«زندگی» فقط در رسیدن به هدف خلاصه نشده و ما به اشتباه این‌گونه می‌اندیشیم که درسم تمام شود راحت شوم، بالاخره رسیدم.... راحت شدم، چه پروژه‌ای تمام شود راحت می‌شوم. تمام شود که چه؟ مادامی که زنده هستیم و زندگی می‌کنیم هیچ فعالیتی تمام شدنی نیست؛ بلکه آغاز فعالیتی دیگر است. هدف زندگی، رسیدن به اهداف نیست، هدف لذت بردن از مسیر است. هدف شکر خداوند برای نعمت‌ها و امتحان‌هایی است که در مسیرمان قرار می‌دهد.

حضرت امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند:  اگر خواستى بدانى در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقت كن. اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ، ناخوشایندى! پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد و خداوند تو را دوست مى‌دارد؛ ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت، عشق و علاقه ورزیدى! پس خیر و خوبى در تو نباشد و خداوند تو را دشمن دارد.                                                                               

  (اصول كافى، ج ۲، ص ۱۰۳)

به جنگل‌های مرطوب و به باران می‌خورم سوگند

به مرگِ سرخِ كوچک خانِ گیلان می‌خورم سوگند

به ستار و به باقر خان، به درد و رنج آن دوران

به تبریز سراسر عشق و ایمان می‌خورم سوگند

به رگ‌های بریده، تشنگی در آخرین لحظه،

به خون تازه حمام كاشان می‌خورم سوگند

به بانگ خسته و صوت حزین نای مشروطه

به تاریخِ پر از فریاد انسان می‌خورم سوگند

به زیبایی سِحرانگیز صحن سبز گوهرشاد

به خاک پای سلطان خراسان می‌خورم سوگند

به انفاس مسیحایی مردی آسمان باور

به روح دردمندان جماران می‌خورم سوگند

به پوتین‌های خونین و به پاهایی كه جا مانده

به پیكرهای صد چاک شهیدان می‌خورم سوگند

به طعم آسمانی روایت‌های آوینی

به طهرانی و بابایی و چمران می‌خورم سوگند

به امواج خروشان خلیج تا همیشه فارس

به دریای خزر، دریای عمان می‌خورم سوگند

به سربازان گمنام وطن در اوج بحران‌ها

به شن‌های طبس در رقص طوفان می‌خورم سوگند

به مردم، این علمداران هیئت‌های عاشورا

به ایل سربداران، ایل سلمان می‌خورم سوگند

وطن! من رأی خود را به شكوهت باز خواهم داد

به نام نامی‌ات میهن! به ایران می‌خورم سوگند

فاطمه عارف‌نژاد

رونمایی از بیستمین کتاب صوتی معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه

معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه به عنوان بیستمین کتاب صوتی خود، بخش اول کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را در قالب نمایشنامه‌ای صوتی به مدت زمان ۶ ساعت، به کتاب صوتی تبدیل کرده است. کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» پنجمین اثر مکتوب رهبر معظم انقلاب است که حاصل برگزاری ۲۸ جلسه متوالی در ۲۸ روز ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ از سوی ایشان است.

در این کتاب اصول اساسی اعتقادی دین مبتنی بر آیات قرآن به مخاطب عرضه شده است؛ به طوری که این اصول اعتقادی از سطح مفاهیمی ذهنی خارج شده و رنگ و بوی عملی گرفته است. برخی از ویژگی‌های این اثر عبارتند از: انطباق مباحث آن با سیره سیاسی‌ - مبارزاتی ائمه(ع)، توجه ویژه به ضعف ایمان به عنوان درد اصلی جوامع بشری و رویکرد وحدت‌آفرین مباحث آن. در میان آثار معظم‌له، این کتاب از دو نظر متمایز است؛

اول اینکه محتوای این جلسات از ابتدا تا انتها، همه با نظر معظم‌له تنظیم شده و ترتیب بخش‌های ایمان، توحید، نبوت و ولایت برای هر جلسه، نحوه ورود و خروج به بحث، انتخاب آیات و غیره، همه با نظر ایشان بوده است.

