اثر جدید کانون پرورش فکری

مجموعه‌ ۱۰ جلدی «شعر ما» با هدف آشنایی نوجوانان با شاعران پیش‌کسوت به‌زودی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد بازار کتاب می‌شود. «فاطمه سالاروند» دبیر این مجموعه گفت: «مجموعه «شعر ما» در پاییز سال ۱۳۹۸ شکل گرفت.» او افزود: «از همان ابتدا قرار بر چاپ ۱۰ گزیده مستقل از ۱۰ شاعر بود. برای انتخاب شاعران، با در نظر گرفتن گوناگونی سلیقه و علاقه‌های مخاطبان، علاوه بر تنوع قالب‌ها (کلاسیک، نیمایی، سپید و...)، تنوع طیف‌ها، نگاه‌ها و سبک‌های مختلف شعری را در نظر داشتیم.»

شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان «هفته دفاع مقدس» و «هفته بسیج» سال جاری برگزار می‌شود. شانزدهمین دوره این جشنواره در دو بخش مسابقه و جنبی برگزار می‌شود که بخش‌های رقابتی آن شامل «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلم‌سازان بسیجی»، ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس برگزار و ثبت‌نام برای متقاضیان حضور در این بخش  از ۲۰ خرداد در سایت جشنواره آغاز می‌شود. آخرین مهلت ارسال اثر ۳۰ مردادماه ۱۳۹۹ است.

انیمیشن جدید تلویزیونی

مجموعه انیمیشنی «ماجراهای بهادر» از تولیدات مرکز پویانمایی «صبا» برای نمایش به شبکه تلویزیونی «پویا» سپرده شد. «ماجراهای بهادر» به کارگردانی مهدی خرمیان و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا با تکنیک عروسکی تک‌فریم در دو سری ۵۲ قسمتی برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است. داستان این مجموعه درباره چند موش است که در زیرزمین مغازه‌ای قدیمی که فروشنده آن پیرمردی خسیس و کم‌فروش است، زندگی می‌کنند. این مجموعه هر روز ساعت ۹ صبح از شبکه پویا به نمایش درمی‌آید‌.

اگرچه از قدیم گفته‌اند «پول چرک کف دست است»؛ اما کثیف‌تر از همین چرک کف دست، پول‌هایی است که از مسیرهای مجرمانه و خلاف به دست آمده و حالا با آمدن به سینما و رفتن به جیب برخی سینماگران، قرار است تمیز شود و رنگ و بوی دیگری پیدا کند.  اصطلاح پول کثیف چند سالی است که در اقتصاد ایران بسیار شنیده می‌شود و همه از ردپای این پول‌ها در بخش‌های مختلف کشور صحبت می‌کنند؛ آخرین مورد آن هم اظهار نظر «پرویز پرستویی» بازیگر سینما بود که گفت: «با پول کثیف کار نمی‌کنم.»  فوتبال و سینما در چند سال اخیر به بخش جذابی برای هزینه‌کرد پول‌های کثیف بدل شده است. از لحاظ تعریف قانونی، پول‌هایی که به سبب اقدامات مجرمانه یا خلاف قانون به دست آمده باشد یا برای فرار مالیاتی از آنها استفاده می‌شود، به پول کثیف معروف هستند و صاحبان این پول‌ها برای اینکه رد بخش بزرگی از این پول‌ها را در مبادلات اقتصادی خود گم کنند، بخشی از آن را که البته در بعضی موارد عدد بزرگی می‌شود، در بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی حتی درمانی هزینه می‌کنند و با سندسازی در این حوزه‌ها، مدعی می‌شوند پول‌های‌شان منشأ قانونی دارد و در جاهای خوبی هزینه شده است.  خریدهای کلان در حراج تهران، ساخت سریال‌های آنچنانی در شبکه‌ نمایش خانگی، چاپ نشریه، کمک به باشگاه‌های معروف فوتبال و اخیرا هم کمک به درمان کرونا، مسیری شده است تا برخی با پنهان شدن پشت آن، به دنبال کسب وجهه اجتماعی برای خود از یک‌سو و تمیز کردن پول‌های کثیف خود از سوی دیگر باشند؛ البته کسانی که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، یک طرف ماجرا هستند و طرف مهم‌تر ماجرا کسانی هستند که این پول‌ها را قبول می‌کنند و حاضرند در ازای آن، تن به هرکاری بدهند. مسئله اصلی در زمینه دریافت پول‌های کثیف بر هم زدن جریان اقتصادی در کشور است؛ وقتی دستمزدهای کلان و خارج از قاعده به بازیگران یک پروژه نمایش خانگی یا سینمایی حتی تئاتر پرداخت می‌شود، کم‌کم سطح دستمزدهای برخی بازیگران بالا می‌رود و همین موضوع، در بلندمدت ضربه بزرگی بر پیکر جریان هنری کشور وارد می‌کند؛ از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران اینچنینی فقط با بخش کوچکی از افراد به اصطلاح چهره یا به تعبیری «سوپر استار» حاضر به کار هستند و همین مسئله سبب خروج طیف بزرگی از هنرمندان باسابقه و متعهد از جریان هنری کشور می‌شود؛ البته فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این جریان ساخته می‌شوند هم به لحاظ مضمونی دارای محتواهای بعضا ضدخانوادگی، ضدفرهنگی حتی ضداخلاقی هستند؛ اما به سبب پشتوانه مالی و حضور افراد چهره‌، به خوبی دیده و معروف می‌شوند.  موضوع بعدی، ضربه بزرگ این پول‌ها به پیکره کلی اقتصاد کشور است؛ به‌طور عمومی هزینه‌کرد در بخش‌های فرهنگ، هنر و ورزش به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شمرده می‌شود و سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها از مالیات معاف می‌شوند؛ همین جذابیت سبب می‌شود افراد برای پوشش مالیاتی و فرار از پرداخت مالیات، بخشی از پول‌های خود را به این حوزه‌ها سرازیر کنند و علاوه بر مشکلات گفته‌شده، نظام مالیاتی کشور را هم با مشکل مواجه می‌کنند.

شاهرخ صالحی‌ کرهرودی