در حالی که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خطابش تمام ملت ایران است و در یادداشت‌های قبلی به طور مفصل به این موضوع اشاره شد، هم‌اکنون لازم است اهمیت مشارکت حداکثری ملت ایران در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی برای گام برداشتن جمهوری اسلامی ایران در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی تبیین شود.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد مردم‌‌سالاری دینی در انقلاب اسلامی در بطن تحولات قرن بیستم و در میان دو جریان اصلی سیاسی دنیا شکل گرفت که یک جریان در خدمت آموزه‌های نظام‌های سیاسی لیبرال دموکراسی غرب بود و دیگری از مدل نظام‌های کمونیستی و مارکسیستی پیروی می‌کرد.

در ۴۰ سال گذشته، مشارکت مردمی در مسائل سیاسی مانند انتخابات، بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل  را به گونه‌ شگفت‌آوری ارتقا داده است. در این عرصه موضوع «مشارکت حداکثری در انتخابات» به عنوان زیربنای مشروعیت و پایداری نظام جمهوری اسلامی اهمیتی راهبردی یافت؛ به همین دلیل دشمنان همواره برای کم‌رنگ کردن حضور مردم در عرصه‌های انتخاباتی و غفلت جامعه از این عنصر ارزشمند کوشیده‌اند.

رهبر معظم انقلاب نظام «مردم‌سالاری دینی» را بهترین، مناسب‌ترین و کارآمدترین روش حکومتی می‌دانند و در این زمینه تأکید کرده‌اند نظام مردم‌سالاری دینی بهترین الگو و روش برای آگاهی دولتمردان نظام اسلامی از وظایف خود است. اکنون، در گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان دوران تمدن‌سازی اسلامی یاد کرده‌اند، باید مجلس تمدن‌ساز شکل بگیرد. یکی از اصول مردم‌سالاری دینی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اصل مشارکت سیاسی مردم و اهمیت حضور آنها در انتخابات است. برای مقابله با این اصل و با تأکید بر فشار حداکثری اقتصادی برای حضور حداقلی مردم، تمام گروه‌های ضد انقلاب خارج کشور به سرکردگی پدران مادی و معنوی‌شان، یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در صدد تحریم انتخابات و تلاش برای جلوگیری از حضور باشکوه مردم هستند و رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه به عنوان ابزار دست آنها تا آخرین ساعات انتخابات نیز از این هدف واهی خود دست بر نخواهند داشت؛ از این رو یکی از نکات مهم بیانیه گام دوم تأکیدهای فراوان بر ضرورت فهم نقشه‌ دشمن است.

این تأکیدها نشان‌دهنده‌ این است‌ که غفلت از دشمن یک استراتژی برای دشمن است؛ به عبارت دیگر، تولید غفلت برای مردم، نخبگان و مسئولان در نظام جمهوری اسلامی، یک استراتژی است‌ که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه مکرر به آن اشاره داشته‌اند.

در این میان و بر اساس نیازهای مبنایی دهه پنجم انقلاب اسلامی و الزامات مندرج در بیانیه گام دوم معظم‌له، با پایبندی به مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و راه امام خمینی(ره) و برای افزایش مشارکت مردمی و اعتمادافزایی، ناگزیر از پیمودن راهی هستیم که به میدان آوردن نیروهای جوان انقلابی، مردم‌باور و دور از شعارزدگی و سیاست‌بازی از قدم‌های اصلی آن است.

حسن خدادی