همان‌طور که بدن انسان به انواع مواد غذایی و ویتامین‌های متعدد برای رشد، سلامتی و حیات نیازمند است، روح نیز برای شادابی و حیات سالم نیازمند ویتامین‌هایی است که سلامتی و امنیتش را حفظ کند. تفریح و سرگرمی سالم یکی از عواملی است که انرژی روح را مضاعف و نشاط و شادی را به ارمغان می‌آورد. الگوی تفریح در هر جامعه‌ای بر اساس مقتضیات فرهنگی و متناسب با اوضاع آن جامعه تعیین می‌شود؛ بنابراین تفریحات بومی هر سرزمین متفاوت است و افراد بر مبنای ملاک‌ها و معیارهای فرهنگی و اجتماعی خودشان سبک تفریح و نوع آن را انتخاب می‌کنند.

در سرزمین ما، اما، ملاک‌های سرگرمی بر مبنای آموزه‌های متعالی دین و سنت‌های آیینی پایه‌گذاری و شناخته‌شده‌اند؛ برخلاف برداشت‌های نادرست عده‌ای که نگاه دینی را مخالف لذت‌، تفریح و شادی معرفی می‌کنند و چهره‌ای افسرده، غمگین و اشک‌بار از دین ارائه می‌دهند، اتفاقاً الگوهای دینی بر ضرورت توجه به شادی و تفریح تأکید دارند و ضمن تشویق به مسافرت و گردش، بر شوخی سالم با اطرافیان‌،‌ شاد کردن دل آنها، ورزش‌، کار، معاشرت و رفت و آمد با اقوام تأکید می‌کنند و آنها را از مصادیق تفریح خوب معرفی می‌کند. از دیدگاه اسلام، تفریح سالم باید هدفمند باشد و لذت پایدار به همراه داشته باشد؛ بر همین مبنا، سرگرمی‌ها و لذت‌های غربی که فقط افراد را برای دقایقی شاد می‌کنند، در فهرست تفریحات سالم دینی جایگاهی ندارند.

  یکی دیگر از معیارهای سرگرمی در نگاه دین، بعد اجتماعی آن است؛ به این معنا که آزار و اذیت دیگران نباید بهانه نشاط و شادی و تفریح باشد؛ بر همین اساس تحقیر، مسخره‌ کردن و آزار رساندن به دیگران که شاید در فرهنگ‌های دیگر دست‌مایه تفریح باشند، با موازین ما سازگار نیستند و لذت‌های نامطلوب و منفوری به شمار می‌روند. معیار دیگر دین برای تفریح مطلوب، حرکت و تکاپوست و تأکید بر ورزش در همین راستاست؛ بهار فرصت خوبی است تا با کنار هم قرار دادن مؤلفه‌های تفریح سالم، انرژی‌ روح را مضاعف کنیم و از این فرصت طلایی برای تفریح سالم و انرژی بخش بهره بگیریم.

محبوبه ابراهیمی

چند ماه است که تو آفت جانی کرونا

باعث و بانی آشوب جهانی کرونا

پس از این مردمِ مفلس به کجا دست زنند؟

ای که مخفی‌شده در کون و مکانی کرونا

هرچه فحش است نصیب تو و اجداد تو باد

هرچه گویند یقین لایق آنی کرونا

دست‌ها دستکِشیده است، دهان ماسکیده

که تو کابوس شبِ دست و دهانی کرونا

اینکه گفته است خداوند: «عَذابی لَشدید»

به گمانم که تو از جنس همانی کرونا

شادی و دورهمی، مرگ، تولد، نوروز

شده تعطیل و تو هم خنده‌کنانی کرونا

آه! تو مثل هوا در همه‌جا پیدایی

چون هوا نیز تو از دیده نهانی کرونا

شک نکن هرچه که هستی ژنِ خوبی داری

ما همه رعیت و بیچاره، تو خانی کرونا

گلِ چرخیدن مردم همه پرپر شده است

نوبهار است و تو مأمورِ خزانی کرونا

فکرِ دردِ شکمِ محتکران هستی تو

معبرِ راهِ درآوردن نانی کرونا

مثل یک دایناسورِ گنده ابهت داری

گرچه یک ذره‌ بی‌نام و نشانی کرونا

کاش فوراً متلاشی شود آر اِن اِیت

بروی از کُره‌ ما و نمانی کرونا

احد ارسالی

«هیج چیز مثل همیشه نیست» عنوان تازه‌ترین کتاب انتشارات روایت فتح، روایتی داستانی از زندگی شهید مدافع حرم، امیر سیاوشی است.این کتاب که همین روزها روانه بازار کتاب شده، به قلم «الهه آخرتی» نگاشته شده است.امیر سیاوشی قهرمانی است که ادای قهرمان‌ها را در نمی‌آورد. هر آنچه از او سر می‌زند برگرفته از باورها، منش و کشش‌های قلبی خود اوست که با کنار هم قرار گرفتن‌شان، خواه ناخواه تصویری از یک قهرمان همه فن حریف در ذهن‌ها نقش می‌بندد؛ قهرمانی که هم به شدت ایرانی‌ است و هم به شدت مسلمان.

