اعتراف

«رائول مارك گرشت» افسر سابق سازمان سيا كه سال‌هاست روي مسائل ايران متمركز بوده و به گفته خود 30 سال است كه درباره رهبر جمهوري اسلامي ايران مطالعه مي‌كند، گفته است: «چگونه رهبر عالي ايران، ترامپ را پشت سر گذاشت.» گرشت در چندين جاي مصاحبه اعتراف مي‌كند كه رهبر معظم انقلاب، با كياستي خاص با آمريكا روبه‌رو شده و آنها را مقهور خود كرده است. او در اين مصاحبه مي‌گويد فكر مي‌كنم رهبر عالي ايران درپي كشاندن ترامپ به يك نبرد سياسي است. بدون شك، او يك قهرمان جدي است و من فكر مي‌كنم او موفق‌ترين رهبر خاورميانه از جنگ جهاني دوم به اين سو است. او كاملاً ماهر و فوق‌العاده با استعداد است.

دوگانه دروغين

«عبدالله ناصري» مشاور رئيس دولت اصلاحات گفت: «تا بحث مذاكره با قدرت‌هاي بزرگ جدي گرفته نشود و ايران مناسبات خود را با دنياي بين‌الملل حل نكند، طبيعتاً اتفاقي هم در اقتصاد و وضع معيشت مردم نخواهد افتاد. اگر اين اتفاق نيز رخ ندهد با توجه به كوچك شدن سفره مردم در يك سال اخير من خيلي بعيد مي‌دانم كه اتفاقي در عرصه انتخابات 98 نيز رخ بدهد.» اين در حالي است كه شش سال پيش، دولت روحاني تمام مشكلات كشور را به زلف برجام گره زد و به اعتراف كارشناسان و تحليلگران، نتيجه آن چيزي جز تشديد تهديد و تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران نبوده است.

حرمت‌شكني عاشورا

روزنامه اصلاح‌طلب «همدلي» هفته گذشته در يادداشتي ضمن بي‌حرمتي به نمادهاي عاشورا نوشت: «از نظر روان‌شناسي رنگ‌ها، مشكي حزن و اندوه و افسردگي ايجاد مي‌كند و مي‌تواند باعث حالت تهوع شود. به همين خاطر است كه در هواپيما از رنگ سياه هيچ استفاده‌اي نمي‌شود. رنگ سياه، نماد ظلمت است، شادي و انبساط خاطر را از بين مي‌برد و زمينه خودكشي در افرادي را كه در بحران‌ هستند، افزايش مي‌دهد.»  در ادامه اين مطلب آمده است: «تزريق اين همه سياهي به جان فضاي عمومي و طبل‌كوبي‌هاي گوشخراش و آلودگي‌هاي صوتي و سوءاستفاده از نام حسين بزرگ براي مقاصد دنيوي مبتذل، انحراف از پيام بيداركننده و عزت بخش عاشوراست...»

اگر مي‌آمدم پيروز مي‌شدم

احمد توكلي گفت: «آذر 1375، پس از طي شدن دوران تحصيل در انگلستان، به ايران بازگشتم. انتخابات هم شكل و قوام گرفته بود و همگان در جناح اصولگرايي، آقاي ناطق‌نوري را پيروز انتخابات مي‌دانستند. از آقاي جواد لاريجاني پرسيدم كه اگر من نامزد انتخابات شوم، چه اتفاقي مي‌افتد كه جواد لاريجاني پاسخ داد: همه‌چيز به هم مي‌خورد.» توكلي با اشاره به جمع‌بندي خود در اينكه اگر در آن انتخابات نامزد مي‌شدم، برنده انتخابات بودم، افزود: «با حضور من در انتخابات 1376، ايجاد دوقطبي كه در نهايت منجر به پيروزي آقاي خاتمي شد، رقم نمي‌خورد.»

همرا‌هان ترامپ!

