نگاهی به کتاب انسان 250 ساله

انسان همواره به دنبال تکامل بوده است و ائمه اطهار(ع) نماد حقیقی این تکامل به حساب می‌آیند. در طول تاریخ اسلام کتاب‌های بی‌شماری برای شناخت ابعاد شخصیتی و زندگی ائمه اطهار(ع) نوشته شده است؛ برخی از این کتاب‌ها نتیجه گردآوری سخنان بزرگان و کارشناسان دینی هستند.  رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته و مراسم‌های مختلف تلاش کرده‌اند ابعاد مختلف شخصیتی ائمه اطهار(ع) را بیش از پیش به همگان نشان بدهند؛ ایشان در بازه زمانی اردیبهشت سال ۱۳۵۹ تا اسفند سال ۱۳۸۹ سخنانی درباره زندگی سیاسی و مبارزاتی امامان شیعه بیان کردند و این سخنان هم‌اکنون در قالب کتابی با عنوان «انسان۲۵۰ ساله» گردآوری شده‌ است. کتاب انسان250 ساله به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه(ع) است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخی صرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:«زندگی ائمه(ع) را ما باید به عنوان درس و اسوه فرا بگیریم، نه فقط به عنوان خاطره‌های شکوه‌مند و ارزنده؛ و این بدون توجه به روش و منش سیاسی این بزرگواران، ممکن نیست.»انسان ۲۵۰ ساله کتابی است که در قالب ۱۷ بخش، سیره سیاسی ائمه اطهار(ع) را تبیین می‌کند؛ این کتاب امام زمان(ع) را غایت حرکت انسان۲۵۰ ساله می‌داند. در خلاصه کتاب انسان 250 ساله می‌خوانیم: «واژه‌ امامت، که در اصل به معنای مطلق پیشوایی است، در فرهنگ اسلامی بیشتر بر مصداق خاصی از آن اطلاق می‌گردد و آن، پیشوایی و رهبری در شئون اجتماعی است: چه فکری و چه سیاسی، در هر جا از قرآن که مشتقات واژه امامت‌ـ مانند امام و ائمه‌ـ به کار رفته، ناظر به همین معنای خاص، یعنی پیشوایی امت  است.»

کتاب انسان۲۵۰ ساله برگرفته از عبارتی است که رهبر معظم انقلاب برای توصیف زندگی ائمه اطهار(ع) بیان کرده‌اند. ایشان ائمه معصومین(ع) را چنین توصیف کردند: «بارها گفتم زندگی ائمه اطهار را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان ۲۵۰ ساله. از هم جدا نیستند، کلهم نور واحد.» کتاب انسان ۲۵۰ ساله تا به حال به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و هوسا (یکی از زبان‌های چادی و از خانواده زبان‌های آفریقایی‌ـ آسیایی) ترجمه شده است. قرار بر این است که این کتاب به زبان‌های روسی و اسپانیولی هم برگردانده شود. «سیدحسن‌علی العماد» دبیرکل جنبش «تنظیم مستقبل‌العداله» یمن کتاب انسان ۲۵۰ساله را علت تغییر ذهنیت مردم یمن دانسته است. او معتقد بود مردم رزمنده و جنگجوی یمن بر اثر تهاجم فرهنگی و اعتقادی، شیعه را جریانی بی‌تأثیر می‌دانستند که هیچ نسبتی با قیام و مبارزه ندارد؛ اما این کتاب همه معادلات را تغییر  داد.

به نظر گردآورنده کتاب انسان۲۵۰ ساله، این کتاب مکمل کتاب منتشر شده از «دارالتعارف للمطبوعات» است. کتاب دربرگیرنده سلسله مباحث مرحوم «آیت‌اللّه سیدمحمدباقر صدر» درباره سیره سیاسی ائمه اطهار است؛ این سلسله مباحث با عنوان «اهل بیت(ع) تنوع ادوار و وحدت هدف» منتشر  شده‌اند.

بهاره سحری

برگزاری بعد از ماه مبارک رمضان

دبیر شورای سیاست‌گذاری و سخنگوی سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تعویق زمان برگزاری این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: «با مصوبه شورای سیاست‌گذاری، سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.»«ایوب دهقانکار» گفت: «با عنایت به اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ایجاد فضایی آرام و دلنشین، محیطی فرهنگی برای دوستداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی و از سوی دیگر تقویت چرخه اقتصادی نشر کشور است.»

سریال جاسوسی و امنیتی

«ابوالفضل صفری» تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی که پیش از این «ترور خاموش» و «سارق روح» را روی آنتن داشته است، گفت: «این سریال امنیتی و جاسوسی است و چند ماهی هم از تصویربرداری‌اش می‌گذرد؛ این سریال تلویزیونی به تهدیدات داعش و چگونگی طراحی کشورهای غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد. خط اصلی قصه‌ آن سناریوی آمریکا برای ناامنی «خانه امن ما» است. تاکنون بازیگرانی، همچون حمیدرضا پگاه و سیما تیرانداز جلوی دوربین رفته‎‌اند و به تدریج نام دیگر بازیگران هم اعلام خواهد شد.»

بازیوو،‭ ‬شنای‭ ‬پروانه‭ ‬و‭ ‬لاله‭ ‬در‭ ‬سینما‭ ‬

‮«‬شنای‭ ‬پروانه‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬محمد‭ ‬کارت،‭ ‬‮«‬لامینور‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬داریوش‭ ‬مهرجویی،‭ ‬‮«‬لاله‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬اسداللّه‭ ‬نیک‌نژاد،‭ ‬‮«‬بازیوو‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬امیرحسین‭ ‬قهرایی،‭ ‬‮«‬پسرکشی‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬محمدهادی‭ ‬کریمی‭ ‬و‭ ‬‮«‬زن‌ها‭ ‬فرشته‌اند‮»‬‭ ‬به‭ ‬کارگردانی‭ ‬حسین‭ ‬فرحبخش‭ ‬فهرست‭ ‬فیلم‌هایی‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬نوروز‭ ‬1399‭ ‬اکران‭ ‬می‌شوند‭. ‬گفتنی‭ ‬است،‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬شنای‭ ‬پروانه‮»‬‭ ‬بهترین‭ ‬فیلم‭ ‬از‭ ‬نگاه‭ ‬مردم‭ ‬در‭ ‬سی‌وهشتمین‭ ‬جشنواره‭ ‬فجر‭ ‬شناخته‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬پیش‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬هم‭ ‬فیلم‭ ‬‮«‬خوب،بد‭ ‬جلف‭ ‬2‮»‬‭ ‬به‭ ‬نویسندگی‭ ‬و‭ ‬کارگردانی‭ ‬پیمان‭ ‬قاسم‌خانی‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬فیلم‭ ‬نوروزی‭ ‬اکرانش‭ ‬آغاز‭ ‬شده‭ ‬است‭.‬