این ‌روزها حتماً به گوش‌مان خورده‌ است که بورس تهران در شرایط خوبی قرار دارد و هر روز شاخص‌های تاریخی را جابه‌جا می‌کند. اینکه آینده این بازار در کوتاه‌مدت چه خواهد شد موضوع این مطلب نیست. از آنجا که بورس موجب تولید و اشتغال‌زایی است، در این مطلب نحوه شروع به سرمایه‌گذاری در بورس را توضیح خواهیم داد.

اگر خواهان انجام معامله در بازار بورس هستید، به یک «کد بورسی» نیاز دارید؛ این کد شناسه شما در بازار سرمایه است. برای دریافت این کد باید به سامانه «سجام» مراجعه کنید. «سجام» مخفف «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که از سوی شرکت «سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» و زیر نظر سازمان بورس، با هدف ایجاد سامانه یکپارچه، فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

اما قبل از رفتن به دفاتر پیشخوان، توجه کنید که سجام فقط اطلاعات شما را ثبت می‌کند و به شما در بازار بورس یک هویت می‌دهد. خرید و فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود. کارگزاری رابط میان شما و سازمان بورس است که وظیفه انجام درخواست‌های شما در بورس و ارائه بسترهای مختلف برای انجام معاملات شما را بر عهده دارد؛ بنابراین باید برای تأیید ثبت نام سجام، یک کارگزاری انتخاب و در آن ثبت نام کنید، سپس ضمن احراز هویت سجام و اقدامات مربوط به باز کردن حساب کارگزاری را انجام دهید. به یاد داشته باشید که به بورس به چشم بازاری با سوددهی بلندمدت نگاه کنید و اگر تجربه‌ای ندارید، سرمایه خود را در سبدهای سرمایه‌گذاری قرار دهید. گفتنی است، مسئولان بورس در راستای گسترش دولت الکترونیک به دنبال غیر حضوری کردن تمام مراحل اخذ کد بورسی هستند.

محمدصالح نادری

سیستم‌عامل ویندوز یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های رایانه‌های شخصی جهان است و به همین دلیل نیز در طول سه دهه اخیر، شرکت مایکروسافت به طور مرتب نسخه‌های جدید آن را عرضه می‌کند که جدیدترین آن ویندوز 10 است.هرچند ویندوز 10 به طور مرتب به روزرسانی می‌شود، اما این ویندوز نیز مانند تمام اسلاف خود از یک مشکل مهم و عمده رنج می‌برد و آن هم چیزی نیست جز وابستگی سرعت عملکرد این سیستم‌عامل به میزان اطلاعات ذخیره‌شده در OS Storage یا درایو محل نصب ویندوز که عمدتاً درایو C است.از دیرباز پیشنهاد می‌شد برای جلوگیری از کند شدن سیستم‌عامل ویندوز، ظرفیت درایو C کم در نظر گرفته شود و همچنین تا حد امکان از ذخیره فایل در این درایو اجتناب شود؛ اما در عصر جدید که حتی نصب یک نرم‌افزار معمولی به بیش از 10 گیگابایت فضا نیاز دارد، چنین ترفندهایی مانع پر شدن ظرفیت درایو مرکزی رایانه ما نمی‌شود؛ از این‌رو ویندوز 10 ابزاری جدید برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دارد که با استفاده از آن می‌توان فضای مورد نیاز سیستم‌عامل را آزاد کرد و از شر فایل‌های موقت و تاریخ مصرف گذشته هم راحت شد. ابزار آزادسازی فضای حافظه نخستین‌بار در به روزرسانی آوریل سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و به نوعی می‌توان آن را تکامل یافته ابزارک Clean Disk دانست که این بار در قالبی جدید و با امکاناتی بیشتر عرضه شده است.برای پیدا کردن این ابزار جدید کافی است Storage Settings را در منوی استارت خود جست‌‌وجو کنید.در این بخش اگر گزینه Storage را فعال کنید، قابلیت Storage Sense فعال می‌شود؛ این قابلیت به صورت خودکار در بازه‌های زمانی مشخص، فایل‌های بلااستفاده و زائد سیستم‌عامل شما را پاک می‌کند و مانع از کندی سرعت سیستم‌عامل می‌شود؛ البته این ابزارک قابلیت پا‌ک‌سازی دستی فایل‌های زائد سیستم‌عامل را هم به شما می‌دهد، اما بهتر است به هوشمندی این ابزار اعتماد و Storage Sense را همین امروز فعال کنید.

