در این روزهای قرنطینه که اوقات بی‌کاری زیادی داریم، اگر کتاب‌خوان باشیم، احتمال دارد تمام کتاب‌های‌مان را خوانده‌ و به فکر کتاب‌های جدید افتاده باشیم؛ از طرفی هم فقط برای کارهای ضروری باید از خانه خارج شویم؛ برای حل این مشکل چه راهکاری داریم؟ هزاران سال پیش که اولین کتاب‌ها روی لوح‌های گلی ساخته می‌شدند و مدت‌ها بعد با کشف کاغذ، فرایند ساخت کتاب به چاپ آن تبدیل شد، کمتر کسی فکر می‌کرد روزی بتوان کتابخانه‌ای کامل را روی فضایی به اندازه 10 در 20 سانتی‌متر جا داد. امروزه تبلت‌ها و تلفن‌های همراه ما مانند کتابخانه‌ای کامل، همیشه همراه‌مان هستند. علاوه بر آنها، ‌کتاب‌خوان‌های الکترونیکی یکی از بهترین روش‌ها برای خواندن کتاب‌ها هستند. این کتاب‌خوان‌ها با فناوری خاصی برای مطالعه کتاب به شکل الکترونیکی طراحی و ساخته شده‌اند. جوهر الکترونیک، فناوری استفاده‌شده در این وسیله‌هاست که سبب می‌شود صفحه نمایش این کتاب‌خوان‌ها مانند کاغذ واقعی نوری از خودشان ساطع نکنند و خواننده با برخورد نور محیط به صفحه نمایشگر و روشن شدن آن بتواند متن‌ها را ببیند. این ترفند سبب می‌شود چشم خواننده به مرور خسته نشود. نمایشگرهای عادی با ساطع کردن نور به چشم موجب خستگی و خشکی چشم می‌شوند. از معروف‌ترین کتاب‌خوان‌های الکترونیکی «کیندل» است که پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی ندارد. شاید مناسب‌ترین کتاب‌خوان فارسی «فیدیبوک» باشد که از زبان فارسی کاملاً پشتیبانی می‌کند و مخزن آن کتاب‌های مختلفی از انواع دسته‌بندی‌ها را در بر می‌گیرد. نکته جالب در استفاده از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، قیمت بسیار پایین‌تر خرید کتاب در مقایسه با نسخه چاپی است. در صورتی که نمی‌خواهید برای خرید کتاب‌خوان هزینه کنید، برنامه‌هایی مانند طاقچه، فیدیبو و... را روی تبلت خود نصب و از کتاب‌های موجود در آنها استفاده کنید.

محمدصالح نادری

تقریباً هیچ کاربر سیستم عامل ویندوز را نمی‌توان یافت که تا به حال سر و کارش به Task Manager ویندوز نیفتاده باشد؛ زیرا این بخش از ویندوز با تمام سادگی‌اش امکان مدیریت تمام فرایندهای درحال اجرای سیستم عامل را فراهم می‌کند. کاربران حرفه‌ای برای تأمین خواسته‌های نظارتی و کنترلی خود بر فرایندهای در حال اجرای ویندوز از نرم‌افزار کم‌حجم و دو مگابایتی Process Explorer استفاده می‌کنند. این برنامه فوق‌العاده، ابزاری کامل و منحصر به فرد برای مدیریت فرایندهایی است که روی سیستم عامل شما در حال اجرا هستند؛ به طوری که با آن می‌توانید از کوچک‌ترین فعالیت‌های نرم‌افزاری پیدا و پنهان رایانه خود باخبر شوید. برای این‌کار هم کافی است پس از اجرای این نرم‌افزار روی پروسه دلخواه راست کلیک و Properties را انتخاب کنید تا تمام اطلاعات مربوط به سرویس‌های در حال اجرا را ببینید که شامل اطلاعاتی، از قبیل پهنای باند مصرف، نمودارهایی جداگانه از پردازش CPU، RAM، Graphic حتی سرعت عملکرد حافظه سخت دستگاه یا همان HARD DISK است.اما، مهم‌ترین بخش این نرم‌افزار امکان شناسایی بدافزارها و جاسوس‌افزارهاست؛ زیرا به واسطه آن می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروسه‌های مشکوک فعال در پس‌زمینه ویندوز خود، روی آن پروسه راست کلیک و Search Online را انتخاب کنید یا اگر مایل هستید سامانه بدافزاریاب گوگل آن را بررسی کند، روی Check Virustotal کلیک کنید. سامانه بدافزاریاب گوگل که با عنوان virustotal شناخته می‌شود، به صورت آنلاین به مخزن ویروس‌یاب 73 نرم‌افزار ضد ویروس معروف متصل است و در کسری از ثانیه وضعیت سلامت پروسه درخواستی را تعیین می‌کند؛ البته از همه مهم‌تر، این نرم‌افزار محصول مایکروسافت است و امکان استفاده از آن به صورت رایگان وجود دارد.

