قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: مقام معظم رهبری در سخنان مهم خود به طور غیرمستقیم کشور مصر را مثال زدند و فرمودند جمهوری اسلامی در طول 37 سالی که با آمریکا دشمن بود، این دشمنی به زیانش تمام نشد؛ اما این کشور(مصر) با اینکه در طول این سال‌ها روابطی دوستانه و نزدیک با آمریکا داشت، هنوز کشوری عقب‌مانده به شمار می‌رود. ایشان تأکید کردند اتکا به آمریکا نمی‌تواند اقدامی مورد تأیید باشد. کودتا در ترکیه نشان داد آمریکا به دوستان خود هم رحم نمی‌کند.
سیدمحمد مشکوه‌الممالک/ «استقلال اقتصادی» به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی، نکته مهمی بود که رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به آن اشاره کردند. ایشان فرمودند، آمریکایی‌ها پس از مذاکرات هسته‌ای گفتند معامله هسته‌ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه جهانی بشود، معنای این حرف این است که ایران در نقشه و نظامی که سرمایه‌داران عمدتاً صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده‌اند، هضم و جذب شود. آمریکایی‌ها در تحریم، فلج‌کردن اقتصاد ایران را دنبال می‌کردند، اکنون نیز که مذاکرات به نتایجی منتهی شده، می‌خواهند اقتصاد ایران در هاضمه اقتصاد جهانی که سردمدار آن آمریکاست، بلعیده شود. خبرنگار هفته‌نامه صبح‌صادق درباره پیشنهادهای سازمان‌های بین‌المللی به ایران در امور اقتصادی گفت‌وگویی را با سه نفر از اقتصاددانان کشور انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
به نسخه‌های نادرست عمل نکنیم
دکتر مهدی تقوی*
صندوق بین‌المللی پول مؤسسه پرقدرتی است، این مؤسسه به دولت‌ها پیشنهادهایی ارائه می‌کند، وزارت اقتصاد و اقتصاددانان کشور وظیفه دارند پیشنهادها را بررسی کنند، اگر پس از بررسی‌ به این نتیجه رسیدند که این پیشنهادها به نفع رشد و توسعه کشور است آنها را بپذیرند و اگر این‌طور نبود آنها را نپذیرند.
برای مثال عده‌ای از سرمایه‌گذاران خارجی اروپایی یا آمریکایی به دلیل منابع طبیعی و نیروی کار ارزانی که در کشور ایران وجود دارد علاقه‌مندند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. این مسئله از سویی برای ما مزایایی مانند ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی، ورود سرمایه خارجی و افزایش نرخ رشد را دارد و از سوی دیگر به اعتقاد برخی سیاستمداران نفوذ سرمایه‌گذاران خارجی چندان هم خوب نیست.
به نظر بنده و از بّعد اقتصادی ورود سرمایه خارجی می‌تواند مزایایی از جمله ایجاد اشتغال، به دست آوردن دانش فنی، ورود سرمایه خارجی و افزایش نرخ رشد برای کشور داشته باشد.
از بُعد اقتصادی ورود سرمایه خارجی یک مزیت برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود. البته دلایل مختلفی سبب می‌شود تا بنده ورود سرمایه خارجی را یک مزیت برای کشور بدانم، از جمله اینکه اقتصاد ایران کمبود سرمایه دارد. در چهار سال گذشته نرخ رشد اقتصادی کشور منفی بوده و بسیاری از جوانان تحصیلکرده شغل مناسب با تحصیل خود ندارند. 
به عقیده بنده انتخاب شعار سال از سوی حضرت آقا به این معناست که دولت سیاست‌های اقتصادی مناسب را طراحی کند و مردم هم مانند آلمانی‌ها کار کنند، نه مثل ایرانی‌ها؛ چرا که کارگری که در ایران کار می‌کند آن بازده کارگر چینی یا آلمانی را ندارد. یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی این است که درست کار کردن را باید در کشور نهادینه کرد، به این معنا که فردی که به ازای هشت ساعت کار حقوق می‌گیرد حقیقتاً هشت ساعت کامل کار انجام دهد.
