پیش‌روی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مناطق مختلف این کشور، به ویژه در استان «جوف» و «مأرب» به آتش‌بسی یک‌جانبه از سوی ائتلاف سعودی به مدت دو هفته منجر شد. سخنگوی این ائتلاف اعلام کرد احتمال دارد آتش‌بس مقررشده بعد از دو هفته تمدید شود و این به وضعیت میدانی آینده بستگی دارد؛ اما فقط بعد از دو روز از آتش‌بس یک‎طرفه ائتلاف سعودی، حملات مکرری از سوی این ائتلاف به مناطق مختلف یمن صورت گرفت. این امر نشان داد عربستان سعودی و کشورهای هم‎پیمان آن چندان به توافقی که خود به صورت یک‌طرفه اعمال کردند، پایبند نیستند. صرف نظر از مسائل مطرح‌شده درباره آتش‎بس اخیر و اتفاقات پیرامونی آن، چند مسئله قابل ذکراست:
۱ـ اعمال آتش‎بس یک‌طرفه از سوی ائتلاف سعودی با سه هدف صورت گرفت: اول، جلوگیری از پیش‌روی ارتش یمن در مناطق جنوبی؛ دوم، سوءاستفاده از وضعیت موجود برای حمله به مواضع ارتش یمن و تثبیت موقعیت خود؛ سوم، حصول یک توافق نهایی ظاهری. عربستان بر این امر تأکید داشت که آتش‎بس موقت در آینده به آتش‌بسی فراگیر منجر شود که با ادامه حملات به یمن عملاً این شعار محقق نخواهدشد.
۲ـ از آنجا که انصارالله از همان ابتدا به این آتش‎بس خوش‌بین نبود، سه اصل را برای آتش‎بس نهایی در یمن اعلام کرد: اول، پایان اشغالگری و لغو محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن؛ دوم، توقف حملات سعودی؛ سوم، پرداخت خسارت‌های جنگ پنج‌ساله. مطرح کردن این شروط از سوی انصارالله به منزله برتری داشتن این جنبش در معادلات میدانی و سیاسی است.
۳ـ عربستان و امارات با توجه به پیش‌روی‎های ارتش یمن در مناطق مرکزی و جنوبی از این هراس دارند که در آینده نه‌چندان دور، بخش‌های تحت تصرف خود را در مناطق جنوبی که از نقطه نظر جغرافیایی اهمیت ویژه‎ای برای این ‎کشورها دارد، از دست دهند‌؛ بنابراین تکاپوی آنها برای رسیدن به آتش‎بسی نهایی در ادامه اشغالگری آنها و تثبیت جایگاه خود در مناطق تحت تصرف است؛ درنتیجه از منظر ائتلاف سعودی تنها راه عبور از بحران فعلی توافقی موقت بر پایه توافقی بردـ باخت به سود ائتلاف و به ضرر یمن است.
به همین منظور است که ائتلاف سعودی نماینده سازمان ملل را مأمور اجرای یک توافق بلندمدت با انصارالله کرده است.

 
 

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» طی یادداشتی نوشت: «ایران بارها و بارها ثابت کرده با وجود محدودیت‌ها، تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است و آنها نه تنها بقای حکومت خود را حفظ کرده‌اند، بلکه موجب گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران شده‌اند.» شورای آتلانتیک در ادامه آورده است: «ایران مطمئناً در مقایسه با بازیگران دیگر، بهتر می‌تواند در بازی منطقه‌ای نقش ایفا کند. تهران تا زمان تحقق راهبردهای خود صبور است و به شدت مصمم و عمل‌گرا رفتار می‌کند و می‌داند چگونه استراتژی منطقه‌ای خود را با چالش‌های جدید تطبیق دهد.»

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه اتحادیه اوراسیا طی نامه‌ای به سازمان توسعه و تجارت، تعرفه ۱۱ قلم کالای ایرانی را صفر کرد، گفت: «با این اقدام فرصت خوبی برای صادرات ایران به کشورهای اوراسیا فراهم شد». وی افزود: «این کالاها شامل سیب‌زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، آبمیوه‌ها، گندم، غلات سیاه، برنج دانه‌بلند و غذای آماده کودکان است.» رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: «صفر شدن تعرفه کالاها از سوی منطقه اوراسیا در شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث افزایش صادرات و جهش تولید خواهد شد.»