شیپور چگونه شیپور شد؟

شاید تبلیغات پایگاه و اپلیکیشن خرید آنلاین کالاهای دست دوم شیپور (Sheypoor) را در کافه‌بازار، تلویزیون و حتی بیلبوردهای شهری دیده باشید، پایگاهی که یک جوان خلاق به اسم «رضا اربابیان» در سال ۱۳۹۰ آن را راه‌اندازی کرد. اربابیان که دانش‌آموخته رشته MBA است، ایده راه‌اندازی این سرویس خرید و فروش را از علاقه خودش به خرید کالاهای دست دوم به دست آورده است، زیرا در بسیاری از کشورها از سال‌ها قبل امکان خرید و فروش کالاهای دست دوم در بستر اینترنت وجود داشته که یکی از مهم‌ترین نمونه آن پایگاه معروف (eBay) با 10 میلیارد دلار درآمد سالیانه است که از قضا سازنده آن هم یک کارآفرین ایرانی است؛ به همین دلیل خرید کالاهای دست دوم اینترنتی از نظر اربابیان آنقدر اهمیت داشت که فکر راه‌اندازی پایگاهی در این زمینه را در ذهن داشته باشد. او پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، مانند همه جوان‌ها مهم‌ترین دغدغه‌اش پیدا کردن کار بود و به این فکر می‌کرد که مشغول چه کاری شود؛ البته خودش می‌گوید علاقه چندانی به کار کردن برای دیگران یا به قولی مشاغل کارمندی نداشته و دوست داشت کسب‌وکار خودش را راه‌اندازی کند؛ از این رو تصمیم گرفت ایده مورد علاقه‌اش را که یک مرجع نیازمندی‌های برخط بود، پیاده‌سازی کند. او در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره طرح اولیه خود گفته است: «دوست داشتم برای خرید آنلاینی وقت بگذارم؛ کالاها را با هم مقایسه کنم و بهترین قیمت را دربیاورم و اگر می‌خواستم خرید کنم، منتظر می‌ماندم تا با کمترین قیمت این کار را انجام بدهم. آن زمان پول محدودی داشتم و برای همین تک‌تک خریدها برایم اهمیت داشت. آن دوران خرید اینترنتی از این سایت‌ها برایم تا جایی جالب شده بود که خودم هم گاهی چیزهایی مانند گوشی موبایل برای فروش می‌گذاشتم. مثلاً موبایل دست‌دومی را ارزان می‌خریدم و آن را بعد از تعمیر به قیمت بیشتری می‌فروختم!» لذا از فرصت نبود یک پایگاه جامع خرید و فروش کالای دست دوم در کشور استفاده کرد و کسب‌وکار خودش را با حداقل امکانات راه‌اندازی کرد و امروز یکی از موفق‌ترین صاحبان کسب‌وکارهای دیجیتال کشور است. این جوان ایرانی که متولد 1361 است، موفقیتش در بازار را ناشی از انتخاب دقیق نیازهای موجود در بازار می‌داند و معتقد است برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق باید نیاز جامعه را به درستی تشخیص داد.

 

 

اپلیکیشن ایرانی «متن یار»

اگر طلبه، دانشجو یا دانش‌آموزی هستید که پیوسته با مقالات و کتاب‌های چاپی سر و کار دارید، اپلیکیشن ایرانی «متن یار» ابزار بسیار خوبی برای بیرون کشیدن متن‌های چاپی است و می‌تواند زحمت تایپ دستی را از دوشتان بردارد. متن یار که با فناوری OCR یا «استخراج متن از تصویر» کار می‌کند، بدون اما و اگر نوشته‌های چاپی کتاب‌های فارسی را با دقت قابل قبولی به متون تایپی و قابل ویرایش تبدیل می‌کند، پس امتحانش را از دست ندهید!

لینک دانلود رایگان: https://matnyaar.ir

اگر دانشجو ، پژوهشگر یا یک فعال فرهنگی و هنری حتی در سطح مسجد و پایگاه محله خودتان هستید حتماً بارها این دست جملات را از خیلی‌ها شنیده‌اید «می‌دونی کار نیست!»، «برو کار درست و حسابی پیدا کن!» که هدفش چیزی جز ناامید کردن شما و منصرف نمودن‌تان از پیگیری کارهای علمی و فرهنگی مورد نیاز جبهه انقلاب نیست!

