آدم‌های قوی از سیاره دیگری نیامده‌اند، آنها هم مشکلاتِ خودشان را دارند، هم محدودیت‌های معمولی و حتی غیر معمول...

تفاوت اینجاست؛ آنها پذیرفته‌اند از پسِ هر مشکلی برمی‌آیند، آنها خودشان را باور کرده‌اند، از مشکلات و محدودیت‌ها پله ساخته‌اند، نه کوه! آدم‌های قوی در کمالِ خودباوری انتخاب کرده‌اند که قوی باشند.

قوی بودن؛ در مغز اتفاق می‌افتد؛ قوی بودن؛ همت و توکل می‌خواهد...

قال رسول الله(ص): «اِنَّ فاطمةَ لتشفع یومَ القیامةِ فیمن اَحَبَّها و تَولّاها و احبَّ ذُرِّیتها و تولّاهم و یَشْفَعُها الله فیهم و یدْخلُهم الجنةَ بِش‍فاعَتها» همانا فاطمه در روز قیامت برای کسی که محب و دوست‌دار او و فرزندانش باشد، شفاعت می‌کند و خداوند شفاعت او را درباره این افراد می‌پذیرد ‌و آنها را با شفاعت او وارد بهشت می‌کند.

(القطره، ج ۲، ص ۱۸۹)

هر چند خانه از همه خانه‌ها سر است

این آشیانه مسلخ سرخ کبوتر است

از انتشار عطر تو در پر کشیدنت

آغوش خانه تا به قیامت معطر است

هرقدر خواستم که صبوری کنم... نشد

مادر! عجیب ماتم تو گریه‌آور است

از لحظه‌ای که ابر شدی بین کوچه‌ها

باران گرفته، صورت دیوارها تر است

بعد از تو هر چه لاله در این دشت داغدار

بعد از تو هر چه یاس در این باغ، پرپر است

 

فاطمه نانی‌زاد

غلامرضا پدرش را وقتی هشت ساله بود در زلزله سال ۱۳۵۷ طبس از دست داد؛ اما باز این حادثه بزرگ زندگی‎اش، یعنی یتیمی و سن کم باعث نشد تا از فعالیت‎های مبارزاتی و انقلابی و راه‌پیمایی‎ها غافل شود.اشتیاق غلامرضا به انقلاب و حضور در جبهه سبب شد تا در نهایت با رضایت خانواده بعد از دیدن آموزش نظامی در حالی که باید به سال دوم دبیرستان می‌رفت، با سپاهیان صد هزار نفری محمد(ص)، از شهرستان طبس عازم جبهه شود.

به نقل از خانواده شهید غلامرضا خالویی

غلامرضا ۴ بهمن ۱۳۴۹، در شهرستان طبس دیده به جهان گشود. دوران كودكی را در كانون گرم خانواده سپری کرد و در ۷ سالگی برای كسب علم و دانش پا به مدرسه گذاشت. هنوز چند سالی از تحصیل او نگذاشته بود كه حادثه دلخراش و خانمان‌سوز زلزله ۱۳۵۷ طبس رخ داد و كانون با صفا و نورانی خانواده، با از دست دادن پدر، رو به خاموشی و سیاهی گرایید. او با توكل بر خدا و با تمام توان و پشتكار، تحصیلاتش را تا سال اول دبیرستان در شهر طبس ادامه داد. در راه‌پیمایی‎ها حضوری چشمگیر داشت. دانش آموز موفقی بود، اما به حسب وظیفه عازم جبهه شد. در سال ۱۳۶۵ عازم جبهه شد. دیری نگذشت كه به وصال یار نایل آمد و حین عملیات كربلای ۵ در منطقه عملیاتی شلمچه، مصادف با پنجم بهمن ماه سال ۱۳۶۵ به ملکوت اعلی پرواز کرد. پیكر مطهرش را پس از ۱۹ سال دوری به وطن بازگشت.

