در ادامه موضوع انتخابات و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به موضوع مشارکت سیاسی مردم و اهمیت آن در کلام و بیانیه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) می‌رسیم. در دیدگاه معظم‌له انقلاب اسلامی «ثبات و امنیت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدی دشمنان قرار گرفته بود، ضمانت کرد و معجزه‌ پیروزی در جنگ هشت‌ ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید ‌آورد. ایشان همچنین می‌فرمایند: «[انقلاب اسلامی] مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی، مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملی و استکبارستیزی به اوج رساند و در موضوعات اجتماعی، مانند کمک‌رسانی‌ها و فعالیت‌های نیکوکاری که از پیش از انقلاب آغاز شده بود، افزایش چشمگیر داد. پس از انقلاب، مردم در مسابقه خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبودهای اجتماعی مشتاقانه شرکت می‌کنند.»

با توجه به اهمیت مشارکت سیاسی مردم در ابعاد گوناگون داخلی و خارجی، یکی از مهم‌ترین مظاهر این نوع مشارکت حضور گسترده و حداکثری در انتخابات است. در همین راستا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نه تنها به عنوان یک انتخاب مهم برای مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین‌کننده است و انتخاب وکلای قانون‌گذار و ناظر بر دولت از سوی مردم بسیار تعیین‌کننده است؛ بلکه با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. این انتخابات به ویژه بعد از ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد سلیمانی به دست رژیم آمریکا و حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه شهدای ترور بغداد اهمیت بالایی دارد.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی ماه با بیان اینکه روز تشییع جنازه شهید حاج‌قاسم سلیمانی و همراهانش و روز حمله نظامی به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق یوم‌الله‌های بزرگ در سال ۱۳۹۸ است و تأکید بر مسئله انتخابات اسفند ماه اذهان عمومی را متوجه این امر کردند که یوم‌الله‌های سال ۱۳۹۸ تمام نشده‌اند و دوم اسفند امسال نیز مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات، یوم‌الله دیگری رقم خواهند زد تا دشمنان انقلاب اسلامی متوجه این امر باشند مردم به عنوان تکیه‌گاه اصلی جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نیز حضور پررنگی دارند و مشکلات موجب قهر سیاسی آنها نخواهد شد. مردم به عنوان رکن مهم مردم‌سالاری دینی در ایران، در طول ۴۰ سال گذشته نشان داده‌اند حضورشان در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی از واجب‌ترین تکالیف اجتماعی تعطیل‌نشدنی است و نگرانی‌ها و ناراحتی‌های ایشان از وضعیت بی‌سامان اقتصادی در سال‌های گذشته سبب نمی‌شود وظیفه مهم و حیاتی خود را فراموش کنند. مردم می‌دانند باید گام دوم انقلاب اسلامی را محکم بردارند و بعد از تودهنی بزرگی که به استکبار جهانی زدند، می‌خواهند با اصلاح روند مجلس شورای اسلامی و رفع کمبودها و ضعف‌های مجلس دهم، گامی محکم در راستای قانون‌گذاری و نظارت بر دولت بردارند؛ این حرکت می‌تواند تضمین‌کننده انقلاب اسلامی در گام دوم باشد.

حسن خدادی