معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه گفت: «بیمارستان‌های نیروی زمینی سپاه تاکنون قریب به هفت هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا را پذیرش و درمان کرده‌اند.»سردار «علی‌اکبر پورجمشیدیان» با بیان این مطلب اظهار داشت: «نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌های ثابت و سیار نیروی زمینی سپاه با قریب به 5هزار تخت بستری پذیرای مبتلایان ویروس کرونا بوده‌اند.»وی با بیان اینکه پنج بیمارستان سیار و 9 بیمارستان ثابت نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا خدمت‌رسانی کردند، تأکید کرد: «11 نقاهتگاه نیروی زمینی سپاه با ظرفیت دو هزار و 490 تخت بستری نیز پذیرای بهبودیافتگان ویروس کرونا بوده است تا دوران نقاهت خود را در این مراکز بگذرانند.»سردار پورجمشیدیان  افزود: «نیروی زمینی سپاه در این زمینه 261 تخت ICU را در سراسر کشور برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده است که تاکنون توانسته جان صدها نفر را نجات بدهد.»

معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در ستاد فرماندهی کل سپاه گفت: «با توجه به وضعیت کرونا، مراسم بزرگداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه در حاشیه جلسه درس تفسیر نماینده ولی‌فقیه در سپاه و با تجلیل از مدیران، مربیان، هادیان سیاسی و متربیان نمونه با جمعیت محدود برگزار شد.» سرهنگ پاسدار «ابراهیم رستمی» با بیان این خبر، اظهار داشت: «این برنامه بلافاصله بعد از اتمام درس تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی برگزار و در آن از 14 نفر از مسئولان و مدیران عقیدتی نمونه، 10 نفر از مربیان، هشت نفر از رابطین عقیدتی، پنج نفر از هادیان سیاسی و سه نفر از متربیان نمونه تقدیر شد.» وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های ماه مبارک رمضان در شرایط کرونا گفت: «بنا بر اینکه تعداد شرکت‌کنندکان در جلسات باید محدود باشد، در ماه مبارک رمضان برنامه‎ها در قالب و بستر گروه‎های صادقین و با تجمعات محدود و کلاس‌های متعدد برگزار می‎شود.»

یکی از ابزارهایی که قدرت‌های جهانی برای تثبیت و تقویت قدرت خود به کار می‌گیرند،‌ قدرت نظامی است. روزگاری توسعه نیروی زمینی، روزگاری توسعه نیروی دریایی و پس از جنگ جهانی دوم هم قدرت هوایی در این راستا اهمیت ویژه پیدا کردند، اما اکنون و در عصر ارتباطات، حضور نظامی و امنیتی در فضای سایبری جایگاه ویژه‌ای دارد. بعد از تشکیل دو بلوک شرق و غرب، اما، عرصه‌ای وجود داشت که ورود انسان به آن عرصه همواره در ذهن‌ها و در حوزه علم و فناوری ابعاد جدیدی از دانش و اندیشه را می‌گشود؛ عرصه‌ای دور که دستیابی به آن به سبب همین دور بودن سخت می‎نمود. دو ابرقدرت گذشته، یعنی آمریکا و شوروی به دنبال حضور در این عرصه بودند. به مرور زمان، ورود قدرت‎ها به این عرصه اتفاق افتاد.

پروژه‌های مختلفی در بلوک‌های شرق و غرب کلید خوردند، ارسال انسان به فضا بارها تمرین شد، اعزام فضانورد به ماه‌ـ اگرچه هنوز محل شک است‌ـ و ایجاد ایستگاه‌های تحقیقات فضایی و نیز اعزام چندین محموله فضایی اتفاق افتاد. در همه این سال‌ها آمریکا سودای استیلای نظامی بر فضا را داشت و تقریباً تا سال‎های اخیر رقیبی جدی در این عرصه برای خود متصور نبود. برنامه نظامی فضایی روسیه و چین، اما، امری تحریک‌کننده برای آمریکا بود. واحد فضایی ارتش آمریکا تحت مدیریت نیروی هوایی ارتش این کشور فعالیت خود را تا دوران ترامپ ادامه داد، اما گویی این دیوانه قمارباز با احساس خطر درباره جدی شدن حضور رقبا در فضا، دستورات جدیدی مبنی بر تشکیل نیروی مستقل فضایی به عنوان ششمین نیروی ارتش کشورش را در سال 2017 و 2018 صادر کرد و مهرماه گذشته از تشکیل قریب‌الوقوع این نیرو خبر داد و درنهایت، آخرین روزهای سال 2019 بود که رسماً و بدون آنکه تصویب کنگره را داشته باشد، استقلال و تشکیل این نیرو را اعلام کرد. یک ماه بعد، در اولین روزهای سال 2020، در حالی که هنوز برای تأمین بودجه استقلال این نیرو از نیروی هوایی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود، مراسمی برای اعلام رسمی تشکیل این نیرو و رونمایی از لباس و آرم آن برگزار کرد.

اما غافل از اینکه بزرگ‌ترین دشمن آمریکا، در همین سال‎ها و به دور از چشم همه رصدگران در حال ارتقای قدرت خود برای حضور نظامی در فضاست. پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی کشور به فضا از فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه همه محاسبات قدرت‎های نظامی جهان را به هم ریخت.

حال رقبای نظامی در فضا باید معادلات جدیدی بنویسند؛ اما تدبیر اینجاست که دشمن اطلاعات دقیقی ندارد و مجموعه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قطره‌چکانی و در حد برقراری توزان در طرح معادلات قدرت نظامی برخی توانایی‎های جدید خود را علنی می‎کنند. اکنون در عرصه فضا هم دوست و دشمن از میزان توانایی فضایی، سلاح‌ها و فناوری‌های فضایی نظامی کشور اطلاعاتی ندارد و این یعنی سردرگمی دشمن در تصمیم‌گیری.

علیرضا جلالیان