بعضی از مردم اصرار دارند خود را به دیگران بشناسانند و ثروت و موفقیت‌های‌شان را به رخ مردم بکشند. این افراد در فکر مردم زندگی می‌کنند و درون خود زجر می‌کشند؛ زیرا شادی آنها وابسته به تفکر دیگران است. خیلی وقت‌ها فراموش می‌کنیم معیار خوب و بد بودن یا موفقیت و شکست‌‌های ما چیست؟ در فکر مردم بودن را فراموش کنید تا آرامش نصیب‌تان شود و معیار و ترازوی واقعی سنجش اعمال‌تان را پیدا کنید. خودتان را به خالق‌تان ثابت کنید، نه به مخلوقاتش.

 

 

 

پیامبر اعظم(ص) فرمودند:

«به هنگام افطار برای روزه دار، دعایی مستجاب است: بنابراین، فرد روزه دار هنگامی که می‌خواهد افطار نماید، این چنین دعا کند: خداوندا! به رحمت گسترده‌ای که بر همه چیز داری، از تو می‌خواهم که مرا بیامرزی.»

درر اللئالی، ج1، ص16

 

 

تقدیم به مدافعان و شهدای سلامت

 

دلا بیا به جهنم مرو که کم گرم است

بیا به شهر غزل که دَمِ قلم گرم است

که‌ ننگِ دامن شعرش تو را بسوزاند

کسی که دست مسیحاش دم‌به‌دم گرم است

چه عهد بسته که آغوش او و رخت وفاش

به سردسیریِ دنیا برای هم گرم است!

به پای خویش چنان شمع ریخت تا راهش

وجب‌وجب شده سبز و قدم‌قدم گرم است

به اشک، تر نگهش داشت دستمالم را

که آتش از سرم افتاده و دلم گرم است

رسیده بر سر بالین خویش و می‌خندد

تنور عاشقی‌اش در نشاط و غم گرم است

طبیب در تب بیمار سوخت، عالم دید

به لطف عشق و محبت بهشت هم گرم است

 

سرباز وظیفه محمدرضا رضایی از سپاه حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قم

 

چند سالی است برای سهولت در دستیابی به کتاب، مؤسساتی نسخه‌های صوتی کتاب‌های معروف و پر‌مخاطب را به بازار عرضه کرده‌اند. کتاب «خط مقدم» برشی مستند از بخش‌هایی از زندگی «حسن طهرانی‌مقدم» است. این کتاب اگرچه بخش کوتاهی از زندگی این شهید بزرگوار را روایت می‌کند، اما در واقع مهم‌ترین سال‌ها و اتفاقات جنگ را از مرداد 1363 تا دی‌ماه 1365 در زندگی تهرانی‌مقدم بررسی می‌کند. نویسنده این کتاب «سهیلا خدادی» است، اما با تلاش و به همت مؤسسه کتاب گویا به نمایشنامه‌ای زیبا و شنیدنی تبدیل شده ‌است؛ از این رو شنیدن این کتاب صوتی جذاب‌تر و زیباتر از بقیه نسخه‌های هم‌تراز خود است و مخاطب را در پنج فصل به دنبال خود می‌کشاند. داستان سال‌های جنگ و کمبود سلاح‌های جنگی، اتفاقات مهمی را در زندگی این بزرگ‌مرد ایران رقم می‌زند که شنیدن و دانستن آن برای مخاطبان بازگو می‌کند تا بداند رادمردان این مرز و بوم چگونه از خود گذشتگی کردند و با دست خالی جنگیدند.

 

مشغول درگیری‌های سوریه بودیم که یک روز حاج‌قاسم جلسه‌ای گذاشت و تعدادی از سرلشکران و بزرگان ارتش سوریه را جمع کرد و گفت: «چرا به حُمص، حلب و حماه نمی‌رید؟» گفتند: «چون داعشی‌ها اونجا زیاد هستن و خطرناکه.»

حاج قاسم با اعتمادبه‌نفس لباس مبدلی پوشید و به منطقه رفت. زمانی که برگشت، دوباره افراد را جمع کرد و گفت: «تعدادشون زیاد نیست و می‌تونیم باهاشون مقابله کنیم.» شیوه‌های کار و مقابله را هم خودش اعلام کرد. یکی از سرلشکران سوری که به وجد آمده بود، با شور و شوقی خاص گفت: «دکمه اورکت شما به درجه سرلشکری من شرف داره. شما از اون طرف دنیا اومدید و برای ما جان‌فشانی می‌کنید.»

