امروز قلمویت را بردار و دنیایت را رنگارنگ‌تر از همیشه نقاشی کن. روی صورتت لبخندی بکش به بلندای افق، روی مشکلاتت تیک‌های بزرگ زرد بزن، دور اهدافت را دایره‌های سبز بکش و با چیزهایی که جلوی پیشرفتت را می‌گیرد، یک بار و برای همیشه با ضربدرهای قرمز خداحافظی کن. امروز قلمویت را بردار و جهانی نو ترسیم کن، آدمی تازه خلق کن و صبر داشته باش... تنها نقاش زندگی تو خودت هستی و صحنه روزگار بوم نقاشی تو.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: به‌حقیقت، شب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل می‌شود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است. عرضه شد: آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: من و یازده [امام] از نسل من که [همه] امامانی محدث می‌باشند [که ملائکه را نمی‌بینند ولی صدای آنها را می‌شنوند].

اثباة الهداة، ج ص 256

رجب آمد،‌ دل من  واله و شیدای جنان شد

ماه شعبان، دل وجان، عاشق آن یار نهان شد

طی شد ایام، من از خویشتن خویش گذشتم

باز شد درگه احسان خدا، چون رمضان شد

آسمان بانگ برآورد، بیایید بیایید

پر درآوردم و رفتم، سر و جان در هیجان شد

سحر آوای دل‌انگیز ملائک، چو شنیدم

شوق و ذوق دگری آمد و این پیر، جوان شد

از بلندای مساجد، به نوایی ملکوتی

بانگ برخاست، بیایید بیایید، اذان شد

ایستادم، به حضورش بکنم، حرف دل آغاز

لب گشودم سخنم، مست از آن جان جهان شد

عطرآگین شد از آن لحظه، تمام سخنانم

مست و سرمست از آن روز، مرا روح و روان شد

اختیار از کف من رفت، شدم یکسره مجنون

خود دلدار  نگه  کرد  به حالم، نگران شد

من ز فیض رمضان، گمشده‌ام، در بر دلبر

این چنین گم‌شدن محض، مرا نام و نشان شد

کاش این حال، «فرائی» ز من مست نگیرند

حال امروز، ز الطاف خدا، خیر کلان شد

 

عبدالمجید فرائی(۱۳۹۹/۲/۱۳)

سحرگاه هشتم ماه رمضان ۱۴۴۱

یکی از مشکلات رایجی که روزه‌داران با آن مواجه می‌شوند، افت قند خون یا هیپوگلیسمی در طول روز است. وقتی احساس ضعف، سرگیجه، خستگی، عدم تمركز، تعریق، لرزش، كاهش قدرت جسمانی، سردرد و تپش قلب می‌کنید، احتمالاً دچار افت قند خون شده‌اید؛ اما به راحتی می‌توانیم با رعایت چند نکته ساده این مشکل را حل کنیم. از مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحری پرهیز کنید؛ چون این امر موجب ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز می شود. همچنین نخوردن سحری می‌تواند سبب افت شدید قند خون حتی ناهوشیاری فرد در طول روز شود، پس سعی کنید در وعده سحری از قند یا کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنید.اما کربوهیدرات پیچیده چیست؟ کربوهیدرات‌ها شامل قندهای ساده و قندهای پیچیده‌اند. قندهای ساده، مثل قند، شکر، عسل، حلوا، مربا، شیرینی و شربت خیلی سریع قند خون را بالا می‌برند و خیلی سریع هم موجب افت قند خون می‌شوند؛ اما کربوهیدرات‌های پیچیده شامل نشاسته و فیبر‌ها هستند که خیلی دیرتر هضم می‌شوند و قندخون را به‌مرور بالا می‌برند؛ به همین علت موجب احساس سیری طولانی‌مدت‌تر می‌شوند؛ زیرا در طول روز قندخون را بالا نگه می‌دارند. حبوبات، دانه‌های کامل غلات و سبزیجات از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند. هنگام افطار نیز برای بازگرداندن قندخون به حالت طبیعی بهتر است از قندهای ساده، مثل شیر و عسل استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید مصرف زیاد قندهای ساده موجب افت دوباره قند خون می‌شود؛ پس در مصرف‌شان زیاده‌روی نکنید.