صندوق بین‌المللی پول و کشورهای اروپایی یا آمریکایی پیشنهادهایی به ما می‌دهند، در این بین وزارت اقتصاد وظیفه دارد یک گروه اقتصادی قوی تشکیل دهد و نسخه‌های اقتصادی پیشنهادی را بررسی کند. اگر این گروه  به این نتیجه رسیدند که این نسخه‌ها به نفع کشور است و هیچ مشکلی ندارد به آنها عمل کنند و اگر نسخه‌ها را نادرست تشخیص دادند، منطقی است که نباید آنها را عملی کنند.
*عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
توصیه‌هایی که مغایر با قانون اساسی است
دکتر ابوالقاسم حکیمی‌پور*
مسئله تعدیل اقتصادی، سیاست صندوق توسعه پول بود و در واقع نسخه‌ای بود که بر مبنای لیبرالیسم اقتصادی برای اقتصاد ایران نوشته بودند. در اقتصاد لیبرالی هر چیزی یک‌بار مصرف است، حتی توصیه آنها به ایران این بود که برای بالا رفتن حجم تولید باید میزان تقاضا را افزایش داد و برای اینکه تقاضا افزایش پیدا کند لازم است که هر کالایی یک‌بار مصرف شود. سیاست تعدیل اقتصادی علاوه بر صندوق بین‌المللی پول توصیه‌ای بود که بانک جهانی به کشور ایران تأکید کرده بود.
یکی از شرایط عضویت ایران در این سازمان که هنوز هم پابرجاست این است که باید توصیه‌های سازمان جهانی را بپذیریم. یکی از این توصیه‌ها این است که حتماً کارنامه اقتصادی کشور را می‌خواهند و می‌گویند که ضروری است بخش خصوصی در اقتصاد شما تا 90 درصد قدرت مانور داشته باشد. در حال حاضر بخش دولتی تقریباً 70 درصد اقتصاد کشور را دربرگرفته است، در حالی که سازمان‌های جهانی از ما می‌خواهند بخش خصوصی در تمام زمینه‌های اقتصادی کشور گسترش پیدا کند. اینکه بخش خصوصی در تمام زمینه‌ها گسترش پیدا کند با قانون اساسی کشورمان در تضاد است. بنابراین اگر ما می‌خواهیم توصیه‌های سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول و سایر سازمان‌های جهانی را بپذیریم، با قانون اساسی کشور تضاد پیدا خواهیم کرد. ما در بسیاری از زمینه‌ها نمی‌توانیم امور را به بخش خصوصی تفویض کنیم.
سازمان تجارت جهانی از ما می‌خواهد که در قانون اساسی تغییراتی ایجاد کنیم و توصیه‌هایی از قبیل این موارد به ما می‌کنند؛ مسئله 49 درصد و 51 درصد باید زدوده شود، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در اقتصاد ایران باید کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاری در ایران باید امنیت لازم را داشته باشد، به این معنا که بالاترین مقام کشور حق ندارد دست به مصادره اموال بزند، سازمان‌هایی که فعالیت اقتصادی می‌کنند باید تا هفت سال ممنوعیت مالیاتی داشته باشند، فضای کسب‌وکار باید امنیت لازم را داشته باشد.
تمام این توصیه‌ها در یک موضوع مشترک هستند؛ اینکه تولید ملی کشور را تحت‌تأثیر قرار خواهند داد. 
اگر ما به این توصیه‌ها عمل کنیم، قطعاً بخش صنعت و کشاورزی کشور تحت‌تأثیر این گونه الزامات قرار خواهد گرفت. بنا بر این تعریف اگر ما وارد این سازمان‌ها شویم ممکن است مشکل رکود تا پنج سال آینده نیز ادامه پیدا کند.
* اقتصاددان و استاد دانشگاه
صندوق بین‌المللی پول به دنبال حکمرانی جهانی است
دکتر عادل پیغامی*
شکل‌گیری نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول مربوط به زمانی بود که نوعی از ترتیبات نظم نوین اقتصادی برجهان حاکم بود که پس از جنگ جهانی دوم از سوی کشورهای فاتح، به‌ویژه آمریکا با هدف حکمرانی جهانی صورت گرفت. ماهیت، هدف و کارکرد این موسسات نیز بر اساس حکمرانی جهانی است به طور طبیعی وقتی فلسفه وجودی این مؤسسات چنین چیزی باشد نمی‌توان انتظار داشت آنها نیازها و مطلوب‌های رشد و پیشرفت عمومی کشورها را دنبال کنند.
