گفتاری از حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری‌کاشانی

انسان باید در این دنیا که به‌سرعت در حال عبور است، از دنیا بگذرد، قبل از اینکه دنیا از او سبقت بگیرد. انسان باید سبقت به سوی خدا بگیرد. رمز و فلسفه اینکه انسان از عجله و شتاب آفریده شده، این است که در یک فرصت کوتاه و شتابان که در گذر است، با عجله و شتاب از غیر خدا و دنیا عبور کند و به خدا برسد؛ پس در این مرحله سرعت و عجله لازم است.
دست‌مایه عجله و شتاب برای همین در وجود ما گذاشته شده است. این حدیث را به خاطر بسپارید که پیامبر(ص) می‌فرمایند: «العجلة من عمل الشيطان و التأني من عمل الرحمن»؛ عجله کار شیطان است و تأنی و درنگ از جانب خداوند رحمان است. این عجله وقتی بخواهد خرج غیر خدا بشود، شیطانی است، ولی اگر بخواهد خرج خدا شود صفت رحمانی است. «عجلوا بالصلوة»؛ باید به اصل نماز بشتابیم. «حی علی خیر العمل»؛ اگر امر دنیوی و غیر خدایی پیش آمد، اینجا باید درنگ کنیم، نباید عجله کنیم؛ ولی اگر کار خیر و صالحی پیش آمد که می‌تواند ما را به خدا برساند، اینجا عجله کار پسندیده‌ای است. هر چیزی که بخواهد ما را به خدا نزدیک کند انسان باید در آن عجله کند، که اگر این عجله را در راه خدا استفاده نکنیم، شیطان از این عدم عجله ما برای دور کردن‌مان از خدا استفاده خواهد کرد.
عواملی که موجب می‌شود قلب انسان بیمار شود، عبارتند از: شیطان، دنیا و هواهای نفسانی؛ شیطان با وسوسه کردن انسان به سوی ثروت‌ دنیا، لذت دنیا و شهوت دنیا قلب او را بیمار می‌‌کند؛ درواقع شیطان در مسائل دنیا و حوائج دنیوی انسان را به عجله سوق می‌دهد تا در راه رسیدن به این حوائج حلال و حرام خدا را فراموش کند و در مقابل نعماتی که از سوی خداوند به او عنایت شده است، انسان را به کفران نعمت و عدم شکر گزاری سوق می‌دهد. ذکری که شیطان یک‌سره در گوش انسان زمزمه می‌کند «یاعجول یا کفور» است؛ ولی قرآن در مقابل این حربه و نیرنگ شیطان ذکری به انسان می‌آموزاند و آن ذکر «یاصبور و یا شکور» است.

ابتدای امر که کرونا فراگیر شده بود، برخی صاحب‌نظران فکر می‌کردند تغییراتی در دنیا رخ خواهد داد که به انسان می‌فهماند کسی نیست تو را نجات دهد و هر چه هست به دست خود توست. دشمنان دین این فرصت را مغتنم شمردند و به دین و دین‌مداران حمله کردند. هرچند دقیقاً مشخص نیست سر جنگ‌شان با دین در این بحران برای چیست؟ یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها در این روزها رعایت اصول بهداشتی است که دین اسلام مکرراً همین موضوع را گوشزد کرده است. با این تفاوت که اسلام هم به نظافت جسمی تأکید دارد و هم به نظافت روحی... در این نوشتار اشاره‌ای کوچک به توصیه‌های بهداشت جسمی داریم. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «هر کسی لباسی برای خود تهیه کرد، باید همیشه آن را پاکیزه نگه دارد.»(مکارم‌الاخلاق، ص۱۱۷) همچنین امام صادق(ع) می‌فرمایند: «پاکیزگی لباس، دشمن انسان را خوار می‌سازد و شست‌وشوی جامه‌ها، غم و اندوه را بر‌طرف می‌کند.»(دعائم الاسلام) در اینجا منظور از خواری دشمن می‌تواند همان نابودی آلودگی‌ها، میکروب‌ها یا ویروس‌ها باشد.منظور از دشمن و شیطان چیست؟ وقتی رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «نگذارید خاکروبه و آشغال، شب در خانه شما بماند؛ زیرا آنجا جایگاه شیطان است.»(مکارم الاخلاق، ص۴۹۰) یعنی همان آلودگی و وقتی امام صادق(ع) می‌فرمایند: «پنهان‌ترین راهی که شیطان بر آدمی از آن راه مسلط می‌شود، این است که زیر ناخن‌ها مسکن گزیند.» منظورشان آلودگی‌هاست. همانطور که می‌دانید اهل بیت(ع) سخنانی در حد فهم انسان‌های دوره خودشان می‌گویند که با پیشرفت بشر نه تنها قدیمی و کهنه نمی‌شوند، بلکه قابل فهم‌تر و شفاف‌تر می‌شوند؛ زیرا اگر امروز بگویند شیطان در این احادیث به چه معنی است، همه می‌گویند همین ویروس‌ها و میکروب‌ها؛ هرچند با حضور خود ابلیس هم منافاتی ندارد.
