آخرین شب پاییز به عنوان شب «یلدا» در بین ما ایرانی‌ها همراه با شب‌نشینی و دور هم بودن خانواده‌ها و قصه‌خوانی و... می‌گذرد؛ اما چند وقتی است با باز شدن پای فضای مجازی به جمع خانواده‌ها این مراسم هم از گزند‌های «سلفی‌بگیرانِ تلگرام چک‌کنِ اینستاگرام استوری‌گذار» دور نمانده است! به همین دلیل برای ترک اعتیاد به دنیای مجازی و تلفن‌های هوشمند به چند روش اشاره می‌شود:

خاموش کردن پیام‌های اطلاع‌رسانی: افرادی که با وسیله هوشمند خود کاری ندارند؛ اما دائماً دینگ دینگ این وسیله‌ها و پیام‌های جدید و... ناخودآگاه آنها را به سوی تلفن ‌همراه می‌کشاند، می‌توانند با خاموش ‌کردن اطلاع‌رسانی‌ها یا «نوتیفیکیشن‌ها» برای مدتی تلفن‌همراه خود را فراموش کنند. اگر چاره‌ساز نشد، برنامه‌هایی را که به شما زیاد پیام می‌دهند، از تلفن‌ همراه خود پاک کنید. جرئت داشته باشید و این کار را بکنید! اینکه برنامه‌ای به صورت لحظه‌ای آب و هوای روستای پدری‌تان را به شما اطلاع بدهد، به چه درد شما می‌خورد که دائماً تلفن ‌همراه خود را برای آن بررسی کنید!

حالت پرواز: اگر اعتیاد شما فقط به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خلاصه نمی‌شود و هنوز به پیامک‌‌بازی و مکالمه‌های طولانی عادت دارید، بهترین گزینه فعال کردن حالت پرواز است! وقتی در جمع خانواده خود هستید، پدر، مادر، همسر و... همه در کنارتان هستند و از سلامتی شما باخبرند، بنابراین حالت پرواز و جواب ندادن تلفن ‌همراه، شخص مهمی را نگران نمی‌کند!

پنهان کردن: یکی از بهترین روش‌ها، پنهان کردن تلفن از جلوی چشم‌های‌تان است! «از فکر برود، هر آنچه از دیده برفت!» وقتی وارد خانه می‌شوید، تلفن‌ همراه خود را در محفظه‌ای مخصوص قرار دهید و در آن را قفل کنید و کلیدش را قورت دهید که نه ولی در جایی که به صورت عادی در دیدتان نیست، مخفی کنید! به مرور استفاده نکردن از تلفن‌ همراه در خانه و جمع‌های خانوادگی را با این روش عادت خواهید کرد.

محمدصالح نادری 

چندین سال از آغاز به کار پست‌های الکترونیکی ایرانی در رقابت با سرویس‌دهندگان بزرگ و قدرتمند ارائه خدمات پست الکترونیکی می‌گذرد؛ اما هنوز آن طور که باید نمونه‌های ایرانی با وجود همه امکانات و مزایای آنها مورد توجه کاربران داخلی قرار نگرفته‌اند و بسیاری از کاربران از همان Gmail و یاهو استفاده می‌کنند!

خوشبختانه، در این سال‌ها کاربران خدمات پست الکترونیک ایرانی اذعان دارند که بی‌توجهی به خدمات Email ایرانی به بی‌کیفیت بودن خدمات ارائه شده در این سرویس‌دهندگان بر نمی‌گردد؛ زیرا بعضی از آنها قابل مقایسه با سرویس‌های مشابه خارجی هستند و در بعضی موارد حتی می‌توان نمونه‌‌های ایرانی را در ارائه این خدمات موفق‌تر از رقبای خارجی دانست؛ خدمات متخصصان داخلی از ضریب امنیت و پایداری بالاتری برخوردارند و به مراتب می‌توان اعتماد بیشتری به آنها داشت. زیرا خدمات پست الکترونیک داخلی بر روی سرورهای مستقر در داخل کشور میزبانی می‌شوند و امکان دسترسی غیرمجاز به محتوای دریافتی و ارسالی کاربران وجود ندارد.

