شروع قرنطینه خانگی عمومی در جهان و تعطیل شدن مدارس و دانشگاه‌های کشورمان و ماندن دانش‌آموزان و دانش‌جویان در خانه به معنای تعطیل شدن فرایند آموزش و پژوهش نیست زیرا از سال‌ها قبل زیرساخت‌های ارائه خدمات آموزش از راه دور الکترونیکی در کشورمان توسعه یافته اما به دلیل فقدان وجود هرگونه محدودیت ویژه در دسترسی به آموزش‌های حضوری، آموزش الکترونیکی رونق چندانی نیافته بودند و حتی گاه از بی‌اعتباری این‌گونه دورها سخن گفته می‌شد تا اینکه با شروع بحران اپیدمیک کرونا ویروس و حذف آموزش های حضوری از چرخه رقابت، فرصت ویژه‌ای برای برجسته شدن نقش و دیده شدن کیفیت بالای آموزش‌های الکترونیکی مهیا شد.

البته در روزهای ابتدایی شروع قرنطینه وزارت آموزش و پرورش با همکاری صداوسیما توانست تا حدودی امکان آموزش از راه دور دانش‌آموزان را مهیا کند اما نه تنها این حجم از آموزش‌ها کافی نبودند بدلیل یکسویه بودن تلویزیون و عدم امکان ایجاد تعامل بین مربی و مخاطب اثرگذاری این سبک آموزش از راه دور مطلوب نوبد چیزی که خوشبختانه به لطف فعالیت دانشگاه‌ها و استارت‌آپ‌های کشور نسبتاً به خوبی توسعه‌یافته هر چند که تا رسیدن به استانداردهای مطلوب جهانی نیازمند توجه و حمایت بیشتر است اما همین ظرفیت فعلی نیز در دوران قرنطینه توانست کمک ارزنده‌ای برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان محسوب شود.

به طور مثال مدرسه آنلاین آلا که با شعار «آموزش رایگان صفر تا صد» دروس مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان فعالیت می‌کند از جمله استارت‌های آموزشی موفق این ایام است، سایت فرا درس نیز با هدف ایجاد بستر مناسب آموزشی در دوران قرنطینه بیش از ۵۰۰ ساعت دوره‌های آموزشی تولیدی خود را جهت دانلود رایگان کاربران منتشر کرد که با استقبال قابل توجه‌ای روبه‌رو شد.مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران نیز با الگوبرداری از دانشگاه‌های معتبر دنیا و در راستای تسهیل دسترسی دانش‌پژوهان به منابع علمی همه کتاب‌های الکترونیکی خود را از ابتدای فروردین ماه به صورت رایگان منتشر کرده و علاقمندان می‌توانند برای دریافت کتاب‌ها مورد نیاز خود به اپلیکیشن فیدیبو یا به کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران مراجعه کنید.البته نظر به احتمال تداوم شرایط فعلی ستاد ملی مقابله با کرونا با محوریت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارتخانه‌های علوم و فناوری اطلاعات بایستی در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بسترهای توسعه و ترویج این دست اقدامات را بیش از پیش مهیا نمایند.

نوید کمالی

سرتاسر لباسش گل و خاک بود. از در که وارد شد همه باتعجب نگاهش کردند. خواهرش پرسید: «چی شده؟ کجا بودی؟» با لبخند همیشگی‌اش گفت: «داشتم خانه‌ام را می‌ساختم.» و رفت که لباس‌هایش را عوض کند. خواهر و مادرش با تعجب به یکدیگر نگاه کردند و از او پرسیدند: «کی زمین خریدی؟»

علی باز هم لبخند زد. مادر باخوشحالی قربان صدقه‌اش رفت: «قربون پسرم برم به ما خبر نداده رفته زمین خریده! فدات بشم که اینقدر بزرگ شدی!» دو سه روز بعد، علی از اهل خانه حلالیت طلبید و در آخر با مادرش خداحافظی مفصلی کرد تا عازم جبهه شود. مادرش با این اندیشه که علی مشغول خانه ساختن است و زود برمی‌گردد بدون چون و چرا رضایت داد.رفتن علی برگشتی نداشت. خانواده بعد از شهادتش پیگیر خانه‌ای شدند که علی برای‌شان گفته بود. آن را یافتند. خانه همان‌جایی بود که بدن فرزند عزیزشان را در آغوش گرفته بود.

