پروردگارا!
در این صبحدم
قرار دل‌های بیقرار ما باش
فراوانی را در زندگی ما جاری کن
حضورمان را پرمعنا کن
وجودمان را لبریز از آرامش کن
کلام‌مان را لبریز از محبت کن
انسانیت ما را کامل کن
ایمان ما را زیاد گردان
ما را از بندگان شاکر قرار ده، نه شاکی
سدّ مشکلات را شکسته
محبّت‌ها را فزونی ده
دل‌های ما را از آلودگی‌ها پاک کن

 در راه خدا
حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «به‌راستى كه خداوند براى گروهى كشته شدن را مقدّر فرموده و براى ديگران مردن را. هر گروهى به همان سرنوشتی كه خداوند مقدر كرده است، مى‏رسد. پس، خوشا به سعادت مجاهدان در راه خدا و كشته‌شدگان در راه طاعت او.» شرح نهج‌البلاغه (ابن ابی‌الحدید) ج3، ص1

 مهدی امیدی/ فیلم «فروشنده» تازه‌ترین اثر اصغر فرهادی یکی از آثار استراتژیک سینمای غرب است که به زودی در سینماهای کشورمان اکران می‌شود. دلیل اینکه «فروشنده» را برای سینمای غرب یک فیلم استراتژیک می‌دانیم، این است که ویژگی خاص این اثر نه ساختار هنری قدرتمند و نه تکنیک درخشان آن، بلکه محتوای خاص آن است. فیلم جدید اصغر فرهادی، یک درام کشدار و نه چندان پرجاذبه‌ای است که ارزش‌های هنری ندارد؛ به گونه‌ای که ما با یک فیلم کوتاه 15 دقیقه‌ای روبه‌رو هستیم که بیش از 120 دقیقه طول می‌کشد. «فروشنده» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را گرفته، اما ضعف فیلمنامه در آن کاملاً مشهود است. اینکه چرا چنین جایزه‌ای در جشنواره مشهوری، چون کن به این فیلم اعطا شده است، به دلیل جایگاه استراتژیک این فیلم است. به ویژه اینکه می‌دانیم فیلم جدید فرهادی، همچون اثر قبلی او، یک فیلم ایرانی به شمار نمی‌آید و به سفارش و تهیه‌کنندگی شرکت ممنتوی فرانسه (وابسته به اتحادیه اروپا) و با مشارکت شرکت انستیتوی دوحه(وابسته به خاندان پادشاهی قطر) ساخته شده است. اما رویکرد استراتژیک فیلم «فروشنده» چیست؟ در این گزارش و در گفت‌وگو با برخی از کارشناسان به این پرسش پرداختیم و در زمان اکران عمومی فیلم، به نقد ساختاری این اثر خواهیم پرداخت.
سعید کریمی، کارشناس فرهنگی معتقد است، حمایت قطری‌ها از فیلم «فروشنده» به عمق راهبرد دفاعی ایران در منطقه بر می‌گردد.
وی در این‌باره توضیح داد: «قطری‌ها که مهم‌ترین حامی داعش در منطقه هستند، دقیقاً از فیلمی حمایت کرده‌‌اند که مضمون آن مخالفت با غیرت و تعصب است. برای درک بهتر این مسئله، کافی است بار دیگر یادآوری کنیم که سلطه گروه‌های تکفیری بر سوریه تنها از زمانی کاهش یافت و آنها مجبور به عقب‌نشینی شدند که جوانان ایرانی برای دفاع از حرم به آنجا رفتند. چیزی که سبب شد این جوانان برای نبرد با داعش به سوریه و عراق بروند، غیرت و تعصب دینی آنها بود. اینکه می‌بینیم کشور قطر روی یک فیلمی با موضوع غیرت در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، بدون تردید برای تقابل با این جبهه است.»
این کارشناس فرهنگی افزود: «قطر طی سال‌های اخیر وارد کار سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگی با اهداف استراتژیک شده است. آنها قصد دارند اصغر فرهادی را جذب اهداف خود کنند و روی او سرمایه‌گذاری می‌کنند. چون فیلم‌های آقای فرهادی در داخل کشور ما به نمایش درمی‌آید و برای جامعه ایرانی ساخته می‌شود. آنها تلاش دارند از طریق سرمایه‌گذاری روی فیلم فرهادی مقوله غیرت‌زدایی و غیرت‌ستیزی را در جامعه ایران پیش ببرند. دلیل جایزه کن به این فیلم هم در همین جهت قابل شناسایی است.»
«سعید مستغاثی» نویسنده، مستندساز و منتقد سینما نیز در این‌باره می‌گوید: «به طور طبیعی وقتی یک سرمایه‌دار یا صاحب یک کمپانی غربی یا عربی، روی یک فیلم سرمایه‌گذاری می‌کند، در پی حفاظت از منافع خودش است. این مسئله درباره سرمایه‌گذارهای فیلم «فروشنده» هم صدق می‌کند. کمپانی ممنتو که سرمایه‌گذار اصلی فیلم اصغر فرهادی است، ارتباط خاصی با اتحادیه اروپا دارد. اتحادیه اروپا هم تعیین‌کننده سیاست‌های اروپا است. یکی از موضوعات مورد توجه آنها هم، تحقیر هویت و ریشه‌های فرهنگی و ملی مردم شرق در مقابل برتری و اقتدار فرهنگ و تمدن غرب بود. از قضا هر هفت فیلم تولید «انستیتو فیلم دوحه» در جشنواره کن اخیر (از جمله فیلم «فروشنده» فرهادی) این موضوع را دستمایه داستان‌های خود قرار داده بودند.»
محمدرضا باقری، کارشناس فرهنگی و سردبیر سابق خبرگزاری «دانشجو» نیز درباره فیلم جدید اصغر فرهادی می‌گوید: «فروشنده، برخلاف آثار پیشین فرهادی، خیلی شفاف و واضح پیام می‌دهد، می‌گوید در ایران هنر آزاد نیست، تئاتر سانسور می‌شود و هر شب ناظر نمایش می‌آید و ایراد می‌گیرد، مدرسه و نظام آموزشی کتاب غیر درسی را برای دانش‌آموزان خطرناک می‌داند و از فکر کردن بچه‌ها می‌ترسد و محدودیت‌ها برای اجرای داستان ـ مثل محدودیت در برهنه نمایش دادن فاحشه در تئاتر ـ را به سخره می‌گیرد و آن را مسخره می‌داند.»
وی همچنین با اشاره به تأکید فرهادی برای «غیرت‌ستیزی» در فیلم «فروشنده»، افزود: «اصرار به بیمار و ضعیف و پیر نشان دادن مهاجمی که به همسر شخصیت اصلی فیلم تعرض کرده، شاید بهانه‌ای برای مظلوم جلوه دادن متجاوز باشد، چه اینکه فرهادی در جای دیگری از فیلم هم اشاره می‌کند که اساساً رابطه جنسی خارج از چارچوب بد نیست؛ این خشونت است که بد است! و حرف اصلی فیلم این است که غیرت برای دوران سنت بود، در دوران مدرن این چیزها مایه دردسر است!


* رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: ۷۰ درصد درآمد نفت باید در صنعت نفت هزینه شود.
 ۳۰ درصد باقی‌مانده هم باز نوش جان و گوارای وجود مدیران محترم نفتی.
* معاون وزیر بهداشت: استعمال قلیان در رستوران‌ها و مراکز عمومی بین‌راهی ممنوع می‌شود.
 واقعاً واقعاً.
* مسئول مالی داعش با ۲۰ هزار دلار فرار کرد.
 خوشا دزدی که از دزد بز بدزدد.
* نخست‌وزیر ترکیه: ایران و ترکیه در صف اول حلّ بحران سوریه هستند.
 هی آقا! لطفاً زود پسرخاله نشید.
* رئیس کمیسیون خصوصی‌سازی: سخت‌گیری مالیاتی بخش خصوصی را ضعیف‌تر کرد.
 سخت‌گیری مالیاتی استغفرالله؛ مگه داریم، مگه می‌شه...
* سخنگوی دولت: برای واردات، کشاورزان ما را درک کنند.
 آخر مملکت پورشه هم لازم داره، لوازم آرایشی هم لازم داره!
* یک خبرگزاری نیمه‌دولتی: له کردن پورشه و بنز مبارزه با قاچاق یا پاک کردن مسئله؟
 راست می‌گه‌ها! جگر آدم آتیش می‌گیره وقتی این پورشه‌های له شده رو می‌بینه.
* علی مطهری: دست دولت را بسته‌اند.
 پس باز هم خدا را شکر وگرنه دودستی مملکت را... .
* معاون اول رئیس‌جمهور: ۱۵۰ اصلاح بر روی قراردادهای نفتی صورت گرفته است.
 پس خاطر مبارک‌مان جمع باشد که هم غلط‌های املایی ـ انشایی و ویرایشی این قرارداد کاملاً اصلاح شده.
* رئیس فراکسیون زنان: ابطال آرا و ردّ صلاحیت پس از انتخابات ساختارشکنی است.
 ما را باش که تا حالا فکر می‌کردیم کشف حجاب و غیره‌و‌ذلک، ساختارشکنی است.

