سریال جاسوسی امنیتی

مجموعه تلویزیونی جاسوسی امنیتی «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری در گروه فیلم و سریال مرکز امور نمایشی سیما (سیمافیلم) تهیه و تولید می‌شود. در این سریال که نویسندگی آن را حسین تراب‌نژاد برعهده دارد، بازیگرانی، چون حمیدرضا پگاه، سیما تیرانداز، سامان صفاری و امین زندگانی مقابل دوربین رفته‌اند. «خانه امن» روی موضوعات جاسوسی و امنیتی دست گذاشته است و برخی تهدیدات داعش، نقش کشور‌های غربی در طراحی‌های نظامی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی را به نمایش می‌‌گذارد.

زیرخاکی، بچه ‌مهندس، سرباز

مجموعه «زیرخاکی»،سریال  ماه رمضانی شبکه اول سیماست، که در ۲۳ قسمت ساخته شده است. داستان این مجموعه درباره مردی است که برای یافتن گنج درگیر ماجراهای هیجان‌انگیزی می‌شود. فصل سوم سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری برای شبکه دوم سیما انتخاب شده است. «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست برای پخش در شب‌های رمضان مشخص شد. این مجموعه محصول مشترک گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما و ستاد کل نیروهای مسلح (قرارگاه مهارت‌آموزی) است.

بزرگداشت دو شاعر بزرگ

بزرگ‌داشت دو شاعر بزرگ کشورمان، سعدی و سهراب سپهری با عنوان «یک هفته با سعدی و سپهری» از روز اول تا هشتم اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود. استادان و سعدی‌پژوهان و سپهری‌پژوهان با انتشار مقالات، یادداشت‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری در سایت و کانال شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی و دیگر پایگاه‌های فرهنگی مخاطبان را در طول یک‌ هفته با آثار و اندیشه‌های این دو شاعر بیشتر آشنا می‌کنند. گفتنی است،‌ تاکنون مقالات بسیاری با موضوع جنبه‌های مشترک شعر سعدی و سهراب سپهری دریافت شده است.

اکران آنلاین «خروج» تصمیمی انقلابی بود؛ تصمیمی که اگر موفق شود، می‌تواند راه جدیدی در صنعت سینمایی کشور ایجاد خواهد کرد؛ برای همین هم انقلابی بود و هم خط‌شکن.

تصمیم به اکران خروج، آن هم در شرایطی که سینماها تعطیل هستند و بیم تکثیر غیرقانونی و قاچاق فیلم همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سینماگران کشور است، تصمیمی شجاعانه بود. اما اکنون آمارها نشان می‌دهد اکران آنلاین «خروج» با بلیت ۱۲ هزار تومانی توانست در مدت چهار روز به فروش یک میلیارد تومانی در شبکه نمایش آنلاین دست یابد. این قیمت بلیت در حالی است که با هر بلیت به طور میانگین ۵/۲ نفر پای فیلم می‌نشینند و شرایط متفاوتی از فیلم دیدن را پای تلویزیون‌های خانگی تجربه می‌کنند.

حال این پرسش پیش می‌آید چرا اقدام حاتمی‌کیا و اوج می‌تواند مسیری تازه در برابر سینمای ایران باز کند؟

با وجود آنکه تعداد سینماهای کشور در ده سال گذشته حدود دو برابر شده و به عدد ۶۰۰ سینما در کل کشور نزدیک شده است؛ ولی در همین مدت، تعداد فیلم‌های سینمایی که در طول یک سال ساخته می‌شوند، سه برابر شده‌اند. در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۱۵ فیلم سینمایی و ۳۶ فیلم مستند متقاضی حضور در جشنواره بودند. این تعداد زیاد ساخته‌های سینمایی در حالی است که سینماهای کشور فقط توانایی اکران حدود ۵۰ فیلم سینمایی را در سال دارند و بخش زیادی از فیلم‌ها یا به نوبت اکران نمی‌رسند یا مجبورند در سانس‌های محدود سینماهای هنر و تجربه فرصتی برای دیده شدن پیدا کنند.

با این شرایط، اکران آنلاین راه‌ حل جدی برای سینماگرانی است که آثارشان فرصت دیده شدن در سالن‌های سینما را پیدا نمی‌کنند و مؤسسه اوج و ابراهیم حاتمی‌کیا در حالی خط‌شکن این اکران شدند که ممکن بود تجربه آنها آخرین تجربه در این حوزه باشد. با این حال مشکل اصلی اکران آنلاین همچنان وجود دارد؛ با وجود فروش خوب «خروج» در روزهای اول اکران، اما مطابق با پیش‌بینی‌ها، نسخه قاچاق فیلم در همان روز اول بیرون آمد حال باید صبر کرد و دید مخاطبان سینما در این دو راهی کدام مسیر را انتخاب می‌کنند مشاهده قانونی و ثبت اکران آنلاین یا راه دوم و پایان دادن به این ابتکار شجاعانه!

اکران آنلاین می‌تواند هم هزینه‌های اکران را کاهش دهد و هم سهم سینما را در سبد زندگی ایرانیان بیشتر کند. واقعیت این است ایرانی‌ها به صورت میانگین هر پنج سال یک بار به سینما می‌روند و سینما به عنوان یک محصول فرهنگی جایگاهی جدی در سبد هزینه‌های خانوارهای ایرانی ندارد؛ علاوه بر این، بیش از ۵۰ درصد فروش و اکران سینماهای کشور مربوط به تهران است و سهم شهرهای دیگر از صنعت سینما بسیار اندک است. اکران آنلاین می‌تواند علاوه بر حفظ سهم سینماها در اکران زمینه جدی و جدیدی برای جذب مخاطبانی باشد که به سینما نمی‌روند. «خروج» می‌تواند بسیاری از هموطنان را به جمع مخاطبان سینمای ایران وارد کند.

شاهرخ صالحی‌ کرهرودی