زیبا زیستن و موفقیت برآورده شدن تمام آرزوها نیست؛ درست گام برداشتن و توکل بر خداست. نعمت بزرگ خداوند برای تو در زندگی، بی‌خبری‌ات از مهلت حیات است تا بدون ترس، معنای شیرین «امید» را در مسیر خواسته‌هایت دمادم تجربه کنی؛ «امید»، ارزان‌ترین داروی هستی که بر هر بیماری شفاست. آغاز کن زندگی را به لذت «امید» به مهر و قدرت خداوند که  بی‌کران و بی‌همتاست، آغاز کن و با «امید» در مسیر آرزوهایت پیش برو...

رسول خدا(ص) فرمودند: اى على، مژده باد تو را كه اگر عمل تو را به تنهايى در اين روز با عمل تمامى امت محمد بسنجند، عمل تو بر آنها مى‏‌چربد؛ زيرا خانه‌‏اى از خانه‏‌هاى مشركان نيست، مگر آنكه با كشته شدن عمرو خوارى و زبونى در آن وارد شد و خانه‏‌اى از مسلمانان نيست، جز آنكه با قتل او عزت و شوكتى در آن داخل گرديد.

(مجمع‌البيان،‌ ج ۴، ص ۵۳۳)

بدون شک ملاقاتی‌ است ما را با خدا در پیش

چه باک از اینکه می‌آید به سر صدها بلا در پیش؟!

کسی را جرئت پیمودن این راه جز ما نیست

که سرها ریخته از ابتدا تا انتها در پیش

همیشه از خدا رزق شهادت را طلب کردیم

چه شب‌هایی که تا صبح است دستان دعا در پیش

به هر تقدیر رد خواهیم شد از نیل طوفانی

که «موسی» باز خواهد کرد راهی با عصا، در پیش

کسی اینجا به لطف عشق پای از سر نمی‌داند

ببین مانده است سر در پشت و افتاده است پا در پیش

یقیناً فتح‌هایی پشت هر فتح است بعد از این

که گفته «پیر» ما داریم خرمشهرها در پیش

محمد شکری‌فرد

 

 

چربی‌ها‭ ‬همیشه‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬افراد‭ ‬موادی‭ ‬بد‭ ‬قلمداد‭ ‬می‌شوند،‭ ‬اما‭ ‬جالب‭ ‬است‭ ‬بدانید‭ ‬همه‭ ‬چربی‌ها‭ ‬مضر‭ ‬نیستند‭. ‬شما‭ ‬می‌توانید‭ ‬با‭ ‬خوردن‭ ‬چربی‭ ‬سالم‭ ‬به‭ ‬عملکرد‭ ‬طبیعی‭ ‬مغز‭ ‬و‭ ‬سیستم‭ ‬عصبی،‭ ‬کاهش‭ ‬کلسترول،‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬سلامت‭ ‬قلب،‭ ‬محافظت‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬بیماری‭ ‬خشکی‭ ‬چشم‭ ‬و‭ ‬کاهش‭ ‬التهاب‭ ‬در‭ ‬بدن‭ ‬خود‭ ‬کمک‭ ‬کنید؛‭ ‬فقط‭ ‬کافی‭ ‬است‭ ‬چربی‌های‭ ‬سالم‭ ‬را‭ ‬انتخاب‭ ‬کنید‭. ‬

چربی‌ها‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬گروه‭ ‬اشباع‌شده‭ ‬و‭ ‬اشباع‌نشده‭ ‬تقسیم‭ ‬می‌شوند؛‭ ‬چربی‌‭ ‬اشباع‌شده‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬از‭ ‬چربی‌‭ ‬گفته‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬شامل‭ ‬‌تری‌‌گلیسریدهایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬فقط‭ ‬حاوی‭ ‬اسیدهای‭ ‬چرب‭ ‬اشباع‭ ‬یا‭ ‬عمدتاً‭ ‬پیوند‭ ‬یگانه‭ ‬هستند؛‭ ‬گوشت‭ ‬پرچرب،‭ ‬روغن‭ ‬جامد،خامه،کره‭ ‬و‭... ‬نمونه‌هایی‭ ‬از‭ ‬چربی‭ ‬اشباع‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬سلامتی‭ ‬بدن‭ ‬ضرر‭ ‬دارند‭. ‬چربی‌های‭ ‬اشباع‌نشده‭ ‬به‭ ‬تری‌گلیسرید‌هایی‭ ‬گفته‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬فقط‭ ‬حاوی‭ ‬اسیدهای‭ ‬چرب‭ ‬با‭ ‬پیوند‭ ‬چندگانه‌‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬ضرر‭ ‬ندارند،‭ ‬خیلی‭ ‬هم‭ ‬فایده‭ ‬دارند‭. ‬چربی‌های‭ ‬امگا3‭ ‬نوعی‭ ‬اسید‭ ‬چرب‭ ‬غیراشباع‭ ‬هستند؛‭ ‬ماهی‌های‭ ‬چرب‭ ‬مانند‭ ‬سالمون‭ ‬و‭ ‬قزل‌آلا‭ ‬ازجمله‭ ‬مواد‭ ‬غذایی‭ ‬حاوی‭ ‬امگا3 هستند‭. ‬