زهرا وحیدی نیا

در مراحل مقدمه‌سازی عملیات فتح‌المبین در دی ماه سال 1359 بود یعنی 39 سال پیش! مشغول طرح‌ریزی‎های لازم برای عملیات بودیم و طبق برآوردها به تیپ‎های جدید نیاز داشتیم. آقای متوسلیان و همت را از غرب و آقای علی فضلی را از گچساران آوردیم و هشت تیپ درست کردیم. یک تیپ دیگر برای ارتفاعات چاه نفت می‎خواستیم. متوجه شدیم که بچه‎های کرمان در اهواز و دزفول حضور دارند. حاج‌قاسم فرمانده‌شان بود با ایشان  صحبت کردیم و گفتیم یک تیپ می‎خواهیم، در واقع باید سه گردان باشید. قبول کرد و قول داد، تعدادی ماشین و وسایل گرفت و از ارتفاعات چاه نفت و شمال عین‌خوش عملیات را شروع  کرد و تا روز شهادتش نقش فرماندهی در جبهه‌های داخلی و خارجی را عهده‌دار بود. برادر قاسم همیشه در تیر رس دشمنان بود. مدام پهپادهای آمریکا در بالای سر ایشان بودند و ما هم همیشه برای سلامتی ایشان نذر می‎کردیم تا ایشان با خطرات بزرگی که در کمینش بود، بتواند در آزادسازی عراق، سوریه و لبنان به‌سلامت مبارزه‌اش را ادامه بدهد. حضور و مجاهدت‌های او برای جهان اسلام یک معجزه بود.

سرلشکر محسن رضایی

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

از همان کودکی حتی اگر مغز بادام یا هر چیز دیگری به او می‌دادم، آن را نصف می‌کرد و به فقرا می‌داد و به من سفارش می‌کرد که همین مختصر غذایی که خودمان داریم، خیلی از مردم ندارند، سعی کن همیشه بخشی از آن را به افراد ضعیف ببخشی. در سال 1365 در شب اول عملیات کربلای 5 تیر به پای «محمد» اصابت می‌کند. دوستانش تعریف می‌کردند با پای زخمی عقب‌عقب به طرف نیروهای خودی می‌آمد. به او گفتیم: «محمد، چرا عقب‌عقب می‌روی؟» در جواب به آنها گفته بود: «در حالت زخمی هم دوست ندارم پشتم به دشمن باشد.»

 

به نقل از مادر شهید محمد محبی

 

محمد در 5 شهریور سال 1350، در «زرین دشت» حاجی‌آباد به دنیا آمد. از ده‌سالگی وارد سپاه ناحیه شد و از همان زمان به عنوان عضوی کوشا به فعالیت مشغول شد. تحصیلات متوسطه وی هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی بود که درس را رها کرد و راهی جبهه شد. او در زمان جنگ تحمیلی حدود  18 ماه در جبهه‌ها حضور داشت و در عملیات‌های کربلای کربلای 5 و والفجر 10 شرکت کرد. بالاخره در 18 اردیبهشت سال 1367، مصادف با 21 رمضان 1408 هجری قمری در روز شهادت مولایش علی(ع) به شهادت رسید. محمد شهیدی بود که واقعاً علی‌گونه زیست و علی‌گونه از سمت راست سر ضربت خورد و به دیدار حق شتافت.