ببین بغداد را و جوشش زیباترین حس را

خروش جان‌نثاران «ابومهدی مهندس» را

ببین بغداد را و جوش خون «حاج قاسم» را

ببین تأثیر خون پاک آن مردان مخلص را

عراق و جوشش مختارهای رسته از زنجیر

ببین فریاد ملت را، ببین آواز مجلس را

شنیدم بارها از دولتش بانگ «رجائی» را

شنیدم بارها از مجلسش خشم «مدرس» را

خوشا جمع «حکیم و صدر و کرد و سنی و شیعه»

که بر هم می‌زند پیمان بی‌عقلان ناقص را

صدای کامل فتح است این، دنیا نخواهد خورد

فریب نطق‌بازی‌های این خامان نارس را

ببین خم ‌گشتن حکام بدبخت سعودی را

ببین دوشیدن اعراب ثروتمند مفلس را

جهان مبهوت بانگ «یا‌ لثارات» شما مانده‌ست

نمی‌بیند کسی داووس یا بین‌المجالس را

الهی از سر این قوم، کم کن سایه‌ غم را

بیفشان بر سر این عاشقان گل‌های نرگس را

 

علیرضا قزوه

در میان کتاب‌های ارزشمندی که درباره زندگی، فضائل و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به نگارش در آمده‌ است، اثر پژوهشی مرحوم «سیدجعفر شهیدی» با عنوان «زندگانی فاطمه زهرا(س)» نمونه‌ای قابل توجه است. برخی موضوعاتی که در این کتاب به آن اشاره شده، عبارت است از: شرایط شبه جزیره عرب، جایگاه دختران در آن دوران، مباحثی درباره حضرت خدیجه(س)، ولادت، دوران کودکی، خواستگاری و ازدواج فاطمه(س)، ولادت حسنین(ع)، فدک، بیماری پیامبر اکرم(ص)، هجوم به خانه حضرت زهرا(س)، بررسی خطبه ایشان، شهادت و دفن ایشان. علامه شهیدی در این کتاب لحنی گزارش‌گونه و قلمی ساده و روان دارد، اگرچه کتاب حاوی تحلیل‌هایی مختصر از رویدادها نیز هست. نویسنده با تکیه بر بیش از ۷۰ منبع معتبر شیعه و کتب اهل سنت بر غنای علمی و پشتوانه تاریخی این زندگی‌نامه افزوده است. گفتنی است کتاب زندگانی فاطمه زهرا(س) را دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر کرده است.

در جامعه امروز، با توجه به تهاجم فرهنگی‌ای که غرب علیه دنیای اسلام به راه انداخته است، نیاز شرکت در مراسم‌ معنوی برای بیشتر نزدیک شدن به خداوند و دور ماندن از شر وسوسه‌های شیطان، بیش از پیش برای همه ما احساس می‌شود. در میان مراسم‌ معنوی گوناگون، شرکت در جلسات اخلاق از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از استادان بنام در زمینه بیان مباحث اخلاقی، «حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان» است. نزدیک به ۵۵ سال است این معلم اخلاق در تهران و دیگر شهرهای کشور در ایام مختلف سخنرانی می‌کند. از ویژگی‌های بارز جلسات استاد انصاریان این است که عموم مردم با گریش‌های گوناگون فکری و سلایق متفاوت سیاسی، مشتاقانه پای صحبت‌های معنوی و اخلاقی او می‌نشینند. شما برای حضور در جلسه اخلاق آقای انصاریان می‌توانید در آخرین پنج‌شنبه هر ماه قمری از ساعت ۲۰ در حسینیه هدایت واقع در تهران، میدان قیام، خیابان ری حضور به هم رسانید.

علی(ع) با کودکانش تنها ماند و فاطمه(س)، نور دیده پیامبر(ص)، بزرگ ‌بانوی دو عالم با روحی آزرده همچون پرنده‌ای که بال‌هایش را شکسته باشند، در دل تاریکی شب در آن هنگام که مدینه در دهان شب فرو رفته بود، همچون شمعی از آتش و رنج خاموش شد.

آقا جان

از چه بگویم؟ از مادری که نخواست هیچ‌گاه و هیچ‌کس قبرش را بشناسند تا تاریخ با تمام ابهتش مبهوت و حیرت زده چرایی این پرسش باشد که بر دختر پیامبر رحمت و مهربانی چه گذشت که چنین غمگین و خاموش قبرش مخفی ماند!

مولای من

فاطمه یک زن بود؛ آنچنان که اسلام می‌خواهد. او مظهر یک دختر در برابر پدرش، مظهر یک زن نمونه در برابر همسرش، مظهر یک مادر در برابر فرزندش و مظهر زنی مبارز و مسئول در برابر زمانش و سرنوشت جامعه‌اش؛ او یک اسوه و یک شاهد بود برای هر زنی که می‌خواهد خویش شدن را انتخاب کند.