امروز، سه نوع اتصال ADSL ، VDSL و فیبر نوری از محبوب‌ترین‌ فناوری‌های اینترنت در سراسر دنیا هستند و مزیت‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. بنا بر اعلام وزارت ارتباطات، اینترنت‌های خانگی ADSL به‌مرور زمان با VDSL جایگزین خواهند شد و کاربران برای استفاده از این نوع ارتباط باید مودم‌های خود را به مودم VDSL تبدیل کنند که این به‌روزرسانی هزینه‌بر است؛ به همین دلیل شاید به دنبال دانستن تفاوت‌های ADSL و VDSL باشید که با مقایسه آن به نتیجه نهایی برای تغییر و پرداخت هزینه برسید.ADSL درواقع نوعی خاص از فناوری DSL به‌ شمار می‌آید و می‌توانید با سرعت حداکثر ۲۴ مگابیت‌ بر ثانیه محتوای مورد نظرتان را از اینترنت دانلود کنید؛ اما در این فناوری، سرعت آپلود بسیار محدودتر است. VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است. بر اساس گفته‌‌های کارشناسان، VDSL می‌تواند نسبت ‌به ADSL تا سه برابر سرعت دانلود بالاتری را فراهم کند. نکته مهم دیگر درباره این فناوری، به سرعت آپلود برمی‌گردد؛ سرعت آپلود اینترنت‌های VDSL به‌ میزان ۱۰ برابر بیشتر از ADSL است.اگر تنها استفاده‌ شما از اینترنت برای کارهایی نظیر وب‌گردی، بررسی ایمیل و مشاهده‌ شبکه‌های اجتماعی است،‌ ADSL  کاملاً کارتان را راه می‌اندازد. VDSL فناوری تازه‌تری است و سرعت دانلود و آپلودی که VDSL توانایی دستیابی به آن را دارد، چندین برابر بیشتر از ADSL است. اگر از اینترنت برای کارهایی نظیر استریم، انجام بازی‌های آنلاین یا برگزاری جلسات ویدئویی متعدد استفاده می‌کنید، VDSL انتخابی منطقی به‌شمار می‌آید؛ به ویژه اگر اینترنت فیبر نوری در منطقه‌ شما ارائه نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت فعلاً هزینه برای تبدیل اشتراک و مودم به نوع VDSL شاید زود باشد و سرعت فعلی ADSL جواب‌گوی بسیاری از نیازهای ما باشد.

محمدصالح نادری

مصرف اینترنت کاربران فضای مجازی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود؛ زیرا هر روز بر قابلیت‌‌های چندرسانه‌ای شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی افزوده می‌شود و کاربران به دلیل استفاده از این امکانات‌ـ که ازجمله محبوب‌ترین آنها می‌توان به لایوهای اینستاگرامی اشاره کردـ به حجم اینترنت بیشتری نیازمند می‌شوند و باید پول بیشتری را صرف خرید بسته‌های حجمی اینترنت کنند. اگر شما نیز ازجمله این کاربران ناراضی هستید، بد نیست با یک ترفند کاهش مصرف اینترنت در تلفن همراه هوشمند آشنا شوید تا با استفاده از آن، جلوی دسترسی پنهان اپلیکیشن‌ها به اینترنت را بگیرید.  دسترسی پنهان به اینترنت به این معنی است که اغلب اپلیکیشن‌ها به جز زمانی که از آنها استفاده می‌کنید، در پس‌زمینه سیستم‌عامل تلفن همراه شما نیز به فعالیت ادامه می‌دهند و از اینترنت استفاده می‌کنند و اطلاعات مختلفی را جمع‌آوری و به سرورهای سازنده خود منتقل یا از آنها دریافت می‌کنند؛ البته این رفتار مختص نرم‌افزارهای کاربردی نیست و بسیاری از جاسوس‌افزارها نیز عیناً از این قابلیت استفاده می‌کنند و بدون اطلاع شما، اطلاعات‌تان را از حافظه تلفن همراه استخراج و به سرورهای از پیش تعریف‌شده منتقل می‌کنند. حال برای اینکه با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر جلوگیری از دسترسی پنهان به اینترنت، مانع فعالیت بدافزارهای جاسوسی هم شوید، باید فعالیت نرم‌افزارها در پس‌زمینه سیستم‌عامل خود را غیرفعال کنید. برای این کار کافی است به بخش تنظیمات تلفن همراه هوشمند خود مراجعه و تنظیمات مربوط به مصرف داده یا Data Usage را انتخاب کنید. در گام بعدی باید در قسمت گزینه‌ها، گزینه محدودسازی دیتای پس‌زمینه یا Restrict Background Data  را انتخاب کنید. حال با فعال‌سازی این قابلیت، دیگر هیچ نرم‌افزاری بدون اطلاع شما نمی‌تواند از اینترنت تلفن همراه شما استفاده کند؛ با این حال باز هم توصیه می‌شود حتماً نرم‌افزارهای ناشناس و غیرمعتبر فعال در تلفن همراه خود را حذف نمایید.