به نقل از خواهر شهید

 

«سیدعلی لباف» در سال ۱۳۳۹ در شهر زواره و خانواده‌ای مذهبی و زحمتکش به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۱ در حالی که فقط ۲۲ سال داشت، در منطقه دال پری و در عملیات فتح‌المبین بر اثر اصابت گلوله به سینه‌، در حالی که ۳۰ دقیقه پیش از آن برادرش «سیدمحمد» به شهادت رسیده بود، به فیض شهادت نائل شد.

عبدالله گنجی: ‏بخشی از جریان اصلاحات اراده کرده است اکنون که راهی به سوی آمریکا نیست. آب باریکه دوران تحریم را با هدف انتقام از نظام ببندد. حملات رسانه‌ای و این همانی دانستن چین و آمریکا را در این راستا باید ارزیابی کرد. چین دنبال منافع خود است اما حمایت از منتقدان آمریکا در شرایط سخت جز منافع اش است.

 

علیرضا زاکانی: ‏مجلس مطلوب #مجلس یک نفره نیست و تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است.باید کوشید تحولی در قامت مجلس راس امور رقم زد و به جای قبایل و باندها، نقش‌آفرینی همه #نمایندگان_مجلس را به رسمیت شناخت.

گفته می‌شود که ویروس کرونا یا دقیق‌تر بگوییم کووید ۱۹؛ قادر است در دمای مطلوبش، چیزی حدود ۸ ساعت بر روی سطوح باقی بماند، و این به معنای یک خطر جدی برای مبتلا شدن به این ویروس خطرناک است. سطوح از آن جهت خطرناک است که مکانی برای تماس‌های مکرر دست است و گاهی نیز این تماس‌ها از سوی افراد مختلفی است. از جمله سطوح آلوده می‌توان به روی میز کار، صندلی مورد استفاده، دستگیره‎های کناری صندلی، میله‌های اتوبوس و مترو اشاره کرد، باید تلاش کنیم تماس خود را با این چنین سطوحی به حداقل برسانیم، در خانه و محل کار نیز هر چند روز روی سطوح را ضدعفونی کرده و یا در صورت امکان رواندازی تمیز روی آن انداخته اما مرتباً آن را بشوییم.

کتاب «کاهش جمعیت، فاجعه تقلیل ازدواج و تحدید نسل» به قلم «سیدعظیم قوام» در دو بخش و هشت فصل از سوی «مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت» منتشر شده است. رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ توقف سیاست تحدید نسل و اتخاذ سیاست افزایش جمعیت را رسماً اعلام کردند معظم‌له در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، به‌طور روشن نگاه بلندمدت و چشم‌انداز سیاست افزایش جمعیت و بنیان‌های آن را مشخص فرمودند. کتاب «کاهش جمعیت، فاجعه تقلیل ازدواج و تحدید نسل» نیز این مسائل را تبیین و تشریح کرده است.«مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت» این کتاب را در ۳۶۴ صفحه و در قطع رقعی با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر کرده است.

بهار می‌آید با رویش دوباره شکوفه‌های نارنج، با غنچه‌‌های رنگین باغچه‌های دلدادگی و با ترنم عاشقانه گنجشک‌های زندگی. آری بهار می‌آید و دل‌ها دوباره جوانه شادی می‌زنند و قلب‌ها شکوفه عاشقی، و از پس آشنایی‌ها گل‌های بنفشه و لاله می‌روید.

مولای من

با این همه در این زمستان بهاری، لاله‌هایی را دیدیم که در دل بیمارستان‌های شهر روییدن گرفتند، لاله‌هایی که برای باز نشدن این گره‌های بافته‌شده محبت، برای این به آغوش کشیدن‌ها و بوسه زدن‌ها، ایستادند و جنگیدند و جان فدا کردند. آنهایی که لاله‌های امروز هستند و مدافعان سلامت و شهدای خدمت.