تا تلاش نکنی چیزی تغییر نمی‌کند... فکرتو از افکار منفی و نمی‌تونم‌ها خالی کن و ببین به چه چیزی علاقه داری و از پس چه کاری برمیای. نگاه کن جایی که زندگی می‌کنی چه چیز تازه‌ای نیاز داره که اکنون نداره و جاش خالیه، ایده‌هایت را بده و برو جلو... فراموش نکن همه افراد موفق یه روزی از خیلی خیلی کم شروع کردن تا شدن افراد موفق امروز !قبل از اینکه یه روز افسوس امروزت رو بخوری، زودتر به خودت بیا و راهی پیدا کن و خودتو ثابت کن... .

پیامبر اعظم(ص): «آسايش و راحتى، كاميابى و رستگارى، بركت و گذشت و تندرستى و عافيت، بشارت و خرمى و رضايتمندى، قرب و خويشاوندى، يارى و پيروزى و توانمندى، شادى و محبت، از سوى خداى متعال بر كسى باد كه علىبنابىطالب(ع) را دوست بدارد، ولايت او را بپذيرد، به او اقتدا كند، به برترى او اقرار نمايد و امامانِ پس از او را به ولايت بپذيرد. بر من است كه آنان را در شفاعتم وارد كنم. بر پروردگار من است كه خواسته مرا درباره آنان اجابت كند. آنان پيروان من هستند و هر كه از من پيروى كند، از من است.»    

(بحارالأنوار، ج ۲۷، ص ۹۲)

روایت رسانه‌های خارجی درباره «عین‌الاسد» در نوع خود جالب توجه است:

لحظه برخورد موشک‌ها: موشک نبود چهار تا منور بود تازه منوراش هم نم کشیده بود. دو ساعت بعد: موشک بوده منتها همه موشک‌هاشون خورده تو بیابون. صبح روز موشک‌باران: موشک‌هاشون نخورده تو بیابون اومده سمت عین‌الاسد؛ ولی پاتریوت همه رو تو هوا منفجر کرده.فردای موشک‌باران: موشک بوده، خورده، عمل هم کرده ولی قبل از اینکه بزنن به آمریکایی‌ها خبر دادن آمریکایی‌ها پایگاه رو خالی کردن.
سه روز بعد از موشک‌باران: موشک بوده، خورده، عمل کرده، ولی کسی آسیب ندیده؛ فقط چون توش زیادی باروت ریخته بودن صداش یکم زیاد بوده، شیش نفر از خواب پریدن بدخواب شدن.
یک هفته بعد از موشک‌باران: آقا جان! موشک بوده، خورده، عمل کرده، پنجاه شصت تا مجروح شدن، سه نفر از بازنشسته‌های ارتش هم به مرگ طبیعی فوت کردن.دو هفته بعد از موشک‌باران: ببینید ما یه چیز می‌گیم نه نگید. موشک بوده درست، دقیقاً خورده وسط اهداف، یه سری هواپیما و پهپاد و تأسیسات شنود و کنترل عملیات و این چیزای بی‌ارزش دنیا رو هم منهدم کرده که مهم نیست اینا میان و میرن مال دنیا همینه. اما مهم اینه که سربازامون خیلی آسیب ندیدن فقط اندازه دو تا هواپیمای c130 مجروح شدن، یه تعدادی فرمانده پیرپاتال به دردنخور هم اجل‌شون رسیده بود و یه چهل پنجاه تا هم سرباز آسیب مغزی خیلی ملایم دیدن. این داستان ادامه دارد... .

رضا عیوضی

بیست‌وهفتمین شماره نشریه فرهنگ امروز با پرونده‌ای ویژه سیر مواجهه ایران با غرب و عملکرد دیپلماسی ایرانی و توجه به لزوم درک فهم تاریخیت امور منتشر شد. فرهنگ امروز در شماره جدید خود تلاش کرده است با نگاهی به سیر مواجهه ایران با غرب و عملکرد دیپلماسی ایرانی بر لزوم درک فهم تاریخیت امور بیشتر توجه کند و به این پرسش پاسخ دهد دیپلماسی کجا راهگشای مواجهه ما با غرب بوده است. در پرونده تاریخ این شماره با عنوان «سراب دیپلماسی» مقاله‌ای مفصل از دکتر منصوربخت با عنوان فهم تاریخی تکوین نهاد وزارت خارجه در ایران منتشر شده است. در بخش اندیشه این شماره با عنوان «تئوریسین خشونت؟» نسبت فلسفه و خشونت با واکاوی دوباره آرا سید احمد فردید بررسی شده است. «مدرنیته سال صفر» عنوان پرونده سینمای این شماره فرهنگ امروز است که به سینمای روبرتو روسلینی از دوران نزدیکی به موسولینی تا مقاومت در برابر فاشیسم و ماشین جنگی آن و رسیدن به عرفان مسیحی در آثار متأخرش نگاه داشته است. همچنین متن مقاله جدیدی از دکتر رضا داوری اردکانی در این شماره به چاپ رسیده است. گفتنی است شماره بیست‌وهفتم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۲۸ صفحه منتشر شده است.

