانی فریدون جیرانی، «شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی، «هوش سیاه۲» به کارگردانی مسعود آب‌پرور، «شوق پرواز» به کارگردانی یداله صمدی، «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی، «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌اله و «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار است. همچنین باتوجه به اینکه سریال‌های «معمای شاه» و «سرزمین کهن» در حال نمایش هستند، از رقابت کنار گذاشته شدند تا شرایط لازم را برای رقابت در دوره بعدی جشنواره پیدا کنند. چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از دوم تا نهم مهر ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.


یک فیلمنامه‌نویس و کارشناس سینما، از دادن مجوز به شوخی‌های جنسی در فیلم‌های کمدی، انتقاد کرد.
سیدناصر هاشم‌زاده، درباره استفاده‌ مکرر از شوخی‌های جنسی در فیلم‌های کمدی به خبرگزاری دانشجو گفت: «من فکر می‌کنم سینمای مستهجن همین شوخی‌های جنسی است. ابتذالی که باید بعد از انقلاب از آن می‌گریختیم، همین است و حالا به آن گرفتار شده‌ایم. مبتذل‌تر از همه آنچه که نگرانش بودیم گریبان سینمای ما را گرفته است.»
وی با اشاره به عملکرد شورای پروانه نمایش در اکران فیلم‌های مبتنی بر شوخی جنسی گفت: «از شورای پروانه نمایش بپرسید که دارند چه کار می‌کنند؟ لابد آنها هم دلایلی دارند. همیشه دلایلی هست. آنهایی که باید کاری بکنند، بی‌اعتنا هستند.»
این منتقد سینما افزود: «بعضی‌ها عاشق این اوضاع هستند و دارند ما را هم مشغول و سرگرم می‌کنند. آرام آرام توجیهاتی برای استفاده از شوخی‌های جنسی در سینما پیدا می‌شود. کار شیطان همین است، به فساد زینت می‌دهد.»

بزرگی می‌گفت گاهی تعلل‌ها حساب شده‌اند
چه‌بسا در پس همین تعلل‌ها آدم‌ها به مقصد برسند
آقاجان! نکند بر دیر آمدنت، بر این تعلل طولانی‌ات حکمتی است
نکند این تعلل برای «یافتن منِ از دست رفته‌‌ام» باشد
نکند می‌خواهی پیش از آمدنت؛
حصارها بشکنیم از دل
و حجاب‌ها برگیریم از دیده
یا نه ... شاید باید اسلوب‌ها نو کنیم
و همه متفق شویم در مبرّات
نمی‌دانم... اما بی‌شک مداومت بر یادتان گره گشاست
مولا جان! می‌خواهم زنجیر تعلقات بگسلم
می‌خواهم از این دامگه بلا خلاصی یابم
می‌خواهم دست رفاقت به سوی‌تان دراز کنم...
اما خوب می‌دانم رفاقت با شما ملزوماتی دارد
و به نیکی دریافته‌ام پیش از هر چیز باید حسابم را با شما شفّاف کنم
آقای خوبان! می‌خواهم سرمشق همه نوشته‌هایم شما باشی
می‌خواهم به برکت وجود مصفّای‌تان متعالی شوم
یاری‌ام می‌دهید...؟!


بر صحنه تئاتر
در ادامه پرتره‌نگاری‌های تاریخ دفاع مقدس به دست اهالی تئاتر، ایوب آقاخانی که چندی پیش در نمایشی با نام «تکه‌های سنگین سرب» به روایت زندگی شهید دکتر مصطفی چمران از شاخص‌ترین و در عین حال، دراماتیک‌ترین چهره‌‌های دفاع مقدس کشورمان پرداخته و «عارفه لک» را در تالار چهارسو تئاتر شهر بر روی صحنه برده بود، این‌بار قصد دارد تا زندگی شهید محمد جهان‌آرا را در قالب یک نمایشنامه به رشته تحریر درآورد. این بازیگر و مدرس دانشگاه، از جمله نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان مطرح تئاتر کشور است که اجراهای موفقی همچون؛ «رؤیاهای رام‌نشده»، «شمعدانی‌ها»، «سه‌گانه پاریسی»، «کسوف» و «جنوب از شمال غربی» را در سابقه کاری خود دارد. گفتنی است، این نمایشنامه با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی تدوین خواهد شد. 

متن سریال «شهید تهرانی‌مقدم» به نویسندگی تاج‌بخش فنائیان قرار است پیش از شروع مرحله تولید، به چاپ برسد.
فنائیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «سریال «کابوس نتانیاهو» با داستانی از زندگی «شهید تهرانی‌مقدم» را در مرحله نگارش دارم.» وی علاوه بر چاپ کتاب از زندگی‌نامه این شهید، تصمیم دارد تا این اثر نمایشی را که پیشتر‌ها قرار بود به صورت سریال به روی آنتن رود به اثری سینمایی تبدیل کند.
فنائیان همچنین درباره تبدیل نسخه تلویزیونی این اثر به نسخه سینمایی آن، اظهار داشت: «به دلیل وجود صحنه‌هایی که مربوط به دفاع مقدس است،‌ امکان ساخت نسخه تلویزیونی زندگی شهید تهرانی‌مقدم وجود ندارد و گروه تولید بر این باورند که در سینما شرایط تولید راحت‌تری خواهند داشت.»


رژیم اشغالگر قدس، «دارین طاطور»؛ شاعر مقاومت را به دلیل سرودن شعری در حمایت از فلسطین به ترویج خشونت و اعمال تروریستی متهم کرد!
 وی پس از آزادی از زندان، حبس خانگی شده است! عده‌ای از شاعران، ادبا و فعالان عرصه فرهنگ و ادب خواستار آزادی او شده‌اند. این افراد همچنین با برگزاری شب ‌شعری در اعتراض به بازداشت خانگی این شاعر زن، خواستار پایان دادن به این مجازات شدند.
طاطور در این باره گفت: هرگز فکر نمی‌کردم رژیم اشغالگر با این همه تجهیزات نظامی پیشرفته، به دلیل سرودن یک شعر انتقادی، تا این حد دچار وحشت شود و به لرزه دربیاید.

سریال حضرت موسی(ع) در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد
جمال شورجه، کارگردان سینما و تلویزیون درباره پروژه «حضرت موسی(ع)» گفت: «در حال اصلاحات و بازنویسی پروژه حضرت موسی(ع) مطابق با نظرات سیما، حجت‌الاسلام رحیم‌زاده و حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی طائب، مشاوران محتوایی فیلمنامه هستیم. همچنین بعد از نظر مشاوران، منصور براهیمی نظرات را در فیلمنامه اعمال می‌کند.»
وی ادامه داد: «به طور قطع پس از تهیه کتابچه، می‌توانیم درباره دکور، عوامل پشت صحنه و بازیگران صحبت کنیم. در حال حاضر یکی از تدابیر اصلی ما این است که سریال حضرت موسی(ع) را در سطح بین‌المللی کار کنیم و برای این کار به آماده‌سازی زیرساخت‌ها در این زمینه نیاز داریم.»