از این ‌رو بر آن شدیم تا در این بخش شما را با یکی از جذاب‌ترین سرویس‌های پست الکترونیک داخلی که دامنه آن نیز منطبق بر نام کشورمان است، آشنا کنیم. سرویس پست الکترونیک «ایران دات آی آر» (Iran.ir) که شما می‌توانید به راحتی در این سرویس‌دهنده ایرانی برای خود یک پست الکترونیکی ایجاد کنید.

برای ایجاد پست الکترونیکی در این سرویس‌دهنده کافی است به آدرس
 https://mail.iran.ir مراجعه کرده، با کلیک بر روی گزینه «کاربر جدید» برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید و از این پس به جای استفاده از آدرس‌های الکترونیکی خارجی، از این آدرس برای تعامل با دیگر کاربران فضای مجازی و همچنین نام‌نویسی در پایگاه‌های اینترنتی استفاده کنید.

احمد پورمحمدی 

در طول دهه‌های گذشته، گسترش اسلام‌هراسی یا Islamophobia# همواره به منزله یکی از سیاست‌های ثابت دستگاه‌های رسانه‌ای تمدن غرب مطرح بوده و هم اکنون نیز به مدد رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در قالب‌هایی به مراتب متنوع‌تر در راستای مهار گرایش جوامع غربی به اسلام دنبال می‌شود؛ اما خوشبختانه مسلمانان ساکن کشورهای غربی در مقابل سیاست‌های ضد اسلامی دستگاه‌های حکومتی کشورهای خود ساکت و منفعل ننشسته و با خلاقیت خود راهکارهای نوینی را برای مقابله با موج اسلام‌هراسی و ارائه تصویری مطلوب و شایسته از اسلام به مخاطبان غربی ابداع کرده‌اند. برای نمونه، به تازگی بنیاد امداد اسلامی انگلستان با همکاری شرکت «اولتیمام گیمز»، یک بازی ویدئویی برای بازنمایی مشارکت‌های خیرخواهانه مسلمانان در عرصه بین‌المللی و از بین بردن برداشت‌های منفی القا شده به جوامع غربی در رابطه با مسلمانان طراحی کرده است.

«کمال احمد» مدیر عامل شرکت بازی‌های کامپیوتری اولتیمام گیمز در زمینه دلایل ساخت این بازی گفته است: «۳۷ سال کار در صنعت بازی‌های ویدئویی را انجام داده‌ام؛ اما متأسفانه همیشه دیده‌ام که مسلمانان در بازی‌های کامپیوتری زیر پرتو یک نگاه منفی قرار دارند.» وی افزوده است: «اغلب وقتی شخصیت‌های مذهبی اسلامی را در بازی‌های ویدئویی می‌بینید، آنها یا تروریست یا شرور هستند که شما باید آنها را بکشید، معمولاً شخصیت‌هایی با پوست تیره که فریاد اللّه‌اکبر سر می‌دهند و اسلحه به دست دارند! متأسفانه من در هیچ بازی معروفی ندیده‌ام که اعضای مسلمان جامعه‌ام به شکل دیگری به تصویر کشیده شده باشند. انگار هیچ مسلمان عادی و صلح‌طلبی در دنیا وجود ندارد.» به گفته وی، ایده این بازی که «فضیلت واقعی» یا «VIRTUE REALITY» نام دارد با سرمایه‌گذاری مسلمانان بیش از 40 کشور جهان تولید و عرضه شده و کاربران می‌توانند به صورت رایگان این بازی را بر روی تلفن‌های هوشمند خود نصب کنند.

زهرا برهانی 

به لطف ابتکار تعدادی از جوانان خلاق کشورمان استارتاپ فروش خشکبار تازه و با کیفیت راه‌اندازی شده؛ اما واقعیت اینجاست که به دلیل بداخلاقی برخی گردانندگان کسب‌وکارهای اینترنتی، به ویژه در محصولات الکترونیکی هنوز یکی از دغدغه‌های خرید و فروش‌های مجازی در کشور ما، تطابق نداشتن محصول با عکس و ویژگی‌های معرفی شده آن در فروشگاه‌های مجازی است؛ از این رو یک کاربر به سختی امکان اعتماد به کسب‌وکارهایی از این دست را دارد! این دغدغه کاربران درباره محصولات غذایی بسیار بیشتر از محصولات الکترونیکی است و بسیاری از مشتریان درصورتی که سنتی محصولی را خرید کنند، درصدی از نامرغوبی کالا را در این دسته از محصولات می‌پذیرند؛ ولی درصورتی که این محصول را از طریق اینترنتی سفارش دهند، انتظار هیچ‌گونه نامرغوبی را در محصول سفارش داده شده ندارند. این مسئله چالش‌هایی را برای فروشندگان اینترنتی محصولات ایجاد می‌کند که در نگاه اول هم راه‌حل ساده‌ای ندارند. یکی از استارتاپ‌های فعال در زمینه فروش خشکبار، استارتاپ «تازه‌چین» است. این استارتاپ با مشکلات فوق دست و پنجه نرم کرده است و راه‌حل‌هایی هم برای این مشکلات دارد.

