حسن خدادی/ در شماره‌های پیشین تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بخش اول بیانیه، یعنی گذشته پر افتخار جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف در چهل سال گذشته بیان شد. از این شماره به بعد، تمرکز اصلی این یادداشت‌ها بر گام دوم انقلاب اسلامی است. محور اصلی گام دوم انقلاب اسلامی، موضوعات قابل رصد و پیگیری و مهم‌تر از همه موتور محرک اصلی گام دوم خواهد بود:

در این شماره، با وام‌گیری از اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلام، به مهم‌ترین عامل موفقیت جمهوری اسلامی ایران در چهل سال دوم انقلاب اسلامی یعنی نقش جوانان پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین مانع جوانان، نگاه پیرسالاری و بی‌اعتمادی به آنان در برخی ارگان‌ها و نهادهای اجرایی کشور است. متأسفانه، بر خلاف اندیشه و عمل مقام عظمای ولایت، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، نهادهای اجرایی کشور با نگاهی پیرسالارنه در حوزه‌های تقنینی و اجرایی، مهم‌ترین سد ورود جوانان به عرصه مدیریت کشور هستند. انتصاب‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در حوزه نیروهای مسلح، قوه قضائیه، ائمه جمعه و... دال بر تلاش برای واگذاری مدیریت اجرایی کشور به جوانان است؛ امری که باید در دیگر حوزه‌ها نیز دنبال شود.

برای اینکه عمل و اندیشه معظم‌له‌ سرلوحه مسئولان اجرایی قرار گیرد، به همت و اهتمام مردم در انتخابات مجلس و دولت نیاز است تا دولت جوان و انقلابی شکل بگیرد. بدون وجود چنین دولتی که نگاه و اهتمام ویژه‌ای به جوانان داشته باشد، قدم گذاشتن در گام دوم انقلاب اسلامی که یکی از الزامات آن سرعت بخشیدن به پیشرفت است با مشکل مواجه خواهد شد.

اما به فرض این پوست‌اندازی، که با همت مردم در انتخابات و تلاش مضاعف مسئولان نظام سیاسی در الگوبرداری از رهبر معظم انقلاب اسلامی میسر می‌شود، جوانان انقلابی باید الزاماتی را رعایت کنند تا بتوانند این مسیر را با قدرت مضاعف پیش ببرند و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را محقق کنند. پس از برداشتن مانع اول حضور جوانان در این عرصه، اهتمام خود آنان برای به دوش گرفتن مسئولیت‌ها از مهم‌ترین مسئله است.

برای رسیدن به این درجه از مدیریت، جوانان حزب‌الهی نیازمند اعتماد به نفس جدی و مهمی هستند که در مقابل رقبای لیبرال مسلک خود احساس ضعف و ناامیدی نداشته باشد. آنها با عملکرد درخشان خود در بسیج سازندگی و اردوهای جهادی، توانسته‌اند تا اعتماد جامعه و مردم را به دست بیاورند. تداوم این کارکرد در حوزه‌های اجرایی و قبول مسئولیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌تواند بارقه امید در جامعه ایجاد کرده و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در چهل سال دوم انقلاب اسلامی در مقابل هرگونه تهدید دشمن و ضعف مدیریتی در داخل کشور واکسینه کند.