وقتی وارد سرویس بهداشتی‌های عمومی می‌شوید، دستگیره درب را با اکراه می‌بندید و سریعاً به دنبال خلاصی از آنجا هستید! شاید نمی‌دانید که میکروب‌های روی تلفن ‌همراه شما خیلی بیشتر از میکروب‌های موجود در یک توالت عمومی است؛ اما تلفن ‌همراه‌تان را کنار بشقاب غذا می‌گذارید، لقمه‌ای غذا می‌خورید و استیکری به دوست‌تان می‌فرستید و در این بین، ندانسته احتمالاً میکروب‌هایی هم نوش جان می‌‎کنید! حتماً به این فکر می‌کنید که پس چرا تا به حال مریض نشده‌اید؟ باید گفت تعداد میکروب‌های موجود روی تلفن‌‌ همراه بسیار زیاد است، اما درصد کمی از آنها بیماری‌زا هستند و کارشان با بدن دارای علائم است. کاربران تلفن‌ همراه باید نگران پاتوژن‌ها که ویروس‌ها و باکتری‌ها را حمل می‌کنند، باشند. شما وقتی از تلفن ‌همراه استفاده می‌کنید، با انگشتان دست خود میکروب‌ها را از دست به تلفن‌همراه و برعکس انتقال می‌دهید، حالا فکر کنید اگر این میکروب‌ها پاتوژن‌ داشته باشند، چه خواهد شد؟ بهترین روش برای جلوگیری از انتقال پاتوژن‌ها، شست‌وشوی دست‌هاست. قبل و بعد از استفاده از تلفن همراه، دست‌های خود را بشویید. شاید اگر بدانید از هر شش تلفن ‌همراه، یکی آلوده به «ای.کلی» است، حتماً این کار را خواهید کرد. ای.کلی مشکلات روده، گوارش، مسمومیت ‌غذایی و... را در پی دارد و در جهان بسیار شایع است. خیلی از بیماری‌ها، مانند ویروس‌هایی که آنفولانزا یا حتی سرماخوردگی معمولی را در پی دارند، به آسانی با تماس دست منتقل می‌‎شوند و بر سطوح گرم تکثیر می‌یابند، تلفن‌همراه هم در هنگام کار، شارژ و... سطحی گرم و مناسب برای تکثیر است.روش دیگر ضدعفونی کردن تلفن‌ همراه از میکروب‌هاست. با استفاده از الکل، هر شش ساعت تلفن‌ همراه خود را ضدعفونی کنید. امیدواریم با رعایت این نکات، هر نوع باکتری، ویروس و به ویژه کرونا از شما دور باشد.

محمدصالح نادری

بدون شک، ویندوز 10 یکی از بهترین نسخه‌های ارائه شده سیستم عامل ویندوز است؛ اما این سیستم عامل ویژگی‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها به‌روزرسانی خودکار آن از طریق برنامه «UPDATE» خودکار ویندوز است و چه کاربر بخواهد و چه نخواهد، این سیستم عامل به روزرسانی‌های مورد نیاز خود را انجام می‌دهد.البته دریافت به روزرسانی‌ها موجب ایمن‌تر شدن سیستم عامل شما می‌شود؛ اما این عمل معایب خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن مصرف حجم بالایی از اینترنت کاربران است؛ از این‌رو در ادامه طریقه غیر فعال کردن به روزرسانی خودکار ویندوز 10 و به دست گرفتن کنترل به روزرسانی سیستم خود را آموزش می‌دهیم؛ هر چند در ویندوز 10  به صورت رسمی قابلیت غیر فعال‌سازی دریافت به روزرسانی‌ها تعبیه نشده است؛ زیرا مایکروسافت به روزرسانی ویندوز را اجباری کرده و از این طریق سعی دارد تا علاوه بر ارتقای سطح ایمنی محصول معروف خود، مانع بهره‌برداری کاربران از نسخه‌های کرک شده ویندوز شود؛ البته این رویکرد مطلوب بسیاری از کاربران نیست.خوشبختانه، برای ممانعت از به‌روزرسانی خودکار ویندوز می‌توانید کانکشن اتصال به اینترنت را در حالت metered قرار دهید؛ زیرا در این حالت ویندوز دریافت داده‌ها را محدود می‌کند. به طور خودکار ویندوز 10 برخی کانکشن‌ها را در حالت metered قرار می‌دهد؛ اما ما نیز می‌توانیم کانکشن‌های دلخواه خود را در حالت محدود قرار دهیم. در این حالت محدود، آپدیت‌های ویندوز دانلود نمی‌شوند.این را هم یادآور می‌شویم که بعد از قطع اتصال و اتصال دوباره، وضعیت کانکشن از حالت metered خارج نمی‌شود. پس پیشنهاد می‌شود اگر از اینترنت با ترافیک محدود استفاده می‌کنید، حالت metered را بر روی آن فعال کنید؛ اما برای به روزرسانی در ساعات رایگان اینترنت این حالت را غیرفعال کنید.

