تحریم شبکه سوئیفت و نقل و انتقال پول، در کنار تحریم مقداری خرید نفت از ایران آثار نامطلوب زیادی را بر اقتصاد ایران داشته و به نوعی وابستگی ما به نفت و آسیب‌پذیری‌مان در مقابل تکانه‌های درآمدی را به رخ‌مان کشیده است. این اتفاق هشداری به نظام بانكی ما بود كه به دنبال جایگزین مناسبی برای آن باشیم. وظیفه اقتصاددانان در وضعیت فعلی این است که مانند پزشكان، نقاط آسیب و گلوگاه‌ها را شناسایی و درمان كنند تا پس از این، اقتصاد ایران در اثر یك نوسان این‌چنین غافلگیر نشود. در واقع اقتصاد ایران باید با داشتن استراتژی مانع از غافلگیر شدن شود.

دولت‭ ‬چین‭ ‬در‭ ‬تلاش‭ ‬برای‭ ‬محدود‭ ‬کردن‭ ‬شیوع‭ ‬ویروس‮ ‬کرونا‮ ‬که‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬موجب‭ ‬مرگ‭ ‬بیش‭ ‬از‭  ‬۱۷۷۰‭ ‬نفر‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬بانک‌های‭ ‬خود‭ ‬دستور‭ ‬داده‭ ‬است‭ ‬اسکناس‌های‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬ارائه‭ ‬به‭ ‬عموم‭ ‬مردم‭ ‬ضد‭ ‬عفونی‭ ‬کنند‭. ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬این،‭ ‬دولت‭ ‬چین‭ ‬اعلام‭ ‬کرد‭ ‬بانک‌ها‭ ‬تنها‭ ‬اجازه‭ ‬دارند‭ ‬اسکناس‌هایی‭ ‬را‭ ‬توزیع‭ ‬و‭ ‬عرضه‭ ‬کنند‭ ‬که‭ ‬استریلیزه‭ ‬شده‭ ‬باشند‭. ‬افزون‭ ‬بر‭ ‬این،‭ ‬به‭ ‬بانک‌های‭ ‬چین‭ ‬گفته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬پول‌های‭ ‬نقدی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬احتمالاً‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬ویروس‭ ‬آلوده‭ ‬هستند،‭ ‬از‭ ‬چرخه‭ ‬بازار‭ ‬بیرون‭ ‬بکشند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬نور‭ ‬ماورای‭ ‬بنفش‭ ‬یا‭ ‬ابزارهای‭ ‬گرمایشی‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬ضد‭ ‬عفونی‭ ‬کنند‭.‬

موضوع تقاضا رابطه مستقیمی با عرضه دارد؛ به گونه‌ای که به طور ساده و با فرض شرایط ثابت با افزایش تقاضا و ثبات در میزان عرضه، قیمت آن کالا افزایش می‌یابد. در اقتصاد وقتی بر اثر برخی عوامل منحنی تقاضا جابه‌جا شود كه به معنای افزایش یا كاهش تقاضای یک كالا است، در اصطلاح تغییر در «تقاضا» گفته می‌شود. البته گفتنی است، تغییر در تقاضا با تغییر در مقدار تقاضا متفاوت است. در تغییر تقاضا، قیمت و مقدار ثابت هستند و عوامل دیگری مانند درآمد، سلیقه،‌ تبلیغات و... موجب تغییر در تقاضا می‌شود.