طی هفته‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی افغانستان مملو از اخبار جعلی مربوط به حادثه هریرود بود و عملاً این خبر به تیتر یک این دست رسانه‌ها بدل گشته بود. ماجرا هریرود از این قرار است که مدتی قبل، برخی رسانه‌های ضدایرانی فعال در افغانستان خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه تعدادی از اتباع این کشور پس از ورود غیرقانونی به خاک کشورمان، از سوی عوامل مرزبانی بازداشت و پس از ضرب‌وشتم به رودخانه مرزی هریرود ریخته شده‌اند که در پی آن تعدادی از آنها غرق شده‌اند. این خبر طبیعتاً احساسات هر مخاطبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما مسئله اینجاست که هیچ ادله‌ای مبنی بر واقعیت داشتن این ماجرا وجود ندارد و به‌راحتی می‌توان هر فردی را با پرداخت مبلغی پول به داستان‌سرایی در مقابل دوربین‌ها واداشت، به ویژه در شرایطی که برخی دست‌های پنهان در منطقه تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه را به هم بزنند و موجبات تحدید روابط کشورمان با همسایگان‌ را فراهم کنند. البته تلاش برای برانگیختن احساسات مخاطبان افغانستانی با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی یک هدف ویژه دیگر هم دارد که آن هم چیزی جز گرفتن سهم ایران از بازار افغانستان نیست! برای درک بهتر این بعد ماجرا بد نیست به این نکته توجه کنیم که فعال‌ترین شبکه رسانه‌ای پوشش‌دهنده ماجرای اخیر، شبکه «DW» یا «دویچه وله» آلمان بود. کشور آلمان در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای افزایش سهم خود از بازار پرمصرف افغانستان انجام داده است، اما جای پای محکم محصولات ایرانی در این کشور، تاکنون مانع از جایگزین شدن محصولات آلمانی در این کشور شده است؛ از این رو دستگاه رسانه‌ای آلمان با تمرکز بر خبر جعلی هریرود تلاش می‌کند با برانگیختن احساسات ضدایرانی، تمایل مردم افغانستان به محصولات ایرانی را کاهش دهد و زمینه را برای افزایش اقبال عمومی به محصولات آلمانی، به ویژه در حوزه محصولات غذایی و بهداشتی فراهم کند.

