وحشت شرکای آمریکا!

رند: بسیاری از شرکای آمریکا در خلیج‌فارس و اروپا وحشت‌زده هستند؛ زیرا هیچ کس استراتژی ایالات متحده را نمی‌فهمد و نمی‌تواند پیش‌بینی کند ایران در آینده چه خواهد کرد. حتی خود آمریکا نیز به دلیل حجم ناهماهنگی‌های پیش از حمله و پیام‌های گیج‌کننده دولت پس از آن شوکه شده است.

 

هدف واشنگتن در عراق

نشنال‌اینترست: بزرگ‌ترین مانع احیای داعش در عراق، حکومت خوب و ثبات در سیاست‌ عراق خواهد بود. نیروهای آمریکا در تحقق این هدف مشارکت نمی‌کنند، بلکه به جای آن با تبدیل عراق به محلی برای مبارزه با ایران، به بی‌ثباتی و تنش فرقه‌ای که عراق را به زمین بازی مطلوب‌تری برای داعش تبدیل می‌کند، می‌افزایند. علاوه بر این، مقاومت در برابر اشغال خارجی، به طور مرسوم، یکی از انگیزه‌های اصلی تروریسم بوده است.

 

راه حل در لیبی سیاسی است!

دویچه‌وله: بازیگران اصلی بین‌المللی دخیل در درگیری لیبی در برلین دیدار کردند تا راهی را به سوی توافق آتش‌بس و مذاکرات صلح بپیمایند. از آنجا که این درگیری‌ها به صورت نظامی حل نخواهد شد، طرف‌های درگیر حالا به دنبال راه‌حلی سیاسی هستند.

 

فراتر از منطقه

الجزیره: با یک تقسیم کار مشخص، سلیمانی و قاآنی نقش راهبردی در گسترش نفوذ ایران در کشورهای همسایه داشتند. انتخاب اسماعیل قاآنی در اوج تنش میان تهران و واشنگتن با هدف اطمینان از انتقال سریع و آرام در رهبری یک واحد استراتژیک صورت گرفت. انتظار می‌رود همان سیاست‌های قبلی، اما احتمالاً با انرژی بیشتر و بی‌کم و کاست ادامه یابد؛ به ویژه اینکه به نظر می‌رسد فشار حداکثری آمریکا هم‌اکنون شامل حذف فرماندهان است. هرچند عملیات‌های نیروی قدس تحت ریاست قاآنی ممکن است فعالیت‌های نیروی قدس فراتر از این مناطق گسترش یابد.

 

شرط ثبات خروج آمریکا

فارین‌پالیسی: روسای جمهور ایالات متحده آمریکا خواه در دوران  دموکرات‌ها و خواه در دوران جمهوری‌خواهان بر یک نکته مشترک اتفاق نظر داشته‌اندچنانکه   بیش از یک دهه شعار اصلی سیاست خارجی آمریکا این بوده است که خاورمیانه بدون ایالات متحده به هرج‌ومرج کشیده خواهد شد. یا حتی بدتر، ایران امپراطوری پارسی را زنده کرده است و کل منطقه را خواهد بلعید. اما دیدیم با دخالت نکردن آمریکا در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو و اعلام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور برای خارج کردن نیروهایی آمریکایی از منطقه، هیچ هرج‌ومرج یا سلطه‌طلبی‌ای پیش نیامد؛ بلکه دیپلماسی منطقه‌ای نوظهورـ به ویژه میان ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی‌ـ و تنش‌زدایی پا به عرصه گذاشت. اما پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی به دست آمریکا کارت‌های بازی بار دیگر به هم ریخت. در سایه ترامپ منطقه بار دیگر به سمت منازعه پیش رفته است و نشانه‌های اولیه پیشرفت دیپلماتیک که در ماه‌های پیشین حاصل شده بود، اکنون ناپدید شده است.