تحقیقات فراوانی که در این زمینه صورت پذیرفته و تجربه نزدیک به نیم قرن نسبت به عملکرد آنها نشان‌دهنده عملکرد ضعیف و دور از واقع آنها است. نگاه افراطی این است که بگوییم این مؤسسات ابزار استعمار و استکبارورزی کشوری مثل آمریکا هستند، البته منظور بنده از کلمه افراطی این نیست که عملکرد این مؤسسات برگرفته از خوی استکباری نیست. در واقعیت هم به همین شکل بوده است، نگاه ترکیبی این است که بگوییم این مؤسسات در عمل چون از نیازهای بومی کشورها فارق بوده‌اند، تا به امروز خیلی موفق عمل نکرده‌اند.
 معمولاً بر این مؤسسات یک تفکر اقتصادی حاکم است، تفکر خاصی که مورد انتقاد است. بسیاری از اقتصاددانان جهان با این تفکر مشکل دارند و حتی می‌توان گفت گفتمان حاکم بر صندوق بین‌المللی پول گفتمانی است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم اجرا نمی‌شود. از این جهت گفتمان نظری حاکم بر صندوق که به عنوان اجماع واشنگتنی و امروز به اجماع پساواشنگتنی معروف است جزو نظریه‌‌های مردود اقتصادی شمرده می‌شود. امروز افرادی که سال‌ها در این مؤسسات مسئولیت داشته‌اند در حال نفی عملکرد، کارکرد و مبنای نظری چنین مؤسساتی هستند.
به نظر می‌رسد که در مجموع این مؤسسات در طول سال‌های گذشته برای ایران عملکرد مثبتی نداشته‌اند و ما نمی‌توانیم از این مؤسسات امیدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم. البته اگر بتوانیم به عنوان یک مؤسسه بین‌المللی اقتضایی و موردی در تعاملات بین‌المللی استفاده شبکه‌ای کنیم و هوشمندانه در قبال آنها برنامه خاصی داشته باشیم، می‌شود ابعاد مثبتی را نیز برای آنها متصور شد؛ اما اینکه از آنها انتظار داشته باشیم برای ما کار کنند، قطعاً انتظار غلطی است و جواب منفی خواهد داشت. در تحقیقات مختلف علمی این مسئله رد شده است که می‌گویند برخی از کشورها مانند کره جنوبی، سنگاپور، مالزی به دلیل عمل به توصیه‌های این مؤسسات بوده که به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند. اجماع واشنگتنی باعث آن تغییرات مثبت نشده، بلکه موارد متعددی از این کشورها را می‌توان نام برد که در بحث فروپاشی اقتصادی آسیای جنوب شرقی، دقیقاً علت اصلی فروپاشی آنها اشتباهاتی بود که صندوق بین‌المللی پول در آن مناطق مرتکب شده است.
*استادیار دانشگاه امام صادق(ع)

 مهدي سعيدي/ مسئله دشمن و چگونگی رویارویی با آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در طول تاریخ بشر درباره آن صحبت‌های فراوانی شده و تجربیات مختلفی نیز به ثبت رسیده است. بخش عمده‌ای از قرآن کریم نیز آنجا که به تاریخ نهضت انبیای الهی اشاره دارد، به مسئله دشمن می‌پردازد. آموزه کلیدی قرآن در این زمینه اعتماد نکردن به دشمن و ایستادگی و مقاومت در برابر آن است. قرآن کریم با جعل اصطلاح «استکبار» آن را خُلق و خویی می‌داند که دشمنان اسلام و انسان از آن برخوردارند. این واژه که مفهوم آن اظهار علوّ و برتری در زمین و فخرفروشی بر دیگران و خود را قاهر و مسلط دانستن است، در آیات مختلف قرآنی و برای نمایاندن ماهیت قدرت‌های استکباری در هر زمان و معرفی صفات و روحیات و عملکردهای‌شان مطرح می‌شود. مروری بر ماجرای جنگ‌های صدر اسلام از بدر و احد تا احزاب، حنین و تبوک همگی بر این مهم تأکید دارد که آموزه برخورد با دشمن بی‌اعتمادی است و در برابر آن باید ایستاد و مقاومت کرد و تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نشد.