محمدصادق برهانی

شیوع ویروس کرونا بازار تلاش برای کشف درمان بیماری COVID19 را حسابی داغ کرده است، به طوری که ارزش سهام شرکت‌های داروسازی فعال در این حوزه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است؛ زیرا با توجه به تقاضای بالا برای چنین دارویی، طبیعتاً میلیاردها دلار درآمد خالص عاید سهام‌داران این شرکت‌ها خواهد شد.از سوی دیگر، انحصار درمان کرونا می‌تواند مواهب سیاسی و استراتژیک زیادی برای کشورهای دارنده آن به همراه داشته باشد و به نوعی زمینه‌ساز نفوذ بیشتر آنها در جهان شود؛ از این‌رو در هفته‌های اخیر، فعالیت جاسوسی سایبری کشورها علیه یکدیگر افزایش یافته است و شرکت‌های داروسازی در حال تبدیل شدن به پرسودترین هدف جاسوسی سایبری هستند. «بی اوانینا» مدیر مركز امنیتی و ضد اطلاعات ملی آمریكا، رسماً اعلام کرد دولت این كشور به سازمان‌های تحقیقات پزشكی درباره این خطر جاسوسی سایبری هشدار داده است. وی بر لزوم افزایش حفاظت اطلاعات الکترونیکی تأکید و اعلام کرده است: «ما با هر سازمان تحقیقات پزشكی كه سرگرم كار روی این واكسن است، در تماس بوده‌ایم و به آنها گفته‌ایم بسیار مراقب داده‌های‌شان باشند.»دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس نیز با انتشار اعلامیه مشابهی از تشدید حملات جاسوسی سایبری علیه مراکز تحقیقاتی خبر داده‌اند؛ به همین علت تلاش دولت‌ها برای حفاظت از مراکز تحقیقات پزشکی و دارویی افزایش پیدا کرده است.البته نباید غافل از آن روی دیگر سکه انتشار پرحجم این دست اطلاعیه‌ها شد؛ عمده مراکز مهم تحقیقاتی غربی به صورت طبیعی تحت پوشش و حفاظت نهادهای اطلاعاتی هستند، پس انتشار این دست بیانیه‌ها هدف دیگری دارد که محتمل‌ترین آن متهم کردن چین به اجرای حملات جاسوسی سایبری است.از سوی دیگر، غربی‌ها به خوبی می‌دانند چین به دستاوردهای کم‌نظیری در مهار کرونا رسیده است و احتمالاً به‌زودی به درمان این بیماری هم دست خواهد یافت.

