رسول خدا حضرت محمد(ص) فرمودند: اى سلمان! هر كس دخترم فاطمه(س) را دوست بدارد، او در بهشت و كنار من خواهد بود و هر كس او را دشمن بدارد، گرفتار آتش مى‌شود. سلمان! محبت به فاطمه(س) در یکصد جا به درد مى‌خورد؛ از جمله آنها هنگام مرگ، عالم برزخ، درياى ميزان، عرصات محشر، پل صراط و محاسبه اعمال. سلمان! واى بر كسانى كه به او ظلم كنند و واى بر آنان كه به شوهر او جفا نمايند، واى بر ستمگرانى كه به فرزندان و شيعيان وى ستم كنند.(بحارالانوار، ج 27، ص 16)

اگر کسی مالک دارایی‌های خود باشد و آن را در راهی که خواست خرج کند، با از دست دادنش غصه‌دار نمی‌شود؛ اما اگر کسی مملوک دارایی‌های خود باشد، ذلیلانه برای حفظ آنها تلاش می‌کند و اگر آنها را از دست بدهد، محزون می‌شود؛ پس مالک باش نه مملوک! (لَیسَ الزُهدَاَن لاتَملِکُ شَیءً ولکِنَ الزُهدَاَن لایَملِکَکَ شَیءً) زهد این نیست که مالک چیزی نباشی، بلکه معنای زهد این است که چیزی مالک تو نباشد.

هنوز چند روزى از ازدواجش نگذشته بود كه از طريق سپاه عازم مكّه شد. بعد از زیارت خانه خدا و بازگشت از مكه تغييرات محسوسى از نظر روحى و اخلاقى در وى به وجود آمده بود. ده روز از حاجی شدنش نگذشته بود که از طريق سپاه عازم جبهه شد و شب شهادت امام سجاد(ع) پس از اتمام حمله و در حالى كه با دو بى ‌سيم‏‌چى براى ديده‌بانى عازم منطقه بودند، بر اثر اصابت تركش خمپاره به شهادت رسيد.

 

به نقل از خانواده شهید مهدى ميرزائى‌صفى‌‏آبادى

 

مهدى 19 شهريور 1341 در مشهد متولد شد. مقطع ابتدايى را در مدارس سجّاديه، كاظميّه و عابدزاده‏ كه دروس مذهبى آن بيشتر بود‌، تحصيل كرد. پس از اتمام كلاس ششم ابتدايى جذب كار النگوسازى شد. بيشتر كتاب‌هاى داستانى و مذهبى مطالعه مى‎‏كرد و علاقه زيادى به خواندن قرآن داشت. محور فعاليت‌هاى مهدى در پیش از انقلاب همان جلسات مذهبى بود و بیشتر فعاليت‌هاى سياسى‌ـ اجتماعى خود را در همان جلسات به اتّفاق دوستان انجام مى‌‏داد که با شعله گرفتن شور انقلاب او هم دچار انقلاب درونى شد. به بهانه النگوفروشى در اطراف حرم، اعلاميه‏‌هاى امام(ره) را پخش مى‎‏كرد.