وضع معیشت خانواده خوب نبود. تمام اهل خانه باید کار می‌کردیم تا هزینه‌های زندگی در بیاید و محتاج دیگران نباشیم. همین امر سبب شد پرویز بیشتر از کلاس پنجم درس نخواند و کار کند. همین کارهای طاقت‌فرسا باعث شد پدرم هم در همین اثنا ناتوان و بیمار شود. پرویز خیلی برای خانواده زحمت کشید، تا اینکه توانست در شرکت نفت پارس مشغول کار شود، درآمد او در این شرکت خیلی از مشکلات خانواده را حل کرد. اما او باید به سربازی می‎رفت. در دوران سربازی در جبهه خدمت کرد. همین امر موجب شد بعد از پایان خدمت هم دوباره پای کار جبهه شود. سومین باری که بعد از پایان خدمت به جبهه رفت. در اواخر جنگ بود که شهید شد.

به نقل از خانواده شهید پرویز چنکشی

پرویز در سال ۱۳۴۱ در یکی از روستاهای «عباس‌آباد» کرج (استان البرز کنونی) در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود. در هفت سالگی برای کسب علم به دبستان رفت. در روستای زادگاهش تا پایه پنجم ابتدایی تحصیل کرد سپس به یاری پدر و مادر در منزل و مزرعه شتافت و از ادامه تحصیل بازماند.در نوجوانی، به دلیل بیماری و ناتوانی پدر او خانواده را اداره می‌کرد. مدتی پس از اینکه در شرکت نفت پارس مشغول کار شد او را به خدمت سربازی فرا خواندند و پس از پایان وظیفه سربازی با وقفه‌ کوتاهی مجدداً راهی جبهه‌ها ‌شد. سرانجام، پس از مدت‌ها حضور فعال در مناطق مختلف جنگی، اول بهمن ماه سال ۱۳۶۶ با اصابت ترکش به پهلو به شهادت رسید.

دمید فجر که خورشید باز می‌گردد

امید در دل نومید باز می‌گردد

درفش فتح و ظفر با سپاهیان خداست

جهان به جبهه توحید باز می‌گردد

نگین ملک سلیمان ستانده‌ایم از دیو

دوباره جام به جمشید باز می‌گردد

نگین گمشده اینک حکومت اسلام

که با مراجع تقلید باز می‌گردد

بلی امام خمینی، کنون توانی گفت

که از تزاحم و تبعید باز می‌گردد

افق شفق شد و پس فجر زد چه می‌بینم؟

به چشم کور مگر دید باز می‌گردد

در استقامت راه خدا مکن تردید

که بیخ کفر به تردید باز می‌گردد

چو بید می‌شود آشفته دین ولی خورشید

به زیر سایه این بید باز می‌گردد

دگر حکومت شیطان نمی‌شود تأیید

به جای خود همه تأیید باز می‌گردد

فساد رو به صلاح است و صبح کاذب هم

سیاه می‌رود اسپید باز می‌گردد

سر سیاه زمستان تو شهریار ببین

بهار می‌‌رسد و عید باز می‌گردد

نوآوری نه به فرمان هر هنرمندی است

به پا که شعر به تعقید باز می‌گردد

نکته: حسین شیخ‌الاسلام، درباره سردار سلیمانی می‌گوید: «حاج‌قاسم فرمانده بزرگ و عجیبی بود. حاج‌قاسم نیروهایی از ملیت مختلف ایرانی، عراقی، پاکستانی و... را را به کار گرفت. سردار توانست پوتین را قانع کند که تو باید در سوریه نیرو بیاوری. این خیلی کار است. گاهی پیامی می‌دهی به کسی اما گاهی او را به خط خود می‌آوری. این یعنی دیپلماسی.»

