ایران در سال‌های دور، نفتی برای فروش در اختیار نداشت؛ حتی در سال‌های قبل از ملی شدن صنعت نفت عمده درآمدهای حاصل از فروش نفت به کشور وارد نمی‌شد؛ با این حال اقتصاد از نظر خود اتکایی در جایگاه بهتری بود. دلیل این امر، بهتر بودن وضعیت کسب‌وکار و کمتر بودن مشکلات و محدودیت‌ها و مقررات و موانع اقتصادی بود که سبب شده بود اقتصاد ایران درون‌زاتر بوده و تولیدات داخلی کمتر تحت تأثیر درآمدهای ارزی قرار بگیرند؛ از این رو باید به خاطر داشت که بسیاری از این مشکلات با سازوکارهای سیاسی و تصمیمات اقتصادی، از جمله کاهش محدودیت‌ها در کسب‌وکار ارتباط نزدیکی دارد.     

    

بر اساس آمارهای منتشرشده، هر ساله تعداد قابل توجهی از شهروندان چینی برای گذراندن تعطیلات خود به هنگ‌کنگ سفر می‌کنند. انجمن صنعت گردشگری در تازه‌ترین آمار خود در بازه زمانی چهار ماهه اعلام کرده است، تعداد تورهایی که از چین وارد هنگ‌کنگ شده‌اند در مقایسه با سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد کاهش ارزش یوان سبب شده است هزینه‌های سفر به هنگ‌کنگ برای چینی‌ها نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شود و این موضوع یکی از دلایل کاهش سفر به این کشور است. مسئولان هنگ‌کنگی وضعیت حاضر را به طوفان اقتصادی تعبیر کرده‌اند.

در نظام بانکی شبه پول به دو بخش سپرده‌های «دیداری» و «غیر دیداری» تقسیم می‌شود. سپرده‌های دیداری به سپرده‌هایی گفته می‌شود که بانک متعهد است به محض تقاضای صاحب آن، وجه را پرداخت کند. این بخش از سپرده‌ها بخش کوچکی از مجموع سپرده‌های بانکی را شامل شده و عموماً این نوع سپرده از اقلام حجم پول در جامعه به حساب می‌آید. حقوق و دستمزد افراد که ماهیانه به حساب آنها واریز می‌شود، در حیطه همان حساب‌های دیداری تقسیم‌بندی می‌شود که عمده این منابع در حساب‌های کوتاه‌مدت بوده و هیچ بهره و سودی به آنها پرداخت نمی‌شود