صادق دلاوری

در طول سالیان گذشته، نظام سلامت در ایالات متحده آمریکا همواره با چالش‌های گوناگون مواجه بوده تا جایی که مردم این کشور دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب را مهم‌ترین مسئله خود دانسته‌اند. از جمله ‌این چالش‌ها می‌توان به هزینه بسیار بالای خدمات پزشکی در این کشور اشاره کرد؛ به گونه‌ای که بنا بر آمارها آمریکا گران‌ترین نظام سلامت دنیا را دارد؛ البته در آمریکا چیزی به نام درمان رایگان وجود ندارد و هزینه هر نوع مراقبت پزشکی شامل موارد اورژانسی از طریق خود بیمار یا بیمه او پرداخت می‌شود؛ به همین دلیل آمریکا از نظر نظام سلامت، ضعیف‌ترین کشور در بین کشور های توسعه‌یافته جهان است. حال طبق پژوهشی که نتایج آن به تازگی منتشر شد، حدود ۲۰ میلیون آمریکایی محروم از خدمات درمانی رایگان و مناسب سال گذشته تلاش کرده‌اند از طریق وبگاه‌های جمع‌سپاری هزینه‌های درمانی خود یا اشخاص دیگری را تأمین کنند؛ در عین حال از پنج آمریکایی دست کم یک نفر یک مرتبه در این کمپین‌ها مشارکت کرده است. این پژوهش را مؤسسه تحقیقات اجتماعی NORC در دانشگاه شیکاگو انجام داده و در آن از هزار فرد بزرگسال درباره تجربیات‌شان در کمپین‌های جمع‌سپاری و نگرش آنها نسبت به تأمین خدمات درمانی برای افردی سؤال شده که استطاعت لازم برای پرداخت این هزینه‌ها را ندارند.بر اساس این تحقیق هشت میلیون آمریکایی در سال گذشته تلاش کرده‌اند از طریق وبگاه‌های جمع‌سپاری هزینه‌های درمانی خود را تأمین کنند؛ در حالی که ۱۲ میلیون نفر دیگر کمپین‌هایی را برای کمک به دیگران در این پایگاه‌ راه انداخته‌اند. طبق برآوردها، ۵۰ میلیون آمریکایی به این کمپین‌ها کمک مالی کرده‌اند که از این تعداد ۴۶ درصد این افراد به دوستان خود، ۳۵ درصد به غریبه‌ها و ۲۴ درصد به خویشاوندان خود کمک کرده‌اند.

سعید ممقانی

به دلیل وجود خطراتی، مانند شیوع بیماری‌های واگیردار از جمله کروناویروس، امکان برگزاری کلاس‌های حقیقی وجود ندارد و تنها راه ممکن برای انتقال اطلاعات آموزشی لازم به جمعی از دانش‌پذیران، استفاده از ظرفیت‌های E-Learning است. خوشبختانه ذره‌بین به عنوان یک استارت‌آپ آموزشی برای پاسخ‌گویی به این دست نیازها در حوزه بهداشت و درمان راه‌اندازی شده است، این استارت‌آپ یک مجموعه آموزشی و محصولی دانش‌بنیان از شرکت دانش‌پژوهان «تریتا» مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که در حوزه تأمین محتوای آموزشی در حوزه سلامت، با مخاطب خاص و عام، طراحی و راه‌اندازی شده و می‌توان از آن به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های پیشگام حوزه آموزش‌های بهداشتی و درمانی یاد کرد.