جالب‭ ‬است‭ ‬بدانید‭ ‬اگر‭ ‬فقط‭ ‬دوبار‭ ‬در‭ ‬هفته‭ ‬از‭ ‬غذاهای‭ ‬دریایی‭ ‬استفاده‭ ‬کنید،‭ ‬امگا3‭ ‬مورد‭ ‬نیاز‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تأمین‭ ‬کرده‌اید؛‭ ‬‮«‬گردو‮»‬‭ ‬سرشار‭ ‬از‭ ‬امگا3‭ ‬است،‭ ‬‮«‬دانه‭ ‬کتان‮»‬‭ ‬نیز‭ ‬دیگر‭ ‬ماده‭ ‬غذایی‭ ‬حاوی‭ ‬امگا3‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌توانید‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬سالاد،‭ ‬سوپ‭ ‬و‭ ‬نان‭ ‬استفاده‭ ‬کنید؛‭ ‬همچنین‭ ‬‮«‬دانه‌‭ ‬چیا‮»‬‭ ‬مملو‭ ‬از‭ ‬مواد‭ ‬مغذی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬امگا3،‭ ‬حاوی‭ ‬پروتئین،‭ ‬فیبر،‭ ‬ویتامین‌ها‭ ‬و‭ ‬مواد‭ ‬معدنی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬می‌توانید‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬غلات‭ ‬و‭ ‬سالادهای‭ ‬خود‭ ‬قرار‭ ‬دهید‭. ‬تخم‌مرغ‭ ‬و‭ ‬آجیل‌‭ ‬دیگر‭ ‬منابع‭ ‬این‭ ‬چربی‌های‭ ‬خوب‭ ‬هستند‭. ‬همچنین‭ ‬بهتر‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬روغن‌های‭ ‬جامد،‭ ‬از‭ ‬روغن‌های‭ ‬مایع،‭ ‬مانند‭ ‬روغن‭ ‬زیتون‭ ‬و‭ ‬کانولا‭ ‬استفاده‭ ‬کنیم‭.‬

زهرا‭ ‬وحیدی‭ ‬نیا‭ ‬

یکی از ویژگی‌های خاص حاج‌قاسم شجاعت و جسارت میدانی او بود. در دوران دفاع مقدس در طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر8، کربلای۵ و... همیشه به قلب دشمن می‌زد و پیش‌روی می‌کرد؛ تا آخر جنگ و بعد از آن در قرارگاه قدس نیز این جسارت و شجاعت را ادامه داد. در سوریه، در تمام خطوط عملیاتی هجومی و دفاعی حاضر شد. در «باشکوی» در حلب، ‌مقابل هجوم تیرهای مستقیم داعش قرار گرفت. در «سابقیه» در جنوب حلب، ماشین او را به رگبار بستند. در «قلعه حلب» در برابر هجوم تیر قناسه دشمن قرار گرفت. در شمال «حماه»، انتحاری دشمن در نزدیکی حاج‌قاسم منفجر شد. موشک نزدیک او منفجر شد. اولین نفری بود که با بالگرد به حلب که محاصره شده بود، وارد شد و مورد هجوم ضدهوایی دشمن قرار گرفت. اولین نفری بود که با هواپیما دوبار شبانه همچنین در روز وارد فرودگاه حلب شد؛ این در حالی بود که تیر مستقیم توپ ۲۳ گروه تروریستی النصره کُل باند را زیر آتش داشت و موشک‌های ضدهوایی و راکت‌های دشمن فرودگاه را زیر آتش قرار داده بودند؛ بعد از آن دیگر نیروها را آوردند، سپس فرودگاه حلب شبانه‌روزی شد. اولین فردی بود که فرودگاه «تدمر» را با فرودش بازگشایی کرد. اولین نفری بود با بالگرد به «جبل‌الغراب»، «سنجری» و «بئر ال‌طیاریه» رفت که در یک جناح آن آمریکایی‌ها در جناح دیگرش داعشی‌ها بودند و موجب تقویت روحیه رزمندگان و فرماندهان میدانی شد.

