آمریکا در ورطه خطرناک!

فارین پالیسی: چندان هم زمان‌بر نبود. کمتر از یک هفته از سال 2020 می‌گذرد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توانسته خود را در ورطه‌ای دیگر از بحرانی خطرناک و بی‌دلیل با ایران بیندازد. این هم نتیجه اجتناب‌ناپذیر از رویکرد کوته‌بینانه ترامپ در قبال کل خاورمیانه (و به ویژه ایران) است و دلیل آشکار دیگری از ناتوانی واشنگتن برای ایجاد سیاستی منجسم و مؤثر در قبال هر مسئله‌ای که از اهمیت جهانی برخوردار است. سیاست ترامپ در قبال ایران دچار مرگ مغزی است.

 

حمله دقیق و حساب‌شده

سی‌ان‌ان: حمله ایرانی‎ها به پایگاه‌های آمریکایی (در عراق) بسیار بسیار دقیق و قابل توجه انجام شد. آمریکایی‎ها قادر نبودند جلوی این حملات (موشکی) را بگیرند. آنها (ایرانی‎ها) اطلاعات بسیار دقیقی درباره اهداف احتمالی در داخل پایگاه هوایی (عین‌الاسد) داشتند که نشان می‌دهد ایرانی‎ها با وجود تحریم‌های فاجعه‌آمیز اقتصادی به عنوان یک نیروی (نظامی) متعارف قدرتمند باقی مانده‌اند.

آمریکایی‌ها باید بروند!

گاردین: بحرانی که در پی ترور سردار قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ به وجود آمد، بر درستی تفکر ایران مبنی بر اینکه نیروهای نظامی آمریکا باید تسلیحات‌شان را جمع کنند، پایگاه‌ها‌ی‌شان را ببندند و خاورمیانه را برای همیشه ترک کنند، صحه گذاشت.

 

سقوط آزاد!

دویچه وله: در حال حاضر، محبوبیت اردوغان سقوط آزاد را تجربه می‌کند. بحران‌های اقتصادی و پولی ترکیه حمایت‌ها از او را در میان مردم ترکیه با کاهش روبه‌رو کرده است. از این نظر، ترکیه با حضور نظامی در لیبی به دنبال منافع اقتصادی است. توافقی که اردوغان با «السراج» در نوامبر امضا کرد، شامل بیش از همکاری نظامی است. نکته دیگری که در طرابلس با آن توافق شد، مربوط به مرزهای بین‌المللی دریایی بود که به نفع آنکارا بازنویسی شد. این توافق به صورت تئوری ترکیه را قادر می‌سازد تا به منابع گازی گسترده اکتشافی مربوط به ۱۰ سال قبل در ساحل جنوبی قبرس دسترسی پیدا کند.

اثر عکسِ ترور بزدلانه!

فایننشال تایمز: شرایط برای کاخ سفید در خاورمیانه به سمت و سویی پیش می‌رفت که نیاز  به یک تغییر فوری احساس می‌شد اما تصمیم ترامپ برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، نه تنها  نفوذ ایران و نایبان این کشور در منطقه را تضعیف نکرد؛ بلکه موجب تقویت آن نیز شد و زحمات و وظایف سلیمانی را در عراق تسریع بخشید.

 

پیامدهای ترور شهید سلیمانی

واشنگتن‌پست: عراق برای دولت ترامپ به یک مشکل جدی تبدیل شده است. خودنمایی‌های «ترامپ» علیه جمهوری اسلامی همراه قدرت‌نمایی است؛ اما راهبرد او ضعیف است. بی‌تردید، ترور سلیمانی پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت و به طور مسلم دولت ترامپ با یک سری معماهای استراتژیک جدی مواجه خواهد بود. در ایران هم ترور سلیمانی، یک راه‌پیمایی ملی پشت سر جمهوری اسلامی به راه انداخت و تمام آرزوی ترامپ در آخرین سال ریاست جمهوری‌اش درباره ایران را بر باد فنا داد.

تراژدی کاخ سفید

آتلانتیک: قاسم سلیمانی هر آنچه را که حکومت ایران می‌خواست درباره خود مطرح کند، در خود داشت؛ نفوذ، مهارت و اعتماد به نفس. او خواب‌ خوش را از چشم دشمنان ایران ربوده و خیال حاکمان ایران را راحت کرده بود. کاخ سفید با صدور دستور ترور ژنرال ارشد ایرانی، در دام تراژدی‌ای افتاده که خود آن را به وجود آورد.

 

جنگ احمقانه!

گاردین: ترور سلیمانی که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از تفرجگاه او در فلوریدا صورت گرفت، تنها در یک لحظه رخ داد؛ اما همین یک لحظه اکنون به تهدیدی تبدیل شده که می‌تواند فضای سیاسی به شدت بی‌ثبات خاورمیانه را دچار تغییر کند و حضور ایالات متحده در این منطقه را به چالش بکشد. ترور سردار سلیمانی نه تنها با راه خروج از «جنگ‌های احمقانه» فاصله زیادی دارد؛ بلکه می‌تواند ایالات متحده را در یک درگیری خشونت‌آمیز عمیق‌تر و طولانی‌تر
گرفتار
کند.