«اكبر تركان» مشاور سابق رئيس‌جمهور با انتقاد از مخالفت‌ها و تخريب‌هايي كه عليه دولت صورت مي‌گيرد، گفت: «افرادي كه به رئيس‌جمهوري حمله مي‌كنند همراه ترامپ هستند، چون ترامپ براي ضربه زدن به اقتصاد ايران همه تلاشش را مي‌كند.» تركان افزود: «افرادي كه مي‌خواهند با آقاي روحاني مخالفت كنند، انگار بابت اين تحريم‌ها قند در دل‌شان آب مي‌شود، انگار از اين تحريم‌ها عليه مردم كيف مي‌كنند، انگار رنج‌هاي مردم را نمي‌بينند، انگار رنج‌هاي گروه‌هاي ضعيف را نمي‌بينند و از اينكه تحريم‌ها اعمال مي‌شود و كمر دولت زير بار اين فشارها مي‌شكند، راضي هستند!»

مرگ رجوي

«علي حسين‌نژاد» مترجم سابق در بخش روابط خارجي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در گفت‌وگو با پايگاه عربي «اشرف نيوز» ضمن تأكيد بر اينكه سازمان منافقين در حال فروپاشي است، گفته است، سركرده اين گروهك تروريستي به عربستان فرار كرده و در آنجا مرده است. حسين‌نژاد افزوده است: «بي‌ترديد مسعود رجوي به عربستان فرار كرد و در آن جا مُرد. اگر اين چنين نبود يك مسئول عربستاني در سال 2017 در جريان كنفرانس سازمان منافقين در پاريس مرگ مسعود رجوي را اعلام نمي‌كرد.»

مقابله با ايران؛ از نوچه‌هاي نوژه تا اجماع جهاني

حسن خدادي/ در يادداشت شماره قبلي مسير چالش‌هاي آمريكا با جمهوري اسلامي ايران بررسي و نشان داده شد، افزايش سطح و عمق چالش‌هاي دو كشور پيشرفت و قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران و ضعف و زبوني دشمنانش را به رخ مي‌كشد. در اين شماره پس از بررسي سطح چالش‌ها، ابزارهاي مقابله آمريكا با جمهوري اسلامي ايران بررسي خواهد شد. اينكه كشور آمريكا براي سرنگوني جمهوري اسلامي ايران چه ابزار و وسيله‌اي را به كار مي‌برد، موضوعي است كه در چهار دهه گذشته همواره در حال تغيير بوده است. همانند سطح چالش‌ها، نوع و ميزان كاربرد اين آلات سرنگوني نيز در سنجش قدرت و ميزان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران تأثيرگذار است. حوادثي مانند واقعه طبس، كودتاي نوژه و تحريك گروه‌هاي تجزيه‌طلب و تروريست‌هاي دست‌نشانده منافقين در سال‌هاي اوليه انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد، كشور آمريكا در ابتداي انقلاب اسلامي فكر مي‌كرد مي‌تواند با كمترين وسيله و هزينه ممكن اين نظام نو پا را ساقط كند؛ اما شكست‌هاي پي‌درپي در دهه اول انقلاب اسلامي و سال‌هاي پس از آن كار را به جايي رسانده كه در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي، هرگونه برخورد آمريكا با جمهوري اسلامي ايران نه تنها ممكن نيست؛ بلكه اين كشور را به لحاظ نظامي و سياسي به تشكيل ائتلاف‌هاي بين‌المللي وادار كرده است كه معمولاً مرعوبان و معاندان تنها همراهان آنها هستند.

توصيف چنين وضعيتي در كلام رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالي) به خوبي نقش بسته است. ايشان در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي مي‌فرمايند: «اگر آن روز گمان آمريكا آن بود كه با چند ايراني خودفروخته يا با چند هواپيما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامي و ملّت ايران فائق آيد، امروز براي مقابله‌ سياسي و امنيتي با جمهوري اسلامي، خود را محتاج به يك ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند يا مرعوب مي‌بيند و البته باز هم در رويارويي، شكست مي‌خورد. ايران به بركت انقلاب، اكنون در جايگاهي متعالي و شايسته‌ ملت ايران در چشم جهانيان و عبور كرده از بسي گردنه‌هاي دشوار در مسائل اساسي خويش است.»