تاریخ قرون گذشته سرزمین مادری نیز بر همین حقیقت اشاره دارد که دشمن از تمامی فرصت‌ها برای ضربه زدن استفاده کرده است و همین تاریخ کافی است تا رهبری نظام جمهوری اسلامی همواره ملت و مسئولان را به هوشیاری در برابر دشمن و استکبار جهانی راهنمایی کند. بر همین اصل و اساس، در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی میلی برای مذاکره با دشمن نشان نداد؛ چراکه مطمئن بود در رابطه با دشمن چیزی جز زورگویی‌، منفعت‌طلبی و عهدشکنی عاید ملت ایران نخواهد شد. تجربه مذاکره با آمریکا در تاریخ دیگر کشورها نیز مؤید این بود که مذاکره جز بدبختی و وابستگی دستاوردی به همراه نداشته است.
اما در این میان جریانی‌هایی که با ساده‌لوح بوده و کمترین آشنایی از تاریخ نداشته یا آنکه منفعت خود را در تعامل با بیگانگان جست‌وجو می‌کرده و با بیگانه سر و سرّی داشته‌اند، مخالف سیاست تقابل با دشمن بوده و برای ایجاد فرصتی به منظور ارتباط با دشمن تلاش کرده‌اند. این جریان در طول سال‌های اخیر همواره خواهان مذاکره و ارتباط با آمریکا بوده و رسانه‌ها و تریبون‌های خود را به شرح فواید مذاکره و ایجاد ارتباط اختصاص داده‌اند.
روی کار آمدن دولت یازدهم فرصتی برای این نگرش بود تا ایده خود برای مذاکره با دشمن را به منصه ظهور رساند. آغاز مذاکرات با شش کشور غربی بر سر پرونده هسته‌ای پس از چندین ماه سرانجام به برجام منجر شد که طراحان آن، اجرایی شدنش را سرآغاز تحولی در اقتصاد کشور قلمداد می‌کردند؛ اما گذر زمان نشان داد که نه‌تنها وعده‌های دشمن عملی شدنی نیست، بلکه غربی‌ها همچنان قابل اعتماد نبوده و کارشکنی و پایبند نبودن به وعده‌ها، خوی ذاتی استکباری آنهاست. 
برجام تجربه ارزشمندی بود و فارغ از نقاط ضعف و قوتی که می‌توان درباره آن سخن گفت، یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران، به ویژه نسل جوان امروز کشور به همراه داشت و آن، اینکه بار دیگر اعتبار آموزه اعتماد نداشتن به دشمن را اثبات کرد و نشان داد که راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مذاکره نکردن با آمریکا در طول دهه‌های اخیر مبتنی بر واقعیت‌های ماهیتی دشمن بوده و به‌درستی تأمین‌کننده منافع ملی کشور است.
برجام خط بطلانی بر اعتبار جریانی بود که خوش‌بینانه راه‌حلّ مشکلات کشور را در مذاکره و ارتباط و همگرایی با دشمن می‌دید. برجام نشان داد که راهی جز اتکا به درون و توانایی‌های داخلی برای رفع مشکلات وجود ندارد. این حقیقتی است که حکیم فرزانه انقلاب اسلامی با صراحت به آن اشاره داشته و می‌فرمایند: «این برجام شد برای ما یک نمونه، یک تجربه... حالا معلوم شد در عمل چه کار می‌کنند! در ظاهر وعده می‌دهند، با زبان چرب و نرم حرف می‌زنند؛ اما در عمل توطئه می‌کنند، تخریب می‌کنند، مانع از پیشرفت کارها می‌شوند؛ این شد آمریکا؛ این شد تجربه.» (11/5/۱۳۹5)

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: «ما به اینکه کشورمان پشتیبان مقاومت است و به نیروهای مقاومتی که در منطقه حضور دارند، به ویژه به حزب‌الله لبنان افتخار می‌کنیم.»