دوم اینکه این طرح در حقیقت بازگوکننده نظام فکری معظم‌له است. رهبر معظم انقلاب در سخنانی درباره مطالب این کتاب فرمودند: «من در مشهد یک بحثى کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدى از کلمه ولایت و مسئله ولایت. ماه رمضان بود و بحث‌هایى براى جوان‌ها مى‌کردیم آن وقت‌ها راجع به توحید و نبوت و چه و ازجمله ولایت. یک بحث قرآنى خیلى خوب و کاملى بود، بعد هم چاپ شد؛ یعنى خلاصه‌اش هم یک جایى چاپ شد. اصل سخنرانی‌ها را هم بعد از انقلاب درآوردند، چاپ کردند. بحث‌هاى خوبى است، بحث‌هاى جالبى است. من حالا هم که نگاه مى‌کنم، مى‌بینم بحث‌هاى عمیقى است این بحث‌ها.»

این کتاب در کنار کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» مهم‌ترین آثار برای آشنایی با منظومه فکری معظم‌له است و مباحث مطرح در آن، به نوعی مقدمه مطالعه کتاب «ولایت و حکومت» است.

همچنین این اثر تا به حال به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز ترجمه شده است. گفتنی است، آئین رونمایی از کتاب صوتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با حضور جانشین نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه «حجت‌الاسلام طیبی‌فر»، شاعران پاسدار، فرماندهان و مسئولان در هشتمین کنگره شعر فرهنگیاران سپاه در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد.

 

فایل‌های صوتی این کتاب در سایت سراج اندیشه در اینترنت به نشانی «serajnet.org» و همچنین سایت اینترانتی پاسدار «pasdar.org» در بخش کتاب و کتابخوانی در دسترس است.

اتفاقی از روی عکس‌ها دیده بودیم که همراه «حاج‌قاسم» است اما اصلاً از خودش نمی‌شنیدیم. رسم امانت‌داری را در کارش خیلی رعایت می‌کرد. اهل خاطره‌گویی نبود. واسطه ازدواج من، خود برادرم بود. می‌گفتند مسئولیتش در سوریه حساس بود. یک هفته پیش از شهادت او از سوریه به ایران آمدیم. ما مثل خانواده برادرم در سوریه ساکن شدیم. «شهید پورهنگ» مسموم شده بود و یک هفته بعد در ایران به شهادت رسید. «اصغر آقا» به دلیل مشغله فراوان نتوانست کارش را رها کند و برای تشییع به ایران بیاید. با اینکه همسرم شهید پورهنگ از دوستان نزدیکش هم بود. در کارش واقعاً احساس مسئولیت و جدیت داشت. وقتی سردار سلیمانی به شهادت رسید شرایط طوری نبود اصغر برای مراسم تشییع به ایران بیاید. فقط همسرش تعریف می‎کرد خبر را که شنید چند ساعتی آمد خانه(در دمشق) و با خودش خلوت کرد. خبر برایش خیلی سنگین بود.

به نقل از همسر شهید پورهنگ و خواهر شهید اصغر پاشاپور

شهید مدافع حرم «اصغر پاشاپور» متولد ۱۳۵۸ در تهران بود. این رزمنده جبهه مقاومت ساکن شهر ری و از اولین نفراتی بود که به همراه حاج‌قاسم سلیمانی برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) به سوریه رفت. او روز دوشنبه سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۸ یک ماه بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. مهر ماه ۱۳۹۵، همسر خواهر این شهید، شهید مدافع حرم «محمد پورهنگ» به شهادت رسیده بود و سه فرزند از خود به یادگار گذاشت.

