بازنگاهی به بیانیه گام دوم-۳

از سرفصل‌های بسیار مهم که در بیانیه گام دوم قابل بررسی  و ارزیابی است، اشاره رهبر معظم انقلاب به ظرفیت‌هایی است که در پرتوی انقلاب اسلامی شکل گرفته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1‌ـ ما می‌توانیم: اصل ما می‌توانیم اکسیری نایاب است که اگر در فرد یا جامعه‌ای ظهور وبروز کند، آنان شاهد تحول شگرف در ابعاد گوناگون خواهند بود. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در فرازی از این بیانیه آورده‌اند: «انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار به‌شدت تحقیر شده و به‌شدت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت. در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده ملی را که جان‌مایه پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است، در کانون مدیریت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان‌دار اصلی حوادث و وارد عرصه مدیریت کرد؛ روحیه و باور «ما می‌توانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان، اتکا به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد.» جمله ما می‌توانیم یک آموزه محکم دینی است؛ چنانکه قرآن به رسولش دستور می‌دهد: بگو آیا آنها که می‏دانند و آنها که نمی‏دانند، یکسانند؟ هرگز، ولی فقط کسانی متذکر می‏شوند که دارای خرد باشند.(زمر/ 9) یعنی جامعه توانمند با جامعه ضعیف یکسان نیست؛ ازاین‌رو بر جامعه مسلمین است خود را در «سایه ما می‌توانیم» قوی کند.

2‌ـ مدیریت جهادی: مدیریت جهادی حلقه اتصال یک کشور ضعیف به کشور قدرتمند و پل ارتباط کشور با تمام مردم دنیا و نشانه رسیدن به تمدن ماندگار هست. مدیریت جهادی حلال مشکلات کشور است و رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت آن در بیانیه گام دوم آورده‌اند: «مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رسانید.» در نگاه تبیینی حضرت آقا، محورهای اساسی مدیریت جهادی عبارتند از: از موانع عبور کردن، موانع را کوچک شمردن و آرمان و جهت حرکت را فراموش نکردن.

خشکاندن ریشه وابستگی: رهبر معظم انقلاب در توصیه‌های خود در گام دوم می‌فرمایند: «استقلال ملی به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه جهان است.» اساساً استقلال از نعمت‌های بزرگ الهی است که تمام پیامبران برای تحقق و عملیاتی شدن آن جهاد دائمی داشتند؛ چراکه مستکبران می‌خواستند مردم را در وابستگی کامل نگه دارند و می‌دانستند ملت وابسته یعنی ملت تحقیرشده، گوش‌به فرمان، بی‌اراده و در یک کلمه ملت مرده و بی‌روح؛ اما پیامبران شکوفایی استعدادهای مردم را در استقلال می‌دانستند و استقلال را ریشه و عامل این موارد به شمار می‌آوردند. استقلال  زمینه‌های رشد در عرصه‌های گوناگون را فراهم می‌کند، روح بندگی به خداوند را تقویت و نهادینه می‌کند .

حجت‌الاسلام علی معبودی