دو ماه از شیوع کرونا در ایران و چهار ماه از شیوع آن در جهان می‌گذرد. در این مدت به توصیه پزشکان، بسیاری از رفتارهای عادی، مانند دست‌ دادن را کنار گذاشته‌ایم. علاوه بر این رفتارهای کنار گذاشته‌شده، رفتارهای دیگری هم هستند که با شیوع کرونا، در بین مردم باب شده‌اند؛ برای نمونه آخرین باری را که به اسکناس دست زده‌ایم، به خاطر
نداریم
.

شیوع کووید ۱۹ سبب شده‌ است افراد نیاز به فناوری و زیرساخت‌های آن را بیشتر احساس کنند. شاید تا همین چند وقت پیش دریافت کرایه تاکسی با استفاده از کیف پول دیجیتال برای یک راننده تاکسی پذیرفتنی نبود، اما امروز در تاکسی هم باید کارت کشید. بعضی از نیازهایی که کووید ۱۹ آنها را بیش از پیش نمایان کرد، عبارتند از:

ارتباطات تصویری آنلاین: تا قبل از کووید ۱۹ همه ما به ارتباطات تصویری آنلاین به دید دکور نگاه می‌کردیم تا اینکه با ممنوع شدن دید و بازدیدها، این خلأ با همین امکانات پر شد. امروز اگر از سران اوپک هم باشیم، لازم نیست هزاران کیلومتر مسافت طی کنیم و دیگر تصمیم‌های مهم را هم می‌توان آنلاین گرفت.

ربات‌ها: خیلی‌ها مخالف مکانیزه کردن فعالیت‌ها هستند، اما همه دیدیم خط‌های تولید مکانیزه ماسک و تجهیزات پزشکی اگر بیشتر بودند و حضور ربات‌ها و هوشمند‌سازی  گسترده‌تر بود کادر درمانی در دنیا به دلیل این بیماری جان خود را از دست نمی‌دادند.

خرید آنلاین: «من باید جنس را از نزدیک ببینم تا بتوانم بخرمش.» این عبارتی است که خیلی‌ها استفاده می‌کنند؛ البته بهتر است بگوییم استفاده می‌کردند؛ زیرا با ظهور کووید ۱۹ و قرنطینه شدن، خرید آنلاین در بین مردم فراگیر شده ‌است و فهمیده‌ایم ندیده هم می‌شود خرید.

محمدصالح نادری

اگر برای استفاده از فضای مجازی به اینترنت WiFi منزل یا محل کار خود وابسته هستید، احتمالاً با مکان‌هایی روبه‌رو شده‌اید که در آنها قدرت سیگنال مودمی که استفاده می‌کنید، صفر می‌شود و دیگر قادر به اتصال به شبکه نیستید. به این‌گونه مکان‌ها و نقاط که در هر خانه و اداره‌ای یافت می‌شوند نقاط کور، مرده یا  Blind Spot می‌گویند.

در این آموزش قصد داریم شما را با شیوه شناسایی و از بین بردن این نقاط آشنا کنیم، اما قبل از اینکه اقدام به ‌از بین بردن نقاط کور مودم بی‌سیم خود کنید، باید در گام اول نقاط مشکل‌دار را پیدا کنید.

برای این کار تلفن همراه خود را بردارید و به شبکه وای‌فای متصل شوید، اطراف مکانی که در نظر دارید قدم بزنید و به علامت سیگنال وای‌فای بالای تلفن خود دقت کنید، اگر قدرت سیگنال صفر شد، یعنی یک ناحیه مرده را کشف کرده‌اید. البته هم‌زمان می‌توانید از اپلیکیشن Wifi Analyzer استفاده کنید و اطلاعات کامل و دقیقی درباره قدرت سیگنال‌های بی‌سیم اطراف خود به‌ دست آورید.

