با نزدیک شدن به نوروز و ایام سفر و دید و بازدیدها، افرادی به فکر خرید تلفن‌ همراه هوشمند جدید می‌افتند. همه ما وقتی می‌خواهیم تلفن‌ همراه بخریم، به دنبال تولیدکنندگان خارجی می‌رویم اما خیلی‌ها نمی‌دانند خود ما ایرانی‌ها هم محصولاتی داریم که قابل رقابت با محصولات خارجی هستند. اگر به دنبال خرید تلفن ‌همراه هوشمند برای ثبت لحظات خوش‌تان در تعطیلات نوروز هستید، بهتر است به محصولات ایرانی هم نگاهی کنید. یکی از تلفن‌های هوشمند ایرانی که می‌تواند گزینه خریدتان باشد، «شاهین 2» از شرکت «جی‌ال‌ایکس» است. شاهین 2 پرچمدار تلفن‌های هوشمند ایرانی است. این هوشمند ایرانی از صفحه نمایش 6/3 اینچی، دوربین بسیار عالی 48 مگاپیکسلی در پشت و 16 مگاپیکسلی در جلو، آخرین نسخه سیستم ‌عامل آندروید، پردازنده 8 هسته‌ای، 128 گیگابایت حافظه داخلی، 4 گیگابایت حافظه پردازشی برنامه‌ها، باتری حجیم 4 هزار میلی‌آمپری، حسگر اثرانگشت، پشتیبانی از نسل 4 و... بهره می‌برد. کافی است این مشخصات را با محصولات شرکت‌های دیگر مقایسه کنید تا به برتری شاهین 2 پی ببرید. دوربین پشتی شاهین ۲ از ترکیب ماژول ۴۸ مگاپیکسلی استاندارد، ماژول ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و ماژول ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق با لنز 8/2 بهره می‌برد که وظیفه‌ ماژول سوم، تنها کمک به فرایند تفکیک بهتر سوژه و پس‌زمینه در عکس‌های پرتره است. عکس‌های ثبت‌شده با شاهین 2 کیفیت بالایی دارند. شاهین ۲ فقط در یک نسخه با رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ ذخیره‌سازی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به‌ فروش می‌رسد؛ اما به‌ لطف بهره‌گیری از درگاه کارت حافظه جانبی می‌توان حافظه‌ آن را تا سقف ۲۵۶ گیگابایت ارتقا داد. اگر همچنان به این تلفن‌همراه به عنوان گزینه‌ای برای خرید فکر نمی‌کنید، می‌توانید بررسی کامل شاهین 2 را در پایگاه اینترنتی هفته‌نامه، به نشانی «ssweekly.ir» مشاهده کنید.

محمدصالح نادری

احتمالاً تا به حال برای شما هم پیش آمده که رایانه شخصی‌تان در حین اجرای بازی‌ها یا برخی نرم‌افزارهای گرافیکی با مشکل روبه‌رو شده باشد! در این مواقع هر کاربری دوست دارد دلیل بروز این مشکل را کشف کند تا بتواند برای رفع آن چاره‌ای بیندیشد.

در این وضعیت باید در اولین گام وضعیت سه قطعه‌ اصلی رایانه را بررسی کنیم که ارتباط مستقیمی با توان اجرای برنامه‌های گرافیکی دارند. این قطعات عبارتند از: پردازنده رایانه (CPU)، کارت گرافیک (GPU) و حافظه (RAM).

«RAM» یا حافظه موقت رایانه محل ذخیره اطلاعات پردازش شده و در حال پردازش رایانه است و حجم آن رابطه مستقیمی با اجرای روان بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین دارد؛ از این رو برای اجرای روان بازی‌ها به حجم مناسبی از حافظه موقت نیاز دارید که بیشتر این اطلاعات بر روی بسته‌بندی بازی‌ها و نرم‌افزارها ذکر می‌شود و حتی می‌توانید این اطلاعات را از پایگاه‌های اینترنتی نیز دریافت کنید.

«CPU» نیز محل پردازش اطلاعات است و هرچه مغز رایانه شما سریع‌تر و جدیدتر باشد، به طور طبیعی در پردازش اطلاعات بازی و نرم‌افزار شما سرعت عمل بیشتری خواهد داشت و در حین اجرای آنها کندی کمتری احساس خواهید کرد.

«GPU» یا پردازنده کارت گرافیک نیز یک قطعه مهم و به شدت تأثیرگذار در اجرای بازی‌هاست؛ زیرا هر چه قدرت و توان پردازش آن کمتر باشد، شما قادر به اجرای طیف کمتری از بازی‌های جدید خواهید بود.

در رایانه‌های رومیزی هر سه مورد مذکور قابل ارتقاست؛ اما در لپ‌تاپ‌ها تنها امکان افزایش حافظه رم را دارید و به همین دلیل هم تنها چاره شما برای اجرای روان بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین کاهش رزولیشن بازی‌هاست.

حامد مظلومی

گرتا تونبرگ یا همان نوجوان ۱۷ ساله سوئدی که در یک سال گذشته بارها نامش در رسانه‌های جهان تکرار شده در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ قرار گرفته است و احتمالاً برنده این جایزه نیز خواهد شد.

گرتا که یک فعال اقلیمی شناخته می‌شود، پیشتر به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ مجله «TIME» انتخاب شده بود؛ اما گویا غربی‌ها به این سطح از برندسازی برای وی راضی نیستند و می‌خواهند بیش از پیش او را در فضای بین‌المللی برجسته کنند؛ به همین دلیل او را در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل امسال قرار داده‌اند.

