همه چیز از یک کتاب شروع می‌شود، کتابی که به روایت تاریخ، در لحظه شهادت یکی ازمردان اثرگذار و تاریخ‌ساز کشورمان در کنار او بود. شاید تا به اینجا حدس زده باشید که از چه کسی صحبت می‌کنیم، درست است؛ فرد مورد اشاره ما سردار دل‌ها «سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی» است. تا به امروز روایت‌های متعددی از زندگی این مرد تاریخ‌ساز شنیده‌ایم؛ اما تا شناخت بایسته و شایسته ابعاد شخصیتی او راه بسیار مانده است.

گفته می‌شود سردار سلیمانی در لحظه شهادت به جز انگشتر و سلاح، کتابی را در کنار خود داشت، به نظر برخی از افراد قلم و کتاب حکم اسلحه فرهنگی را دارند و می‌توانند در دنیای فرهنگ از باورها، اندیشه‌ها و عقاید اقوام مختلف دفاع کنند. شاید همراهی کتاب «گلچین احمدی» با سردار قاسم سلیمانی تأییدی بر این موضوع باشد، از طرف دیگر به نظر می‌رسد سردار دل‌ها انس خاصی با کتاب داشته است، این ادعا تأییدهای بی‌شمار و قابل توجهی دارد.

سردار قاسم سلیمانی درطول عمر خود به اشکال مختلف مطالعه کتاب‌هایی را به ما پیشنهاد کرد که از آن میان می‌توان به کتاب‌هایی، چون «الغارات»، «رادیو»، «گردان 409»، «وقتی مهتاب گم شد»، «سربلند»، «آن بیست و سه نفر»، «من زنده‌ام» و «گزارش یک آدم‌ربائی» نوشته گابریل گارسیا مارکز اشاره کرد.

بیشتر کتاب‌هایی که سردار دل‌ها مهر تأییدی بر آنها زده، روایت بخشی از تاریخ معاصر ما هستند، این بخش از تاریخ کشورمان را با نام دوران دفاع مقدس می‌شناسیم، که دربرگیرنده هشت سال تلاش برای حفظ آب و خاک این مملکت است. این هشت سال را می‌توان به داستان بلندی با چندین و چند فصل تشبیه کرد، فصل‌هایی که هر کدام‌شان می‌توانند روایتی بلند، خواندنی و جذاب از آن دوران باشند؛ اما برخی از آنها همچنان مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

در سال‌های پس از دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای آن دوران تلاش‌های زیادی شده است. نویسندگان و راویان سهم به سزایی در این امر داشتند؛ اما همچنان برخی از آگاهان تاریخ تلاش کرده‌اند با تواضع، از روایت و نگارش خاطراتی که بخشی از حقایق دفاع مقدس به حساب می‌آیند، اجتناب کنند. اکثر این افراد سهمی در دفاع از آب و خاک کشورمان داشته‌اند و در ذهن‌شان حافظ گنجینه‌ای ارزشمند برای اقشار مختلف جامعه هستند، اما از آنجا که هیچ چیز و هیچ‌کس در دنیای مادی باقی نمی‌ماند، بیم آن می‌رود که با مرگ راویان دفاع مقدس، بخشی از ابعاد و واقعیت‌های این دوران تاریخی مورد غفلت قرار گیرد و همچون حلقه‌ای گم شده در گوشه‌ای از تاریخ معاصر کشورمان جای بماند. بنابراین به نظر می‌رسد گاهی با  درنظر گرفتن اقتضائات زمان باید تواضع را به کنار گذاشت و بدون هیچ خودداری قلم در دست گرفت تا بتوان حق تأثیرگذارترین افراد بخشی از تاریخ را ادا کرد، این موضوع فقط شامل دفاع مقدس نمی‌شود؛ همان‌طور که می‌دانید مردان فداکار اسلام در سال‌های گذشته رشادت‌های تأمل‌برانگیزی را رقم زدند تا بتوانند از حریم ائمه اطهار دفاع کنند، مدافعان حرم نماد و یادگار بخش دیگری از تاریخ معاصر ما به شمار می‌آیند، آنها نیز همچون رزمندگان دفاع مقدس به منزله داستان‌هایی ارزشمند، جالب و خواندنی هستند که اگر روایت نشوند به دست فراموشی سپرده می‌شوند. پس بهتر است آگاهانی که دستی بر قلم دارند نه تنها در عرصه جهاد فیزیکی، بلکه در عرصه جهاد فرهنگی نیز وظیفه‌ای را برعهده گرفته و بار دیگر در یک حرکت ماندگار تمام ابعاد داستان بلند مدافعان حرم را به عنوان بخشی از واقعیت‌های تاریخ روایت کرده و در قالب کلمات روی صفحه‌های سپید ماندگار کنند.