حال پس از کشف نقاط کور، باید مودم بی‌سیم خود را به آن محل نزدیک‌تر کنید یا از طریق تنظیمات مودم در آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ قدرت سیگنال‌دهی مودم را روی High قرار دهید.

البته اگر مکانی که در آن هستید شلوغ و پرجمعیت است و افراد زیادی از مودم‌های بی‌سیم مختلف استفاده می‌کنند، این شلوغی می‌تواند روی سرعت شبکه‌های بی‌سیم شما تأثیر بگذارد و برای جلوگیری از کاهش سرعت ارتباطات بی‌سیم خود باید از مودم‌هایی که قابلیت سویچ خودکار کانال انتشار سیگنال دارند، استفاده کنید.

حامد مظلومی

اندیشکده آمریکایی Responsible Statecraft در مقاله تحلیل جدید خود از تحولات اخیر منطقه غرب آسیا نوشته است: «هیچ جایگزین معتبری برای جمهوری اسلامی دیده نمی‌شود؛ زیرا وارث خاندان پهلوی و منافقین هر دو جماعتی تبعیدی و به نحوی گسترده‌ مورد تنفر مردم ایران هستند و تنها در تصورات توهم‌گونه نومحافظه‌کاران است که یکی از این دو جریان بتواند به قدرت برسد و جایگزین جمهوری اسلامی ایران شود. جامعه جهانی باید با ایرانی که هست تعامل داشته باشد و نه ایرانی که می‌خواهد باشد.» این مقاله پیشنهاد کرده است: «ترامپ با نقض احمقانه توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایرانی که موافق و تابع این توافق بود، فضای درونی سیاست ایران را نیز دست‌خوش تغییرات بزرگی کرد. روحانی در ازای تلاش عمل‌گرایانه‌اش برای برقراری ارتباط با غرب، چیزی به دست نیاورده است؛ از این رو آلمان، انگلیس و فرانسه به اضافه ایتالیا و اسپانیا باید هرچه زودتر مکانیزم جدیدی را برای تعامل با ایران فعال کنند و اتحادیه اروپا باید با اعضای جدید پارلمان ایران وارد تعامل شود.»مجله معروف Foreign Affairs نیز در مقاله اخیر خود رویکرد ضد برجامی آمریکا در قبال ایران را ناکارآمد و موجب ایجاد تنش‌های بی‌حاصل در منطقه ارزیابی کرده است.

در این مقاله می‌خوانیم: «سیاست خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ اکنون به سوی سرگردانی پیش می‌رود. او از هنگامی که دولت را به دست گرفته، اعلام کرده هدفش کاستن از حضور نظامی در این منطقه است، اما سیاست‌هایش تاکنون ثباتی را که این عقب‌نشینی را ممکن سازد، به خطر نینداخته است، بلکه برعکس، واشنگتن تنها تمرکز خود را بر جایگزین کردن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با یکی دیگر که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را هم در بر گیرد، قرار داده است؛ پیگیری چنین توافقی تنها به بی‌ثباتی منطقه و در خطر قرار گرفتن منافع واشنگتن کمک کرده است.»

احمد رضایی

«باید با تحریم در ابعاد مختلف، جلوی رشد علمی ایران گرفته شود»؛ این متن بخشی از مقاله معروف مجله «نیچر» (Nature) در سال ۲۰۰۵ است که با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» منتشر شده است.

نویسنده این مقاله که سردبیر مجله نیچر است با اشاره به پیشرفت‌های ایران می‌نویسد: «تعالی علمی در ایران درحال بازسازی دوباره است و ایرانیان می‌دانند چه کسانی هستند و از سابقه تمدنی و علمی‌شان به‌ خوبی آگاه هستند. رهبر معنوی ایران [رهبر معظم انقلاب] به مردم کشورش فرمان داده است در همه ابعاد دانش کار کنند و مطالبات علمی داشته باشند که این مطالبات موجب پیشرفت علمی کشور ایران است و مدلش یک مدل درون‌زاست.»این مقاله ضد ایرانی مجله نیچر موجب شد تا سرانجام در ابتدای سال ۱۳۹۲ مجله Science Insider که اخبار و سیاست‌های علمی را منتشر می‌کند، طی مقاله‌ای اعلام کند دولت آمریکا از نشریات علمی مطرح جهان خواسته است به تحریم‌های غیر انسانی کاخ سفید علیه ملت ایران بپیوندند.

خوشبختانه، با تشدید تحریم‌های خصمانه علیه جامعه پژوهشی کشور، استارت‌آپ ضد تحریمی «وب‌سایت فری پیپر» با هدف عبور از تحریم‌ها به همت جمعی از دانشجویان کشور تأسیس شد.  این استارت‌آپ ایرانی دسترسی به منابع علمی را از طریق وب‌سایت‌های مرجع علمی جهان، همچون ScienceDirect،  Springer و بیش از صد وب‌سایت مرجع دیگر، به صورت رایگان و بدون محدودیت‌های تحریمی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی مقالات و مجلات علمی مورد نیاز خود را دانلود کنید.

عزت‌الله ضرغامی: ‏بسیاری از عزیزانی که نامزد ریاست مجلس آینده هستند، می‌توانند رؤسای کمیسیون‌های مهم و تأثیرگذار باشند. تحقق وعده‌ها و شعارها از کمیسیون‌های تخصصی می‌گذرد. مهم‌ترین آزمون سال اول این مجلس انتخابات داخلی آنان است. حاشیه‌سازان دنبال شکست وحدت مجلس یازدهم‌ هستند؛ خواب آشفته می‌بینند!

 

الیاس نادران: مجلس یازدهم متحد و انقلابی می‌ماند؛ ولی بازنده‌های سیاسی که حیات‌شان را در تفرقه رقیب می‌بینند، شرافت و اخلاق سیاسی ندارند!

 

مهدی محمدی: ‏اساس چیزی که آمریکا آن را «احیای بازدارندگی در مقابل ایران» می‌نامد، بر ایجاد ترس مبتنی است. رزمنده ایرانی، اما، دارد می‌گوید ما نه تنها رزم‌ناو شما را محاصره می‌کنیم، نه فقط پایگاه‌تان را با موشک می‌زنیم، بلکه نهایتاً گوش‌تان را خواهیم گرفت و از این منطقه بیرون خواهیم انداخت.

 

حجت نیک‌ملکی: پس از رسوایی ممانعت از ورود ماسک، رسوایی دیگری برای آمریکا: تحریم تجهیزات پزشکی و داروهای کرونا هم‌زمان با پخش گزارش تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال در رابطه با تأمین کیت کرونا. به درخواست وزارت بهداشت، LC  تأمین کیت رد شد. مزدوران رسانه‌ای بن‌سلمان درخدمت وزارت خزانه‌داری آمریکا.

«بالونت» یک استارت‌آپ و نسل جدیدی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که به صورت تخصصی روی خدمات به تیم‌های کاری، شرکت‌ها و سازمان‌ها متمرکز شده است. بالونت در چشم‌انداز خود، اپلیکیشنی کاملاً بومی را تصور کرده است که می‌تواند نیازهای گوناگونی از کاربران را، به ویژه در حوزه کارهای تیمی و کسب‌و‌کار برآورده کند. بالونت یک شبکه اجتماعی، کاری یا سازمانی است که برای تیم‌ها، سازمان‌ها یا افرادی که می‌خواهند در بستر شبکه اجتماعی با خانواده، دوستان، همکاران و مشتریان خود فعالیت تیمی یا تجاری انجام دهند، قابل استفاده است. مدیریت پروژه، مدیریت جلسات، مدیریت مالی و ساخت انواع فرم‌ها از جمله امکاناتی است که برای فعالیت‌های تیمی در نظر گرفته شده است.