پس از پیروزی انقلاب در قسمت مكانيكى و فنّى جهاد سازندگى به كار مشغول شد و دوران سربازى را در آنجا گذراند و عازم جبهه شد. پس از يك سال عضو سپاه شد و به خطّ مقدّم شتافت. وى در آن زمان به منزله محور سياسى مطرح بود. در قضيّه انتخاب بنى‌صدر، جزو مخالفان سرسخت او بود. 4 ارديبهشت 1363 در سالروز بعثت رسول‌اكرم(ص) با خانم حميده شريفى ازدواج كرد. او دوّمين شهيد خانواده ميرزائى است و برادر كوچك‌‏ترش، رضا قبل از وى به شهادت رسيد. هشت بار مجروح شد. در عملیات‌های سوسنگرد، ارتفاعات الله‌‏اكبر، نصر، طريق‌‏القدس، چزّابه، فتح‌‏المبين، بيت‌‏المقدس، رمضان، مسلم‏‌بن‌عقيل، والفجر 3 و 4 و خيبر شركت فعّال داشت و به عنوان فرمانده گروه تخريب تيپ امام رضا(ع) و سپس گروه تخريب لشكر 5 نصر و در نهايت فرمانده تيپ امام موسى‌كاظم(ع) حضور داشت. در نهایت 29 مهر ماه سال 1363 در منطقه عملیاتی میمک به شهادت رسید و پيكر پاكش در مشهد به خاك سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب چهار سخنرانی مهم و کلیدی دارند که طبق فرموده خودشان، اساس و لُب تحلیل‌ها و دیدگاه‌های ایشان را در تحلیل قیام عاشورا در این چهار سخنرانی به ‌طور خلاصه و چکیده ارائه شده است. کتاب «چهار گفتار» محصول تدوین این چهار سخنرانی است که ایشان در این گفتارها، به تحلیل قیام اباعبدالله(ع) با رویکرد اجتماعی پرداخته‌اند. وجه اشتراک این گفتار‌ها این است که واقعۀ عاشورا را به‌ عنوان منبع معرفتی برای امروز انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داده و به‌گونه‌ای به تفسیر «کلّ یومٍ عاشورا و کلّ أرضٍ کربلا» پرداخته است. ایشان در این چهار گفتار تلاش کرده‌اند تا با تحلیل این واقعه تاریخی مهم و عبرت‌گیری از آن، اولاً از تکرار مجدد فاجعۀ عاشورا در جهان معاصر ممانعت کرده و ثانیاً درس‌هایی برای حرکت رو به‌ جلوی امت اسلامی ارائه کنند. در این کتاب از سویی با تحلیل‌های عمیق و دقیق تاریخی مواجه هستیم و از سوی دیگر با نکات نابی که برای امروزمان ثمربخش هستند، روبه‌رو می‌شویم.

در گفتار اول به این پرسش پرداخته می‌شود که «چرا جامعه اسلامی پس از ۵۰ سال از رحلت پیامبر(ص) از نظر اخلاقی به چنان وضع فجیع و منحطی دچار شد که فاجعه عاشورا را رقم زد! و تلاش می‌کند ابعاد اخلاقی و اجتماعی این پرسش را واکاوی کند.

در گفتار دوم به تحلیل «هدف اباعبدالله(ع) از قیام» و نسبت این هدف با «نتیجه‌ قیام» پرداخته و دیدگاه‌های مختلف و حتی مشهور ناصحیح را نقد کرده است.

ایشان در گفتار سوم بر اساس تحلیل کلان جامعه‌شناختی که از قیام عاشورا ارائه می‌دهد، «نقش خواص جبهه‌ حق در شکل‌گیری فاجعه عاشورا» را تبیین می‌کنند تا عبرتی باشد برای امروز انقلاب اسلامی.

در گفتار چهارم نیز با ارائه تحلیلی از قیام عاشورا در امتداد انقلاب اجتماعی نبوی، از منظری دیگر به تبیین چرایی شکل‌گیری فاجعه کربلا پرداخته می‌شود.

کتاب «چهار گفتار» با وجود صفحات اندکش، مطالب متعدد خواندنی و عبرت‌آموز از حادثه‌ عاشورا را پیش روی خوانندگانش می‌گذارد؛ بنابراین خوانندگان علاوه بر نکات فوق می‌توانند مباحثی مانند موارد زیر را در این کتاب بیابند:

ـ زندگی پُرفضیلت امام حسین علیه‌السلام و صفات برجسته‌ ایشان؛

ـ اهمیت مقام شهادت؛

ـ عنصر حیات‌بخش امر به معروف و نهی از منکر؛

ـ اهمیت نقش ارزشمند حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در حفظ و گسترش پیام عاشورا؛

ـ ویژگی‌های لازم برای مجالس عزاداری محرم و صفر؛

و ...

امید است که مطالعه‌ دقیق این کتاب، خوانندگان را در کسب بصیرت درباره زندگی و قیام تاریخ‌ساز آن حضرت و اصحابش موفق نماید؛ ان‌شاءالله.

آسمان بی‌شک پر از تکبیره‌الاحرام اوست

غم همیشه تشنه‌ دریای ناآرام اوست

اوج تفسیر تمام آیه‌های عاشقی

در میان خطبه‌های کربلا تا شام اوست

مثل نام مرتضی بعد از پیمبر دیده‌ام

هر کجا نام حسین آمد، پس از آن نام اوست

چشم‌هایش هیچ چیزی غیر زیبایی ندید

ما رأیت... اولین و آخرین پیغام اوست

شیعه بی‌تردید بی‌زینب به پایان می‌رسید

در دل ایمانی اگر داریم از اسلام اوست

از نجف تا کربلا موکب به موکب می‌روم

هر کجا پا می‌گذارم سفره‌ اکرام اوست

کربلا پایان پرچم‌داری زینب نبود

تازه‌ این آغاز ختم سوره‌ انعام اوست

 