حامد مظلومی

در سال‌های اخیر و به دلیل توسعه ابزارهای دیجیتال، دیگر کتاب‌ و کتاب‌خوانی در بین عموم مردم به شکل سابق رواج ندارد و سهم کتاب چاپی در سبد خرید و مصرف برخی خانواده‌ها به حداقل رسیده است و نسخه‌های دیجیتال جای نسخه‌های چاپی را گرفته‌اند؛ تحولی که در سایه شیوع ویروس کرونا سرعت دو چندان گرفته است.در این راستا، سازمان غیرانتفاعی بایگانی اینترنت یا Internet Archive امکان دسترسی رایگان به بیش از یک و نیم میلیون کتاب الکترونیکی را برای افرادی که در قرنطینه خانگی ناشی از کرونا به سر می‌برند، فراهم کرده است. در سراسر جهان، شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها شده است، اما حالا سازمان بایگانی اینترنت برای عبور پژوهشگران از این شرایط و دسترسی آسان آنها به منابع کتابخانه‌ای، از طریق پروژه‌ای به نام «کتابخانه وضعیت اضطراری ملی» منابع را به طور رایگان در دسترس کتاب‌خوانان قرار داده است. دانشجویان و استادان به دلیل شیوع کرونا می‌توانند به‌راحتی به نسخه دیجیتال کتاب‌ها و مقالات درسی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. البته کتاب‌های این کتابخانه حاصل پروژه دیگری به نام Open Library هستند و جالب اینکه تمام این کتاب‌ها فقط تحت عنوان «استفاده منصفانه» قابل استفاده هستند؛ یعنی مطالعه و استفاده علمی از محتوای آن هیچ منع قانونی ندارد، اما نباید کتاب را کپی کرد یا حقوق مؤلف آن را زیر پا گذاشت.کتاب‌های این کتابخانه تا تاریخ 30 ژوئن (10 تیرماه) یا تا زمان پایان وضعیت اضطراری ملی در آمریکا در دسترس تمام کاربران جهان خواهند بود؛ از این‌رو هم‌اکنون شما می‌توانید با اتصال به سایت این کتابخانه جهانی از منابع علمی و ادبی بی‌شمار آن بهره ببرید.