مسئله‌ای که حاج‌قاسم آن را دنبال می‌کرد، فراتر از مسئولیت و درجه‌اش بود؛ موضوع تبدیل نبرد نابرابر و نامتقارن بود که یکی از مسائل مهم و از اصول دکترین امنیتی حضرت آقاست. حضرت آقا در جایی فرمودند: «شاید دشمن امکاناتی داشته باشد که در اختیار شما نیست؛ شما باید روی چیزهایی دست بگذارید که دیگران ندارند تا بتوانید در شرایط لازم از آنها استفاده کنید.»

به نقل از هم‌رزمان

 

تازه لباس‌ها را شسته بودم. خسته بودم و خواستم کمی استراحت کنم. دراز کشیدم. چشمم تازه گرم شده بود که «سیدابراهیم» با اینکه کودکی سه یا چهار ساله بود، پتو را کشان‌کشان آورد و روی من کشید و با مهربانی نگاهم کرد. از کودکی خیلی مهربان و دلسوز بود. زمانی که جنگ آغاز شد، سال دهم مدرسه بود؛ یک روز به خانه آمد و گفت: «اجازه بدید من هم برم جبهه.» فرزند اولم بود و خیلی سخت بود که از ما جدا شود. پدرش گفت: «تو سن و سالی نداری، درس خوندن برای تو از هر چیزی واجب‌تره.» سیدابراهیم خندید و گفت: «بابا، دکترها دارن تو جبهه خدمت می‌کنن، من بمونم درس بخونم؟» سه ماه رفت سقز. خرمشهر آزاد نشده بود. اصرار داشت که حتماً برای عملیات فتح خرمشهر برود. کارهایش را کرد، برای خداحافظی از پدربزرگ و مادربزرگش به شهرستان رفت، سپس به جبهه اعزام شد. پس از مدتی برای شرکت در عملیات فتح‌المبین با رزمندگان اسلام همراه شد و در همان روز اول عملیات به آرزویش رسید.

 

به نقل از مادر بزرگوار شهید سیدابراهیم افضلی

 

«سیدجمشید افضلی» که در خانه سیدابراهیم صدایش می‌زدند، متولد ۲۳ شهریور سال ۱۳۴۳ در تهران بود. درست در روز شروع عملیات «فتح‌المبین» که به آزادسازی خرمشهر مربوط بود، یعنی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، در حالی که حتی ۱۸ سال هم نداشت، به شهادت رسید.

 

نکته: حضرت آقا هر زمان که احساس خستگی و ملالت می‌کنند، سه کار را انجام می‌دهند؛ زیارت امام رضا(ع)، تشرف به مسجد جمکران و دیدار با خانواده‌های شهدا. دیدار با خانواده‌های شهدا امری متمایز و فوق‌العاده‌ برای ایشان است. یک نمونه آن را عرض می‌کنم؛ در سفر بجنورد (که در سال 1391 طی سفر به خراسان شمالی انجام شد) بعد از کار روزانه‌ مستمر حضرت آقا، شب همراه ایشان به منزل چند خانواده شهید رفتیم که تا آخر شب طول کشید. در راه بر‌گشت، همراه ایشان تا استانداری آمدیم؛ آقا می‌خواستند به محل اقامت‌شان بروند و ما هم داشتیم از ایشان جدا می‌شدیم. لحظه‌ آخر آقا با حالت خاصی فرمودند: «امشب کیف کردید!» یعنی معلوم بود خودشان انقدر از دیدار این چند خانواده شهید لذت برده بودند که موقع خداحافظی این جمله را که حاکی از اوج نشاط و اشتیاق‌شان نسبت به این نوع جلسات بود، به ما ابراز کردند.

نظر: وقتی رهبر معظم انقلاب، با همه اشتغال‌های‌شان ملاقات با خانواده محترم شهدا را غنیمت می‌شمارند، برای نیروهای انقلابی و جریان‌های مؤمن این سیره باید الگو باشد که در پیچ و خم‌های زندگی این خانواده‌ها را فراموش نکنند؛ زیرا آنها چشم و چراغ ملت و کشور هستند.

