انسان‌هایی که زیبا فکر می‌کنند، رفتاری محبت‌آمیز با دیگران دارند، شکرگزار هستند، به زندگی لبخند می‌زنند و بخشنده‌ترین‌ها هستند... افرادی که حتی در بدترین شرایط و رویدادها سعی می‌کنند جنبه مثبت قضایا را ببینند و در همه جا بذر  امید و شادی می‌پاشند... این افراد جاذبه‌ای قوی دارند، همه اتفاقات خوب را جذب خود می‌کنند و هر چیز زیبایی به سمت‌شان می‌آید...

ما آدم‌ها، خود تعیین می‌کنیم که چه چیزی را جذب کنیم...

امام حسن‌عسکری(ع) می‌فرمایند: همانا شما انسان‌ها در یک مدت و مهلت کوتاهی به سر می‌برید که مدت زمان آن حساب شده و معین است و مرگ، ناگهان و بدون اطلاع قبلی وارد می‌شود و شخص را می‌رباید. پس متوجه باشید که هر کس هر مقدار در عبادت و بندگی و انجام کار‌های نیک تلاش کند،(فردای قیامت) غبطه می‌خورد که چرا بیشتر انجام نداده است و کسی که کار خلاف و گناه انجام دهد، پشیمان و سرافکنده خواهد بود.                                                           

 (أعیان‌الشّیعه، ج۲، ص ۴۲)

اولین شماره مجله «گاهِ نقد»، ویژه‌نامه مجله «شیرازه کتاب»، با موضوع زبان فارسی و درست‌نویسی برای اولین‌بار در ایران منتشر شد. این ماهنامه با هدف ایجاد حساسیت و نظارت عمومی به تولیدات متنی در ایران، به ‌صورت تخصصی به موضوع «نقد ویرایشی» کتاب‌های موجود در بازار نشر ایران می‌پردازد. «گفتار»، «دیدار»، «هشدار»، «زنهار»، «نقدوار» و «رهیار» بخش‌های گوناگون این شماره ۱۵۲ صفحه‌ای را تشکیل می‌دهند که هر یک با ایده‌ای محوری و به شکل‌های گوناگون، «نقد ویرایشی» را پی می‌گیرند. ماهنامه «گاه نقد» به همت سامانه کارشناسی کتاب مجمع ناشران انقلاب اسلامی، با توجه به خلأ در نقد تخصصی حوزه‌های گوناگون کتاب تدوین و در حوزه‌های گوناگون ادبیات داستانی، تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه، زبان فارسی و درست‌نویسی، روان‌شناسی و دین مطالب تخصصی این حوزه‌ها عرضه خواهد شد.

نکته: در سال‌های گذشته شاهد دروغ بزرگی بودیم که هر روز نیز بزرگ‌تر می‌شود؛ دروغی به نام هزینه‌های ایران برای عراق و لبنان یا برعکس؛ وقتی از عراقی‌ها درباره وضعیت کشورشان سؤال می‌کنی، می‌گویند: ایرانی‌ها نفت و درآمد عراق را می‌برند و خرج کشورشان می‌کنند و به خاطر همین ایران «جمیل» است! از لبنانی‌ها درباره وضعیت کشورشان می‌پرسی، می‌گویند: پول و دارایی‌های لبنان را حزب‌الله به ایران ارسال می‌کند و این پول خرج رفاه ایرانی‌ها می‌شود! از ایرانی‌ها درباره وضعیت کشور سؤال می‌کنی، می‌گویند: پول نفت ایران را خرج عراق و لبنان می‌کنند! گفتن یک دروغ و جنگ به سه ملت! با هدف ایجاد تفرقه، جنگ روانی، جنگ داخلی و سوریه‌سازی و تخریب زیرساخت‌های کشورها به دست خود ملت‌ها بدون هزینه کردن یک دلار از طرف دشمنان... . 