تازه‌چین کار خود را با تأکید بر شعار کاهش واسطه‌ها آغاز کرده؛ اما به دلیل اینکه حذف کامل واسطه بعضاً ممکن نیست، راهبرد «حداقل واسطه» را در پیش گرفته است و در کل کشور نمایندگی‌هایی ایجاد کرده تا آنها تضمین کیفیت و خرید از کشاورز را انجام دهند.

خالقان استارتاپ تازه‌چین به علاقه‌مندان راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه توصیه می‌کنند با برنامه‌ریزی وارد کسب‌وکار شوند و در این مسیر تنها به دنبال تولید یک پلتفرم خاص نباشند و به بازاریابی هم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

لیلا احمدی 

عبداللّه گنجی: استعفای روحانی مطالبه انقلابیون نیست. اگر مردم رأی‌دهنده به مزایا و معایب دولت ناشی از رأی خود برسند، در انتخاب بعدی ریل را عوض می‌کنند. تغییر مردم‌سالاری باید این‌گونه محقق شود. انقلابیون به دنبال قهرمان‌سازی ازبازندگان نیستند. علت اصرار همراهان روحانی بر استعفا فاصله‌گذاری تصنعی است.

 

 علی علیزاده: «بوریس جانسون» با کسب ۳۶۲ از ۶۵۰ صندلی نخست‌وزیر شد تا بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج و عظمتش را احیا کند؛ اما حزب ملی اسکاتلند هم ۵۲ از ۵۹ صندلی را کسب کرد. محتمل‌ترین نتیجه، رفراندوم دوباره اسکاتلند برای جدایی است؛ یعنی «جانسون» بریتانیای کبیر را صغیرتر خواهد کرد.

 

 هادی طحان‌نظیف: رفت و آمدهای کارشناسان و متخصصان موضوعات مختلف و شخصیت‌های سیاسی به شورای نگهبان از حیث تنوع و گستردگی، شاید در میان سایر دستگاه‌ها کم‌نظیر باشد. افراد متخصص هنگام بررسی مصوبات و فعالان سیاسی و احزاب در ایام انتخابات ارتباط‌شان با شورای نگهبان بیشتر می‌شود. شورای نگهبان وظیفه خود می‌داند دغدغه‌های آنان را بشنود و البته چارچوب‌های قانونی را تشریح کند. همان‌طور که قوه قضائیه در جایگاه پناهگاه مردم است، امروز شورای نگهبان نیز پناهگاه احزاب و فعالان سیاسی و مرجع بررسی شکایات آنان از عملکرد هیئت‌های اجرایی است. داور خوب کسی است که اظهارات طرفین و مستندات را خوب بشنود و پس از بررسی و تطبیق با موازین قانونی اعلام نظر کند. شورای نگهبان داور ملی انتخابات است؛ مسابقه‌ای که جناح‌های سیاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند و نهایتاً پیروز آن مردمند.

برنامه «لرزه‌نگار» یک ابزار کاربردی فناورانه است که این امکان را فراهم می‌آورد تا همه کاربران تلفن‌های همراه هوشمند بتوانند به صورت لحظه‌ای از وقوع زمین لرزه در شهرهای ایران مطلع شوند و در صورت نیاز به تاریخچه زلزله‌های کشور از سال 1386 تا کنون دسترسی پیدا کنند. از این‌رو اگر تمایل دارید به اطلاعات جامعی درباره زلزله‌های شهرهای کشور دسترسی داشته باشید یا به صورت لحظه‌ای از وقوع زلزله در کشور مطلع شوید، حتماً اپلیکیشن لرزه‌نگار را بر روی گوشی خود نصب کنید.