علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استناد به آمار موجود در این وزارتخانه گفت: طبق آمار موجود بیش از ۴۰۰ هزار دفترچه بیمه‌شده جدید داریم که برای بار اول در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شده‌اند، این نکته به ما نشان می‌دهد در بخش‌هایی از صنعت به نقطه میرایی و ریزش نیرو رسیده‌ایم و این امر در صنایعی که مربوط به چهار دهه گذشته است، بیشتر دیده می‌شود.
  دکتر یحیی آل‌اسحاق/ اقتصاد علمی است که شاخصه‌ها و مؤلفه‌های متعددی دارد که از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند. وقتی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اقتصاد بحث می‌شود، منظور، اقتصاد سکولار یا اقتصاد مبتنی بر لیبرالیسم نیست؛ بلکه اقتصادی است که ضمن داشتن مؤلفه‌های مربوط به جمهوریت، اسلامیت هم در آن دیده می‌شود. در این نوع از اقتصاد یک شاخصه وجود دارد و آن، این است که باید ضمن توجه به واقعیت‌های اقتصادی، آرمان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.
یکی از مباحثی که باید در اقتصاد اسلامی و معیار جمهوری اسلامی به آن توجه شود و در اقتصاد ما هم جایگاه ویژه‌ای دارد، موضوع عدالت است. به عبارتی، اقتصاد در نظام جمهوری اسلامی بدون در نظر گرفتن شاخصه عدالت، پذیرفتنی نیست، حتی اگر برابری داشته باشد؛ از این رو اسم رشد مورد نظر در اقتصاد جمهوری اسلامی، به پیشرفت تغییر یافت؛ پیشرفت به معنای رشدی که در آن عدالت وجود داشته باشد. گفتنی است، در نظام اسلامی، منافع اقتصادی عین منافع دینی و آرمانی ما است و این دو از هم جدا نیستند. به عبارتی، واقعیت‌نگری و آرمان‌گرایی دو بازوی اقتصاد نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند.
در نظام جمهوری اسلامی، مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، خط مشی کلی نظام اسلامی را مقام معظم رهبری مشخص و ترسیم کرده‌اند که باید تمام حرکت‌ها و جهت‌گیری‌های اجرایی و... در نظام مطابق این خط مشی باشد. رهبر معظم انقلاب، در چند سال اخیر با جدیت مسائل مربوط به اقتصاد را پیگیری و مطالبه می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و در ادامه، سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند.
پس از ۳۵ سال فعالیت اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی و تجربه روش‌های متفاوت در اقتصاد (اقتصاد جنگ، اقتصاد دولتی، اقتصاد مدل جهانی، اقتصاد رفاه و...) امروزه، شاهد یک چارچوب حرکت متناسب با نظام اسلامی هستیم که در قالب اقتصاد مقاومتی تبیین شده است و اگر سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در این نظام صورت می‌گیرد، مقدم و پشتیبان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباشد، بر خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی آن خواهد بود.
اگر قرار باشد در این کشور اقتصاد سروسامان یابد، ضروری است سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شود. در این زمینه وظیفه ما پیگیری، اجرا و عملیاتی کردن سیاست‌های بیست‌وچهارگانه اقتصاد مقاومتی در کشور است. امروزه، در کشور یک چارچوب کلی برای اقتصاد وجود دارد و دیگر نیازی نیست نهادهای قانونگذاری و برنامه‌ریزان به دنبال تئوری‌پردازی بروند؛ از این رو، باید تمام توان خود را صرف اجرای این سیاست‌های ابلاغی کنند. در این راستا، وظیفه مجلس شورای اسلامی، مطالبه‌گری اجرای این سیاست‌ها به‌منزله نسخه شفابخش اقتصاد بیمار جمهوری اسلامی ایران است.
یکی از مشکلاتی که نظام جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد دارد، این است که اقتصاد جای خود را در حوزه حاکمیت، دفاع، پشتیبانی، رشد، توسعه و... پیدا نکرده است و در حوزه کلان انقلاب، فضای سیاسی سلطه خود را به فضای اقتصادی گسترانده است.
در حقیقت، وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی کشور باید این میزان باشد، ضروری است شاخصه‌هایی، همچون میزان سرمایه‌گذاری، واردات کالاهای سرمایه‌ای، مواد اولیه و... رشد کرده باشد تا در نهایت رشد اقتصادی پدید آید، این در حالی است که در شاخصه‌های فوق چندان رشدی مشهود نیست.