  حسین کارگر/ مدتی است که عرصه فرهنگ و هنر کشورمان با حاشیه جدیدی مواجه شده است؛ حضور برخی از بازیگران هموطن ما در یکی از شبکه‌های تلویزیونی مبتذل خارجی، اتفاقی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. 
اما در واقع این موضوع از سه جنبه، تهدید است؛ اول اینکه این بازیگران، با حضور در شبکه‌ای که کارش تخریب فرهنگ و اخلاق مردم ایران است، پیش از هر کس خودشان قربانی فضای فاسد آن شبکه می‌شوند. دوم هم اینکه، قرار گرفتن بازیگران ایرانی در سریال‌های شبکه محل بحث، خود به خود نوعی تبلیغ هم برای آن شبکه و محصولاتش است. چون وقتی گفته می‌شود که در یک فیلم یا سریال، بازیگران ایرانی با وضعیتی نامتعارف و فاقد پوشش مرسوم به ایفای نقش پرداخته‌اند، برخی از مردم، کنجکاو و جلب دیدن آن برنامه‌ها می‌شوند. سوم هم اینکه عموم فریب‌خوردگان سراب این شبکه، بانوان بازیگر هستند و محور اصلی سریال‌های آن نیز، زنان و دختران هستند. مشخص است که هدف اصلی گردانندگان این شبکه، تأثیرگذاری بر روی بانوان ایرانی است.
نکته مهم این است که بی‌شک حضور جهانی و بین‌المللی هنرمندان در عرصه‌های مختلف، سبب افتخار است. اساساً یکی از راهبردهای فرهنگی یک کشور در عرصه جهانی و بین‌المللی، حضور آثار هنری و هنرمندان آن کشور در میان مردم سایر جهان است؛ اما واقعیت این است که بازی در آثار سخیف و مبتذل خارجی، هیچ ربطی به بین‌المللی شدن ندارد، به ویژه اینکه به‌تازگی، یکی از مدیران شبکه مذکور که این روزها به شکار بازیگران بخت برگشته مشغول است، به پشت پرده غیراخلاقی و خانمان‌برانداز این شبکه، اذعان کرده است. همچنان که پیش از این نیز گلشیفته فراهانی نیز فریب هالیوود را خورد و در حالی که می‌توانست در سینمای کشورمان به موفقیت‌های زیادی برسد، به آمریکا رفت و در نهایت مجبور شد برای تأمین زندگی خودش به حضور در مجلات مد و برهنگی تن دهد! این درحالی است که یک هنرمند در قالب اثری ملی می‌تواند برای کشورش افتخار بیافریند. 
نکته قابل‌تأمل اینکه اکثر بازیگران ایرانی که در آثار خارجی حضور یافته‌اند، در فیلم‌های ضد ایرانی و ضد اسلامی نقش‌آفرینی کرده‌اند. حضور این بازیگران در شبکه مذکور نیز در همین جهت است. 
ضمن اینکه تجربه تاریخ سینما نشان داده است که تمام شخصیت‌های سینمایی، به‌ویژه کارگردانان و بازیگرانی که در کشور خود به موفقیت‌هایی دست یافتند و سپس مهاجرت کردند و در سینما و تلویزیون غرب کار خود را ادامه دادند، دیگر نتوانستند موفقیت‌های گذشته خود را تکرار کنند. بازیگرانی چون ماکس فون سیدو، فرناندو ری، میشل سیمون و... با وجود توفیقاتی که در سینمای وطنی خود کسب کردند، هیچ‌گاه در سینمای آمریکا نتوانستند به آن موفقیت‌ها دست‌یابند.

نماهنگ «ایستاده‌ایم 2» 
رونمایی شد
به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد نماهنگ «ایستاده‌ایم 2» با محوریت حضور ناوهای آمریکایی در منطقه طی مراسمی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در این مراسم، محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، حسین یكتا، سعید قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس و محمدرضا شفا مدیر باشگاه فیلم سوره سخنرانی کردند. حسین یكتا در این مراسم بیان كرد: «خوشحالم كه نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی ایران به تولید این اثر ارزشمند اقدام كردند. چنین كاری برای بنده تداعی‌گر سال‌های اول انقلاب و گروه‌های سرودی است كه در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند و باعث می‌شدند كه ما از این حس انقلابی احساس غرور داشته باشیم.» گفتنی است، نماهنگ «ایستاده‌ایم 2» که تولید آن، از دو سال قبل شروع شده بود. به کارگردانی «محمدباقر مفیدی‌کیا» ساخته شده است. آنچه سبب طولانی شدن ساخت این کار شد، استفاده از جلوه‌های ویژه میدانی و تصویری است. 