سما روشنایی

نکته: مادری سه ظرف هم اندازه را روی شعله قرار داد و به مقدار مساوی در آنها آب ریخت. در ظرف اول یک هویج، در ظرف دوم یک تخم‌مرغ و در سومی چند دانه قهوه ریخت و در زمان یکسان سه ظرف را حرارت داد. سپس فرزندان خود را صدا زد و پرسید: از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید. بچه‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشتند. مادر توضیح داد: آدم‌ها در جوش و خروش و چالش‌ها و سختی‌های زندگی یکسان نیستند؛ بعضی‌ها مانند هویجند،‌ تا وقتی با مشکلی مواجه نشده‌اند، ‌سخت و محکمند؛ اما به محض اینکه در جوش و خروش روزگار قرار می‌گیرند شل می‌شوند و خود را می‌بازند. بعضی آدما مثل تخم‌مرغ هستند،‌ در روال عادی و روتین زندگی شل هستند؛ اما در برخورد با مشکلات سخت و غیر قابل انعطاف می‌شوند و بعضی دیگر، مانند قهوه هستند که نه تنها در سختی‌ها خود را نمی‌بازند، بلکه به محیط انرژی می‌دهند و با معطر کردن آن، ‌به زندگی رنگ و طعم می‌دهند. اینها زنده می‌مانند، ‌زندگی‌ساز هستند و نسیم روح‌بخش حیات را به دنیای دیگران می‌بخشند.

نظر: در حوادث اخیر کشور، ‌شاهد فشارها،‌ تهدیدها و تحریم‌های دشمنان هستیم؛ اما جمهوری اسلامی نه تنها از مواضع و رفتار خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه سبب اثرگذاری بر کشورهای منطقه شده است؛ به گونه‌ای که اکنون آمریکا از تأثیرپذیری انقلاب اسلامی بر آمریکای لاتین سخن به میان می‌آورد و می‌گوید حیاط خلوت آمریکا به تسخیر ایران درآمده است.

گل لاله، تاب و توان آتش ندارد؛ گل بنفشه، نای ایستادن در برابر آوار ندارد و پروانه‌، دور گلوله آتش طواف نمی‌کند؛ اگر دیدی گلی پرپر شد و پروانه‌ای گلوله‌باران، بدان که جنگ از دل سیاهی‌های شب سر زده است، بدان که صدای شکستن دل مادری در بغض‌های تنهایی‌اش نواخته شده است؛ اما در گوشه‌ای از این جنگ پرهیاهو، عاشقان در آرامش الهی‌ جامی از عشق را سر می‌کشند، جامی به رنگ سرخ، عاشورای حسین(ع).

 

آقا جان

شهیدان با پرچمی سفید، سیاهی شب را ورق زدند، آنهایی که عاشقانه پرواز را آموختند، خطی از نور روی سیاهی شب کشیدند و سپیده عاشقانه صبح را برای ما به یادگار گذاشتند؛ ما از این قافله عشق جا ماندیم تا پیام‌رسان سرود عاشورایی آنان باشیم و با اشک در گوش‌ کودکان‌مان زمزمه کنیم که عشق را جوانی با ذبح خواهش‌هایش تعریف کرد و پاکی را رمز عروج خود قرار داد؛ با این همه، نکند در این سپیده صبح، در این نسیم عاشقانه به یادگار مانده از نفس‌های پاک‌بازان، خواب غفلت چشمان‌مان را به تاراج ببرد، که خواب یعنی مردن رسم آزادگی و ایثارگری و غفلت همان پاک شدن رنگ سرخ شهید از کوچه و خیابان‌های این شهر است.

 

مولای من

قسم به لحظه جا گرفتن استخوان‌های شهید در آغوش مادر، قسم به پلاک‌های نیمه و قسم به سرفه‌های رنگ خون گرفته، نمی‌گذاریم سرخی خون شهیدان از گذر نگاه‌مان پاک شود و یادشان را‌، نام‌شان را و رسم‌شان را در دل‌های‌مان حک می‌کنیم و هر روز از عمق جان فریاد می‌زنیم: «ای شهید، امروز بیشتر از دیروز دوستت می‌دارم! و فردا بیشتر از امروز... و این ضعف من نیست؛ قدرت توست.»