بدون شک، با وجود یک جامعه مصرف‌کننده بیش از ۸۰ میلیون نفر در کشورمان، هر ایرانی می‌تواند با الگوگیری  و کمی خلاقیت و نوآوری  کسب‌وکار جدید و موفقی را شکل دهد؛ بنابراین با توجه به اهمیت معرفی الگوهای موفق به مخاطبان، طی چند شماره آتی تعدادی از استارت‌آپ‌های موفقی که فعلاً نمونه مشابهی در کشورمان ندارند، به شما معرفی می‌شوند تا اگر علاقه‌مند بودید، به سراغ آنها بروید و نمونه داخلی آنها را راه‌اندازی کنید. اولین مورد که معرفی آن حتماً برای شما جالب خواهد بود، استارت‌آپ Front است که حوزه فعالیت آن بر هوش مصنوعی و تولید اتوماسیون‌های اداری با تکیه بر این فناوری متمرکز است.  مهم‌ترین محصول این استارت‌آپ یک صندوق ورودی مشترک یا Inbox است که به اعضای یک تیم یا گروه امکان دسترسی یکپارچه به پیام‌های دریافتی را می‌دهد. این ایده ساده، اما بسیار کاربردی است؛ زیرا با استفاده از آن کاربران عضو گروه می‌توانند به تمام پیام‌هایی که از طریق پست الکترونیکی، پیامک و دیگر شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌شوند، دسترسی پیدا کنند. این ایده به این دلیل کاربردی است که تمام پیام‌های دریافتی را به صورت تجمیع‌شده در دسترس کاربران قرار می‌دهد و دیگر نیازی به بررسی جداگانه کانال‌های دریافت پیام نیست. این استارت‌آپ با توسعه این راهکار فناورانه، تعداد زیادی از کاربران و شرکت‌ها را به سمت خود جذب کرده که این مسئله موجب افزایش سرمایه این استارت‌آپ به بیش از ۷۰ میلیون دلار شده است و احتمالاً با افزوده شدن قابلیت‌های جدید به این محصول، به‌زودی شاهد افزایش چندبرابری سرمایه آن خواهیم بود.

محمدباقر قالیباف: ‏باید از ظرفیت عظیم نقدینگی موجود در بازار سرمایه در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال و نهایتاً بخش واقعی اقتصاد استفاده کرد. چهار اقدام در راستای رونق بازار سرمایه و ارتقای نقش آن در ‎جهش تولید ضروری است: ۱ـ ترغیب و تسهیل افزایش سرمایه شرکت‌ها، به‌ویژه از طریق آورده نقدی و صرف سهام؛ ‏۲ـ تعمیق بازار بدهی و توسعه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه؛ ۳ـ عمق‌بخشی به بازار سرمایه از طریق افزایش «درصد شناوری سهام»؛ ۴ـ تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه.

 

سعید جلیلی: ‎فساد، جناح ‎چپ و ‎راست نمی‌شناسد.هر جناحی اول باید ‎آلوده‌دامن‌ها را از اطراف خود پاک‌سازی کند! باید از ‎قبیله‌گرایی و جناح‌بازی‌های مرسوم عبور کرد؛ چون «آلوده‌دامن‌ها» درحقیقت در یک جبهه هستند! برخورد ‎مقطعی و ‎جناحی با فساد، خودش یک فساد خسارت‌بار است!

 

محسن رضایی: در اعتراضات مربوط به قتل ‎جورج فلوید، مسئله فقط خفگی یک رنگین‌پوست نبود؛ بلکه پای دولت‌های لیبرال همواره گلوی مردم را می‌فشارد! بنابراین آنچه در ‎آمریکا و ‎اروپا شروع شده، خاموش‌شدنی نیست.

قرآن‌های صوتی ازجمله محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مارکت‌های ایرانی هستند؛ زیرا شنیدن قرآن با صوت دلنشین برای هر کاربری لذت‌بخش است. حال تصویر کنید یک اپلیکیشن جدید امکان شنیدن ترجمه قرآن با صدای دوبلور‌های معروف ایرانی را هم مهیا کرده باشد. اپلیکیشن «معجزه» این امکان را برای شما فراهم می‌کند و با استفاده از آن، نه تنها می‌توانید قرآن را به دو زبان عربی و فارسی بخوانید یا به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی گوش کنید، بلکه می‌توانید تجربه‌ای متفاوت همراه با تعمق در قرآن را با شنیدن ترجمه فارسی آیات با صدای صداپیشگان مشهور ایرانی، ازجمله چنگیز جلیلوند، سعید مظفری، مریم شیرزاد و فریبا رمضان‌پور داشته باشید. نسخه‌ جدید این اپلیکیشن که به تازگی عرضه شده برای شما فرصت شنیدن ترجمه قرآن به زبان انگلیسی را نیز فراهم کرده که این قابلیت برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان انگلیسی، از جمله طلاب و دانشجویان نیز کاربردی و ارزشمند است.