آمریکا و چند شریک هم‌پیمان او با این انگاره و ادراک که ترور حاج قاسم سلیمانی به عنوان قافله‌سالار جبهه مقاومت، راهبرد مقاومت فعال را با شکست مواجه می‌کند و جمهوری اسلامی را منفعل خواهد کرد، یکی از پراشتباه‌ترین تصمیمات خود طی دهه‌های اخیر را عملیاتی کردند.
در پیام سپاه پاسداران بعد از آتش‌باران عین‌الاسد، به کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند؛ اخطار داده شد، هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، هدف قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه رژیم صهیونیستی، در این جنایات جدای از رژیم جنایت‌کار آمریکا دانسته نشده است.
رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای آمریکا با اعلام مشارکت نداشتن در عملیات تروریستی شهادت سردار سلیمانی نشان دادند از یک‌ سو کاملاً مرعوب اقدام ایران و مقاومت شده‌اند و از سوی دیگر حاضر به هزینه دادن در کنار ایالات متحده نیستند. نتانیاهو در نشست اضطراری کابینه‌اش بیان کرده است، اسرائیل در ترور سردار «قاسم سلیمانی»  ایفای نقشی نداشته و این یک حادثه از طرف آمریکا است و ما باید از آن بیرون بمانیم.
سکوت نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آن هم در شرایطی که احتمال رویارویی بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج‌فارس تشدید می‌شود، نشان می‌دهد حکومت عبری در غامض‌ترین شرایط ممکن به سر می‌برد و اهمیت و نقش منطقه‌ای آن به عنوان حامی و هدایت‌گر برخی کشورها رو به افول است. این سکوت همچنین نشان‌‌دهنده حالت ترس و وحشتی است که رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از اهداف اصلی در هرگونه واکنش انتقام‌جویانه نظامی احساس می‌کند، چه این اقدام از سوی ایران باشد چه از سوی متحدانش، مانند حزب‌الله، جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین اشغالی.
محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان در تماس تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا راه‌های کاهش تنش در منطقه و تحولات عراق را بررسی کردند و بعد از آن عربستان اقدام به صدور بیانیه کرد. بیانیه عربستان در حالی صادر شد که تا پیش از این، یکی از کشورهایی که تمایل بسیاری برای درگیری مستقیم ایران و آمریکا داشته، عربستان بوده است. مصر نیز در بیانیه خویش معتقد است مهار اوضاع نیازمند توقف آنی تمام دخالت‌های منطقه‌ای در امور کشور‌ها و ملت‌های عربی است که فقط به شعله‌ور شدن آتش جدایی و تعارض میان ملت‌های آن منجر خواهد شد. بحرین بر ضرورت عدم تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها تأکید کرده است و خطوط هوایی الخلیج آن روز جمعه پرواز‌های خود به بغداد و نجف را تعلیق کرد. سفر هیئت عمانی به تهران در روز جمعه با هدف میانجی‌گری میان ایران و آمریکا تلقی می‌شود؛ در این راستا هیچ مقام ایرانی حاضر به دیدار با هیئت عمانی در این زمینه نشده و تلاش‌های مسقط در این باره بی‌نتیجه باقی مانده است. قطر نخستین کشوری بود که در ر‌أس هیئتی بلندپایه برای تسلیت به ایران سفر کرد و ضمن دیدار با مقامات ایرانی خواستار جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه شد.
 
سلیمان غفاری