این دومین باری است که این نوجوان سوئدی برای دریافت این جایزه معرفی می‌شود و بعید نیست امسال این جایزه به او داده شود، آن هم از سوی کسانی که خود در صدر فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان قرار دارند.

ماجرای گرتا از جایی شروع شد که در سال ۲۰۱۸، هر جمعه با اعتراض هفتگی در مدرسه خود خواستار اقدام برای تغییرات آب‌وهوایی شد و جنبشی را با عنوان «جمعه‌ها برای آینده» تأسیس کرد.

این اقدام گرتای نوجوان پس از بزرگ‌نمایی در رسانه‌ها به یک مدل اعتراضی بدل شد و این‌گونه گرتای نوجوان توانست به یک چهره شناخته‌شده جهانی بدل شود و به واسطه همین شهرت بادآورده در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی به نیویورک دعوت شد و در جمع رهبران جهان درباره تغییرات اقلیمی سخن گفت.

به نظر می‌رسد دولت‌های غربی با هدف تقویت جنبش‌های فمینیستی در جهان و برجسته‌سازی جایگاه زنان در فعالیت‌های سیاسی و زنانه کردن بیش از پیش امور بین‌المللی در حال برندسازی و اعتبارسازی برای گرتا تونبرگ هستند.

سعید ممقانی

تپ‌سی به منزله یکی از دو بازیگر مهم عرصه حمل‌ونقل درون شهری کشورمان، کار خود را از خرداد ماه ۱۳۹۵ در تهران آغاز کرد؛ با این هدف که «سفرهای درون‌شهری را برای شهروندان تهرانی راحت‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر کند.»  استارت‌آپ تپ‌سی مانند سایر سرویس‌های خدمات حمل‌ونقل درون شهری به ‌طور خودکار هزینه سفر درخواستی شما را محاسبه کرده و پیش از درخواست خودرو مبلغ کرایه را به شما اطلاع می‌دهد؛ البته با این تفاوت که هزینه سفرهای پیشنهاد شده از سوی این سرویس‌دهنده معمولاً ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از سفرهایی است که به روش‌های سنتی انجام می‌شود. شما در پایان سفر با تپ‌سی می‌توانید بر اساس رضایت‌تان از سفر، به راننده امتیازی بین ۰ تا ۱۰ دهید، این ویژگی خوب موجب می‌شود تنها رانندگانی امکان ادامه فعالیت در تپ‌سی را داشته باشند که امتیازی بالاتر از ۸ کسب کرده‌اند. در حال حاضر، دامنه فعالیت تپ‌سی به شهرهای زیادی از جمله شیراز، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، لاهیجان، بندرانزلی، رشت، اهواز، یزد، کرمان، ارومیه، ساری، بابل، قائمشهر و آمل رسیده ‌است و کاربران می‌توانند برای دسترسی به خدمات این سرویس‌دهنده، اپلیکیشن آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و از آن استفاده کنند.

صادق برهانی

عبدالناصر همتی: میزان درصد بدهی دولت‌ها به تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد دولت ظرفیت خوبی برای تأمین کسری بودجه به وسیله اوراق بدهی با حفظ پایداری مالی دارد. ورود بانک مرکزی در معاملات بازار ثانویه اوراق دولتی و اعمال سیاست پولی منضبط، به طور قطع می‌تواند بسیار کارآمدتر از روش ناکارآمد و تورم‌زای پولی کردن کسری بودجه در چند دهه گذشته باشد.

 

محمدجواد ظریف: مشاوره‌های غلط به دونالد ترامپ باعث شده تا او تصمیم‌های غلط بگیرد؛ بنابراین همین حالا، پایان ایالات متحده در منطقه آغاز شده است.

 

  سیدعباس موسوی: ایرانیان دوستان روزهای سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفاً با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است.

 

سعید جلیلی: نگذارید فضای انتخابات به سمت موضوعات زرد و فرعی برود. از فرصت انتخابات باید استفاده شود تا موضوعات واقعی و دردهای اصلی کشور و مردم مطالبه شود، از کاندیداها خواسته شود که درباره  مشکلات واقعی کشور چه کاری انجام خواهند داد؟ و گستره وعده‌ها در این زمینه نیز باید مشخص باشد.

 

سیدمحمدمهدی میرباقری: آخرین جنگ آمریکا با ما همین محاصره اقتصادی است و مطمئنم اگر استقامت کنیم، پیروز خواهیم شد و این پیروزی مقدمه‌ای برای افول بیشتر آمریکا خواهد شد. ما در دل همین سختی‌هاست که ساخته می‌شویم و پیش می‌رویم.

«ساد۲۴» یک اپلیکیشن مدیریت همه‌جانبه چک‌های بانکی است و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی چک‌های بانکی خود را مدیریت کنید و امنیت کسب‌وکار خود را افزایش دهید. این نرم‌افزار اندرویدی ایرانی تنها اپلیکیشن استعلام چک است که به وسیله آن می‌توانید استعلام سرقتی/ مفقودی نبودن چک و استعلام رایگان خوش‌حسابی صادرکننده چک را انجام دهید و از گرفتار شدن در دام جاعلان و کلاهبرداری سوءاستفاده‌کننده از چک‌های برگشتی یا سرقت‌شده مصون بمانید. همچنین می‌توانید چک‌های سرقتی/ مفقودی خود را در این اپلیکیشن ثبت کنید و مانع از نقل و انتقال آنها در بازار شوید.