سید کمال خرازی در آستانه سالگرد جنگ ۳۳ روزه و پیروزی حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «بحث مقاومت امری است که با پوست و گوشت خودمان آن را لمس کردیم، آنچه که داریم نتیجه مقاومت است.»
وزیر اسبق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: «اینکه یک گروه شیعه لبنانی چگونه توانست در برابر رژیم صهیونیستی که تا بن دندان مسلح هم بود ایستادگی کند و از سرزمین خودش دفاع کرده و آن را از لوث وجود آنها پاک کند، از نکات عبرت‌آموز است.»
 خرازی افزود: «این نشان‌دهنده این است که مقاومت در واقع کلید پیروزی است و به همین دلیل است که این همه فشار و توطئه علیه حزب‌الله و جبهه مقاومت وارد می‌شود. در واقع، برای اینکه می‌خواهند این سلاح را از نیروهای مقاومت بگیرند.»
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه ما افتخار می‌کنیم که کشور ما پشتیبان مقاومت است، افزود: «ما به نیروهای مقاومتی که در منطقه حضور دارند افتخار می‌کنیم، به ویژه به حزب‌الله لبنان.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما همچنان از مقاومت چه شیعی باشد، چه سنی حمایت می‌کنیم و مسلماً در حد توان‌‌مان به این مسیر ادامه خواهیم داد و این امری است که بر کسی پوشیده نیست.»


نکته: مردی به سرعت و چهارنعل با اسبش می‌تاخت. این‌طور به نظر می‌رسید که به جای بسیار مهمی می‌رود. مردی که کنار جاده ایستاده بود، فریاد زد: «کجا می‌روی؟» مرد اسب‌سوار جواب داد: «نمی‌دانم از اسب بپرس!»
نظر: این داستان زندگی خیلی از مردم است. آنها سوار بر عادت‌های‌شان می‌تازند، بدون اینکه بدانند به کجا می‌روند. رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام می‌دهند، عادت‌پذیر کردن مردم است. برای نمونه پنج سال پیش، سر بریدن یک کودک جهان را منقلب می‌کرد، اما امروز ده‌ها کودک در سوریه، فلسطین، عراق و یمن به دست اشرار داعش ذبح می‌شوند و دریغ از واکنش جامعه جهانی بی‌تفاوت شده است. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی که در آینده خود را نشان می‌دهد، عادت کردن مردم به تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی است؛ به گونه‌ای که وضع نامناسب حجاب و پوشش زنان و دختران دیگر مسئولان را به حرکت در مقابله با آنها وانمی‌دارد؛ چراکه به مشاهده این رفتارها عادت می‌کنند و چنانچه یک جمعیت انقلابی در مقابل این ناهنجاری‌ها بایستد، خرق عادت و رفتار نابهنجار تلقی می‌شود و چه بسا از تریبون رسمی نیز محکوم شود.

تا کنون به این فکر کرده‌اید که اگر از شما خواسته شود فردی را در مقام ذخیره و امانتدار نظام معرفی کنید، نام چه کسی را خواهید برد؟ آیا به این مسئله توجه کرده‌اید که یک شخص برای ملّقب شدن به «امانتدار نظام و مردم» باید چه شایستگی‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اگر شما هم مانند نگارنده بر این باورید که پاکدستی، راستگویی، ساده‌زیستی، انقلابی بودن، مردمی بودن و صفاتی از این دست برای به دست آوردن مدال افتخار امانتداری نظام و ذخیره انقلاب بودن لازم است، سخت در اشتباهید! زیرا هفته گذشته سخنگوی دولت تدبیر و امید در مراسم تودیع و معارفه رئیس صندوق توسعه ملی ملاک‌های حقیقی ذخیره نظام بودن را شرح دادند و مدال امانتداری را بر سینه صفدر حسینی، رئیس مستعفی این صندوق نصب کردند! 