فاطمه‌سادات طلایی

نکته: نقل است ناصرالدین‌شاه قاجار در ماه مبارک رمضان نامه‌ای به مرجع تقلید آن زمان «میرزای‌شیرازی» نوشت به اين مضمون: من وقتی روزه می‌گیرم از شدت گرسنگی و تشنگی عصبانی می‌شوم و ناخودآگاه دستور به قتل افراد بی‌گناه می‌دهم؛ لذا جواز روزه نگرفتن مرا صادر بفرماييد. آیت‌الله العظمی میرزای‌شیرازی در جواب ناصرالدین‌شاه نوشت:

بسمه تعالی؛ حکم خدا قابل تغییر نیست، لکن حاکم قابل تغییر است. اگر نمی‌توانی به اعصابت مسلط شوی، از مسند حکومت پایین بیا تا شخص باایمانی در جایگاه تو قرار گیرد و خون مؤمنین بیهوده ریخته نشود.

نظر: این حکایت کسانی است که مسئولیتی را می‌پذیرند اما توان و شایستگی آن را ندارند. هدف‌شان از نشستن بر کرسی ریاست مطامع دنیوی و منافع گروهی و جریانی است.

به‭ ‬گزارش‭ ‬خبرگزاری‌های‭ ‬ناشناس،‭ ‬شب‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬هم‌زمان‭ ‬با‭ ‬افطار،‭ ‬گل‌مراد‭ ‬فرزند‭ ‬قربان،‭ ‬همسایه‭ ‬دیوار‭ ‬به‭ ‬دیوارمان،‭ ‬از‭ ‬شدت‭ ‬پرخوری‭ ‬راهی‭ ‬بیمارستان‭ ‬شد‭. ‬نام‌برده‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬دل‌درد‭ ‬شدید‭ ‬در‭ ‬کوچه‭ ‬داد‭ ‬و‭ ‬هوار‭ ‬می‌کشید‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬آمدن‭ ‬آمبولانس‭ ‬همسایه‌ها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬زله‭ ‬کرده‭ ‬بود،‭ ‬پیوسته‭ ‬اسم‭ ‬همسرش،‭ ‬گل‌نسا‭ ‬را‭ ‬صدا‭ ‬می‌زد‭. ‬

گل‌مراد‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬انتقال‭ ‬به‭ ‬مراکز‭ ‬درمانی،‭ ‬روی‭ ‬تخت‭ ‬بیمارستان‭ ‬در‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬خبرنگاری‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬رابطه‭ ‬گفت‭: ‬‮«‬مادر‭ ‬بچه‌ها‭ )‬گل‌نسا‭( ‬دستپخت‭ ‬خوبی‭ ‬دارد‭. ‬دیشب‭ ‬موقع‭ ‬افطار‭ ‬ندیدید‭ ‬که‭ ‬چه‭ ‬بو‭ ‬و‭ ‬رنگی‭ ‬راه‭ ‬انداخته‭ ‬بود‭. ‬از‭ ‬شربت‭ ‬و‭ ‬دمنوش‭ ‬و‭ ‬چای‭ ‬گرفته‭ ‬تا‭ ‬دیس‭ ‬پلو‭ ‬و‌‭ ‬آش‭ ‬و‭ ‬شله‌زرد،‭ ‬مجبور‭ ‬شدم‭ ‬به‭ ‬هرکدام‭ ‬ناخنکی‭ ‬بزنم‭...‬‮»‬

در‭ ‬این‭ ‬میان‭ ‬گل‌نسا‭ ‬میکروفن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬جلوی‭ ‬دهان‭ ‬شوهر‭ ‬خود‭ ‬ربود‭ ‬و‭ ‬گفت‭: ‬‮«‬تقصیر‭ ‬شکم‌شلی‭ ‬خودت‭ ‬است‭. ‬چقدر‭ ‬گفتم‭ ‬گل‌مراد،‭ ‬تا‭ ‬سحر‭ ‬فرصت‭ ‬داری،‭ ‬ولی‭ ‬گوشت‭ ‬بدهکار‭ ‬نبود‭!‬‮»‬

