نگاهی به فرآیند انتخاب نخست‌وزیر در عراق

انتخاب نخست‌وزیر در عراق به پروسه‌ای بلندمدت تبدیل شده است دو عامل بیش از همه مؤثر است:

شخص رئيس‌جمهور: «برهم صالح» بر اساس قانون و با توجه به عرف موجود، باید شخص نخست‌وزیر را بنا بر نظر فراکسیون اکثریت انتخاب کند؛ اما وی در انتخاب‌های پیشین خود این اصل را مراعات نکرد؛ به گونه‌ای که در انتخاب «الزرفی» کاملاً مشاهده شد برهم صالح دیدگاه شخصی خود را بر رأی اکثریت غالب کرد. این در حالی بود که «حلبوسی» در پاسخ‌ نامه صالح برای مشخص کردن فراکسیون اکثریت، «البنا» را معرفی کرده بود و باید شخصی بر اساس نظر این فراکسیون انتخاب می‌شد.

نبودن اجماع حزبی: جریان‌های داخلی بیش از آنکه منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند، به دنبال سهم‌خواهی و استفاده از شرایط موجود برای تغییر موازنه قوای داخلی به سود جریان خود هستند.

 

می‌توان سه سناریو را برای تشکیل دولت آینده عراق و انتخاب نخست‌وزیر بیان کرد:

ادامه روند کنونی: با توجه به ناکامی «علاوی» در اجماع همگانی وحالا با انصراف الزرفی پیش بینی‌ها درباره شرایط سیاسی عراق و شکل‌گیری یک دور باطل عملا محقق شده است و به نظر می‌رسد عبور از آن  نیازمند  اجماع ملی و عزمی سیاسی است، که در شرایط حاضر نشانه‌هایی از آن در عراق قابل رویت نیست.

تغییر وضع موجود: با توجه به مسائل پیش‌آمده در ابعاد اقتصادی و امنیتی در عراق، احزاب این کشور بر اساس یک توافق موقت به شخص مطلوب برسند. این وضعیت با توجه به روند کنونی بعید به نظر می‌رسد.

تغییرات گسترده: بر اساس این سناریو، احزاب عراقی به سمت و سویی حرکت می‌کنند که شخص دیگری را به عنوان رئيس‌جمهور جایگزین برهم صالح کنند و شخص جایگزین بر اساس آرای حزب اکثریت در پارلمان شخص نخست‌وزیر را معرفی کند.  امری که در مقطع فعلی از سوی احزاب عراقی، به‌ویژه جریان کردی منتفی به نظر می‌رسد.

محمدرضا فرهادی

روزنامه انگلیسی «عرب‌نیوز» که در عربستان منتشر می‌شود، طی یادداشتی نوشت: «با توجه به نتایج انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری آمریکا در هفته‌های گذشته، به نظر می‌رسد «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برای رقابت در برابر «ترامپ» در انتخابات خواهد بود.»این روزنامه در ادامه آورده است: «آنها هر دو ایران را یک مشکل و تهدید می‌دانند، اما با این مسئله متفاوت برخورد می‌کنند. ترامپ و بایدن، هر دو احتمالاً سیاست‌هایی را در قبال ایران اتخاذ خواهند کرد که با رویکرد کلی آنها به سیاست خارجی هم‌خوانی داشته باشد.

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج به‌عنوان تشکیلات مردمی گسترده که در سراسر کشور پایگاه دارد، در نظر دارد با محوریت ۵۴ هزار پایگاه در کل کشور، رزمایش سراسری «کمک مومنانه» را برگزار کند. وی با یادآوری بیانات روز گذشته رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد رزمایش گسترده مواسات در ماه مبارک رمضان برای یاری رساندن به افراد کم‌بضاعت، گفت:« فاز نخست این رزمایش از روز ۲۳ فروردین با رمز یا صاحب‌الزمان (عج) آغاز می‌شود و تا پایان ماه مبارک رمضان خواهد ادامه داشت.»

بانک مرکزی پس از ماه‌ها دوباره نرخ تورم را اعلام کرد. بر اساس آمارهای اعلام‌ شده نرخ تورم سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۳۱/۲ درصد و ۴۱/۲ درصد بوده که به‌ترتیب ۴/۳ درصد و ۶/۴ درصد از نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران در همین بازه زمانی بیشتر است.آخرین باری که بانک مرکزی به صورت رسمی نرخ تورم را اعلام کرد، آبان ماه ۱۳۹۷ بود. از آذر ماه ۱۳۹۷ و هم‌زمان با نزدیک شدن نرخ تورم به ۴۰ درصد، دولت دستور داد از این به بعد صرفاً مرکز آمار نرخ تورم را منتشر کند.