البته باید قبول کنیم که این روزها ساختار بازار کار مثل گذشته نیست و با کوچک‌تر شدن حجم بدنه دولت‌ها کم‌کم مدل سنتی استخدام در نهادهای دولتی و حاکمیتی در حال تغییر و کاهش است و مانند گذشته ملاک استخدام تنها دارا بودن مدرک دانشگاهی نیست لذا دیگر بازار کار حول اشتغال در استارتاپ‌ها و صنایع دانش‌بنیان خواهد چرخید پس در بازار پر رقابت امروز و فردا نباید به امید مشاهده اطلاعیه استخدام ادارات بیکار بنشینید و عمر خود را به انتظار بگذرانید!

البته این نکته هم ناگفته نماند که اگر حتی دارای تخصص ویژه‌ای در امور پژوهشی، فرهنگی و هنری هستید در صف طولانی متقاضیان کار باز هم افراد دارای تخصص زیادی رقیب شما هستند و در این میدان پر رقابت برنده کسی است که مهارت و تخصص اش بیش از بقیه به چشم آید!

شاید می‌پرسید که برای بیشتر به چشم آمدن تخصص خود و جلو افتادن در صف اشتغال چه باید بکنید!؟ ساده‌ترین پاسخ و راهکار پیش روی شما، تبدیل شدن‌تان به تولیدکننده محتوا در حوزه تخصصی‌تان است! برای این کار کافیست در یکی از رسانه‌های داخلی پر مخاطب مانند Virgool.io یا blog.ir عضو شده و شروع به نوشتن در مورد تخصص خود و حتی آموزش موارد کاربردی به دیگر کاربران کنید.

مثلاً اگر به نرم‌افزارهای تخصصی آماری مانند SPSS آشنایی دارید که مورد نیاز پژوهشگران و دانشجویان است، در صفحه خود مباحث مربوط به این حوزه را آموزش دهید و یا اگر طراح پوسترهای انقلابی و فرهنگی هستید نمونه کارهای خود را بصورت لایه باز و جهت بهره‌برداری دیگر کاربران منتشر کنید و به آنها مشاوره دهید و ببینید که در طول چند هفته چطور از یک فرد کمتر شناخته شده تبدیل به یکی از فعالین شناخته شده حوزه تخصصی خود می‌شوید که ثمره‌اش براش ما دستیابی راحت‌تر به فرصت‌های شغلی است.

در شماره‌های آینده بیشتر به این دست موضوعات خواهیم پرداخت پس تا شماره بعدی همراه ما باشید.

 

زهرا برهانی

به یقین تا به حال برای شما نیز ممکن است پیش آمده باشد که فایل مشکوکی را از کسی دریافت کرده باشید و بخواهید به طریقی خیال‌تان را از بابت آلوده بودن آن به جاسوس‌افزارها راحت کنید؛ اما در بهترین حالت تنها یک آنتی‌ویروس در رایانه و تلفن همراه ما نصب شده است و اگر آنتی‌ویروس ما کرک شده یا غیرقانونی نباشد و مخزن شناسایی ویروس‌هایش هم بروز باشد، شاید باز هم نتواند همه ویروس‌های آن فایل مشکوک را شناسایی کند.

البته فکر نکنید که این مشکل فقط مختص من و شماست؛ بلکه همه کاربران جهان به نوعی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما خبر خوب اینکه قصد داریم ترفندی را به شما آموزش دهیم تا این مشکل را به بهترین شکل حل کنید!

بله، درست حدس زدید! به لطف توسعه فناوری ارتباطات امروز شما می‌توانید به راحتی از طریق تلفن همراه یا رایانه خود هر فایلی را نه با یک آنتی‌ویروس؛ بلکه با بیش از 70 آنتی ویروس مطرح جهان اسکن کنید و خیال خود را از نظر آلوده بودن آن به بدافزار راحت کنید تا خدای نکرده اطلاعات خصوصی یا کاری شما در دسترس هکرهای اینترنتی قرار نگیرد.

برای بررسی فایل‌های مشکوک کافی است به آدرس www.virustotal.com مراجعه کنید و فایل مورد نظر خود را از روی حافظه یا حتی وب Choice File کرده و دکمه Confirm Upload را بزنید. حالا فقط کافی است لحظاتی صبر کنید تا نتیجه بررسی فایل در آنتی‌ویروس‌های مختلف برای شما نمایش داده شود! البته این نکته حفاظتی را به یاد داشته باشید که از این سرویس اینترنتی نباید برای بررسی اسناد اداری و طبقه‌بندی شده استفاده کرد.

 

حامد مظلومی