ضرورت هوشیاری مسئولان و مردم در برابر بیماری کرونا

ورود کرونا به ایران

فارغ از آنکه این ویروس یک سلاح بیولوژیک در دست قدرت‌ها بوده که جهان را فرا گرفته یا آنکه ویروسی است که به صورت طبیعی به وجود آمده است، باید بگوییم خبرها از باز شدن پای این ویروس به کشور ما حکایت دارد. با تأیید فوت دو نفر در شهر قم در اثر ابتلا به کرونا، به طور رسمی این بیماری وارد کشور شد و پس از انتشار این خبر، مسئولان ذی‌ربط کارگروه‌هایی را برای درمان آن و کاهش آسیب آن در کشور تشکیل داده و دست به کار شدند. هر چند پیش از این اخبار ضد و نقیضی درباره ورود این ویروس به کشور منتشر می‌شد، اما هیچ سازمان رسمی آن را تأیید نکرده بود؛ اما چند روزی می‌شود که این خبر در کشور تأیید شده و باید برای عبور از دوره انتشار این بیماری همه امکانات کشور را بسیج کرد.

منشأ کرونا چیست؟

بنا بر گزارش «سی‌سی‌ان» بسیاری از دانشمندان روسی معتقدند، آمریکا ویروس کرونا را برای خرابکاری در چین ایجاد کرده است. آنها معتقدند، بیماری ویروس کرونا یک سلاح زیستی است که برای بی‌ثبات کردن چین و در عین حال کسب سود کلان برای شرکت‌های دارویی آمریکایی طراحی شده است. وزیر بازرگانی آمریکا پیرامون ویروس کرونا در تلویزیون این کشور جنجال‌آفرین شد‌. «ویلبر راس» در این مصاحبه مدعی شده بود، ویروس کرونا برای اقتصاد آمریکا مفید است و سرمایه‌گذاران آمریکایی در چین را به آمریکا باز می‌گرداند. همچنین «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی‌افشا کرد ویروس کرونا که تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ شهروند چینی شده، یک سلاح بیولوژیکی است که ارتش چین ساخته است.

خطرناک‌تر از کرونا!

اگر مقایسه‌ای بین کرونا و بیماری‌های دیگر داشته باشیم، متوجه می‌شویم برای نمونه آنفولانزا که هر سال جهان را درگیر می‌کند، در همین سالی که گذشت 18 میلیون نفر را مبتلا کرد که از این تعداد 180 هزار نفر بستری و 10 هزار نفر فقط در ایالات متحده آمریکا کشته شدند. هر چند آمارها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته آمار تلفات به واسطه ویروس آنفولانزا از این نیز بیشتر بوده است.مهم‌ترین دلیلی که سبب می‌شود کرونا آنقدر ترسناک به نظر برسد، این است که سرعت واگیری این ویروس بسیار بالاست و از این‌ رو باید نسبت به آن بیشتر مراقبت کرد. در واقع این ویروس برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند، خطرناک بوده و ممکن است به مرگ منجر شود؛ اما درباره اقشار دیگر احتمال کشندگی بسیار کمتر است.

نقش رسانه‌ها در پیشگیری

اطلاع‌رسانی درست و به موقع و فرهنگ‌سازی برای مواجهه صحیح می‌توان از آن عبور کرد. در عین حال، مردم باید هوشیار باشند و از رسانه‌هایی که هیچ هدفی جز ضربه زدن به ملت ایران ندارند، دوری کنند. هر چند این ویروس سرعت انتشار بسیار بالایی دارد؛ اما به راحتی می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. آن طور که وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی کرده، با رعایت نکات بسیار ساده‌ای می‌توان از ابتلا به آن جان سالم به دربرد.اول آنکه بهتر است پس از هربار خروج از منزل و تماس با سطوح در مکان‌های عمومی و دست دادن با افراد دیگر دست‌ها با آب و صابون شسته شود؛ دوم آنکه، از ماسک‌های ساده موجود در بازار استفاده کرد که اجازه نمی‌دهد ترشحات دهان خارج شود، اینها دو راه حل ساده‌ای هستند که می‌توانند خطر را دفع کنند.