«یکی از چیزهایی که از اول در انقلاب مطرح بوده است، مسئله‌ عدالت است. عدالت یعنی کم کردن فاصله‌ بین فقیر و غنی در کشور و مبارزه‌ با فقر در کشور و تقسیم درست ثروت در کشور. این غیر از تفکرات مارکسیستی است؛ این غیر از تساوی و برابری‌ای است که سوسیالیست‌ها یا کمونیست‌ها بیان می‌کنند؛ این نظر اسلام است؛ منابع اسلامی و مدارک اسلامی همه تأیید و تأکید می‌کند بر این معنا. نه ‌اینکه ما دست بگذاریم روی ثروتِ ثروتمندان و بخواهیم این ثروت را از اینها بگیریم، نه، بلکه بایستی کشور را جوری اداره‌ بکنیم که فاصله‌ بین فقیر و غنی کم بشود. خب، این مسئله‌ بسیار مهمی است و امروز در دنیا هم مطرح است. این «ضریب جینی» که در دنیا مطرح است و امروز جزو معیارها و شاخص‌های اقتصادی است، همین است؛ در واقع، به یک معنا فاصله‌ بین فقیر و غنی است. ما باید نگاه کنیم ببینیم در این زمینه‌ـ از نظر اسلام‌ـ چقدر پیش رفته‌ایم، چقدر حرکت کرده‌ایم، چرا این‌جور شده؛ محاسبه کنیم اینها را.» (۳۰/۶/۱۳۹۶، دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)

«آحاد مردم، مردم بخش‌های مختلف کشور و قشرهای گوناگون جامعه، در یک هماهنگی مطلوب و با یک برخوردِ هوشمندانه‏ متناسب با یک ملت بزرگ، مسائل کشورشان را دنبال می‏کنند. مردم شعارها و آرمان‏های ملی را با درک کامل بر زبان جاری می‏کنند؛ مثل همین شعارهایی که شما امروز دادید و در همه جا راجع به پیشر‌فت‌های علمی، انرژی هسته‏ای و موقعیت‌های سیاسی کشور در سطح بین‏المللی شعار می‏دهند و امروز بیش از گذشته هم حتی گفتمانِ عدالت‏طلبی و رفع تبعیض و مبارزه‏ با فساد در کشور مستقر و حاکم است.»
(۲۱/۸/۱۳۸۵، بیانات در دیدار مردم گرمسار)

«شاید بعضی‌ها‌ـ حتی بعضی مخلصین انقلاب، نه بیگانه‏ها و بددل‏ها، حتی نزدیکان‌ـ در طول بعضی از سال‌های گذشته تصورشان این بود که شعارهای اصلی انقلاب، سربلندی اسلام، مسئله‏ عدالت، مسئله‏ مبارزه با استکبار، تلاش و مجاهدت برای رفع استضعاف از مستضعفان، دیگر روزگارش تمام شده است؛ بعضی البته جسارت و گستاخی کردند و همین‏ها را نوشتند و گفتند؛ اشتباه می‏کردند، معلوم بود؛ می‏دانستیم اشتباه می‏کنند؛ اما این گستاخی، دل‌ها را خراش می‏داد. امروز به همت ملت ایران، با انتخاب ملت ایران، دولتی سر کار آمده است که شعارهای اصلی انقلاب، شعارهای اساسی و اصولیِ اوست. گفتمان مفاهیم انقلاب اسلامی، امروز گفتمان رایج و غالب است؛ این خیلی اهمیت دارد؛ من البته این را پیش‏بینی می‏کردم؛ من شاید حدود هفت سال، هشت سال قبل از این، در جلسه‏ کارگزاران نظام اسلامی که در همین حسینیه تشکیل شد، دلایلی آوردم بر اینکه دشمنان انقلاب که خیال می‏کنند می‏توانند انقلاب را به فراموشی بسپرند و قربانی کنند و از رویش عبور کنند، اشتباه می‏کنند؛ گفتم نمی‏توانید؛ می‏دانستیم اشتباه می‏کنند. بحمدالله ملت ایران همت کردند و آنچه که می‏خواستیم، شد. این هم یک فرصت است. پس مسئولیت کنونیِ شما در یک چنین موقعیتی است که شعارهای انقلاب، اصول اساسی برنامه‏ریزی در این دولت اعلام می‏شود؛ این هم خیلی مهم است؛ پس مسئولیت‌ها را مغتنم بشمرید.»
(۹/۴/۱۳۸۶، دیدار اعضای هیئت دولت و مدیران اجرایی کشور)