نظر: «احمد بن ‌بلا» نخستین رئیس‌جمهور الجزایر می‌گوید «مغزهای ما همان‌جایی می‌روند که بشکه‌های نفت ما می‌روند.» در این شرایط شاید بی‌راه نباشد توجه جوانان را به یک سرقت بزرگ جلب کنیم؛ سرقت مغزها. وزیر علوم دولت یازدهم جمله‌ای گفته که باید در تاریخ ماندگار شود. وی با تأیید خروج ۱۵۰ هزار نفر از نخبگان از کشور در سال گفته بود: «با مهاجرت مغزها، ایران سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر می‌دهد؛ زیرا برای آموزش هر نفر یک میلیون دلار هزینه کرده است.» اما سؤال اینجاست چرا ۱۵۰ دلار سرقت سرمایه ایران دیده نمی‌شود، ولی روابط ملت‌ها تقبیح می‌شود جای تأمل دارد. 

«کتابِ کتاب» حاوی رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب است. مؤلف در این کتاب سعی داشته همه بیانات مشهور ایشان در موضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی را گردآوری کند که با نگاهی به کتب منتشر شده در حوزه این اثر، کتابی بی‌سابقه به شمار می‌رود. در این کتاب سعی شده است بر اساس تجارب قبلی در این حوزه، نمودار درختی موضوعی با ساختاری کاملاً منطقی ترسیم شود؛ بدین ترتیب خوانندگان بادقت و حرفه‌ای‌تر می‌توانند علاوه بر مطالعه نظرهای حضرت آقا در جزئیات موضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی، با شاکله و کلیت «نظام فکری» ایشان در این موضوع نیز آشنا شوند. پیش‌ از این نیز کتاب‌هایی با موضوع نظرات رهبر معظم انقلاب درباره کتاب منتشر شده بود که می‌توان از «من و کتاب»، «کتاب و کتاب‌خوانی از منظر مقام معظم رهبری»، «کتاب باید هلو باشد» و... نام برد.کتاب «کتابِ کتاب» اثر مجید تقی‌زاده در ۶۱۰ صفحه به رشته تحریر درآمده و انتشارات «کتاب فردا» آن را منتشر کرده است.

چهارمین جشنواره مالک اشتر بسیج با هدف معرفی موفق‌ترین رده‏ها، برگزار می‌شود.

این جشنواره که در سطح نیروهای مسلح با هدف معرفی رده‏های موفق‎تر برگزار می‏شود، در سازمان بسیج مستضعفین نیز برای معرفی الگوهای سازمانی به منظور استمرار و تقویت حرکت‌های جهادی و انقلابی و ایجاد وحدت رویه در انتخاب نظام‌مند رده‎ها برگزار می‌شود.از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره توسعه شایستگی‎های سازمانی همراه با ارتقای فرهنگ بسیجی، ترویج تفکر بسیجی با معرفی الگوهای برتر و موفق‎تر است. بر اساس این، رده‎های مختلف همچون سپاه‎های استانی، معاونت‎ها و سازمان‎های قشری و تخصصی، نواحی حوزه‏ها و پایگاه‎ها و کانون‌های اقشار، گردان‌های تخصصی بسیج، پایگاه‎های خبری، هیئت‎های اندیشه‌ورز، مجامع و شوراهای بسیج، گروه‎های جهادی، حلقات صالحین و... می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

برگرد ای توسل شب زنده‌دارها

پایان بده به گریه چشم انتظارها

از یک خروش ناله عشاق کوی تو

«حاجت روا شوند هزاران هزارها»

یک بار نیز پشت سرت را نگاه کن

دل بسته این پیاده به لطف سوارها...

ما را به جبر هم که شده سربه زیر کن

خیری ندیده‌ایم از این اختیارها

باید برای دیدن تو «مهزیار» شد

یعنی گذشتن از همگان «محض یار»ها...