دین مبین اسلام برای ایجاد تعادل و مواسات در جامعه احکامی را مقرر کرده است که می‌تواند نمونه‌ای برای رفتارهای دیگر ما باشد؛ به عبارتی با الگو گرفتن از نحوه برخورد دین در تعاملات فردی و اجتماعی می‌توانیم به فروعاتی دست پیدا کنیم که تأیید اسلام را به همراه داشته باشد؛ به طور مثال وقتی می‌بینیم دستورات دینی انقدر به رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه تأکید و تکیه دارد، باید به این موضوع اهمیت دهیم و به سمت احیای آن حرکت کنیم. اقشار ضعیف جامعه به طور معمول دچار مشکلات متعددی در زندگی‌شان هستند، این مشکلات در بحران‌ها و اتفاقات ناگوار طبیعی و غیرطبیعی چندبرابر می‌شود و فشار بر این قشر را نیز چندبرابر می‌کند. اسلام در کنار زکات، خمس، صدقه، قرض، هبه و دیگر دستورات، به اطعام از طریق قربانی کردن که یک فعل عبادی دانسته می‌شود، تأکید کرده است. در این فعل نیز اول ایمان مؤمنان را در رسیدگی به یکدیگر و اهمیت به هم‌نوعان می‌سنجد و دوم تعمیق محبت و مودت در میان مسلمانان را می‌خواهد.ابی‌بصیر از حضرت ابا‌عبدالله(ع) سؤال کرد: «حکمت جعل و تشریع قربانی چیست؟» حضرت فرمودند: «خداوند متعال هنگام ریختن اولین قطره خون حیوان به زمین، صاحب قربانی را می‌بخشد، این یکی از علل تشریع قربانی است، دیگر آنکه به این وسیله اهل تقوی از غیرشان ممتاز می‌شوند و تنها عمل ایشان مقبول واقع می‌شود. چنانکه خدا در قرآن هم فرموده است.» (حج/ ٣٧) امام(ع) سپس، امام(ع) در تأیید این حکمت فرمودند: «بنگر چگونه خداوند متعال قربانی هابیل را قبول و قربانی قابیل را رد کرد و این نبود مگر به خاطر آنکه هابیل اهل تقوی و قابیل فاقد آن بود.»و نیز ابی‌جمیله می‌گوید: «از حضرت اباعبدالله(ع)(امام جعفرصادق) درباره گوشت قربانی سؤال کردم؟ حضرت فرمودند: «حضرت علی‌بن‌الحسین(ع) و فرزندشان حضرت محمدباقر(ع) یک سوم از این گوشت را به همسایگان‌شان تصدق می‌فرمودند و یک سوم هم به مساکین می‌دادند و یک سوم باقی‌مانده را برای اهل خانه نگه می‌داشتند.»