محمدباقر نوبخت در این مراسم به صراحت اعلام کرد، گذشته از ارادت شخصی بنده به دکتر حسینی، سایر اعضای هیئت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هست و به حق در دوران مسئولیت خود امانتدار بزرگی برای کشور بود! هیچ‌کس در آن مراسم از وی نپرسید که جناب آقای سخنگو، امانتداری که شما از آن سخن می‌گویید، نسبتش با دریافت 686 میلیون تومان (ماهیانه حدود 57 میلیون) حقوق طی یک سال چیست؟ هیچ‌کس نپرسید اختصاص300 میلیون تومان وام به خود، آن هم با نرخ سود چهار درصد با چه معیاری می‌تواند امانتداری برای نظام اسلامی باشد؟ 
هیچ‌کس از نوبخت سؤال نکرد که اگر صفدر حسینی، امانتدار نظام است و وی را ذخیره نظام می‌دانید، پس آن عذرخواهی چندی پیش وی برای موضوع حقوق‌های نجومی از مردم چه معنا و مفهومی داشت؟ مردم کدام حرف را از دولت بپذیرند آیا دولت حقوق‌های میلیونی را خیانت به بیت‌المال و مردم می‌داند و قصد برخورد جدی، ریشه‌ای و همه‌جانبه را با این پدیده شوم دارد یا آن گونه که سخنگوی دولت می‌گوید، به مدیران متخلّف خود مباهات می‌کند!

تاثیر کم 
کارهای فرهنگی
معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه گفت: «اگر اعتبارات وزارت خارجه را پنج درصد در نظر بگیریم و 95 درصد دیگر اعتبارات را به گردشگری بدهیم بیشتر به نفع دیپلماسی کشورمان خواهد بود.» 
قشقاوی افزود: «بارها در مأموریت‌های متعددم به سایر کشورها، شاهد بودم پخش فیلم و سخنرانی و برگزاری همایش و همه این کارها فقط پنج درصد اثر دارد.»

 روایت معین از ناشی‌گری اصلاح‌طلبان
 مصطفی معین گفت: «ما هم مدافع اعتدال هستیم؛ اما اگر از «اعتدال» فقط به‌منزله یک واژه «بی‌مسمای سیاسی» و یک «حرکت تاکتیکی» استفاده شود، مفهومی نخواهد داشت. اعتدال با محافظه‌کاری متفاوت است. 
محافظه‌کاری در عرف سیاسی یعنی حفظ وضع موجود و اینکه طوری حرکت کنیم که بیشتر از تأمین منافع جامعه، منافع گروهی، باندی یا شخصی پیگیری شود.» وی افزود: «نباید ائتلافی شکل گیرد که اصل حرکت اصلاح‌طلبی را به چالش بکشد و مردم را دچار سردرگمی کند. ما اجازه بدآموزی نداریم.» معین اظهار دشت: «باید در انتخابات شوراها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که معجزه این قرن است، استفاده شود.»

جزیره‌های خارجی فساد در تهران
دیپلمات‌های خارجی با برگزاری جلسات مختلط به ایجاد جزیره‌های فساد در تهران روی آورده‌اند. به تازگی در تهران خانه‌هایی کشف شده است که برای برگزاری مجالس مختلط و برای فساد برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مرتبط مهیا شده است.
 در یکی از منازل مذکور چهار هزار لیتر مشروب الکلی کشف شده است و در این رابطه دو نفر ایرانی با تابعیت مضاعف دستگیر شده‌اند. طی دو ماه گذشته این دومین خانه‌ای است که با برخی دیپلمات‌های خارجی در تهران و عوامل ایرانی در ارتباط بوده و در تهران کشف شده و این شیوه پیشگیرانه باید ادامه یابد تا تمام مراکز مهیا برای فساد شامل باغ‌ها، تالارها و اماکن معدّ برای فساد در اشراف اطلاعاتی ضابطان قرار گیرد.