جمهوري اسلامي ايران بعد از هر ترفند و توطئه‌ دشمن نه تنها تضعيف نشده و عقب‌نشيني نكرده است، بلكه با پيشرفت همه‌جانبه مسير موردنظر خود را با سرعت بيشتري طي كرده است. وجود متحدان جبهه مقاومت در منطقه و همراهي روسيه با ايران در تحولات سوريه نشان داده است، بسياري از گروه‌ها و كشورهاي گوناگون براي رسيدن به اهداف سياسي و نظامي در منطقه و نظام بين‌الملل، خود را محتاج همراهي با جمهوري اسلامي ايران مي‌دانند. نمونه بارز اين كشورها دولت «تركيه» است. اين كشور پس از يك زورآزمايي نابرابر در سال‌هاي ابتدايي تحولات سوريه، با نااميدي از متحدان غربي و عربي به سركردگي آمريكا، براي رسيدن به اهداف خود به ناچار با ائتلاف مقاومت به رهبري ايران همراهي كرد و در اين راه قطر نيز با آنها همراه شد.

افزايش قدرت نظامي ايران همراه با تقويت راهبردهاي سياسي و ديپلماسي فعال مقاومت سبب شده است دولت آمريكا در ائتلاف‌هاي منطقه‌اي و جهاني خود نيز شكست بخورد. امروزه كشورهايي مانند اتحاديه اروپا نيز با اكراه و تنها به دليل ترس از نفوذ روسيه و چين مجبور به همراهي آمريكا هستند. در حال حاضر، تنها متحدان واقعي اين كشور رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي هستند كه به دليل ترس از موجوديت منحوس‌شان بر آمريكا تكيه كرده‌اند.

تلاش‌هاي ناموفق و شكست‌خورده اخير آمريكا در خليج‌فارس براي تشكيل ائتلاف عليه جمهوري اسلامي ايران نشان داد، اين مرحله از ابزارها و وسايل مورد نظر آمريكا عليه ايران نيز با شكست مواجه شده و اين كشور ناچار است روش‌ها و ابزارهاي ديگري به كار بگيرد كه در آينده روشن خواهد شد. تحليل‌هاي مربوط به تنش‌هاي داخلي در آمريكا اين واقعيت را آشكار كرده است كه بيشتر سياستمداران اين كشور به شكست ابزارهاي‌شان در مقابل جمهوري اسلامي ايران واقف هستند. براي نمونه، كنار گذاشتن «جان بولتون» جنگ‌طلب از سوي ترامپ به خوبي نشان داد، اين كشور توان و ظرفيت لازم را براي مقابله با ايران ندارد و هر گونه طبل خشونت‌آميز از سوي چنين افرادي با مخالفت افكار عمومي و سياستمداران كاركشته آمريكا مواجه است.

بنابراين تشديد و گستردگي ابزارهاي مورد نظر آمريكا براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران در چهار دهه گذشته هر روز تقويت‌ شده و هر بار نيز شكست‌ خورده است. يكي از مهم‌ترين روش‌هاي فعلي اين كشور در كنار جنگ نرم و تحريم‌هاي اقتصادي وادار كردن جمهوري اسلامي ايران به مذاكره و در نهايت برقراري يك روابط دوسويه براي نزديكي و نفوذ در ساختار نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران است. نسل جديد انقلاب اسلامي در گام دوم انقلاب اسلامي نه تنها بايد مسير تقويت نظامي، سياسي و اقتصادي گذشته را ادامه دهد؛ بلكه مراقبت از سياست‌هاي نرم و تلاش آمريكا براي نفوذ در كشور از طريق مذاكره را خنثي كند. اين مهم بيش از هر چيزي با روشنگري، بصيرت و آگاهي دادن به مردم ميسر مي‌شود؛ چون اگر مردم جنايت‌هاي آمريكا را فراموش كرده و رسانه‌هاي معاند وعده شكل‌گيري «مدينه فاضله» را به واسطه رابطه با آمريكا القا كنند. فضا به سمتي پيش خواهد رفت كه آرمان‌هاي انقلاب رو به فراموشي رفته و مصالح ملي آسيب جدي خواهد ديد.

«فؤاد ايزدي» عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با اشاره به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب درباره مذاكره با آمريكا، گفت: «اگر ما سياست آمريكا را نمي‌پسنديدم، بايد با عدم تمكين به خواسته آنها براي شركت در مذاكره ثابت كنيم كه سياست‌هاي آمريكا
جواب
نداده است.»