اگر تحولات تکنولوژیک یک دهه اخیر ایران و جهان را مرور کنید، به خوبی به سرعت بالای تغییر و تحولات و تأثیر آنها بر زندگی جوامع بشری پی خواهید برد.یکی از این تحولات تأثیرگذار، توسعه فناوری «چاپ سه‌بعدی» است که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناورانه بشر یاد می‌شود؛ خوشبختانه، در کشور ما نیز ظهور و توسعه فناوری‌های چاپ سه‌بعدی پیشرفت‌ چشمگیری داشته است و احتمالاً به‌زودی شاهد حضور محصولات این تکنولوژی در خانه‌های خود خواهیم بود. البته اگر شما طراح یا دانشجوی علاقه‌مند به 3D Print هستید و قصد تولید محصول با چاپگر سه‌بعدی را دارید، احتمالاً می‌دانید فعلاً خرید چاپگر برای مصرف‌کنندگان خانگی به‌صرفه نیست؛ اما خوشبختانه در کشور ما استارت‌آپ‌هایی فعال شده‌اند که در این حوزه می‌توانند به شما کمک کنند. استارت آپ3DFAST  اولین سرویس آنلاین سفارش و پرینت سه‌بعدی در کشورمان است. مدیران این استارت‌آپ ایرانی در این‌باره می‌گویند: «ما در3DFAST  تلاش می‌کنیم با بالابردن کیفیت تولید و مواد اولیه و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های پرینت سه‌بعدی، هم‌وطنان ایرانی‌مان را با کمترین هزینه به دنیای محصولات سه‌بعدی پرینت‌شده وارد کنیم.» کلیه علاقه‌مندان به دنیای چاپ سه‌بعدی می‌توانند برای استفاده از خدمات این استارت‌آپ سری به سایت این سرویس‌دهنده چاپ سه‌بعدی به آدرس 3dfast.ir بزنند و با چند کلیک، فایل سه‌بعدی مورد نظر خود را در سایت آپلود نمایند.پس از انجام این مرحله، کارشناسان این استارت‌آپ مدل ارسالی کاربر را بررسی و پس از برآورد قیمت، هزینه چاپ آن را تعیین می‌کنند و پس از پرداخت هزینه، مدل سفارش داده شده به یکی از خدمت‌دهندگان چاپ سه‌بعدی ارسال و پس از چاپ، محصول به آدرس اعلامی سفارش‌دهنده ارسال می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی: ‏استقلال فکری پیش‌نیاز استقلال سیاسی است. نقد رفتار چهره‌ها و شهره‌ها، بدون نگرانی از عقبه‌های حکومتی و رسانه‌ای آنان در فضای مجازی دستاورد بی‌بدیل عصر ماست. افکار عمومی، مؤثرترین بازدارنده کژی‌ها و رفتارهای ناصواب است.

 

علی نیکزاد: ‏وجود افراد شاخص و اولویت‌شناس در مجلس یازدهم نقطه امیدی است تا بتوانیم با برادری بر سر موضوعات اصلی مردم پافشاری کرده و بدون مصلحت‌اندیشی، با هم‌اندیشی همه سلیقه‌ها، مجلسی در تراز انقلاب اراده و اداره نموده و عقب‌ماندگی‌های کشور را جبران نماییم.

 

پرویز فتاح: ‏بى‌شک رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه کارگران زحمتکش و عزیزی است که همیشه در خط مقدم فداکاری و ایثارگری هستند، معمولاً عادت به دیده شدن ندارند، درگیر مشکلات معیشتی هستند و عموماً نتیجه زحمات آنان به پای ما مدیران گذاشته می‌شود.

 

اکبر نبوی: ‏صبح امروز ۴۰ هزار کیت تشخیص ‎ویروس کووید۱۹ (محصول شرکت دانش‌بنیان پیشتاز طب زمان) از فرودگاه امام(ره) به آلمان صادر شد. این خبر و خبرهایی از این دست مشتری ندارد؛ چون علیه ‎خودتحقیری و ‎خودتخریبی است و نیز، از قیل و قال‌های سیاسی فاصله دارد.

در تمام دنیا بازار بورس یکی از بهترین و امن‌ترین عرصه‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود؛ البته به شرطی که سرمایه‌گذاران بورس آگاهی کاملی نسبت به قواعد و اصول سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشند. در هفته‌های اخیر، به دلیل عرضه شدن سهام برخی شرکت‌ها و مؤسسات در بورس کشورمان، حجم قابل توجهی از خرده سرمایه‌داران منابع خود را وارد این بازار کرده‌اند، در حالی که اغلب آنها شناختی نسبت به این عرصه ندارند و در عمل سرمایه‌گذاری پرریسکی انجام داده‌اند.خوشبختانه، اپلیکیشن «تحلیل‌گر بورس» با رصد لحظه‌ای بازارهای مالی داخلی و خارجی و با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی و به‌کارگیری الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، اقدام به تحلیل بازار سهام می‌کند و به همین دلیل اگر قصد ورود به بازار بورس را دارید، این ابزارک دیجیتال می‌تواند برای شما یک برنامه آموزشی مفید باشد.