 ضدحمله‌ دولت 
طی ماه‌های اخیر، ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی به مهم‌ترین چالش دولت تبدیل شده است. حامیان دولت از ابتدا کوشیدند با ضدحمله‌ای هماهنگ از فشار سنگین اجتماعی به وجود آمده کم کنند. به این ترتیب، همزمان با سکوتِ سیاسی درباره فیش‌ها، سازِ «سیاسی بودن افشای فیش‌های حقوقی نجومی» از طرف رسانه‌های زنجیره‌ای را کوک کرد و طرح این مسئله را سناریویی سیاسی از سوی مخالفان دولت برای ضربه‌زدن به دولت معرفی کردند و حالا که به این نتیجه رسیده‌اند که ماجرای فیش‌های حقوقی واقعیت دارد، به برخی که در بازداشتگاه هستند، پست می‌دهند و از خدمات برخی هم تجلیل می‌کنند؛ اینکه نوبخت سخنگوی دولت با تجلیل از صفدر حسینی، او را یکی از ذخیره‌های نظام یاد کرده است، یک پیام مهم دارد و آن هم اینکه اساساً دولت به نامشروع‌ بودنِ فیش‌های حقوقی نجومی اعتقادی ندارد. 

گمانه‌زنی نمی‌کنیم 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره سفرهای انتخاباتی عده‌ای از سیاسیون و برخی حدس و گمان‌ها گفت: شورای نگهبان هیچ‌گاه توجهی به این گونه گمانه‌زنی‌ها نداشته و نخواهد داشت، البته ما نمی‌توانیم مانع گمانه‌زنی‌ها شویم. ممکن است عده‌ای نظراتی داشته باشند؛ اما هیچ یک از این نظرات، نظر شورای نگهبان نیست. باید گفت در هر مرحله که انتخابات برگزار می‌شود، صلاحیت افراد در شورای نگهبان  بررسی می‌شود؛ چراکه اعلام تأیید صلاحیت یک فرد در یک دوره از انتخابات فقط برای همان دوره است و برای دوره‌های بعد شورای نگهبان مجاز است صلاحیت افراد را  رسیدگی کند.

مثل قرن 18 فکر می‌کنند!
سلیمی‌نمین در گفت‌و‌گویی با انتقاد از رویکردهای اقتصادی کشور گفت: متأسفانه، در مدل امروز جامعه ما سرمایه‌داری قرن 1۸ و 1۹ حاکم است؛ در حالی که سرمایه‌داری پس از آن دوران از تئوری‌های خود عدول کرده است. آنها بحث عرضه و تقاضا را تعدیل کرده‌اند و از مصرف‌کننده حمایت می‌کنند؛ اما برخی از طرفداران اندیشه سرمایه‌داری در ایران، سرمایه‌داری پیش از به عقل آمدن در ایران را پیاده می‌کنند. این در حالی است که سرمایه‌داری در اروپا بویی از عدالت اجتماعی برده است، نه به دلیل اعتقادش، بلکه به علت بقای خود و برای اینکه جامعه دچار فروپاشی نشود. 

مهم‌ترین شعار انقلاب
روزنامه «نیویورک پست» در مطلبی به قلم «رابرت اسپنسر»، نویسنده ضداسلامی و ضدایرانی اهل آمریکا  مدعی شد: امروز بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا، داعش، چین، روسیه یا حتی تغییرات جهانی آب و هوا نیست؛ بلکه بزرگ‌ترین تهدید، جمهوری اسلامی ایران است که از زمان وقوع آن در سال 1979 شعار «مرگ بر آمریکا» را در تمامی مساجد خود و نمازهای جمعه طنین‌انداز کرده است.

دولت دائم ناله می‌کند 
ابراهیم اصغرزاده با اشاره به بی‌توجهی دولت در مقابله با حقوق‌های نجومی گفت: دولتی که به مردم می‌گوید ٤٥ هزار تومان یارانه نگیرید تا بتوانیم برنامه‌های توسعه را پیش ببریم، نمی‌تواند به مدیرانش بگوید شما هم باید فداکاری کنید. اینجاست که فاقد صلاحیت اخلاقی می‌شود. آن وقت دولتی می‌شود که از طبقه خاص و منافع طبقه خاصی حمایت می‌کند؛ اما منافع توده‌های مردم را نمی‌تواند بفهمد. دولت دائم ناله می‌کند که من مجبور هستم هر ماه یارانه بپردازم؛ اما هیچ حواسش نیست چه مقدار قاچاق در کشور هست و چه مقدار حقوق‌های آن چنانی در حال حیف و میل شدن است.