واقعیت موجود در اقتصاد کشور نشان‌دهنده توان بالقوه مناسب در حوزه اقتصاد است. نیروی انسانی مولد، ذخایر مناسب معدنی، منابع انرژی، دانش فنی و... از جمله توان موجود در حوزه اقتصاد است. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا اقتصاد ما رشد و توسعه متناسب با این توان را ندارد؟
چند دلیل عمده برای این موضوع می‌توان برشمرد:
۱ـ نداشتن مدل و الگوی مناسب؛ در ۳۵ سال گذشته الگو‌های مختلفی در حوزه اقتصاد آزمایش شد و هر دولتی با یک مدل خاص به اقتصاد توجه کرد؛ ولی در حال حاضر با تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مدل متناسب با نظام اسلامی طراحی شده است و با اجرای آن باید مشکلات اقتصادی برطرف شود.
۲ـ تأثیرپذیری اقتصاد از عوامل خارجی و بین‌المللی؛ دشمنان نظام جمهوری اسلامی، به‌ویژه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، همواره درصدد تغییر حاکمیت در ایران بوده و هستند و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نکرده‌اند. این دشمنان در حال حاضر با رویکرد جنگ اقتصادی فعالیت می‌کنند و در این مسیر عده‌ای از کشورهای دیگر را با خود همراه کرده و شرایط را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که برخی مسئولان داخلی نیز تصوّر می‌کنند برای حلّ مشکلات اقتصادی موجود باید به سمت خواست استکبار رفت و مسائل دیگری از جمله موضوع مقاومت، حقوق بشر، موشکی و... را حل کرد تا مشکل اقتصاد و معیشت در داخل کشور مرتفع شود.
۳ـ ضعف باور و اعتقاد به توان داخلی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ اگر توان موجود در داخل کشور مطابق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی به کار گرفته شود و موانع موجود بر سر راه اقتصاد برطرف گردد، مشکل اقتصاد کشور مرتفع می‌‌شود. در این بین عده‌ای باور و اعتقادی به اجرای این سیاست‌ها ندارند؛ چون وضعیت موجود که از آنها به ذی‌نفعان بازدارنده یاد می‌شود، برای این عده مطلوب است. از این رو برای سروسامان گرفتن اقتصاد، باید با این قشر برخورد مناسبی صورت گیرد و این عده از عرصه اقتصاد خارج شوند.

 رشد اقتصادی بدون نفت ۹/۲ درصد
 مرکز آمار ایران اعلام کرد: بر اساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال جاری ۴/۴ درصد بوده است. نتایج مذکور حاکی است رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۴، گروه صنعت ۸/۸ و فعالیت‌های گروه خدمات ۹/۲ درصد رشد داشته است. همچنین، این مرکز نرخ رشد اقتصادی بدون احتساب نفت را نیز ۹/۲ درصد اعلام کرد.
مقصد صادرات قطعات خودروی ایرانی
بر اساس اطلاعات گمرک در پنج ماه نخست سال جاری ۷۸۵۷ تن به ارزش ۱۱۳ میلیارد و ۶۰۹ میلیون تومان قطعات خودرو به کشورهای عراق، افغانستان، امارت متحده عربی، ازبکستان، انگلستان، سوریه و... صادر شده است.
رتبه ایران در نرخ بیکاری 
بانک جهانی نرخ بیکاری جوانان در ایران را ۴/۲۹ درصد اعلام کرده و ایران را از این نظر در رتبه 32 قرار داده است. بر این اساس، در میان 174 کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند نرخ بیکاری جوانان ایران از 142 کشور بیشتر بوده است. این در حالی است که تنها سیاست دولت در برنامه ششم توسعه در ماده ۲۱ خلاصه شده است که برای حلّ بحران بیکاری کفایت لازم را ندارد.
دخل و خرج یارانه‌ها
بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از این امر حکایت دارد که در مجموع در پایان چهار ماهه نخست سال جاری به حدود ۷۵ میلیون و ۲۲۵ هزار نفر رقمی نزدیک به ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است. این در حالی است که در مدت مورد نظر فقط ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این محل به دست آمده و دولت نسبت به پرداختی حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان کسری داشته است.
