رهآوردهای درخشش ماهواره نور در ابتدای چله دوم انقلاب
«سپاه فضایی شد»؛ خبر بسیار کوتاه بود، ولی دامنه و برد آن در سطح جهان بسیار وسیع بود. اهمیت این اقدام راهبردی در عرصه نظامی و اطلاعاتی از آنجا ناشی می‌شود که بدانیم چندین دهه است بار زیادی از عملیات‌های شناسایی و رصد فعالیت‌های رقیبت یا دشمن، چه در زمان صلح و چه در جنگ‌ها، بر عهده ماهواره‌هایی است که تصاویر و اطلاعات را از فضا ارسال می‌کنند. به طور مشخص در کشور خودمان در دوران هشت سال دفاع مقدس، ‌رژیم بعثی عراق با دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای که قدرت‌های بزرگ و متخاصم با انقلاب اسلامی ایران در اختیار آن قرار داده بودند، در چندین مرحله توانست عملیات‌های نظامی ما را قبل از آغاز ‌شناسایی کند و موجب ایجاد تلفات و خسارات شود.
امروزه بخش مهمی از توانایی ارتش‌های جهان ‌در سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای حاصل می‌شود که مشخصات این بخش از توانایی‌ها در حیطه دارایی‌های استراتژیک تلقی می‌شود و کمتر کشوری حاضر است آن را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد. اکنون با عنایت به این دارایی راهبردی،‌ سپاه پاسداران به لطف ایزد منان موفق شد دریچه جدیدی را به روی سیستم نظامی و اطلاعاتی کشورمان باز کند تا فرماندهان بتوانند در طرح‌ریزی‌های نظامی و اطلاعاتی با دقت بسیار بیشتری عمل کنند و برآورد بهتر و دقیق‌تری از مناطق حساس پیرامون کشورمان و کل جهان داشته باشند؛ از همین‌روست که گفته می‌شود چشم سپاه در مدار زمین باز شد.
توانایی ساخت ماهواره و ماهواره‌بر و قرار دادن موفقیت‌آمیز آن در مدار زمین، اقدامی راهبردی با دستاورد ارزشمند است که بخشی از این دستاوردها را در ادامه بررسی می‌کنیم:
۱ـ غافلگیری دشمن؛ تاکتیک و اقدام سریع سپاه، سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را در وضعیت آچمز قرار داد؛ به ‌گونه‌ای که با وجود تمام ادعاها مبنی بر رصد لحظه‌ای تحرکات و فعالیت‌های ایران، هیچ اطلاعی از این پرتاب و فعالیت‌های مقدماتی آن نداشتند و در شرایط کرونایی دنیا، کاملاً غافلگیر و شوکه شدند. این غافلگیری خود یک شاهکار اطلاعاتی بسیار مهم است که در صبح صادق به درستی از آن به عنوان والفجر ۸ فضایی یاد شد؛ درواقع رعایت مسائل حفاظتی و پنهان‌کاری موجب جلوگیری جنگ روانی دشمن پیش از پرتاب شد و این به نوعی آفند روانی اطلاعاتی سپاه بود که کارها با چراغ خاموش پیش برده شد.
۲ـ ترسیم نقشه راه برای پیمودن تداوم مسیر فضایی شدن؛ درواقع بعد پنجم امور نظامی برای تسخیر پس از زمین، دریا، هوا و سایبر، فضا بود که این نقطه آغازین با موفقیت حاصل شد و البته حاصل شدن این فرصت تاریخی محصول نگاه مخلصانه پدر موشکی کشورمان «شهید حاج‌حسن تهرانی‌مقدم» بود که سال‌ها پیش از شهادت گفته بود: «روند تحولات به‌ گونه‌ای است که در آینده، کشورهایی قدرتمند هستند که در فضا حضور داشته باشند و بتوانند سهم خود را از فضا بگیرند.»
۳ـ تبدیل شدن سپاه به یک بازوی جدید فضایی در کشور؛
۴ـ فراهم شدن زمینه برای ساخت ماهواره «نور ۲» با مقیاسی بزرگ‌تر و قرار گرفتن در مدارهای بالاتر در فضا؛
۵ـ ثبت تمام تحرکات دشمن و تروریست‌ها در سطح منطقه با کیفیت مطلوب و ارسال به سطح زمین؛
۶ـ تهیه نقشه توپوگرافی برای هدایت دقیق موشک‌های بالستیک و کروز.
در پایان به این نکته راهبردی بسنده می‌کنیم که یادمان باشد، سال ۱۳۶۳ فرماندهی موشکی هوافضای سپاه فقط با دو سکو شروع به کار کرد، ولی امروزه به مدد الهی به یک قدرت موشکی مقتدر در منطقه و جهان تبدیل شده است، ان‌شاءالله همین مسئله در حوزه ماهواره و فضا موضوعیت خواهد یافت که فرماندهی فضایی هوافضای سپاه در آینده‌ای نه چندان دور به قطبی قدرتمند و جایگاهی راهبردی در عرصه دفاعی و نظامی منطقه و جهان تبدیل خواهد شد.
 از همین رو «سردار حاجی‌زاده» فرمانده شجاع هوافضای سپاه در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «به ملت ایران قول می‌دهیم، با قدرت این فناوری فضایی را به پیش می‌بریم، قوی شدن را روز به روز ادامه خواهیم داد؛ چون این دستور مقام معظم رهبری است که قوی بشوید در همه حوزه‌ها. ما در حوزه نظامی مسئول هستیم و این را کار را جلو می‌بریم. محکم و قوی خواهیم شد؛ به طوری که ان‌شاءالله کشور باید بیمه بشود و کسی جرئت نکند به این کشور نگاه چپ کند.»
ان‌شاءالله