تصاویر دیده نشده از شهید آوینی
 در مستند «آن»
مجموعه 25 قسمتی «آن» با روایت آخرین سفر شهید آوینی که به شهادت او منجر شد و همچنین تصاویر دیده نشده از این شهید، در فضای مجازی منتشر شد.
امیرسبحان جعفری، کارگردان مجموعه مستند «آن» گفت: «این مجموعه مستند که فعلاً در پایگاه روایت منتشر شده و در آینده نزدیک از شبکه‌های سیما نیز پخش خواهد شد، با استفاده از راش‌های ضبط شده توسط شهید سیدمرتضی آوینی در سفر آخرش به فکّه که به شهادت ایشان منجر شد و همچنین تصاویر ضبط شده توسط دوربین پشت صحنه این مستند، تولید شده است. البته به جز این تصاویر، بخش‌هایی هم توسط بنده و با حضور افرادی که برای آخرین بار آقامرتضی را در آن سفر همراهی می‌کردند، در استودیو کارگردانی شده
 است.»

دعوت از خانواده عماد مغنیه
 برای حضور در جشنواره مقاومت
محمد خزاعی، دبیر جشنواره فیلم مقاومت در سفر به لبنان، با خانواده شهید عماد مغنیه، از اسوه‌های حزب‌الله لبنان دیدار کرد. وی در این دیدار از خانواده شهید مغنیه برای شرکت در جشنواره فیلم مقاومت دعوت به عمل آورد.
افزون بر این، نشست مشترک محمد خزاعی، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با محمدمهدی شریعت‌مدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و شیخ‌علی ظاهر، معاون فرهنگی حزب‌الله در بیروت برگزار شد. شریعت‌مدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان و شیخ‌علی ظاهر، معاون فرهنگی حزب‌الله از برگزاری فیلم مقاومت در لبنان استقبال کردند و قرار شد فیلم مقاومت آبان‌ سال جاری به مدیت یک هفته در لبنان برگزار شود.


هم‌صدایی شاعران ایرانی
 با شیخ‌زکزاکی 
نخستین شب از «شب‌های شعر مقاومت» مؤسسه فرهنگی‌ـ هنری شهرستان ادب در همراهی با شیخ‌ابراهیم زکزاکی، مبارز نیجریه‌ای، با حضور میهمانان سرشناس داخلی و خارجی برگزار شد.
در این برنامه، «شیخ‌اسماعیل شعیب» شاگرد ابراهیم زکزاکی، از شخصیت‌های مهم جنبش اسلامی نیجریه، برای حضّار گزارشی از فاجعه خونین حمله به منزل شیخ‌زکزاکی و کشتار خانواده و یاران این چهره برجسته مقاومت اسلامی ارائه کرد. وی گفت: «مزدوران رژیم صهیونیستی در نیجریه، خانه شیخ‌زکزاکی را آتش زدند و از شیخ خواستند که خود را تسلیم کند؛ اما او گفت که جدّ ما حسین(ع) است و تسلیم معنا ندارد.»

 بیا و مرشدم باش...
از هر سو که قصد گذر می‌کنم
هنوز گام ننهاده، مردّد شده، حذر می‌کنم
آخر می‌دانی، سنگلاخ‌ها تردید می‌آورند و هراس
مهتاب هم که نباشد دیگر هیچ!
همه جا را سیاهی فرا می‌گیرد
آن وقت دیگر حتی جلوی پای خود را هم نمی‌توانی ببینی
این را هم به آن اضافه کن؛
سنگلاخ و تاریکی...
این گونه به تکرار به زمین می‌خوری تا به مقصد برسی
تازه اگر برسی...
شرح‌شرح از پاافتادگی من است
برای این روزها که شائبه‌ها بیشتر در کمینند
باورها در پرتگاه سقوط فریاد برآورده‌اند
و یقین‌ها واپس‌گراییده‌اند
مرشدی می‌خواهم با چراغ
چرا که پیمودن این راه به سلامت بی‌مرشد خطاست
مرشد که باشد همه‌چیز تضمین است؛
تو تضمینی برای حیات
گام‌هایت تضمین است
مقصد تضمین است
حتی اگر سنگلاخ‌ها باشند و تاریکی...
مولای من!‌ برای این مسیر صعب می‌خواهم تو مرشدم باشی
اگر می‌توانی زودتر بیا...