میزان خسارت یمن از جنگ
بر اساس گزارش محرمانه‌ای که «رویترز» مدعی است آن را رؤیت کرده، تاکنون هزینه خسارت وارده به زیرساختار کشور یمن در طول جنگی که عربستان علیه این کشور به راه انداخته است از مرز ۱۴ میلیارد دلار فراتر رفته است.

  سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی*/ قدرت اقتصادی یک کشور در کنار تولید و توان رفع نیازهای داخلی، شامل حضور و مشارکت فعال در عرصه اقتصاد منطقه‏‏ای و بین‏المللی است. از این منظر می‏‏توان مدعی شد که هر نوع حماسه‏سازی در اقتصاد، در نهایت باید به جهش ظرفیت‏های تولیدی و ایجاد جاذبه در فعالیت‏های تولیدی به جای سوداگری و سفته‏بازی منجر شود. حماسه‏ اقتصادی یعنی گذار از یک اقتصاد وابسته و آسیب‏پذیر، به اقتصادی مقاوم که در آن زنجیره‏‏ ‏تولید در اقتصاد کامل و غیروابسته باشد. در عرصه‏ رقابت تولیدات داخلی و کالاهای خارجی، اولویت دادن به مصرف تولیدات ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی کمک شایانی به اقتصاد مقاومتی می‏کند. تولیدکنندگان داخلی نیز با افزایش کیفیت محصولات و کالاهای‌شان و تعیین قیمت مناسب، ‏باید نظر مردم را به مصرف کالای ایرانی جلب کنند. آنها باید کیفیت کالاهای خود را نسبت به تولیدات خارجی بالا ببرند و امنیت خاطر مصرف کالای ایرانی را افزایش دهند. در این میان فرهنگ‏‏سازی و افزایش آگاهی جامعه، مردم را به مصرف بهینه و سنجیده کالای داخلی ترغیب می‌کند. رسانه‏‏های عمومی، صداوسیما و مطبوعات هم باید در زمینه‏ مصرف بهینه فرهنگ‏سازی کنند. برخی معتقدند، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه مردم الگوی مصرف خود را تغییر دهند و از مصرف کالای خارجی به مصرف کالای داخلی روی آورند. با توجه به اینکه مصرف سنجیده و بهینه در آموزه‏های دینی نیز مورد تأکید واقع شده و الگو و شیوه‏ زندگی رهبران دینی ساده‏زیستی بوده است، اهمیت پرهیز از اسراف، اتلاف و افراط در مصرف و در پیش گرفتن صرفه‏‏جویی و قناعت مشخص می‌شود. صرفه‏‏‏جویی شامل بخش‌های دولتی، خصوصی و مردم می‏شود و تمام افراد، نهاد‏ها و سازمان‏‏های جامعه ‏باید الگوی مصرف بهینه را در پیش گیرند. به عبارت دیگر، مدیریت تولید به تنهایی و بدون مدیریت مصرف نمی‌تواند کمک قاطعی به پیشبرد اقتصاد مقاومتی کند. در این وضعیت باید موانع تولید در ایران مرتفع شود. چند مانع عمده وجود دارد که لازم برای اصلاح آنها سرعت لازم را به خرج داد. معضلات ساختاری بخش‌های مولد و عدم ارتقای فناوری و بهره‌وری در این بخش، موانع اصلی کندی فرایند رشد تولید در کشور هستند. در این میان، نوسانات بخش‌های پولی و ارزی و بی‌انضباطی مالی دولت که عمدتاً ناشی از درآمدهای سرشار و پرنوسان نفت است در بی‌ثباتی رشد اقتصادی مؤثر بوده است. افزایش 5/2 برابری سهم بخش نفت طی برنامه‌های توسعه، موجب کاهش سهم سایر بخش‌ها شده است. در این میان کاهش سهم بخش‌های کشاورزی و صنایع و معادن (بخش‌های مولد و تولیدی) بیشتر بوده که نشان‌دهنده وجود ساختارهای نامناسب در بخش تولید کشور است. میزان رشد پس‌انداز در سال‌های اخیر به طور کامل با رشد تولید و درآمد ملی کشور متناسب نبوده و روندی کاهنده داشته است. نامطلوب بودن وضعیت بورس اوراق بهادار کشور در سال‌های گذشته از عوامل اصلی عدم تجهیز مناسب پس‌انداز و تشکیل سرمایه در جامعه محسوب می‌شود. این در حالی است که بهبود بازارهای مالی، مطمئن‌ترین راه افزایش سطح پس‌انداز جامعه است. در این میان، تورم، نرخ پایین رشد اقتصادی و درآمد سرانه نامطلوب از دیگر عوامل مؤثر بوده‌اند. کاهش سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای و افزایش ورود مواد اولیه در سال‌های اخیر عمدتاًً ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی و تمایل تولیدکنندگان برای نگهداری مقادیر بیشتر مواد اولیه برای تداوم تولید و تأمین تقاضای داخلی بوده است. رشد پایین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و نسبت بالای تغییر در موجودی انبار به GOP در سال‌های اخیر مؤید این روند است.
* رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران 

سخنان آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته مشهد مقصد یکی از تیتر‌های اصلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب بود. اگرچه اولین روز پس از ایراد خطبه‌های نماز جمعه تنها روزنامه «هفت صبح» از روزنامه‌های غیر سیاسی متمایل به اصلاح‌طلبان عکس امام جمعه مشهد را در صفحه اول خود در کنار یک نه بزرگ قرمز رنگ قرار داده بود و به نقل از وی نوشته بود، پافشاری آیت‌الله علم‌الهدی بر ممنوعیت کنسرت و موسیقی در مشهد، در حالی که سایر روزنامه‌ها به تیتر‌ها و نوشته‌های کوتاه از این گفته‌ها بسنده کرده بودند. اما این تیترها  پایان ماجرا نبود و همزمان در کانال‌های مختلف تلگرام نزدیک به اصلاح‌طلبان به طور گسترده این جملات امام جمعه که گفته بود؛ «ما باید بدانیم كه در شهر امام رضا(ع) زندگی می‌كنیم، در شهر امام رضا (ع) نمی‌شود كنسرت برگزار كرد و دیگر نباید سر این موضوع با مردم یا برخی مسئولان كوته‌فكر چانه‌زنی كرد. شما اگر كنسرت می‌خواهی جای دیگری زندگی كن، چرا باید یك شهر زیارتی را انتخاب كنید؟» بازنشر و سخنان علم‌الهدی و واکنش نسبت به سخنان او را برجسته کردند.
ابتدا واکنش وزارت ارشاد بر صفحه اول روزنامه«اعتماد» نقش بست که از کنسل شدن تمام کنسرت‌ها در مشهدالرضا خبر می‌داد. این روزنامه از قول علی جنتی تیتر زد که دیگر در مشهد کنسرتی برگزار نخواهد شد و در این‌باره نوشت: مسئله لغو كنسرت‌ها در شهرستان‌ها ید طولایی دارد، شهر مشهد یكی از آن شهرهایی است كه بارها شاهد لغو كنسرت در آن بوده‌ایم. می‌توان گفت كه در سال‌های اخیر كمتر كنسرتی در این شهر برگزار شده است و با حرف‌هایی كه حجت‌الاسلام علم‌الهدی جمعه پیش در خطبه‌های نماز جمعه در مشهد زد و بعدتر صحبت‌های وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران، نشان از این دارد كه آقای وزیر عطای برگزاری كنسرت در این شهر را به لقایش بخشیده است و ‌دیگر در این شهر كنسرتی برگزار نخواهد شد. او در واقع با این حرف‌ها آب پاكی را روی دست خیلی‌ها ریخت. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز بعد وقتی از او پرسیده شد كه نظرش درباره حرف‌های علم‌الهدی چیست، گفت كه ترجیح می‌دهد در این مورد اظهارنظری نكند، ‌اما با گذشتن چند روز، روزه سكوتش را شكست و گفت در شهر مشهد مقدس حرم امام رضا(ع) و بقعه مبارك ایشان قرار گرفته و به درخواست نماینده ولی‌فقیه در مشهد و احترام نظر ایشان كنسرتی در این شهر برگزار نمی‌شود.»