نظر: این را با نظامیان زمان شاه مقایسه کنید؛ ژنرال هایزر می‌گوید: ارتشبد رژیم شاه را صدا کردم، گفتم  بکُشید مردم را. رفت به دستور من جامه عمل پوشاند. دو روز بعد آمد گفت ژنرال هایزر دستوری را که دادید اجرا کردیم، ولی نتیجه نداد. به خاطر این تفاوت هاست که حاج‌قاسم در ذهن مردم ایران ماندگار می‌شود. این شهادت اگرچه سنگین بود، اما قد ایرانی برافراشته شد.

رهبر معظم انقلاب در فرمایشهای ارزشمند خود در ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ با اشاره به خط اصيل امام(ره) فرمودند: «امام منهای خط امام، امام بیهويت است و سلب هويت از امام، خدمت به امام خمينی(ره) نيست، در حالی كه مبانی امام مبانی روشنی بود.» سخنان بسيار مهم ایشان در اين مراسم با موضوع خط امام، انگيزه اصلی برای تألیف كتابی با همين عنوان شده است. کتاب ارزشمند «خط امام» در چهار فصل با عناوین امام(ره) و مردم، سیره عملی امام(ره)، خط امام(ره)، اسلام و انقلاب و دشمنشناسی در مکتب امام(ره) به گزارهشناسی مکتب بنیانگذار انقلاب در کلام رهبر معظم انقلاب، از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۹ پرداخته است. گفتنی است، این کتاب در ۱۲۰ صفحه با همكاری سازمان ملی جوانان در مؤسسه مستشهدين وصال قم به چاپ رسيده است.

مطالعه سرگذشت پادشاهان و دیدن آثار به جا مانده از آنها برای همگان باعث عبرت است. ایام دهه فجر بهترین فرصت برای بازدید از کاخ‌هایی است که بعد از سقوط رژیم طاغوت به موزه تبدیل شده‌اند؛ کاخ‌هایی که هزینه ساخت‌شان از جیب مردم ستم‌دیده ایران تأمین شده و نماد فاصله طبقانی شدید حاکمان با عموم مردم جامعه آن دوران است.

یکی از کاخ‌های به جا مانده از رژیم طاغوت ،کاخ نیاوران است. این عمارت از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ محل زندگی خانواده محمدرضا شاه بود و می‌توان آن را آخرین اقامتگاه رژیم پهلوی دانست. نیروهای انقلابی این کاخ ضد گلوله، ضد توپ و ضد زلزله را در سال ۱۳۵۷ تسخیر کردند. در سال ۱۳۶۰، این مجموعه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد و در سال ۱۳۶۵ برای اولین بار گشایش یافت.

از بخش‌های مجموعه نیاوران می‌توان به کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران، کوشک احمدشاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان‌نما، باغ کتیبه‌ها، موزه حوضخانه، موزه خودروهای کاخ نیاوران و مدرسه اختصاصی اشاره کرد. گفتنی است کاخ موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در میدان شهید باهنر (نیاوران) قرار دارد و در تمام روزهای هفته (شنبه تا جمعه) فعال است.

در زمستان سرد و تاریک بهمن ماه، نسیم دلگشای امید و انتظار از لابه‌لای درختان استقامت و ایثار وزیدن گرفت و پنجره‌های یأس و ناامیدی را در هم کوبید و پرندگان در قفس مانده ندای حیات‌بخش پیروزی و آزادی را سر دادند؛ آنهایی که جرم‌شان تفسیر حقیقی آزادی بود.

آقا جان

در آن ایام که طاغوتیان، فریادها و ناله‌های مظلومان را در گور خوابانده بودند، مردی از سلاله شما با دلی محکم و استوار همچون آهن، آه و فغان‌های مستضعفان ناامید را از خاک بیرون کشید و شور و غوغایی در خواب و خون مردم  به راه انداخت که دستان افتاده را مشت کرد و فریاد آزادی را با نوای «اللّه اکبر» به گوش ظالمان رساند.

مولای من

آن مردمی که پیامبر اسلام(ص) فرمودند «مردمی از مشرق قیام می‌کنند و زمینه حکومت حضرت مهدی(عج) را فراهم می‌آورند»، متولد شده‌اند و دغدغه‌شان تنها و تنها ظهور مبارک شماست.