جمعی از دانش‏‌آموزان روستای معدن فیروزه نیشابور در زمستان 1360 نامه‌ای برای امام ارسال کردند. نامه‌ای که سراسر صمیمت، اخلاص کودکانه و محبت بود. امام در پاسخ، نامه‌ای برای آنها نوشتند و با زبانی پدرانه آنان را به تحصیل علم توصیه کردند. در متن نامه آمده است:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم؛ حضور محترم پدر عزیز و مهربان‌مان حضرت امام خمینی‏؛امیدواریم که سلام گرم ما را بپذیرید و وجودتان از هر گونه بیماری و ناراحتی دور باشد. ما می‏‌خواستیم همان طور که در کتاب تعلیمات دینی و اخلاق کلاس پنجم بود، نامه‌‏ای به شما بنویسیم و مانند امام محمدتقی(ع) که فرماندار سیستان را نصیحت کرده بود، شما را نصیحت کنیم. اما متوجه شدیم که این کار، اشتباه بزرگی است و گناه دارد؛ چون شما خود شخصیت بزرگ و باتقوا و پرهیزکارید و در برابر قدرت‌های شرق و غرب ایستادگی نموده‏‌اید و با قدرت‌های شیطانی در حال مبارزه هستید، در حالی که ما کودکانی هستیم که شاید حتی دست چپ و راست‌مان را از یکدیگر تشخیص ندهیم، پس چگونه خود را راضی کنیم که شما را نصیحت نماییم. از این نظر فقط تصمیم گرفتیم که نامه‌ای برای شما بنویسیم و ضمن عرض سلامی گرم و بامحبت، از خداوند بزرگ بخواهیم و دعا کنیم که شما را در پناه خود در کلیه کارها موفق و پیروز نگه دارد، و هرچه زودتر سربازان اسلام را بر نیروهای صدام و کافران بعثی پیروزی عطا فرماید. آمین یا رب العالمین.
خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگه‏دار.
سیدابوالفضل مرزانی نماینده کلاس پنجم (الف)
حضرت امام(ره) به این نامه چنین پاسخ دادند:
«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏؛فرزندان عزیز خوبم‏، چه خوب بود که نصیحتی را که در نظر داشتید، می‏ نوشتید. ما همه محتاج به نصیحت هستیم و نصیحت شما عزیزان، بی‌‌غرضانه و از روی صفای قلب است. اکنون به عنوان پدر پیری شما عزیزان را نصیحت می‏‌کنم که در تحصیل علم و فراگرفتن دانش و اخلاق و کردار نیکو کوشا باشید که افراد متعهد و سودمندی برای اسلام بزرگ و میهن عزیزتان باشید. خداوند یار و نگهدارتان باشد.

28 ربیع الثانی 1402/ 4 اسفند 1360‌ـ روح‌اللَّه الموسوی‌الخمینی‏»

با شهادت سردار دل‌ها «قاسم سلیمانی» هر کس ارادت خود را به این شهید والامقام را به گونه‌ای نشان داد. برخی از هنرمندان، هرکدام به فراخور هنر خود و در حد بضاعتی که داشتند در این عرصه فعالیتی انجام دادند و اثری از خود به یادگار گذاشتند تا به منظور قدردانی از این بزرگ‌مرد ایران، به وظیفه خود عمل کرده باشند.

«علیرضا افتخاری» خواننده صاحب‌نام کشورمان، که با تصنیف‌ها و ترانه‌های زیبا از هنرمندان و خوانندگان مردمی و مورد علاقه کشورمان است، فقط به فاصله چند روز از شهادت سردار سلیمانی، در رثای او قطعه «مرد میدان» را منتشر کرد. شعر این موسیقی بر اساس سروده‌ای از مولاناست که آهنگسازی آن را «محمدرضا چراغعلی» بر عهده داشته است و از سوی دفتر موسیقی و سرود صداوسیما تهیه و منتشر شده است.

علیرضا افتخاری درباره ساخت و تولید این قطعه گفت: «الکن شده‌ام و از این اتفاق در حیرتم. شاید کار خدا باشد و قرعه‌ای است که به نام این مقام شامخ افتاده که تا پایان جان برای مردم و اسلام ایستاد. بنده کمترین هم اگر صدایی دارم، می‌خواهم دینم را ادا کنم. هرچند درونم به هم ریخته است، اما کاری خواندم تا بگویم من هم از خریداران یوسف هستم.» این موسیقی زیبا که در پایان به صدای دلنشین خود سردار سلیمانی مزین شده، در ویژه‌برنامه «سلام عصر بخیر» شبکه «سه» سیما رونمایی شد.

 

محمدجواد ظریف: به رغم تحریم‌های ایالات متحده، ایران به لطف منابع انسانی و دانشمندان خود و دوستانش در خارج، در مقابله با همه‌گیری کووید۱۹ پیشرفت چشمگیری داشته است. کرونا فرصتی برای ایالات متحده بود تا از اعتیاد به تحریم رها شود؛ اما اکنون با بدنامی در خاطر مردم ما خواهد ماند.

 

عبدالناصر همتی: در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه‌بگیر، مقرر شد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه‌بگیر به صورت قرض‌الحسنه و سی ماهه باشد.

خانواده برای سلامتی‌اش قربانی نذر کرده بودند. وقتی شنید، خیلی ناراحت شد و گفت: «پس علت اینکه من شهید نمی‌شم این نذرهای شماست، لطفاً دیگه برای سلامتی من نذر نکنید، مادرجان.» بعد رفت کنار خواهرش نشست و گفت: «این عکس رو دیروز انداختم، خوب شده؟»

خواهرش گفت: «بله...! ان‌شاءاللّه دامادی‌ات.»