سخنانی که بلافاصله با واکنش علی مطهری نماینده همیشه مخالف همراه شد تا تیتر‌های جذابی برای روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب بر زبان آورد، چنانچه همین روزنامه روز پنج‌شنبه(۲۸/۵/) با عنوان كشور «فدرالی» اداره نمی‌شود نظرات مطهری را تیتر یک کرد و نوشت: «علی مطهری نماینده‌ای بود كه تابوهای زیادی را در حوزه سیاست در فضای پس از حوادث سال ٨٨ شكست و تنها نماینده‌ای بود كه در اعتراض به حصر معترضان آن سال نطق كرد. مردی كه تابوهای سیاسی را می‌شكند؛ اما بارها در مقابل شكسته شدن تابوهای فرهنگی قد علم كرده است. كمتر كسی توقع داشت علی مطهری با آن مواضع سفت و سخت فرهنگی وارد ماجرای لغو كنسرت‌ها در مشهد شود.» نایب‌رئیس مجلس نسبت به سخنان امام جمعه مشهد واكنش نشان داد و گفت: «درباره اجرای كنسرت‌ها در استان‌های مختلف نباید تفاوت قائل شد؛ زیرا كشور كه حكومت فدرالی نیست و این‌گونه نیست كه بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حكومت می‌كند.» به گزارش خانه ملت نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «این كار و نظر، غلط و نادرست است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نباید زیر بار این موضوع می‌رفت و باید پاسخگوی این رفتار خود باشد!»
تا توجه بیش از حد این رسانه به موضوع نه‌چندان مهم برگزاری کنسرت در مشهد مقدس نظر‌ها را به خود جلب کند و بیش از پیش این فرضیه را به اثبات نزدیک کرد که پرداختن مداوم به موضوعاتی از این دست مانند آنچه درباره موضوع حصر در هفته گذشته تکرار شد و روزهای متوالی تیتر این رسانه‌ها به موضوع حصر معطوف بود، تلاشی است برای به حاشیه بردن و فراموش شدن خلأها و ضعف‌های دیگر دولت برآمده از خاستگاه اصلاح‌طلبی و کارگزارانی است.  

 مهدی فرهادی/ با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی از این پس باید درباره اجتماعات جدید سخن بگوییم؛ اجتماعاتی سیار که فرازمینی و فرامکانی هستند. اما سؤال این است که آیا می‌توانیم برای اجتماعات جدید قانونی وضع کنیم؟ هنگامی که این سؤال پیش می‌آید، برخی فکر می‌کنند که فقط در کشور ایران این سؤال مطرح می‌شود! اما وقتی ابعاد مطالعه را وسیع‌تر می‌کنیم شاید این باور پیش بیاید که کشور ما بی‌قانون‌ترین کشور در این زمینه است. البته، در این موارد مصوبه‌های خوبی درباره استفاده از اینترنت وجود دارد؛ اما وقتی که قانون از سوی مسئولان به اجرا در نیاید می‌توان گفت که اصلاً قانونی وجود ندارد؛ با این حال در برخی از کشورهایی که شعارهای لیبرالی سر می‌دهند مشاهده می‌کنیم که آنها نیز از این ولنگاری به ستوه آمده‌اند و در حال تعیین مقررات‌ در این زمینه‌اند. در این زمینه رسانه‌ها از تصمیم کمیسیون اروپا برای وضع مقررات در برخی شبکه‌های اجتماعی مجازی خبر دادند.
کمیسیون اروپا در نظر دارد مقررات خود را در زمینه‌های امنیتی و حریم شخصی به شبکه‌های اجتماعی «واتس‌‌آپ» و «اسکایپ» گسترش دهد.
با تصویب مقررات جدید، سرویس‌‌دهنده‌های مرکزی اینترنتی که به شبکه‌های اجتماعی امکان استفاده از تماس و انتقال پیام اینترنتی را می‌دهند نیز باید از مقررات امنیتی و حریم شخصی اتحادیه پیروی کنند.
مقررات جدید اتحادیه اروپا اسکایپ (متعلق به شرکت مایکروسافت) و واتس‌‌آپ (متعلق به فیس‌بوک) را موظف می‌کند در سامانه رمزگذاری خود، محدودیت‌های بیشتری اعمال کنند.
اگرچه نباید به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی نگاه تک‌بعدی داشت؛ اما قانونمند کردن سرویس‌دهی این شبکه‌ها، پیشگیری و کاهش آسیب‌ها و تهدیدها نیازمند افزایش سطح آگاهی و هوشمندی و مدیریت صحیح در استفاده از این شبکه‌هاست و البته نباید از واکاوی و برطرف کردن خلأهایی که سبب روی آوردن بیش از حد افراد جامعه به شبکه‌های مجازی و نفوذ روابط نامتعارف جدید تحت تأثیر آن می‌شود،‌ غافل بود.