بهاره سحری

ویژه‌‌برنامه‭ ‬نوروزی‭ ‬شبکه‭ ‬نسیم

با‭ ‬نزدیک‭ ‬شدن‭ ‬به‭ ‬عید‭ ‬نوروز،‭ ‬صدا‭ ‬و‭ ‬سیما‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬آماده‭ ‬کردن‭ ‬برنامه‌های‭ ‬ویژه‭ ‬خود‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬ایام‭ ‬است‭. ‬امسال‭ ‬ویژه‭ ‬برنامه‭ ‬تحویل‭ ‬سال‭ ‬شبکه‭ ‬نسیم‭ ‬برنامه‭ ‬‮«‬چهل‌تیکه‮»‬‭ ‬با‭ ‬اجرای‭ ‬محمدرضا‭ ‬علیمردانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬هم‌زمانی‭ ‬شهادت‭ ‬امام‭ ‬موسی‌‭ ‬کاظم‭(‬ع‭) ‬با‭ ‬روز‭ ‬تحویل‭ ‬سال،‭ ‬به‭ ‬صورتی‭ ‬متفاوت‭ ‬انتخاب‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬مدت‭ ‬زمان‭ ‬این‭ ‬برنامه‭ ‬نیز‭ ‬تقریباً‭ ‬سه‭ ‬ساعت‭ ‬است‭. ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬‮«‬دورهمی‮»‬‭ ‬و‭ ‬‮«‬خندوانه‮»‬،‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬ویژه‌برنامه‌های‭ ‬شبکه‭ ‬نسیم‭ ‬در‭ ‬نوروز‭ ‬برنامه‭ ‬‮«‬کودک‭ ‬شو‮»‬‭ ‬هر‭ ‬شب‭ ‬پخش‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬تعطیلات‭ ‬نوروز،‭ ‬زمان‭ ‬پخش‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬روال‭ ‬سابق‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭.‬

روایتی سینمایی از شهید تکاور ارتش

مستند داستانی «دو ابراهیم» روایتی از سرگذشت سرلشکر شهید «ابراهیم خانی» تولید شد. «مجید فرجی» کارگردان «دو ابراهیم» گفت: دو ابراهیم برداشتی از خاطرات یک درجه‌دار عراقی است که مواجهه‌اش با شهید تکاور ابراهیم خانی را روایت می‌کند. وی افزود: این فیلم از اولین آثاری است که روایت‌های داخلی و بین‌المللی درباره یکی از تکاوران ارتش در دوران دفاع مقدس را به شکل داستانی بیان می‌کند. «دو ابراهیم» به کارگردانی مجید فرجی و تهیه‌کنندگی «دبیرخانه فرهنگی شهید ابراهیم خانی» تولید شده است.

تازه‌ترین تقریظ رهبر معظم انقلاب

تازه‌ترین تقریظ منتشرشده رهبر معظم انقلاب بر یک کتاب به «آن مرد با باران می‌آید» نوشته «وجیهه سامانی» رونمایی شد که متن آن به این شرح است:

«بسمه‌تعالی بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماه‌های آخر مبارزات نشان می‌دهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه‌ جوان‌ها و نوجوان‌های امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده‌ کتاب باید تقدیر و تشکر شود
ان‌شاءالله
.»