خوشبختانه استارت‎آپ‌های جوان کشورمان که مدل کسب‎وکار آنها عمدتاً بر پایه فناوری اطلاعات است، در شرایط کرونا توانستند از گزینه دورکاری استفاده کنند و بر خلاف اغلب کسب‌وکارها در نقطه اوج بحران به فعالیت خود ادامه دهند؛ برای نمونه در همان روزهای ابتدایی اسفند که بحث شیوع ویروس کرونا در کشور رسماً مطرح شد، استارت‎آپ‎های پرمخاطب کشورمان، از جمله آپارات و کافه‎بازار از شروع دورکاری کارمندان‌شان خبر دادند.البته دورکاری تنها اقدام ضد کرونایی کسب‌وکارهای فناورانه ایرانی نبود؛ بلکه آنها برای کمک به کنترل ویروس کرونا دست به ابتکارات متعددی زدند؛ به طور مثال اپلیکیشن «بلد» با توجه به اقبال خوب کاربران نسبت به نمایش اطلاعات مراکز درمانی روی نقشه خود اقدام کرده است؛ این اطلاعات شامل بیمارستان‌های معین، مراکز تست و داروخانه‌ها، همراه با جزئیات شماره تماس، ساعت کاری و... است. این مسیریاب در این زمینه اطلاعات بیش از 200 بیمارستان و مرکز درمانی را نشان می‌دهد. همچنین کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات ویدئوی آنلاین، مانند «نماوا»، «فیلیمو»، «آیو» و «تیوا» با ایجاد دسترسی رایگان به بخشی از خدمات خود، موجب بهبود کیفیت قرنطینه کودکان، نوجوانان و البته جوانان شده‌اند؛ زیرا در این روزهای سخت باید در حد امکان از رفتن به مناطق شلوغ و پرجمعیت اجتناب کرد و در خانه ماند و همان جا هم سرگرم شد.پلتفرم «روبه‌رو» نیز با هدف گسترش بستر دورکاری، شرایطی ویژه‌ای را برای شرکت‌ها فراهم کرده است که با استفاده از آن می‌توان برای دو ماه به صورت رایگان از ابزارهای ویژه این اپلیکیشن، مانند اشتراک کسب‌وکار یا ویدئوکنفرانس استفاده کرد. موارد ذکرشده فقط گوشه کوچکی از نوآوری‌ها و جهش تولید استارت‌آپ‌های ایرانی است که در شماره آتی بیشتر آن را بررسی خواهیم کرد.

محمدباقر قالیباف: سپاه فضایی شد، با اعتماد به جوانان و باور به سنت‌های الهی. نه از لاف‌های در غربت غرب باید هراسید و نه با ناکارآمدی‌های موجود کنار آمد؛ ما می‌توانیم آینده‌ای روشن‌تر برای ایران بسازیم.

 

محسن رضایی: ما در قوی شدن کشور و ملت‌مان هیچ محدودیتی را قائل نیستیم و هر ابزار مشروعی را به دست می‌آوریم. امروز در فضا مستقر شدیم و فردا...

 

سیدنظام‌الدین موسوی: اصلاً بزرگ‌ترین مشکل ما این است که هرسال می‌گوییم: دولت بودجه سال آینده را بر اساس «نفتِ فلان دلاری» بسته است؛ این یعنی اقتصاد کشور وابسته است به «نفت» و «دلار»؛ «نجات اقتصاد» یعنی رهایی از یوغ نفت و دلار.

 

 

علی نیکزاد: ‏مردم ولی‌نعمتان انقلاب هستند و ما منتخب مردم هستیم، پس حق طبیعی آنان است که از عملکرد و آرای ما به‌ طور شفاف آگاه باشند؛ ما در مجلس یازدهم از ‎طرح شفافیت آرا همراه با عقلانیت حمایت خواهیم کرد.

در ادبیات فارسی «ضرب‌المثل» به سخن مشهور و کوتاهی گفته می‌شود که به ماجرایی عبرت‌آموز اشاره می‌کند؛ به همین دلیل در فرهنگ و آداب جامعه ما یادگیری ضرب‌المثال‌ها همیشه توصیه شده است؛ اما متأسفانه با گذشت زمان، بسیاری از این داستان‌ها از یاد رفته‌اند و پیشینه برخی ضرب‌المثل‌ها هم برای اغلب مردم روشن نیست؛ با این‌حال آن‌قدر کاربردی هستند که در گفت‌وگوهای روزمره به ‌کار می‌روند. اپلیکیشن «مثل‌آباد» بازی متفاوتی در سبک کلماتی و دانستنی‌هاست. هدف این بازی سرگرم‌کننده این است که کاربر ضرب‌المثل‌های کهن ایرانی را فرا بگیرد، البته در فرایندی جذاب و پر چالش. این بازی دارای بیش از ۹۰۰ مرحله است و به دلیل طراحی زیبای آن می‌تواند برای شما و فرزندان‌تان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد.