یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین مباحث، از تاریخ تشکیل جنبش صهیونیسم تا تأسیس رژیم اشغالگر قدس، مکان تشکیل دولت یهود بوده است؛ چالشی که تاکنون موفق به حل آن نشده‌اند.

ارجحیت گزینه فلسطین بر سایر گزینه‌های مکان تشکیل دولت یهود بیش از آنکه مذهبی باشد، سیاسی بود. جا انداختن این مکان به انگاره‌سازی نیاز داشت و یکی از انگارهای مهم و بسیار قابل توجه در صهیونیسم این است که «فلسطین، سرزمینی بدون ملت برای ملتی (یهودیان) بدون سرزمین» بود. اگرچه این گزاره غیر واقعی است، اما زمینه‌ساز مهاجرت سازمان‌یافته صهیونیست‌ها به سرزمین فلسطین شد.

برای این منظور و عینی‌سازی این گزاره، صهیونیست‌ها دست به اقدامات فراوانی زدند، ازجمله اینکه برخی از آنان با نوشتن رمان‌ها و سفرنامه‌های خیالی، از سرزمین بایر و متروکه فلسطین سخن به میان آوردند، تا جایی که از نگاه بسیاری از صهیونیست‌ها سرزمین پیشینیان آنها خالی و منتظر بازگشت نوادگان متفرق‌شده خود به نظر می‌رسید؛ و تاریخ به مدت دو هزار سال در انتظار آنها از حرکت باز ایستاده است.نه تنها بنیان‌گذاران صهیونیسم مروج این ایده بودند، بلکه بنیان‌گذاران رژیم صهیونیستی نیز به این ایده وفادار ماندند. «آلبرت اینشتین» می‌گوید:

«من از «حییم وایزمن» سؤال کردم: اگر فلسطین به یهودیان داده شود، اعراب چه؟ وایزمن ادعا کرد: فلسطینی وجود ندارد. این‌طور نیست که تصور کنیم یک خلق فلسطینی در فلسطین وجود داشته است که خود را به عنوان یک خلق فلسطینی تلقی می‌کرده‌اند و ما آمده‌ایم و آنان را بیرون کرده‌ایم و کشورشان را گرفته‌ایم؛ آنان اصلاً وجود ندارند.» «داوید بن گوریون» رئیس آژانس یهود و اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفته بود: «در این کشور، جایی برای هر دو ملت (یهود و عرب) وجود ندارد.»این ادعا و مشابه این گفته‌ها که فلسطین به مثابه سرزمین بایر است، در شرایطی مطرح شد که این منطقه بخشی از امپراطوری عثمانی بود و در آغار قرن بیستم دارای جمعیتی ۳۰۰ هزار نفری بود که جز ۷ هزار یهودی، بقیه عرب فلسطینی مسلمان و مسیحی بودند. این اندیشه از ابتدا از سوی ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین پذیرفته نشد و به تشکیل گروه‌های مبارزی، از جمله گروه «شهید عزالدین قسام» برای مبارزه با استعمار بریتانیا و تشکیل دولت اشغالگر منجر شد.

رژیم صهیونیستی همواره در تلاش بود با انقعاد توافقات و معاهداتی، آرمان بازگشت ملت فلسطین به سرزمین خود را برای همیشه نابود کند. آخرین اقدام آمریکا و دولت «ترامپ» به عنوان اصلی‌ترین حامی این رژیم در سال ۲۰۱۹، ارائه راه حل موسوم به «معامله قرن» بود که حتی از سوی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم رد شد و این آرزو برای سران رژیم صهیونیستی همچنان دست‌نیافتی باقی ماند.

محسن طاهری