شهید مدافع حرم، امیر سیاوشی متولد سال ۱۳۶۷ بود و در آذر ۱۳۹۴، هم‌زمان با شهادت امام حسن عسگری‌(ع) در حلب سوریه به شهادت رسید.

کووید۱۹ چند ماه می‌شود که دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ ویروسی که هرچند خانواده‌اش سال‌ها موجب سرماخوردگی و بیماری‌های سارس و مرس شده‌ بودند، اما خود مانند بقیه اعضای خانواده‌اش نیست. این ویروس سخت‌تر و شدیدتر است و شیوع بسیار بالاتری دارد، شیوعی که دنیا را حیران، اقتصادها را فلج، بسیاری را بیمار و تعداد زیادی را کشته است. با توجه به اپیدمی شدید این ویروس و شیوع بالای آن، همه در این مدت به یک نظر مشترک رسیده‌اند و آن فاصله گرفتن و دور شدنِ حتی‌المقدور از یکدیگر است؛ زیرا برخی از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و بعد از مدتی نه تنها خود، بلکه افراد زیادی را که با آنها در ارتباط بوده‌اند نیز درگیر می‌کنند! بنابراین قطعاً واجب‌ترین و کارآمدترین راه حل برای جلوگیری از یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این ویروس، یعنی شیوع بالای آن، رعایت فاصله است؛ این روش می‌تواند مانع انتقال بیشتر این ویروس شود. یادمان نرود هرچه تعداد بیمارها کمتر باشد، حتی با وجود حضور این ویروس در جامعه و از بین نرفتن آن، این امکان برای کادر درمانی به وجود می‌آید تا خدمات درمانی بهتر، سریع‌تر و ویژه‌تری به بیماران بدهند و بهبودی افراد بیشتری نیز حاصل شود؛ بنابراین باید این توصیه را جدی گرفت و جز برای موارد ضروری از خانه بیرون نرفت و چنانچه به خروج از خانه نیاز بود، باید تلاش کنیم حتی در راه رفتن عادی نیز فاصله را با افراد پیرامون خود رعایت کنیم.

با شهید بشیر نظیری همرزم بود. پس از چهار ماه از همرزمان خود خداحافظی کرد تا راهی شهرستان شود. پس‌ از چهار ماه‌ از هنگام‌ خداحافظی بشیر‌ به او گفت‌: «سید، پیش مادرم‌ برو، سلام‌ من را برسان.» سیدجواد پس‌ از بازگشت‌ و اقامتی‌ کوتاه‌ که‌ در منزل‌ داشت‌ به‌ منزل‌ بشیر رفت‌، اما هنگامی‌ که‌ به‌ در‌ منزل‌ رسید، با حجله‌ بشیر مواجه‌ شد و این‌ برای‌ او بسیار متأثرکننده‌ بود. آخرین‌بار که‌ به‌ جبهه‌ اعزام‌ می‌شد، به من گفت: «عید امسال‌ منتظر من‌ نباشید. حلالم‌ کنید و از همه‌ برایم‌ حلالیت‌ بطلبید.»

به نقل از برادر شهید سیدجواد موسوی

شهید سیدجواد موسوی‌ در سال‌ ۱۳۴۵ در روستای «‌شنبه‌بازار» از توابع فومن دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. با پیروزی‌ انقلاب‌ در سال‌ ۱۳۵۷، در صف‌ نیروهای‌ بسیج‌ مستضعفین‌ قرار گرفت‌ و به‌ فعالیت‌های‌ فرهنگی‌ مشغول‌ شد. در سال‌ ۱۳۶۲ وارد عرصه دفاع مقدس شد. در طول‌ جنگ‌ دو بار مجروح‌ شد و سرانجام‌ ۲۵ اسفند ماه‌ ۱۳۶۴، در عملیات‌ والفجر ۸ به عنوان‌ خط‌شکن‌ در منطقه‌ عملیاتی‌ اروندکنار (فاو) از ناحیه‌ پهلو، صورت‌ و دست‌ شهید شد و در گلزار شهدای‌ شنبه‌بازار (سبزقبا) به‌ خاک‌ سپرده‌ شد.

علی شمخانی: تحریم اقلام بهداشتی، اقدامی غیرقانونی و ضدحقوق بشری و نماد دشمنی آشکار ترامپ با ملت ایران است. مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تأمین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا، مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است. ترامپ خطرناک‌تر از کروناست.

 

محسن رضایی: حفظ جان و سلامتی مردم نسبت به مسائل اقتصادی سه‌ماهه

(از اول اسفند ۹۸) اولویت دارد؛ بنابراین برای ایجاد هم‌افزایی مردمی، ابتدا طرح جایگزین را به مردم و مجریان بیاموزید، سپس نسبت به اجرای آن اقدام کنید.

 

جواد منتظری: در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات، در شهری پرجمعیت مثل تهران نشانی از قرنطینه و #فاصله‌گذاری‌ـ‌اجتماعی نبود. شهر شلوغ، ادارات باز، بانک‌ها پرجمعیت، حمل‌ونقل عمومی پرازدحام و ترافیک پابرجا. فقط دو هفته تعطیلات بود که به داد مردم رسید تا کرونا چند روزی دیرتر به سراغ‌شان بیاید.