این استارت‌آپ هم‌اکنون انواع محتواهای آموزشی را در حوزه پژوهش و سلامت، فناوری و سلامت، دارو و صنعت، تغذیه و سلامت، ورزش و سلامت و ده‌ها عنوان دیگر به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های برجسته آموزش‌های ارائه‌شده این استارت‌آپ تولید محتوای آن در قالب فایل‌های صوتی و تصویری، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، تصویربرداری از کلاس‌های آموزشی، موشن‌گرافیک و اسکرین رکورد است که امکان فراگیری آفلاین و غیر برخط را برای دانش‌پذیران فراهم می‌کند و الزاماً نیازی به دسترسی به اینترنت پرسرعت برای بهره‌مندی از محتواهای آموزشی نیست.

سحر براتی

حسین امیرعبداللهیان: «شاید سال‌ها بعد، روشن و افشا شود که ویروس کرونا، جنگ بیولوژیک کاخ سفید علیه رقبای بزرگ جهانی آمریکا بوده است که علاوه بر بخش‌هایی از جهان به مردم آمریکا هم سرایت کرد.»

 

کیانوش جهانپور: «ادعای این رسانه بی‌ربط است و باز هم به کاهدان زده است. کرونا برای مردم دنیا رنج و بیماری است، ولی برای این شبکه‌های ماهواره‌ای و همتایان‌شان در شبکه‌های سعودی و آلبانی، نان‌آور شده است و مطامع پست سیاسی را در اضطراب و نگرانی ملت‌ها جست‌وجو می‌کنند.»

 

علی ربیعی :«دارم نوشته‌های فضای مجازی درباره کرونا را رصد می‌کنم. خوشحالم که کثیری از صمیم قلب در پی انتشار اطلاعات درست، گفتار امیدبخش و تقویت روح جامعه‌اند. نوشته‌های خیرخواهانه بسیارند. انتقادات نویسندگان را منتقل می‌کنم تا بهتر تصمیم بگیریم. این نوشته‌ها امید و قوت قلب برای مردم هستند. قلم امیدواران پایدار. می‌دانم کاستی‌هایی داشته‌ایم اما بیشتر از آن می‌دانم که اگر به یکدیگر کمک نکنیم، کم می‌آوریم. با تمام قوا سعی می‌کنیم صادق، قوی و شفاف باشیم، لطفاً یکدیگر را تنها نگذاریم. بدون مردم موفق نیستیم.»

 

سعید جلیلی: «ساختار اداری اجرایی کشور بیش از آنکه مشوق و محرک ظرفیت‌های کشور باشد، برای آن مانع است، مثلاً کسانی که در کشاورزی، صنعت، بازرگانی، فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، وقتی می‌شنوند باید بروید کاری را از یک ساختار اداری و دولتی انجام بدهید به جای خوشحالی؛ نگران می‌شوند. در حالی که باید برعکس باشد.»

اپلیکیشن «جیم»، مجموعه‌ای کامل و حرفه‌ای از ویدئو‌های ورزشی است که به کمک آن می‌توانید به راحتی و بدون اینکه مجبور باشید به باشگاه بروید، در خانه ورزش کنید. اپلیکیشن جیم بر مبنای جنسیت و مشخصات فردی شما، از جمله  قد، وزن و سن، به شما تمرینات ورزشی می‌دهد. مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای همه ویدئوهای ورزشی جیم را تهیه کرده‌اند.

جیم بیش از ۱۵۰ ویدئوی اختصاصی ورزشی دارد و به محض ورود به اپلیکیشن می‌توانید به تمرینات مختلف دسترسی داشته باشید. با وارد کردن اطلاعات شخصی می‌توانید برنامه شخصی‌سازی‌شده خودتان را بسازید.