یکی از جاذبه‌های گردشگری که رشادت‌های مردان بی‌ادعای این سرزمین را یادآوری می‌کند، باغ موزه دفاع مقدس تهران است. این مکان معنوی و دیدنی در کنار مصلی تهران و در اراضی عباس‌آباد احداث شده و با داشتن زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربعی، یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های کشور است. مطالعات اولیه این پروژه، در آذر ماه سال ۱۳۸۳ آغاز و طرح اولیه طی جلسات متعدد بررسی شد؛ ابتدای سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید و در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ افتتاح شد. در اواخر سال ۱۳۹۵ با تغییراتی که در ساختار و اهداف موزه انجام شد این مجموعه بزرگ فرهنگی به «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» تغییر نام داد. این موزه هشت تالار دارد و هر یک از آنها با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا بخشی از تاریخ حماسه رزمندگان این سرزمین را معرفی کرده است. گفتنی است، بازدید از تالار‌ها و سراسرنمای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و فضاهای دیگر موزه تا پایان بهمن‌ ماه رایگان خواهد بود. برای بازدید از این مجموعه فرهنگی‌ـ تاریخی می‌توانید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷، روز پنج‌شنبه از ساعت ۹ تا ۲۱ و روز جمعه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در این مکان حضور پیدا کنید.

دانشمندان اخیراً موفق به شناسایی و کشف نوعی بیماری موسوم به «بولتونیسم» شده‌اند. بولتونیسم به آن دسته از اختلالات روانی اطلاق می‌شود که در آن فرد هر ساله وعده براندازی انقلاب اسلامی ایران را می‌دهد و منتظر براندازی‌ است؛ اما با برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب ایران در هر سال دچار انزوا گشته، به اتاق خود می‌رود، در را می‌بندد و به کارهای زشت خویش فکر می‌کند.

این چرخه هر ساله در بیمار تکرار می‌شود. این در حالی است که دانشمندان تا کنون موفق به درمان این بیماری نشده‌اند و معتقدند این بیماری تا زمان مرگ با بیمار همراه است و درمانی ندارد. اگر چه آمار دقیقی از میزان مبتلایان به این بیماری در دسترس نیست؛ اما بیشترین تعداد مبتلایان در حال حاضر در کمپی در آلبانی موسوم به کمپ «تیرانا» نگهداری می‌شوند. این بیماری در چهل و یک سال گذشته قربانیان زیادی داشته است.

همان گونه که ذکر شد، تا امروز درمانی برای این بیماری کشف نشده است؛ اما عده‌ای از محققان معتقدند یادگیری شنا در مدیترانه، تا حدی می‌تواند به قربانیان کمک کند.

محمد محمدی

روزها می‌گذرند و شب‌ها می‌آیند تا تو همچون ماهی درخشان در این گستره خاکی نورافشانی کنی؛ تویی که اول آموزگار مکتب رنج بودی و آموختی چگونه می‌شود جام رنج را نوشید، تویی که وسعت نگاه سبزت حقارت تمام رنج‌ها بود. از تو آموخته‌ام زیستن و مهربانی را؛ تویی که از چشمه‌سار محبت دریایت حتی رنج هم آب حیات نوشید؛ ای فاطمه زهرا(س)،ای ام ابیها.

آقاجان

در سبزه‌زار محبت و رحمت پروردگار گلی رویید که عالمی غرق در رایحه حیات‌بخش او شد. او زیباترین کلام خدا و لطیف‌ترین آیه خلقت است. روح‌نوازی که زیبایی با او جان می‌گیرد و معنویت در قنوت او معنا می‌شود.

مولاجان

در این روزهای خجسته که آسمانیان غرق در هلهله سلام و صلوات هستند؛ برای آرامش دل مادرتان که وجودش آرامش دل علی(ع) و نبودش نوای غربت علی(ع) است، برای آمدن‌تان «اللهم عجل لولیک الفرج» را زمزمه می‌کنیم.