یک بار هم مسیر دلم سوی تو نبود

اما مسیر تو به من افتاده بارها

شب‌ها بدون آمدنت صبح ظلمتند

برگرد ای توسل شب زنده‌دارها

این دست‌ها به لطف تو ظرف گدایی‌اند

ای ایّها العزیز تمام ندارها

علی‌اکبر لطیفیان

سیدقاسم موسوی‌قهار، مداح، قاری و از بهترین دعاخوان‌ها و مناجات‌خوان‌های پس از انقلاب، شامگاه روز دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸ پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری در ۷۱ سالگی به رحمت ایزدی پیوست. نوای گرم و دلنشین او در سحرهای ماه مبارک رمضان در خاطره معنوی چندین نسل از ایرانیان ماندگار شده است. هر چند بیشتر مردم او را با دعای سحرهای ماه مبارک رمضان می‌شناسند، ولی دعاهای بسیاری، از جمله دعای کمیل، عرفه، سمات، مجیر، جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، صلوات شعبانیه و… را نیز اجرا کرده است. یکی از اجراهای بسیار زیبای این ذاکر و پیرغلام اهل‌بیت(ع) دعای فرج حضرت صاحب‌الامر(عج) است که می‌توانید این دعا را از کانال صبح صادق در شبکه‌های اجتماعی به نشانی @ssweekly دریافت کنید.

علاقه زیادی به شهادت داشت، همیشه می‌گفت: نمی‌دانم چرا من شهید نمی‌شوم؟ خودش تعریف می‌کرد: «یک بار پیش یکی از روحانیون بزرگ قم که بسیار معروف بود، رفتم و به آن عالِم گفتم، حاج آقا تیر از کنار گوشم رد می‌شود؛ ولی به من اصابت نمی‌کند، حتماً من لیاقت شهادت را ندارم، یا اینکه گناهی دارم که آن عالم گفت فقط «برو ازدواج کن.» او هم تصمیم به ازدواج گرفت و با معرفی دختری به واسطه همسر یکی از دوستانش ازدواج کرد. 

به نقل از خانواده شهید عبدالله طاهری‌دادگر

شهید عبدالله طاهری‌دادگر در شهریور ماه سال ۱۳۴۲ در آبادان دیده به جهان گشود. دوران دبیرستان وی همزمان با انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی بود. تشکیل بسیج مقداد مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را پس از پیروزی انقلاب پی گرفت. وی از ۱۲ تا روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ جزء محافظان و کمیته استقبال از امام(ره) بود. با آغاز جنگ تحمیلی  مادرش حضور او در جبهه را منوط به اعزام از سپاه کرد. عبدالله نیز با قبول این پیشنهاد به سپاه، پایگاه شمیرانات تهران رفت و نام‌نویسی کرد. چون تحقیقات زیاد طول کشید، مجبور شد مدتی را در تهران بماند؛ اما طاقت نیاورد و راهی جبهه شد. کارهای گزینش و عضویتش تکمیل شد و به عضویت سپاه درآمد. سرانجام عبدالله ۹ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ در مسیر بازگشت از منطقه پدافندی عملیات والفجر ۸ در فاو به آرزوی دیرینه خود رسید.

در تحیرم که عالمی، شمس جمال تو را ندیده‌اند و دل باخته‌اند؛ زلفی از تو ندیده‌اند، ولی پریشان شده‌اند؛ با آنکه آفتاب هدایت تو را ندیده‌اند، در تاریکی و شب‌های دراز مهیا شده‌اند. آقا جان، روشن نکرده‌ای که تکلیف شوق‌های ما در این هیاهوی هفت شهر عشق چیست؟ اما دل‌های ما را گرفته‌ای و در پشت ابر انتظار، دور از نگاه چشم‌های بی‌مهار، تطهیر جان‌های غبار گرفته می‌کنی.

مهربانم

ما ساکنان دیار دور، تیغ دو ابروی شما را ندیده، کشته دیدار شدیم. ای دلربای عرصه عشق، دل‌های عاشق جان داده را به نرخ محبت خریده‌ای، این خرده ریز را به قیمت نقد دو دنیا گرفته‌ای؛ دستی ز آسمان اگر بلند شد و حاجتی گرفت، در پرتوی عنایت شما جواب گرفت. ای آنکه جای جای قرآن عطر وجود توست، هفت آسمان در انتظار بوسه به دستان توست، گرد قنوت تو ملائک طواف کنند و جن و ملک برای وجود تو حمد خدا کنند.