خندید و گفت: «فکر می‌کنم این عکس رو قاب میکنید و موقع تشییع جنازه من، رو دست میگیرید.»

خواهرش جواب داد: «قاسم جان، اینجوری نگو تو رو خدا!»

نفس عمیقی کشید و گفت: «آرزوی من شهادته. دوست دارم مثل آقام، امام حسین(ع) سر از تنم جدا بشه و مثل حضرت عباس دستام در راه دین قطع بشه، یعنی می‌شه؟»

چند روز بعد راهی جبهه شد و آرزویش با تمام ریز و درشتش برآورده شد؛ ترکش خمپاره‌ای از راه رسید و سر از تنش جدا کرد و دستش با پوستی به تن باقی ماند.

 

به نقل از مادر شهید

 

«قاسم میرزایی‌فرد» در ششم خرداد 1344 در روستای «کچورستاق» اردستان متولد شد. دانش‌آموز دوره متوسطه رشته فرهنگ و ادب بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و 22 اسفند 1362 با سمت فرمانده دسته، در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش به دیدار مولایش، اباعبدالله(ع) شتافت.

گردآوری: فاطمه‌سادات طلایی

 

آورده‌اند تو وقتی می‌آیی که همه مضطر شده باشیم؛ آن زمان که بغض‌ها‌ در گلو اسیر، سرها افتاده بر سینه، زانوها در بند دستان بی‌رمق و نگاه‌ها خیره به زمین باشد. آن زمان که با عجز خودمان هم‌آغوشیم و کسی را عاجزتر از خودمان نمی‌بینیم. آن زمان که به‌یقین گرفته‌تر و سخت‌تر از این روزهای خشک و بی‌روح قرنطینگی است.

 

آقاجان

آمدن، چه واژه حقیری است در برابر بودن عالم‌گیر تو. آمدن برای کسی است که اینجا نبوده باشد یا سالیان سال رفته باشد. تو بوده‌ای، همانطور که زمین بوده است؛ چراکه تو نباشی زمینی نیست، قراری نیست و هرچه هست گرد و غباری بیش نیست. مولای من، تو مدت‌هاست که بوده‌ای و ما مدت‌هاست که نبوده‌ایم.

 

ای امام مهربان

ما نبوده‌ایم که این چنین مبهوت و متحیر، صفحات تاریخ را به خیال غروری ابدی طی کرده‌ایم و امروز به اینجا رسیده‌ایم، جایی که غرورها خوابیده و نگاه‌ها مستاصل‌تر، مضطرب‌تر و کلافه‌تر از همیشه شده است. جایی که با همه پیشرفت‌ها و دنیای جدید ساختن‌ها، کوچک‌ترین موجود بزرگ‌ترین هراس زندگی‌مان شده است.

09180009849/ در مورد كسانی كه مجوز ارتقای تحصیلی دارند و نصفی از نیروها اعمال و نصف دیگر اعمال نشده، اطلاع‌رسانی كنید. با تشكر، «آقاجانی» از گیلان‌غرب

09170004256/ سلام، چرا وام مسكن طرح حكمت در شهرستان‌های استان فارس پرداخت نمی‌شود؟

09140005343/ سلام، مشکل محدودیت تسهیلات بسیجیان کد 89 در بانک انصار را حل کنید.

09140002473/ اگر یارانه حکمت کارت نقداً به حساب بانکی واریز شود، دیگر هیچ‌کس از فروشگاه اتکا خرید نخواهد کرد؛ چون قیمت‌ها حقیقتاً بالاست. از سلماس

09140002961/ لطفاً بر کم‌فروشی در فروشگاه اتکا نظارت کنید، خصوصاً برای حبوبات گران، بی‌کیفیت و کم‌وزن.

09160003386/ با سلام، اینجانب بسیجی فرزند پاسدار و جانباز از سال 97 تا 98 کارهای گزینش را به اتمام رسانده‌ام، ولی به دلیل ویروس کرونا، به کارگیری عقب افتاده از فرمانده محترم کل سپاه و مسئول معاونت نیروی انسانی کل سپاه درخواست می‌شود نسبت به‌کارگیری نیروهای جدیدالورد در دستگاه‌ها تا زمان دوره آموزشی دستوری صادر فرمایند تا از بلاتکلیفی در بیاییم. با تشکر، «صائمی» از خوزستان

09140008961/ ای‌کاش برخی مسئولان به جای ژست و قیافه آنچنانی یقین کنند نوکر ملت هستند و با جان و دل تلاش کند.

09910006186/ متأسفانه علی‌رغم درخواست‌های بی‌شمار همکاران و درج مکرر آن در صبح صادق نسبت به عدم کسر اقساط سه‌ماهه در بانک انصار به دلیل شرایط فعلی، این امر محقق نشد، با اینکه دولت رسماً این امر را اعلام کرد. آیا عزیزان انصار منتظر بخش‌نامه بانک مرکزی هستند؟

09190007403/ سلام علیکم، من به مطلب‌تون در تاریخ ۲ بهمن ۹۸ مبنی بر برابری و تساوی است، نیاز دارم، چی‌کار کنم؟

صبح صادق: با مراجعه به سایت صبح صادق یا بصیرت، در قسمت بایگانی نشریه مطلب فوق قابل دسترسی است.

 

پیامتان را از طریق سامانه پیامکی هفته‌نامه صبح صادق با ما در میان بگذارید

۳۰۰۰۹۹۰۰۳۳