سردار «محمدرضا فلاح‏زاده»از همراهان شهید بزرگوار حاج‌قاسم سلیمانی
در جنگ با داعش با نام جهادی «ابوباقر»

به منزل حاج‌ نوروزعلی رفته بودم، دیدم یک قرآن بزرگ روی طاقچه خانه دارند، گفتم: «شما که سواد نداری، قرآن به این بزرگی به چه درد شما می‌خوره؟»

او که مدت زیادی از سال را کشاورزی می‌کرد و از اهالی روستا بود، جواب داد: «این قرآن مونس و همدم تنهایی منه. تمام درد و دل‌های خودم رو به این کتاب آسمانی می‌گم.»

در روز اعزام، در حالی که باعجله و مثل شکار در حال فرار بود، به سمت اتوبوس‌ها می‌رفت. به او گفتم: «حاجی این همه عجله برای چیه؟» خندید و جواب داد: «دوست‌هام همه رفتند، ممکنه من جا بمونم.»

 

به نقل از دوست شهید

 

«حاج نوروزعلی قربانی» در روستای «گرمنه پشت» از توابع بسطام شاهرود به دنیا آمد. او کشاورزی زحمت‌کش و فعال بود. قدی بلند به بلندی همت یک مرد داشت و روزی حلال را با کار کشاورزی سر سفره خانواده می‌گذاشت. حاج‌ نوروزعلی به عنوان بسیجی داوطلب به اهواز اعزام شد و در ۲۵ دی ماه ۱۳۶۵، به همراه تعداد زیادی از هم‌سنگرانش، از جمله شهید «حاج‌ محمدعلی کاظمی» و شهید «محمدباقر صفری» در حالی که برای رزمندگان غذا تهیه می‌کردند، حین بمباران هوایی نیروهای بعثی در منطقه «هفت تپه» به فیض شهادت نائل آمد.

نکته: روزی مجنون دل‌افگار، از روی سجاده شخصی که در حال عبادت بود، رد شد. شخص عابد نماز خود را شکست و باعتاب به مجنون گفت: مردک، در حال رازونیاز با خدا بودم، تو چرا این رشته ارتباط را بریدی؟ مجنون لبخندی زد و گفت: من عاشق بنده‌ای از بندگان خدا هستم و تو را ندیدم، تو چگونه عاشق خدای خالق همه بندگانی و مرا دیدی و ارتباط خود با خدا را گسستی؟

نظر: یک ماه بندگی و عبادت در مهمانی خدا به اتمام رسید. مواظب ارتباط و اتصال‌مان با خدا باشیم و حال خوب بندگی را تا مهمانی بعدی در خود حفظ کنیم. نکند ظواهر پرزرق و برق دنیایی حال خوش بندگی‌مان را ناخوش و ارتباط اصلی ما را با خدا قطع کند.پشت کردم به گناه، پاک شوم در رمضان همه ترکم بکنند عیب ندارد، تو بمان

مسیر تو یکتا مسیر عاشقی است. هرکه در این مسیر افتاد صلابت کوه‌ها را به دوش کشید و آنکه به رکاب تو رسید، سرعت طوفان گرفت و هر کس که تو را دید، عالمی را روشن کرد؛ چراکه آقاجان، تویی مرکز این دایره هستی و بهانه خلقت؛ برای همین است هر کس که تو را داشت، همه را داشت و هرکه تو را نداشت، تنهای تنها شد.

در روزگاری که صداها در حنجره می‌خشکید، قلب‌ها یخ می‌کرد و نگاه‌ها مبهوت از «به کجا رسیدیم»ها بود، مردی به شما دل‌بسته بود که دلش دریا بود و دامنه اندیشه‌اش به وسعت آسمان‌ها؛ مردی که آمده بود فریاد مظلوم را بشنود و صدای ناله‌ کودکان تکیده از فقر را آرام کند؛ آن مرد آمده بود فریاد بزند راه را گم نکنید، راه از جاده انتظار می‌گذرد و انتظار، نشستن عاطل‌وباطل نیست.

 

مولای من

او تفسیر انتظار بود؛ انتظاری که با عطر وجود شما آغشته بود و به آهنگ عاشقی و شهادت مزین. او منتظر بود که صلابت حسنین(ع)، شجاعت حیدری(ع) و تکلم فاطمی(س) و زینبی(س) را با خود داشت. او لطافت شبنم پاکی را داشت که پاکی‌اش به یاد همه گلبرگ‌ها خواهد ماند. او رهبر کبیر انقلاب ما، امام خمینی(ره) بود.