از دلایلی که نفت در اقتصاد ایران به سمت بودجه دولت‌ها سوق داده شده است، وجود رابطه ارگانیک بین نفت و دولت است. اینکه درآمدهای نفتی بیشتر در بخش هزینه‌های جاری دولت مطرح شده است و کمتر در بخش سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای وجود دارد، نشانگر مشکلی ساختاری است. برای رفع این مشکل، در گام اول باید یک اصلاح نهادی در ساختارها ایجاد شود؛ به عبارتی، باید ساختارهایی مبتنی بر تولید و ارزش افزوده ایجاد شود؛ برای این کار باید تمام دریافت‌های افراد در سطوح مختلف بر اساس خلق ارزش افزوده باشد.

بر اساس گزارش «رویترز»، گسترش حجم دورکاری و ارتباط شبکه کارمندان و دفاتر مرکزی شرکت‌ها در آمریکا ممکن است موجب شود مؤسسات آمریکایی به سمت کوچک کردن دفاتر خود حرکت کند. دورکاری میلیون‌ها نفر از کارمندان در آمریکا در چند سال گذشته سبب شده بود رشد قیمت املاک اداری در این کشور نسبت به قیمت سایر املاک کمتر باشد. در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و گوگل پای کار آمده‌اند و با ارائه نرم‌افزارهایی شرایط را برای ارتباط آسان بین کارمندان و کارفرمایان به صورت دورکاری فراهم کرده‌اند.

برای درک بهتر مفهوم رشد اقتصادی باید کشور را مانند یک کارگاه تولیدی تصور کرد که در سال ۱۰۰ واحد کالا تولید می‌کند. اگر در سال بعد کشور رشد اقتصادی ۱۰ درصدی داشته باشد، به این معناست که این کارگاه به جای ۱۰۰ واحد کالا، ۱۱۰ واحد کالا تولید کرده است و اگر این کشور در سال بعد رشد منفی 6 درصدی داشته باشد، به این معناست که این کشور به جای ۱۰۰ واحد کالا، ۹۴ واحد کالا تولید کرده است؛ در واقع رشد اقتصادی را می‌توان میزان تغییرات تولید در کشور نسبت به سال گذشته دانست.