بنا‭ ‬بر‭ ‬اخبار‭ ‬رسیده،‭ ‬پزشکان‭ ‬از‭ ‬دل‭ ‬و‭ ‬روده‭ ‬گل‌مراد‭ ‬توده‌ای‭ ‬به‭ ‬وزن‭ ‬۷‭ ‬کیلو‭ ‬و‭ ‬۸۰۰‭ ‬گرم‭ ‬درآوردند‭. ‬حال‭ ‬فعلی‭ ‬بیمار‭ ‬خوب‭ ‬است،‭ ‬ولی‭ ‬تحقیقات‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭.‬

محبوبه‭ ‬قائمی

کتاب‌های مصور یا پی‌نما، کتاب‌هایی هستند که از دیرباز مخاطبان زیادی داشته‌اند و به سبب برخورداری از تصاویر زیبا و جامع، کتاب خواندن را برای همه، مخصوصاً کودکان جذاب می‌کنند. این کتاب‌ها را یک تیم دو نفره متشکل از تصویرگر و نویسنده، آماده چاپ می‌کنند و هنوز هم در جامعه نشر مخاطبان زیادی را به دنبال خود می‌کشانند.

کتاب مصور «پاسدار قرآنی» به قلم «محمدحامد حُرزاده» و تصویرگری «طاهره رضایی» کتابی جذاب برای کودکان است که زندگی «شهید محمد منتظرقائم» را روایت می‌کند. او که اولین شهید نفوذ نام گرفته است، در کودتای طبس و پس از اینکه نیروهای آمریکایی زمین‌گیر می‌شوند، برای دستیابی به مدارک به‌جا‌مانده به محل حادثه می‌رود، غافل از اینکه رئیس‌جمهور وقت «بنی‌صدر» در اقدامی خائنانه دستور از بین بردن مدارک موجود را از طریق بمباران هوایی داده است. شهید منتظرقائم، شخصیتی با پیشینه‌ انقلابی و دلسوز مردم، در این حادثه به شهادت می‌رسد. این کتاب که برای رده‌ سنی کودک و نوجوان نوشته شده، از سوی نشر براق روانه‌ بازار شده است. خواندن این کتاب که در فضای مجازی هم نشر یافته است، در این ایام خانه‌نشینی برای کودکان خالی از لطف نیست.

در این بازار گرم عبادت و نیایش و توبه‌های بر دل نشسته، سکوت این شب‌های روشن بغضم را می‌ترکاند، بغضی که چند وقتی است در وجودم ریشه دوانده و تمام قلبم را تسخیر کرده است، دم فروبستنی که این شب‌ها نباید می‌بود. باید این شب‌ها که ملائکه برای لب‌های دعاگو نشان می‌زنند و مهر رستگاری برای پیشانی‌‌ها می‌نشانند، در گوشه‌ مسجدی به دور از همه‌ همهمه‌های دنیا تنها با خدا و در خانه خدا تکلم می‌کردم.

آقاجان

این روزها که دنیا رنگ و لعاب دیگری گرفته و از تلألو گرم خورشید مساجد دور شده‌ایم، ترس داریم از این همه دوری و فراق، از هجری که از رنگ ما نیست. ما بزرگ‌شده شب‌های احیای مساجدیم. ما در دل این مساجد عاشقی، قرآن به سر گذاشته‌ایم.

مولای من 

ما مردم انتظاریم. انتظاری که آغشته به رنج و دوری است، اما در متن آن واژه امید و رجا را خوابانده‌اند. آری، ما مردمان انتظار، در این شب‌های روشن به امید روزی که در میعادگاه جمکران به جای همه‌ این روزها و شب‌ها عاشقانه نجوا کنیم، انتظار می‌کشیم.

مرکز فرهنگی رسانه‌ای صبا برای تولیدات چند رسانه‌ای خود از بین گویندگان و علاقمندان به گویندگی در تهران دعوت به همکاری می‌کند. علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام به شناسه‌ زیر در سروش و تلگرام مراجعه کنند.

sscontact@