افزایش تولید کالاها و خدمات حقیقی متناسب با الگوی مصرف حقیقی مطلوب و متناسب با شرایط جامعه اسلامی ایران میسر خواهد بود. این برنامه باید همـراه با سه مشخصه مهم افزایش کیفیت تولید، تولید انبوه و کاهـش قیمت تمام‌شده باشد. افزایش تولید می‌تواند قدرت خوداتکایی اقتصاد را بالا ببرد و آسیب‌پذیری آن را کاهش دهد. در کنار این موضوع، تقویت تولید داخلی اشتغال را افزایش می‌دهد و در موازنه بازار، فشار تقاضا و هزینه که دو عامل اصلی ایجاد تورم هستند کاهش پیدا می‌کند. مهم‌ترین مشکل در اقتصاد ایران چرخه طولانی و پردست‌انداز قانونی راه‌اندازی تولید است.   

«سی‌ان‌بی‌سی» گزارش داده است، به دنبال جهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کره‌جنوبی که رقم آن از مرز ۷۰۰ نفر نیز گذشته است، سهام «هواپیمایی کره‌جنوبی» و «آسیانا ایر» بیش از ۵ درصد سقوط داشته است. همچنین سهام هواپیمایی «ایر بوسان» که ارائه‌کننده پروازهای اقتصادی و ارزان است، با سقوط ۳/۸۹ درصدی روبه‌رو شده است.طبق این گزارش آسیانا ایر پروازهای خود به دائگو را تا ۹ مارس و هواپیمایی کره‌جنوبی نیز همه پروازهای خود به این شهر را تا ۲۸ مارس لغو کرده‌اند. شایان ذکر است، شهر دائگو با بیشترین تعداد مبتلایان جدید به کرونا روبه‌رو شده است.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از تورم ارائه دهیم، باید گفت تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست؛ یعنی مرکز آمار یا بانک مرکزی هر کشوری قیمت تعدادی کالا را با درصد تأثیر مشخصی محاسبه می‌کند و با توجه به تغییر قیمت مجموعه این کالاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ تورم محاسبه می‌شود. این در حالی است که گرانی صرفاً مربوط به یک کالای مشخص است، به طوری که ممکن است نرخ تورم در جامعه‌ای ۱۰ درصد باشد، اما برای مثال دو کالای پرمصرف مردم با افزایش قیمت ۵۰ درصدی مواجه شده باشند.