 

 

جنگ و گریز و وحشت و تعقیب

تهدید و قتل و غارت و تخریب

از غرب وحشی رونمایی شد

با ذره‌ای کوچک‌تر از آمیب!

حالا به اصل خویش برگشته

حتی به آن هم می‌زند آسیب

هم دوخته بر کشتیِ هم، چشم

هم بر هواپیمای باری، جیب

در حیرتند از حجم این دزدی

دزدان دریایی کارائیب

این حاصل بعدالمدرنیته‌ است

سنت، چو با صنعت شود ترکیب

چون قبله‌ آزادی آمریکاست

دنیا شده جنگل بدین ترتیب

وقتش رسیده عالم و آدم

با ذره‌ ریزی شود تأدیب

زهرا فرقانی

در ماه مبارک رمضان پیروی از الگوی غذایی مناسب می‌تواند به سلامتی شما کمک بسیاری کند. رژیم غذایی مناسب در این ماه مبارک می‌تواند فشار خون، کلسترول و چربی خون را تنظیم کند. در این باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است:پرخوری بیش از حد در وعده‌های افطار و سحر می‌تواند به افزایش وزن شما منجر شود. سعی کنید فاصله بین وعده‌های افطار تا سحر آب زیادی بنوشید (حداقل 8 لیوان). همچنین می‌توانید با خوردن غذاهای حاوی آب زیاد، مانند سوپ یا سالاد سبزیجات تازه، آب از دست رفته را جبران کنید. از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه و چای خودداری کنید؛ زیرا کافئین موجب تکرر ادرار می‌شود و این به کم‌آبی بدن منجر خواهد شد. همچنین به یاد داشته باشید که نوشیدنی‌های گازدارِ حاوی قند کالری رژیم غذایی شما را افزایش می‌دهند. با خوردن افطاری سالم و متعادل، سطح انرژی خود را دوباره بالا ببرید. خوردن خرما روشی سنتی و سالم برای شروع افطار است؛ زیرا خرما منبع عالی فیبر است.

برای وعده افطار از مقدار زیادی سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی، مرغ یا ماهی استفاده کنید. سوپ سبزیجات خانگی، سینه مرغ پخته‌شده و سالاد سبزیجات نمونه‌های مناسبی برای غذای وعده افطار هستند. برای وعده سحر، سبزیجات، یک واحد کربوهیدرات مثل نان (ترجیحاً سبوس‌دار)، مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند لبنیات (پنیر کم نمک، ماست، شیر) یا تخم‌مرغ توصیه می‌شود.

در این روزها که کرونا مهمان ناخوانده ما شده است، سعی کنیم حتماً از مایعات و میوه‌‌ها به اندازه کافی بین افطار تا سحر استفاده کنیم.

زهرا وحیدی نیا؛ کارشناس علوم تغذیه

 

نسیم حیات‌بخش الهی وزیدن گرفته و جانی دوباره برای روح‌های تشنه هدیه آورده است؛ حیاتی که از چشمه سحرگاهی ماه مبارک جوشش گرفته است و آبی به زلالی توبه، به شفافی امید و به آینه‌صفتی اشک‌های قبولیِ طاعات از آن جاری شده و از رودهای رحمانیت و رحیمیت خداوند گذر کرده و توشه‌ عاشقی برای ما به ارمغان آورده است.

آقاجان، یا صاحب‌الزمان(عج)

چه خوب می‌شود که با جام دستان مبارک شما از آب زلال و شفاف این چشمه معنوی سیراب شویم؛ دستانی که از جنس همین رود و آغشته به الطاف الهی است؛ دستانی که نور است و روشنی، و چراغی برای دل‌های بیدارشده و کنده‌شده از محبت دنیا.در این ماه عزیز، مسیر حسرت‌انگیزی در پیش داریم؛ مسیری پر از درختانی که ثمره وجود‌ی‌شان معنویت است و هدایت و سعادت، و هرچه از ثمره این درختان آسمانی بچینیم، باز در انتهای راه بر دل‌های‌مان داغ حسرت داریم که چرا توشه‌ای به این ناچیزی با خود آورده‌ایم‌. آقای من، کسی در این مسیر پشیمان نمی‌شود که گوشش به زبان شما باشد، دیدگانش به قدم‌های شما و دستانش عهدبسته با دستان شما. آری، برای نشاندن داغ حسرت پشت درهای ناامیدی، فقط وجود شما کافی است.